Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Voiko feminismi mennä liian pitkälle?

Lähettäjä: sweets 
Päivämäärä:   5.3.25 11:57:27

Mitä olette mieltä? Kaikella kunnioituksella tietenkin!

Re: Voiko feminismi mennä liian pitkälle?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.3.25 11:58:57

Voiko tasa-arvo mennä liian pitkälle?

Päivämäärä:   5.3.25 11:59:26

”Voiko tasa-arvo mennä liian pitkälle?”

Voi, kommunismi ei toimi.

Lähettäjä: pläh 
Päivämäärä:   5.3.25 12:03:16

Ei voi. Tasa-arvo on tasa-arvoa.

Näin hiljattain jossain tekstin, että "miehet pelkäävät feminismiä, koska olettavat asian tarkoittavan sitä, että naiset alkaisivat kohdella miehiä samalla tavalla kuin miehet ovat kohdelleet naisia vuosituhansien ajan." Eli pelkäävät sitä, että roolit vaihtuisivat ja sitten naiset "kostaisivat" kaiken kärsimänsä pahan. En ollut koskaan ajatellut sitä noin. Ilmeisesti joillekin tuottaa todella suuria vaikeuksia kuvitella sellaista maailmaa ja tulevaisuutta mikä ei perustu toisten ihmisten jatkuvaan kiusaamisen ja rääkkäämiseen. Ei tarvitse tehdä niin, että vaihdetaan rooleja, että kuka rääkkää ketä, vaan lopetetaan tällainen toiminta kokonaan.

Jostain syystä joillekin näköjään vaikea asia. Ollaan ihan vaan ihmisiksi puolin ja toisin.

Lähettäjä: juuli 
Päivämäärä:   5.3.25 12:03:29

Voi mennä. Ja näkeehän noita surullisia tapauksia joilla tuo on mennyt jo aikapäiviä sitten yli.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   5.3.25 12:04:01

Kaikki voi mennä liian pitkälle

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   5.3.25 12:04:18

Ai liian pitkälle mennyt tasa-arvo?
Ei se ole kommunismia.

Varmaan niiden mielestä voi mennä liian pitkälle, jotka ovat hyötyneet epätasa-arvosta... Ymmärrettävää jos epäpätevillä puntti tutisee :D

Lähettäjä: peppu 
Päivämäärä:   5.3.25 12:05:10

Ei voi. Muuttuuko miehet naiseksi ja naiset miehiksi?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   5.3.25 12:08:34

Feminismi ei voi mennä liian pitkälle, mutta sitä ajavat ihmiset voivat.

On hienoa että ajetaan tasa-arvoa. Mutta liikaa on niitä ihmisiä, jotka eivät oikeastaan enää aja tasa-arvoa, vaan feminismin nimissä ajavat jotain omaa agendaansa. Esimerkiksi toisilla on kova tarve tasa-arvon ja naisten oikeuksien nimissä rajoittaa naisia ja yrittää saada heidät samaan muottiin. Toiset taas ajavat "tasa-arvoa" miesten oikeuksien kustannuksella tai vähättelemällä ongelmia, jotka koskevat miehiä. Osa feministeistä taas tekee sen pahan virheen, että edesauttavat me vs te -ajattelua ja oikeastaan saavat ihmiset toisiaan vastaan sen sijaan että oikeasti ajaisivat tasa-arvoa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   5.3.25 12:16:59

Mutta liikaa on niitä ihmisiä, jotka eivät oikeastaan enää aja tasa-arvoa, vaan feminismin nimissä ajavat jotain omaa agendaansa. Osa feministeistä taas tekee sen pahan virheen, että edesauttavat me vs te -ajattelua ja oikeastaan saavat ihmiset toisiaan vastaan sen sijaan että oikeasti ajaisivat tasa-arvoa.

Tämä. Feminismin tarkoitus pilataan, jolloin ihmiset alkavat suhtautua tasa-arvon edistämiseen vähättelevästi tai kielteisesti. Tyhjän huutajat vievät siltä olennaisimmalta tarkoitukselta merkityksen. Silloin ei enää edistetä mitään vaan tehdään enemmän vahinkoa.

Lähettäjä: Jopo 
Päivämäärä:   5.3.25 12:17:11

Kyllä voi. Nyt jo näkyvillä miten naiset maksavat kaikesta reippaasti puolet ja moni mies käyttää tilanteita härskisti hyväkseen. Naiset luulevat että miehet tykkäävät myös tasa-arvosta naisten kanssa. Kun ei ne siitä niin välitä. He haluavat että heillä on duunia, missio... naisen vuoksi. Ei niitä kiinnosta lasten hoito moniakaan. Jotkut ottaa sen rastikseen kun naiset nykyään niin vaativat. Moni kyllästyy uuteen vastimukseen ja lähtee lätkimään samaan aikaa kun nainen vasta suunnittelee kaikkea yhdessä jaettavaa kivaa. Miehet haluavat itselleen miehen roolin. Nainen ei halua enää naisen roolia. Kaikki on vähän välitilassa. Syntyvyys laskee...

Päivämäärä:   5.3.25 13:01:18

Feminismistä on turhaa keskustella määrittelemättä, mitä käsitteellä tarkkaan ottaen tarkoitetaan. Paitsi jos tarkoituksena on lietsoa typerää tappelua, jossa kaikki huutavat toistensa ohi.

Päivämäärä:   5.3.25 13:08:56

"Feminismistä on turhaa keskustella määrittelemättä, mitä käsitteellä tarkkaan ottaen tarkoitetaan. Paitsi jos tarkoituksena on lietsoa typerää tappelua, jossa kaikki huutavat toistensa ohi."

No tämähän se. Jos feminismin ajattelee yksinkertaisesti pyrkimyksenä tasa-arvoon (kuten itse sen ajattelen), niin tietenkään tasa-arvo ei voi mennä liian pitkälle. Kun ihan oletusarvoisena sana tasa-arvo tarkoittaa, noh, tasa-arvoa :D

Mutta feminismissäkin on erilaisia suuntia nykyään ja ihmiset nimittävät feminimiksi asioita, jotka ovat mielestäni feminismin ytimestä aika kaukana.

Jopo: Itse maksan miesystävän kanssa kaiken puoliksi ja mielestäni tämä nimenomaan on tasa-arvoista. Hän tienaa vähemmän kuin minä. Ei asuta yhdessä eikä ole lapsia. Välillä tarjotaan/ostetaan asioita toiselle puolin ja toisin. En näe tässä ongelmaa ja pitäisin hassuna sitä, että minä pyytäisin häntä maksamaan puolestani asioita vain siksi, että olen nainen.

Toki on paljon parisuhteita, missä nainen esimerkiksi hoitaa kodin ja lapset täysin yksin, suunnittelee kaiken yhteisen, jne. Ja nämä asiat pitäisikin nähdä ihan rahanarvoisina panostuksina yhteiselle elämälle.

Lähettäjä: meikkilaukku 
Päivämäärä:   5.3.25 13:17:03

Feminismi kukoisti sota-aikaan. Ei ollut muita vaihtoja kuin miesten työt. Onneksi nyt on vara valita, ilman hössötystä niistä miesten töistä. Mies vaan nyt sattuu soveltumaan fyysiseen työhön paremmin, anteeksi vaan. Mutta niinhän se on perinteisesti ollut että miehet tuo leivän pöytään (ja vaimo viilettää meikattuna shoppailemassa) :D

Päivämäärä:   5.3.25 13:23:05

Tällä haavaa osa feminismistä on miesvihaa, eli liian pitkälle on menty.

Päivämäärä:   5.3.25 13:27:05

"Mutta niinhän se on perinteisesti ollut että miehet tuo leivän pöytään (ja vaimo viilettää meikattuna shoppailemassa) :D"

No ei kyllä Suomessa ainakaan... :) Suomi on ollut läpi historian aika köyhä maa, joten myös naisten työpanosta on tarvittu. Meidän kulttuurissamme esimerkiksi kotiäitiys ei ole ollut erityisen suosittua. Naiset tekivät sota-ainakin paljon.

Toista se on esimerkiksi tuolla itänaapurissa, jossa monen naisen tehtävä on yhä hoitaa koti ja näyttää nätiltä. Mutta maissa, joissa tämä on normi, on myös varjopuolensa: kun mies sanelee kaiken ja kontrolloi perheen taloutta, ei nainen välttämättä ole mikään itsenäinen olento, joka saisi osallistua päätöksentekoon. Väkivaltakin on yleistä ja moni nainen kokee, että se on vain kestettävä, koska he ovat miehestään taloudellisesti riippuvaisia. Ja monessa maassa esimerkiksi raiskaus parisuhteessa ole edes rikos.

Jos joku nykynainen kokee voimaantuvansa sillä, että hankkii sugar daddyn tai ryhtyy tradwifeksi, niin ei siinä mitään - jokainen saa tehdä elämällään, mitä haluaa. Kannattaa kuitenkin muistaa, että jos se mies päättää joku päivä kyllästyy ja vaihtaa sinut kauniimpaan, niin sinä jäät puille paljaille, ellei sinulla ole mitään omaa (koulutusta, varallisuutta, työkokemusta...). Minusta olisi kauhistuttavaa olla näin riippuvainen toisesta ihmisestä.

Lähettäjä: prossat 
Päivämäärä:   5.3.25 13:28:07

Jos toinen on köyhä ja toinen hyvätuloinen niin eikös ne laskut ym pitäisi maksaa prosentteina? Eli jos mies on köyhempi, maksaa hän tietyn prosenttimäärän vähemmän?

Lähettäjä: gourmetateriat 
Päivämäärä:   5.3.25 13:31:11

Jos mies tuo rahat pöytään niin olisi varmaan kunnia-asia pitää vaimo tyytyväisenä ja maksaa ne kauppareissut ja muut kalliit(kin) hurvittelut?

Lähettäjä: Kieran 
Päivämäärä:   5.3.25 13:31:20

Meneehän se jo yli siinä, kun jos mies avaa kohteliaisuuttaan naiselle oven, saattaa nainen tiuskaista, että saan minä sen itsekin auki jne. Nämä naiset on ymmärtäneet feminismin väärin, eikä miehetkään enää tiedä miten päin olla naisten seurassa.

Miehet taas ei tunnu tykkäävän me too -liikkeestä. Ilmeisesti heidän pitäisi saada vapaasti härnätä naisia niin kuin aina on saanut tehdä. Miehissäkin on paljon uhriutujia ja tahallaan väärin ymmärtäviä.

Lähettäjä: tiuku 
Päivämäärä:   5.3.25 13:33:00

Ehkä jotkut naiset on katkeria? Vakavaa väkivaltaa väheksymättä!!

Lähettäjä: Inkeri 
Päivämäärä:   5.3.25 13:33:19

Olipa kerran äitien tehtävänä hoitaa "vain" koti ja lapset. Sillä välin miehet kävivät töissä ja toivat leivän pöytään niin huomasikin tämä rahakirstujen päällä istuva ryhmä että "hei, meiltähän jää puolet väestöstä verottamatta!".
Ja näin syntyi feminismi.. :)

Päivämäärä:   5.3.25 13:37:19

"Jos toinen on köyhä ja toinen hyvätuloinen niin eikös ne laskut ym pitäisi maksaa prosentteina? Eli jos mies on köyhempi, maksaa hän tietyn prosenttimäärän vähemmän?"

Riippuu varmaan ihan siitä, mitä on sovittu ja mikä kuulostaa molemmille hyvältä :) Ei kai kahden ihmisen väliseen suhteeseen ole olemassa mitään kiveen hakattuja sääntöjä. Riippunee varmasti siitäkin, kumpi tekee enemmän kotihommia ja metatöitä. Näille on vaikea laittaa hintalappua, mutta työtä nekin ovat.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.3.25 13:37:30

Ei, mutta sivuraiteille voi mennä. Eli jokainen joka sanoo olevansa feministi ei sitä ole eikä jokainen feminismiksi markkinoitu asia sitä ole.

Esimerkiksi nykyinen woke öyhötys ei ole feminismiä.

Lähettäjä: näin 
Päivämäärä:   5.3.25 13:39:23

Woke öyhötys..? Sellaista äärioikeistöhölinää sieltä! Otahan selvää mitä käsite edes oikeasti tarkoittaa. Sama koskee feminismiä.

Päivämäärä:   5.3.25 13:40:03

"Meneehän se jo yli siinä, kun jos mies avaa kohteliaisuuttaan naiselle oven, saattaa nainen tiuskaista, että saan minä sen itsekin auki jne. Nämä naiset on ymmärtäneet feminismin väärin, eikä miehetkään enää tiedä miten päin olla naisten seurassa."

Kaikki aina puhuvat näistä naisista, mutta minä en kyllä tiedä yhtäkään, jolle joku oven avaaminen olisi ongelma. Mielestäni tässä on kyse ihan peruskohteliaisuudesta, ei mistään muusta. Itsekin availen ovia muille sukupuolesta riippumatta.

Se on eri asia sitten, jos mies alkaa mansplainaamaan naiselle jotain kuin lapselle tai vähä-älyiselle (koska eihän nainen nyt voi kyseistä asiaa käsittää). Ymmärrän, että tämä on alentavaa ja naiselle turhauttavaa. Mutta joku oven avaaminen, oikeasti? Kuka sellaisesta valittaa?

Päivämäärä:   5.3.25 13:42:57

"Esimerkiksi nykyinen woke öyhötys ei ole feminismiä."

Voitko määritellä "woke öyhötyksen"?

Lähettäjä: Kieran 
Päivämäärä:   5.3.25 13:45:43

En itsekään tunne yhtään naista, joka näin olisi käyttäytynyt, mutta olen miehiltä kuullut tätä tapahtuvan niin paljon, etteivät kuulemma sen vuoksi enää viitsi ovia availla. Tähän samaan syssyyn he puhuvat sarkastiseen sävyyn, kuinka naiset itse ovat tasa-arvoa tahtoneet ja tässä sitä tasa-arvoa heille. Että miksi heidän pitää avata naiselle ovi?

Oikeasti koko homma kuulostaa lähinnä keksityltä selitykseltä.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   5.3.25 13:46:03

"Kaikki aina puhuvat näistä naisista, mutta minä en kyllä tiedä yhtäkään, jolle joku oven avaaminen olisi ongelma."

Minä tunsin ensimmäisen tällaisen jo 90-luvulla lukiossa.

Lähettäjä: tässä ja nyt 
Päivämäärä:   5.3.25 13:46:59

Tasa-arvo ei voi mennä liian pitkälle. Feminismi voi mennä ja on mennyt liian pitkälle. Intersektionaalinen feminismi on vasemmistolainen aate joka ei ole tasa-arvoa! Tällaista harrasti edellinen hallitus, jossa vihervasemmistoa komppasi RKP ja Keskusta!

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   5.3.25 14:43:45

Feminismi ajaa tasa-arvoa.
Nykyfeminismi miesvihaa.

Kaksi täysin eri asiaa.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   5.3.25 14:51:14

"Itse maksan miesystävän kanssa kaiken puoliksi ja mielestäni tämä nimenomaan on tasa-arvoista. Hän tienaa vähemmän kuin minä. "

Tämähän EI ole tasa-arvoista vaan kulut pitäisi jakaa prosentteina tulojen suhteessa. Eikä niin, että toinen maksaa 10% tuloistaan ja toinen 50%.

Lähettäjä: Pölö 
Päivämäärä:   5.3.25 15:08:39

Lähettäjä-

Päivämäärä5.3.25 13:37:30

Ei, mutta sivuraiteille voi mennä. Eli jokainen joka sanoo olevansa feministi ei sitä ole eikä jokainen feminismiksi markkinoitu asia sitä ole.

Esimerkiksi nykyinen woke öyhötys ei ole feminismiä

Avaahan, että mitä tarkoitat woke-öyhötyksellä? Se voi olla sinulle ihan selvää, mutta kommenttiisi on vaikea kommentoida mitään, kun ei tiedä mitä oikeastaan tarkoitat.

Päivämäärä:   5.3.25 15:16:51

"Tämähän EI ole tasa-arvoista vaan kulut pitäisi jakaa prosentteina tulojen suhteessa. Eikä niin, että toinen maksaa 10% tuloistaan ja toinen 50%."

Eli jos mies itse valitsee itselleen kalliimman annoksen ravintolassa, tulisi minun maksaa tästä osa? Miksi ihmeessä? :D Me molemmathan valitsemme itse, mihin omia rahoja käytämme.

Lähettäjä: näin 
Päivämäärä:   5.3.25 15:31:29

Feminismi voi, tasa-arvo ei.

Lähettäjä: Viiva 
Päivämäärä:   5.3.25 15:36:04

"Feminismi ajaa tasa-arvoa.
Nykyfeminismi miesvihaa.

Kaksi täysin eri asiaa."

Päivämäärä:   5.3.25 15:36:53

""Itse maksan miesystävän kanssa kaiken puoliksi ja mielestäni tämä nimenomaan on tasa-arvoista. Hän tienaa vähemmän kuin minä. "

Tämähän EI ole tasa-arvoista vaan kulut pitäisi jakaa prosentteina tulojen suhteessa. Eikä niin, että toinen maksaa 10% tuloistaan ja toinen 50%."

--

Tässä jälleen hyvä esimerkki siitä, miten tasa-arvoa ei edistetä. Tasa-arvoa on se, että jokainen saa tehdä omat päätöksensä. Perheessä ja pariskunnissa ne yhteiset päätökest tehdään yhdessä.

Se ei ole tasa-arvoa, että joku tulee sivusta huutamaan kuinka pariskunnan pitäisi jakaa kulunsa tietyllä tavalla tai että joku kertoo kuinka naisen ei pitäisi tehdä OF-tiliä tai jotain muuta. Siinähän nimenomaan yritetään kontrolloida muita.

Joskus ihmiset tekevät tyhmiä päätöksiä. Mutta vapautta ja tasa-arvoa on se, että jokaisella on täysi oikeus tehdä myös ne tyhmät päätökset itse. Ne on kuitenkin omia päätöksiä. Ja sitten niistä virheistään voi oppia.

Totta kai yleisesti voidaan keskustella esim. tavoista jakaa kustannukset parisuhteessa, mutta tasa-arvoa on nimenomaan se, että kaikki tavat ovat yhtä oikein, kunhan osapuolet ovat itse siihen tyytyväisiä.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   6.3.25 05:57:30

Mikätahansa ääriajattelu voi mennä liian pitkälle. Sovinismikin voi mennä liian pitkälle, miksei feminismikin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.