Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Möisitkö koiraa yli 70v:lle?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.3.25 09:47:34

Jos olisit kasvattaja, möisitkö koiraa seniiliin kotiin?

Koiran odotetaan elävän yli 15v.

Re: Möisitkö koiraa yli 70v:lle?

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   5.3.25 09:48:44

En seniilille, mutta seniorille.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   5.3.25 09:48:54

Et taida tietää, mitä tarkoittaa seniili? Seniiliin en myisi, yli 70v:lle voisin myydä.

Päivämäärä:   5.3.25 09:49:06

Seniiliin? Olipa tosi rumasti sanottu.

Mun äiti on 70 ja paremmassa kunnossa kuin moni 3-kymppinen, tekee päivittäin pitkiä lenkkejä eikä hällä ole mitään lääkityksiä. Ikä ei ole sairaus, typerys.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.3.25 09:49:16

En seniilille, mutta kaikki yli 70-vuotiaat eivät ole eivätkä tulekaan seniileiksi.

Päivämäärä:   5.3.25 09:49:34

Tietysti. Ennemmin vanhalle eläkeläiselle, kun töissä käyvälle nuorelle yksin eläjälle, jolloin koira joutuu viettämään päivät yksin.

Päivämäärä:   5.3.25 09:50:21

Olen myynyt yli 70-vuotiaille.

Päivämäärä:   5.3.25 09:50:24

Ennemmin reippaalle 7-kymppiselle kuin 2-kymppiselle pullamössösukupolvelle.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   5.3.25 09:57:43

Et taida tietää, mikä on seniili. Tai sitten olet rumasti puhuva törppö.

Lähettäjä: tukkumöijä 
Päivämäärä:   5.3.25 10:02:52

Aloittaja ei möisi koiraa Trumpille ja hyvä niin.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   5.3.25 10:04:47

Aloittaja ei möisi koiraa Trumpille ja hyvä niin. - Olipa erinomaisesti sanottu!

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   5.3.25 10:06:16

Tietysti. Ja jopa kissan joka on koiraakin pitkäikäisempi.

Todella huonokuntoinen ja sairas tai kiireinen tai osaamaton tai haihattelija tai aiemmista luopunut tai kissoja autotien vieressä vapaana pitävä ei saisi eläintä minulta mutta ikä ei ole vaikuttava tekijä.

70v on vielä oiva ikä ja moni typerä homma jäänyt pois

Lähettäjä: tuplaviiva 
Päivämäärä:   5.3.25 10:06:37

Selkeästi muistisairaalle en möisi, omat asiansa hoitavalle joka on aktiivinen edelleen möisin.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   5.3.25 10:07:41

"En seniilille, mutta seniorille."

Lähettäjä: z 
Päivämäärä:   5.3.25 10:31:14

Riippuu rodusta. Pieni lattiamoppirotu käy hyvin seitenkymppiselle mutta esim käyttölinjainen sakemanni ei ellei tämä 70v ole ikänsä harrastanut näiden parissa.

Päivämäärä:   5.3.25 10:33:08

Olen myynyt, ostaja kertoi heti että varasuunnitelmat on valmiina siltä varalta, että jotain peruuttamatonta tapahtuu. Olisipa nuoremmatkin koiranhankkijat yhtä hyvin varautuneita.

Lähettäjä: bålle 
Päivämäärä:   5.3.25 10:39:03

Mun isälle on myyty kaksi aktiivista harrastuskoiraa, jotka vaativat paljon liikuntaa :-D
Isä on yli 70v., mutta ei missään nimessä seniili. Hän tiedostaa itse, että voi olla että hän ei pysty niitä hoitamaan koirien koko elinikää. Mutta koirien hoito mahdollisissa ongelmatilanteissa on mietitty etukäteen jo ennen koirien hankintaa. Otan koirat itse oman lauman jatkoksi tarvittaessa.

Lähettäjä: köpi 
Päivämäärä:   5.3.25 10:44:37

En seniilille, mutta seniorille voisin myydä kyllä. Aina tapauskohtaisesti.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   5.3.25 10:49:26

Toivottavasti aloittaja ei tule koskaan vanhaksi.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   5.3.25 10:52:02

Kyllä. Mutta en minkään ikäiselle lihavalle.

Päivämäärä:   5.3.25 10:54:01

Riippuu missä kunnossa tämä seniori on ja mitä rotua havittelee ja onko olemassa plan B jos senioriomistajan terveys pettää.

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   5.3.25 11:06:13

” Tietysti. Ennemmin vanhalle eläkeläiselle, kun töissä käyvälle nuorelle yksin eläjälle, jolloin koira joutuu viettämään päivät yksin.”

Tämä. Eikä se yli 70v ikä sano, etteikö olisi ihan kunnossa. Oma äiti on yli 70 ja edelleen tekee keikkaa vanhusten hoivakodilla. Hoitaa siellä pahimmillaan itseään nuorempia, nostelee, vie veskiin jne. Eli eiköhän tuo aika pitkään kunnossa pysy, jos ei mitään äkillistä iske. Hoitaa myös meidän sukulaisten koirat.

Sitten taas mun isä on 60 ja hälle en koiraa myis.

Eli riippuu paljon ihmisestä ja hänen kunnostaan.

Lähettäjä: Myyjä 
Päivämäärä:   5.3.25 11:19:38

Tottakai

Lähettäjä: Myyjä 
Päivämäärä:   5.3.25 11:21:46

Moni 70-kymppinen on vielä oikein hyvässä kunnossa ja koiran liikuttaminen pitää sen omistajankin liikkeessä.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   5.3.25 11:25:46

Pähkinäsaaren rauhan ajan ihmiset ovat kyllä hyväkuntoisia!

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   5.3.25 11:26:52

Moni vanhempi ihminen hommaa koiran jotta saa seuraa ja ylläpidettyä kuntoa, koiran voisi vaikka sillä sopimuksella myydä että mikäli jotain sattuu (muisti sairaus iskee, kunto heikkenee tms)niin kasvattaja on vastaanottamassa koiran. Jos itseäni miettisin niin olisi kamalaa jos kukaan ei myisi lemmikkiä minulle kun täytän 70 jäisin aivan yksin vailla arkista seuraa. );

Lähettäjä: Crea 
Päivämäärä:   5.3.25 11:32:46

Mun vanhemmat ovat 79-vuotiaita,täysissä järjissään ja hoitavat kotiaan, isoa pihaa ja eloisaa terrieriä.

Päivämäärä:   5.3.25 11:46:04

Itse asiassa monella iäkkäämmällä lemmikinomistajalla on varasuunnitelma oman sairastumisen tai kuoleman varalta paremmin mietittynä kuin nuoremmilla. Lisäksi heillä on usein enemmän aikaa. Joten kyllä, voisin myydä koiran hyvässä fyysisessä kunnossa olevalle järkeväksi todetulle seniorille, etenkin jos on joku luotettava henkilö tarpeen niin vaatiessa ottamassa vastuuta koiran hoidosta.

Lähettäjä: 707 
Päivämäärä:   5.3.25 12:01:15

En ostaisi aloittajalta koiraa edes itselleni, saati äidilleni. Jos ei erota senioria seniilistä niin on aika pihalla kaikesta joten tuskin osaa koiraakaan kasvattaa.

Kuten yllä todetaan, monella iäkkäämmällä on varasuunnitelma. Ja mielestäni pitäisi olla nuoremmillakin! Itse olen 4-kymppinen ja minulla on tietokoneella vapaasti avattavissa lista siitä, mihin haluan eläimeni jos minulle jotain sattuisi. On koirien kasvattajien numerot että voi soitella ja kertoa että koirat tarvivat uuden kodin. Jne, kaikille eläimille on varasuunnitelma.

Päivämäärä:   5.3.25 12:02:58

Anopille myisin, ulkoilee muutenkin kolmesti päivässä ja hänellä iso aidattu piha.
Äidilleni en. Ulkoilee pakolliset ja asuu kerrostalossa.

Päivämäärä:   5.3.25 12:03:43

Myisin, jos tulevalla koiranomistajalla on plan B mietittynä mihin koira menee jos oma terveys äkisti heikkenee (sama suunnitelma kannattaisi olla myös nuoremmilla lemmikinomistajilla, koska elämä voi yllättää)

Lähettäjä: Vehnä 
Päivämäärä:   5.3.25 12:04:40

Tottakai myisin jos muuten on asiallinen ostaja. Vähän ehkä kuulostelisin että on hyvät välit lapsiin/nuorempia ystäviä jotka ottavat koppia koirasta jos jotain sattuu. Toisaalta myös +50v ja ylipaino niin infarktin riski kasvaa merkittävästi.
Kuinka moni kasvattaja kysyy yli viisikymppisiltä kuka hoitaa koiraa jos sinä saat aivohalvauksen.

Lähettäjä: Myisin 
Päivämäärä:   5.3.25 12:39:55

Miksi en myisi??
Hyvin moni on tuolloin todella hyvässä kunnossa

Päivämäärä:   5.3.25 12:45:29

Aloittaja kysyi hyvä kysymyksen, ja ilahduttavia vastauksia! Sekin on hyvä vastaus, että ei myisi seniilille.

Eläinsuojeluyhdistykset joutaisi boikottiin.

Lähettäjä: kops 
Päivämäärä:   5.3.25 12:45:41

Mun vanhemmat ovat 75v ja 78v ja nyt pari viimeisintä vuotta ovat olleet sellaisia, että jaksaminen on kortilla vaikka äitini on aina ollut kova kuntoilemaan ja on muuten hyvässä kunnossa mutta lihaskunto alkaa hiipua. Isällä on terveydellisiä ongelmia eli tässä valossa 70v voi olla hyvässä kunnossa mutta siitä 5-10 vuoden sisällä voi tapahtua vaikka ja mitä. Toisin sanoen, en myisi ellei sillä 70v ole joku back up plan jos jotain sattuu ja koiralle tarvitaan pidempiaikainen hoitopaikka. Molemmat olivat siinä 65-70 todella aktiivisia eläkeläisiä, reissasivat pitkin Espanjaa ja kotimaata mutta sitten äitini sai sydänkohtauksen 72v ja sen jälkeen meno on hiipunut. Isällä todettiin pumpussa vikaa myös, hän on nyt 78v ja ongelmat alkoivat pari vuotta sitten, eli joku läppävika.

Päivämäärä:   5.3.25 12:46:44

Ikä ei ole kriteeri.

Lähettäjä: piipi 
Päivämäärä:   5.3.25 15:39:30

Mun miehen vanhemmat syntyneet vuosina 1937 ja 1938 ja käyvät tuottavasti töissä joka päivä. Oma äitini, nuori vielä, syntynyt 1947, käy kolmesti viikossa töissä.

Jokainen tuntemani yli 70v ihminen ulkoilee päivittäin kävellen tai juosten kilometrejä. Suurin osa tekee töitä tai harrastaa hyvin aktiivisesti jotain.
Useamman edelleen ratsastavankin tunnen ja yhden, joka satuloi vielä nuoria.

Suvussamme on kuoltu keskimäärin lähemmäksi 100v kuin 90v. Työssäni tapaan päivittäin hyväkuntoisia ja aktiivisa 80v. Huonokuntoiset ovat joko nuoria tai yli 90v.
Pahin huonokuntoisin roskasakki on luokkaa 20-35v.

Minkäikäiselle tahansa voi tulla tilanne, että ei pärjää enää koiransa kanssa. Reipas 70v pärjää kuitenkin todennäköisemmin kuin päästään oireileva helposti väsyvä vätysl.

Päivämäärä:   5.3.25 15:56:35

Vaari täyttää kohta 90v ja edelleen lenkkeilee koiransa kanssa päivittäin :D Joten kyllä, voisin myydä yli 70v:lle. Toki hyväkuntoiselle ja semmoselle, jolla joku varasuunnitelma sen varalle, että jotain sattuis. Tosin joku suunnitelmahan tietysti olis hyvä olla ihan kaikilla lemmikinomistajilla iästä riippumatta.

Lähettäjä: Humi 
Päivämäärä:   5.3.25 16:06:54

Vanhemmat, 83 ja 79 ostivat juuri perhoskoirapennun. Ja varmasti on parempi koti kun jollain nyky naikkosella, joka kuvittelee pennun olevan oma lapsensa ja vuoden kuluttua ihmettelee kun koira on pelkkää hammasta, kusee ja paskoo sisälle sekä lisäksi ei kestä toisia koiria yhtään. Ts. Yhteiskuntakelvoton.

Lähettäjä: Raitimus 
Päivämäärä:   5.3.25 16:19:11

Humi: miksi et vain voinut kehua vanhempia, miksi piti ruveta naikkostelemaan?

Lähettäjä: c 
Päivämäärä:   5.3.25 18:03:01

Mieheni on 70-vuotias, ratsastaa aktiivisesti omalla hevosella ja tekee koiriemme kanssa tunnin lenkin metsässä ainakin kerran päivässä. Jos hälle ei voi koiraa myydä, niin kenelleköhän sitten.

Joillakuilla taitaa olla hiukan hatarat tiedot siitä, millaisia tämän päivän eläkeläiset ovat. :)

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   5.3.25 18:07:24

Todella naurettava aloitus.
Mun isä osti itselleen 13 vuotta sitten 70-v lahjaksi labbiksen pennun.
Ovat todella toimiva pari, mitä nyt koira alkaa olla vanha, eikä jaksa enää juoksulenkkejä. Isä jaksaa.

Lähettäjä: Yhym 
Päivämäärä:   5.3.25 18:09:04

Aloittaja on imbesilli, ko. yksilöllä ei pitäisi olla mtn eläimiä.

Lähettäjä: Kk 
Päivämäärä:   5.3.25 18:46:43

Kyllä

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   5.3.25 18:52:33

Kenelle aloittaja myisi koira?

Kakskymppinen opiskelee. Ei rahaa, eikä aikaa.
Kolmikymppisellä on perhe, pieniä lapsia, töissä, ei aikaa.
30-v lapseton, työssä käyvä, ei aikaa, liian pitkät työpäivät.
30-v työtön, ei varaa.
50-v liian vanha.
70-v seniili.

Lähettäjä: Pehmeä Jänis 
Päivämäärä:   5.3.25 18:54:12

Mummoni on 82 ja edelleen käy koiransa kanssa useamman kerran päivässä lenkillä, kerran oikein pitkän ja pissalenkkejä päälle.

Lähettäjä: pekka 
Päivämäärä:   5.3.25 18:59:29

En olekaan kuullut, että Suomessa voi myydä koiraa.

:))

Lähettäjä: Pinja 
Päivämäärä:   5.3.25 19:07:04

Voiko olla totta, että joku ei tiedä mitä seniili tarkoittaa..?

Lähettäjä: Kyll 
Päivämäärä:   5.3.25 19:11:41

Kyllä möisin jos elämänhallinta on kunnossa.
Ennemmin eläkeläiselle kuin ihmiselle joka päivät töissä ja koira pitkiä aikoja yksin virtsarakko täynnä...
Koiran pitää päästä usein tarpeilleen.

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   5.3.25 19:42:53

En. Enkä myös olisi ostamassa.

Olen nyt 57v. ja nuorin koiristani on 1,5 v. Ehkä viimeinen koira minkä hankin. Itselleni 60 v. on ehdoton takaraja pitkäikäisen eläimen hankintaan. Olisin sitten 75 v. kun eläin olisi 15 v. Ehtisin ja pystyisin tuon ehkä kunnialla hoitomaan loppuun asti.

Vuodet vaativat veronsa, askel lyhenee jne. Harvan eläke riittää esim. koiran hammashoitokuluihin, jos niihin kuluu pari tonnia/ vuosi.

Päivämäärä:   5.3.25 20:10:21

"Joillakuilla taitaa olla hiukan hatarat tiedot siitä, millaisia tämän päivän eläkeläiset ovat. :)"

Edustaako miehesi kaikkia eläkeläisiä?

Lähettäjä: c 
Päivämäärä:   6.3.25 07:32:06

Ei varmaankaan. Siksi lopputoteamus olikin eri kappaleessa. :)

Lähettäjä: Ikäsyrjintä x100 
Päivämäärä:   6.3.25 08:01:26

Apua, siskoni on kohta 70v enkä tullut edes ajatelleeksi että hänellä olisi joku este hankkia lemmikki 15 vuodeksi.
Äitini on yli 90v eikä huoli kissaa vaivoikseen vaikka itse kyllä vastaavassa tilanteessa kokisin kissasta olevan seuraa.
Ihmisillä on yleensä läheisiä joilta saa kyllä apua eli sen koiran soisin vaikka äidillekin kunhan on joku joka huolehtii jos omistaja ei enää kykene.

Päivämäärä:   6.3.25 08:08:09

Minkä tahansa ikäisellä koiran tai muun lemmikin omistajalla olisi syytä olla jonkinlainen varasuunnitelma eläinten varalle. Myös nuori ihminen voi sairastua tai loukkaantua vakavasti. Itse olen antanut puolisolle (joka tuskin ainakaan kaikkia koiria pitäisi, jos minulle jotain sattuisi) ja siskolleni ohjeet, että kehen/mihin ottaa yhteyttä ja mitä tehdä kunkin koiran suhteen, jos minulle sattuu jotain.

Ja jos koiria kasvattaisin, niin ilman muuta voisi myydä pennun 70-vuotiaalle.

Lähettäjä: Likimain 
Päivämäärä:   6.3.25 08:21:55

Riippuu kunnosta ja siitä että tukiverkosto on kunnossa eli suunnitelma siitä mitä tehdään jos tulee sairautta tai kuolema. Moni seitsemänkymppinen on paremmassa iskussa kuin nuoriso tänäpäivänä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.