Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Espanjanvesikoira/lagotto

Lähettäjä: poku 
Päivämäärä:   5.3.25 09:05:36

Onko kokemusta näistä roduista? Kumpi rotu sopisi paremmin ensimmäiseksi omaksi koiraksi?

Kokemusta koirista on jonkin verran, koulutukseen olen valmis panostamaan ja kiinnostusta on alkaa harrastaa koiran kanssa esim. jälkeä. Asun kerrostalossa.

Re: Espanjanvesikoira/lagotto

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.3.25 09:28:26

Toki riippuu paljolti omista resursseista. Mitä tarjoaa koiralle, millainen itse on jne.

Perro on näistä usein tietyllä tapaa vaativampi koira. Työhaluisempi, vietikkäämpi, turbompi. Vaihtelu on tosi suurta, mutta kannattaa varautua, että perrolla voi olla sekä vahti- että paimennusviettiä. Luonnepuolen ongelmia on, mm. liikareaktiivisuutta, aggressiivisuutta ja ylivilkkautta sekä huonoa hermorakennetta. Hyvä perro on toisaalta tosi hyvä koira; tarmokas, työhaluinen ja oppivainen. Kannattaa siis tutustua kasvattajiin ja heidän koiriin.

Lagotoilla suurin ongelma luonnepuolella on liika pehmeys ja arkuus. Muutoin sanoisin, että lagotto saattaa viettiensä puolesta olla näistä vähän helpompi.

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   5.3.25 09:51:24

Mun vanhemmilla on lagotto, nyt 9,5-vuotias. On tosi energinen ja touhukas edelleen. Opetettiin kantarelleja etsiin pentuna ja sitä hommaa rakastaa! On myös ite opetellut muita sienilajeja, kun on seurannut mitä me ollaan kerätty. Hyvin älykäs koira. En sanoisi erityisen araksi tai liian pehmeäksi tätä. Kuinka suuria eroja on kasvattajien koirien välillä luonteessa?

Lähettäjä: pölö 
Päivämäärä:   5.3.25 09:51:30

Lähipiirissä jonkun verran lagottoja, niistä kaksi kolmasosaa on TODELLA arkoja ja varautuneita vieraita (tai jopa melko tuttujakin) ihmisiä kohtaan. Kaikki on myös kovia haukkumaan ja jokaisella on suolisto-ongelmia ja/tai iho-oireina ilmeneviä yliherkkyyksiä.

Mutta toisaalta nämä kaikki on myös melko "kädettömillä" omistajilla näin niin kuin kauniisti sanottuna. Eli vaikea sanoa miten paljon tuohon arkuuteen ja haukkuherkkyyteen olisi voinut vaikuttaa, jos olisi pentuaikana hoitanut sosiaalistamisen huolellisemmin, panostanut koulutukseen jne.

Lähettäjä: Xx 
Päivämäärä:   5.3.25 09:54:26

Espanjanvesikoiralla on aika paljon isompi moottori kun lagotolla. Se vaatii tekemistä tai järjestää sitä itse.

Molemmissa roduissa riski saada niin arka/heikkohermoinen yksilö että haittaa arkea. Eli oikean pennun etsintään kannattaa käyttää huolella aikaa. Hyvä perro on kyllä todella upea koira.

Mites portugalinvesikoira?

Lähettäjä: Mulle 
Päivämäärä:   5.3.25 10:00:10

Mulla molempia, ja sanon, että molemmissa roduissa kaikki riippuu yksilöstä! Mulla on ollut todella varautunut ja jännittynyt mutta työmoottoriltaan ja muuten täydellisen helppo perro. Toinen perro, läheistä sukua tälle ensimmäiselle, on maailman parasluonteisin ja tunneälykkäin; tekee töitä kehitysvammaisten, lasten ja vanhusten kanssa mutta motivointi muuhun kuin syömiseen tai rapsutusten hakemiseen ihan nolla. Ei siis minkäänlaista reaktiivisuutta mihinkään. Sitten mulla on myös lagotto, jonka taustoista olin tosi tarkka; sillä on tosi hyväluonteiset vanhemmat, joilla molemmilla on myös työmoottoria ehkä keskivertolagottoa enemmän. Suunnilleen asuin pentulaatikossa (kiitos kasvattajalle kärsivällisyydestä! :D ) , seurasin tarkasti paikan päällä pentutestit jne ja pääsin vielä onnekkaana valitsemaan pentulaatikosta omasta mielestäni parhaan pennun. Ja sain kyllä ihan lottovoiton. Superavoin luonne, helppo kaikin puolin, kulkee missä vaan mukana ja on aina "kotonaan", todella hyvä harrastuskoira ja työmoottori loputon. Aktiivinen koira, jollekin ehkä turhankin, mutta mulle ihan täydellinen valinta hyväksi harrastuskoiraksi ja toisaalta arjen elo tämän kanssa mutkatonta. Eli kunhan panostat taustoihin ja pentuaikana sosiaalistamiseen, voit saada kummasta rodusta vain ihanan itsellesi sopivan koirakaverin. :)

Lähettäjä: poku 
Päivämäärä:   5.3.25 10:41:54

Kiitos vastauksista! Ehkä se sitten lagotto on mihin lähden tutustumaan paremmin :)

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.3.25 11:15:51

Näillä roduilla ilmeisesti ei irtoa karvaa? Pitääkö trimmata kuten villakoiraa?

Päivämäärä:   5.3.25 11:54:51

Itsellä lagotto. Trimmaan koneella kolmesti vuodessa lyhyeksi, kädet ei kestä saksia eikä rahapussi trimmaamoa niin siksi näin.
Ei ole näyttelykoira joten tällainen on helppo ratkaisu. Ei tosiaan irtoa karvaa mutta kun pääsee pidemmäksi, tuo tallilta kyllä heinät ja purut mukanaan. On utelias ja melko kova kaivamaan ja uimaan. Uimapaikaksi kelpaa myös kuraojat.
Hevoset sitä ei kiinnosta eikä hevoset reagoi siihen mitään.
Haukkuu vieraat tehokkaasti, tulee rapsutettavaksi mutta ei kaikille. Pysyy irti, vaikkakin pitkäkorvat meinaa kiinnostaa liikaa.
Ei ole allergioita tai muutakaan vaivaa .

Päivämäärä:   5.3.25 11:55:53

Niin ja itse olen koiralle allerginen mutta en ainakaan tälle lagotolle.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.