Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten järjestää lapselle aikaa hevosten kanssa?

Lähettäjä: Höh 
Päivämäärä:   4.3.25 19:32:15

Harmittaa, ahdistaa ja itkettää tilanne. Erosimme reilu vuosi sitten miehen kanssa, oli pakko tilanne miehen pettämisen ja väkivaltaisen käytöksen takia. Kuitenkin oli ihan ok rahatilanne ja kävin ratsastamassa lähitallilla tyttären kanssa.

Eron myötä tuli muutto kauas tuosta tallilta, ja rahatilanne kääntyi päälaelleen. Jonkin aikaa sitten määräaikainen työni päättyi enkä ole onnistunut saamaan uutta. Liitosta kuitenkin sain rahaa onneksi, kunnes satunnaisesti olin eräässä yrityksessä töissä kunnes työ loppui ja työkkäri tulkitsi että itse irtisanouduin, vaikka näin ei ollut, ja yritys itsekin selvitti että työ loppui enkä irtisanoutunut. No jäin kuukaudeksi rahatta ja jouduin ottamaan korkeakorkoista lainaa vuokraan ja ruokaan. Ja näitä maksan edelleen, pienen työttömyysrahan, lainojen maksujen, vuokran ja ruuan jälkeen ei jää rahaa mihinkään :/ Lapsi ei ymmärrä tätä ja itsellä on ihan hirveän syyllinen olo. Etsin töitä koko ajan mutta ei. Olin säästänyt muutamia kymppejä että lapsi voisi paristi kuussa käydä tunnilla, mutta auto meni rikki ja korjaukseen menee ehkä ~1000e paineen. Ei ole edes tässä kuussa varaa maksaa vaan pitää ensi kuuhun koittaa säästää. Eli olla tää kuu makaronikuurilla. Lapsi itkee lenkkareita ja ratsastus tunnille.
Itse itken kun ihan hirveä olo kun eron myötä lapselta lähti harrastus ja eletään kädestä suuhun :/ Mietin asiaa 24/7 miten pilaan lapsen elämän. Että joutuu elämään näin köyhänä.
Onko kellään samaa tilannetta? Mihin pääsisi töihin jos ei pääse mihinkään töihin? Olen pahasti ahdistunut edes töihin hakemisessa, kun niistä ei edes vastata.

Re: Miten järjestää lapselle aikaa hevosten kanssa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.3.25 19:37:27

Miksei lapsen isä osallistu?

Lähettäjä: Histamiini 
Päivämäärä:   4.3.25 19:37:44

Unohtui laskea tarinaan elarit ja lapsilisä?

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   4.3.25 19:37:55

Lapsen ikä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.3.25 19:38:39

Mistä päin olette?

Lähettäjä: Histamiini 
Päivämäärä:   4.3.25 19:51:01

Töihin pääsee nykyään helpoiten johonkin vuokrafirmaan.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   4.3.25 19:51:52

Lapselle voi kertoa, että nyt ei ole yksinkertaisesti varaa. Raha ei kasva puissa ja harrastukset eivät ole itsestäänselvyyksiä. Asiasta voi keskustella, ja sanoa, että tilanne myös toivottavasti joskus paranee.

Miten isä osallistuu lapsen elatukseen?

Lähettäjä: Kissa 
Päivämäärä:   4.3.25 20:13:22

Eikö lapsi voisi käydä jossain hoitamassa hevosia? Saisi edes olla hevosten kanssa, vaikka ei pääsisikään ratsastamaan.

Päivämäärä:   4.3.25 20:15:17

"jäin kuukaudeksi rahatta ja jouduin ottamaan korkeakorkoista lainaa vuokraan ja ruokaan."

Miksi et hakenut perustoimeentulotukea?
On aivan arkea että se kuitataan tukia vastaan jos ensisijaisia etuuksia ei ole vielä käsitelty.

Nyt tiedät ensi kerraksi. Älä edes ajattele mitään hevostunteja ennen kuin olet maksanut sen korkeakorkoisen lainasi pois.

Sitten kasvata lastasi. Lapsi ei ole kasvatettu oikein ellei hänelle ole opetettu että aina ja kaikkeen ei ole rahaa. En tiedä miten sanoisin tämän ystävällisemmin mutta tämän olen koettanut lapselleni itse opettaa.

Lähettäjä: gfh 
Päivämäärä:   4.3.25 20:41:44

Kuudeksi kuukaudeksi rahatta? Kai sinä älyisit hakea päivärahaa ja valittaa siitä päivärahapäätöksestä ? On nimittäin kummallista, että työkkärin karenssipäätöksestä ei voi valittaa vaan pitää ensin hakea päiväraha ja valittaa siitä.

Kai sinä sentään hait toimeentulotukea siltä ajalta? Karenssihan ei kestänyt puolta vuotta. Korkeakorkoinen laina ei todellakaan on ensisijainen vaan ensin päiväraha, sitten toimeentulotuki. Kai lapsen isä edes elatusmaksua maksoi.

Lähettäjä: Noh 
Päivämäärä:   4.3.25 20:48:58

Lapselle on vaan selitettävä, ettei kaikki lapset pääse ratsastamaan, vaikka haluisivat. Ja toki voit sanoa, että tyttäresi voi mahdollisesti aloittaa uudelleen, kunhan saat asiat uudelleen järjestykseen, mutta siihen voi mennä aikaa. Sellasta se elämä on, lapsi ei kuole pettymyksiin.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   4.3.25 20:54:13

Kai lapsella on isäkin jonka pitäisi kaiken järjen mukaan maksaa elareita?

Lähettäjä: Nyyh 
Päivämäärä:   4.3.25 20:57:18

Että sellainen nyyhkytarina

Lähettäjä: Riina 
Päivämäärä:   4.3.25 21:03:31

Voin ostaa lapselle lenkkarit.

Päivämäärä:   4.3.25 21:31:00

Kirppikseltä ne lenkkarit.

Lähettäjä: Riu 
Päivämäärä:   4.3.25 21:32:41

"Mietin asiaa 24/7 miten pilaan lapsen elämän"

Toit hänet pois väkivaltaisesta perheestä. Materian puute ei pilaa elänää, väkivaltainen lapsuus kyllä.

Päivämäärä:   4.3.25 21:41:05

Olet tehnyt ihan oikein, tilanne on vaan kehno mutta parempi nyt kuin mitä se olisi muuten.

Kerro ihmeessä missä suunnalla olet, suunnilleen, täältä voi hyvin löytyä heppailupaikka tai lenkkareita. Ei häviä mitään. Itse en voi auttaa, meidän hevoset ei ole lapsille soveltuvia :(

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   4.3.25 21:53:21

Varmasti lapsikin on pahoillaan vanhempien erosta, vaikka se hänen vointia varmasti kokonaiskuvassa voi parantaakkin. Lapsi ei todennäköisesti osaa sanoittaa tunteitaan, mutta yksittäisistä asioista kuten lenkkareista ja ratsastustunneista "vinkuminen" voi olla tapa purkaa pahaa oloa. Materiaa tärkeämpää lapselle on turvallisuuden tunteen luominen ja toivottavasti välien säilyminen myös isään jos isä on muutoin ihan tolkku ihminen.

Rahasta on hyvä lapsen kanssa puhua, ja siitä että todennäköisesti tämä rahatilanne on vain väliaikaista. Toivottavasti löydät pian töitä, tsemppiä!

Lähettäjä: Nia 
Päivämäärä:   4.3.25 21:57:00

Se ettei pääse tallille ja heppailemaan ei pilaa kenenkään elämää. Se että on itsesäälissä rypevä ja talousongelmainen äiti voi sen sijaan pilata.

Lapset ei isona muista miten äiti maksoi ratsastukset. Ne muistaa yhteiset pyöräilyretket uimarannalle, pullien leipomisen yhdessä, leffaillat kotona ja sen kun äiti laittoi saunan jälkeen tukkaan ranskalaisen letin ja aamulla oli kiharat. Nämä on asioita jotka ei tuo mitään extra kuluja arkeen. Ja jos hepat on teidän juttu niin lukekaa heppakirjoja (kirjasto), katsokaa heppa leffoja, pyöräilkää ihailemaan laitumella olevia heppoja. Etsikää yhteinen hoitoheppa. Ja tadaa taas mikään ei maksanut.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   4.3.25 22:00:18

Onko siellä päin mitään ”ponikerhoa” lapsille? Meidän kylällä on pari tilaa, joihin otetaan ryhmä lapsia hoitamaan poneja aina joskus ”hyväntekeväisyydeksi”

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   4.3.25 22:03:10

Hyviä ideoita yllä. Katselkaa heppajuttuja, ratsastustunteja/kisoja voi mennä katsomaan tai yrittää etsiä hoitohevosta. Lapselle kannattaa sanoa suoraan ettei tällä hetkellä ole varaa, mutta myöhemmin tulevaisuudessa tilanne voi olla toinen.

Lähettäjä: Mm 
Päivämäärä:   4.3.25 22:12:31

Aika outoja kommentteja heppapalstalla. Kyllä ainakin omasta lapsuudestani olisi jäänyt valtava pala pois ilma hevosia. Ei joku leipominen ole mitään siihen verrattuna. Lisäksi on lapselta ihan normaalia valittaa sitä, että joku tärkeä asia elämässä puuttuu.

Onko lähellä mitään talleja, joissa ainakin ehkä voisi käydä, siis vaikka auttelemassa? Varsinkin pienemmillä talleilla, missä kaikki hommat on omistajan niskoilla, niin astetta nuorempikin apuri voisi olla haluttu. Ainakin itse tiedän yhden tällaisen paikan ja varmaan siellä saisi jonkun verran ratsastaakin palkaksi.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   4.3.25 22:24:15

Mm: ei mun vanhemmilla ollut 90-laman aikaan varaa maksaa mulle tunteja. Tein tallitöitä ja sain sitä vastaan ratsastaa välillä. En valittanut vanhemmilleni asiasta, minulle oli päivänselvää etteivät he voineet asialle mitään. Ja kyllä, olin 11 tai 12v kun tein tallitöitä..

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   4.3.25 22:30:52

"Aika outoja kommentteja heppapalstalla. Kyllä ainakin omasta lapsuudestani olisi jäänyt valtava pala pois ilma hevosia. Ei joku leipominen ole mitään siihen verrattuna. Lisäksi on lapselta ihan normaalia valittaa sitä, että joku tärkeä asia elämässä puuttuu."

Lapsi ei kuole siihen tai saa traumoja, jos joutuu hetken olemaan ratsastamatta. Tilannehan ei ole pysyvä toivottavasti. Varmasti tärkeintä on saada ensin talous kuntoon ja sen jälkeen vasta miettiä lapsen harrastuksiin tuhlaamista. Tärkeää on, että lapsella on yhteistä tekemistä vanhemman kanssa ja sitä tekemistä löytyy ilmaiseksikin.

Hoitoponeja voi toki kysellä lähistön talleilta. Meilläpäin taitaa vieläkin pystyä esimerkiksi ponitunneilla taluttamalla tienaamaan itsellensä ratsastustunteja.

Lähettäjä: Riina 
Päivämäärä:   4.3.25 22:35:28

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 4.3.25 21:31:00

Kirppikseltä ne lenkkarit.

Miksi, kun uudet saa muutamalla kympillä?
Mä olen edelleen valmis sen verran sijoittamaan lapseen.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   4.3.25 22:40:44

Kirpparilta ne lenkkarit voi saada muutamalla eurolla.

Ja siksi, että vaikka olisikin valmis sijoittamaan lapseen sen muutaman kympin, niin kannattaako se tosiaan siinä tilanteessa, kun lainarahalla on jouduttu maksamaan niinkin perustarpeita kuin vuokra ja ruoka?

Lähettäjä: Olive 
Päivämäärä:   4.3.25 23:09:54

Aloittaja, nyt herätys. Kaikilla ei ole varaa niin kalliiseen harrastuksen kuin hevostelu, se on ihan elämää.

Itse teininä 15 v sitten jouduin lopettamaan tunnit kun ei ollut perheessä niille rahaa olemassa. Oli surullista ja todella pahalta tuntui jättää rakkaat hevoset, en jäänyt silti yksin (ei kannata olla naimisissa yhden harrastuksen kanssa, niin siten ei käy).

Elämä ei ole kellään aina semmosta että saa kaiken minkä tahtoo. Semmosta se on.

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   4.3.25 23:27:45

Totta kai tuossa tilanteessa on surullinen lapsen puolesta. Hevoset ja ratsastus on varmasti olleet tärkeitä lapselle ja häntä harmittaa, kun siitä nyt on joutunut luopumaan. Kyllä aloittaja ihan varmasti ymmärtää, että kenenkään lapsuus ei mene pilalle siitä ettei pääse ratsastustunneille (en mäkään päässyt) mutta oman lapsen suru menee silti aika syvälle ihon alle, oli sen surun syy mikä tahansa.

Tsemppiä aloittaja - vielä teille koittaa valoisammat ajat!

Lähettäjä: Loimi 
Päivämäärä:   4.3.25 23:42:14

Moni kaipaa apua esim. siivoomisessa tallilla, ehkä voisi siivota ja kiitoksena saada vähän ratsastaa? :)

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   5.3.25 02:31:26

Miten te aina menette näihin tarinointeihin mukaan?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.