Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Narsistinen piirre? Kokemuksia?

Lähettäjä: 40vee 
Päivämäärä:   4.3.25 18:12:12

Äiti riitelee tyttärensä kanssa, tyttö joutuu muuttamaan pois ja välit on lopullisesti poikki.
Äidillä välit mennyt myös omiin sisaruksiinsa. Ns kerrasta poikki.
Onko sinusta narsistinen ihminen kyseessä? Onko narsismia hyvinkin erilaista, mistähän voisin opiskella asiasta lisää?
Kykeneekö narsisti rakastamaan?

Re: Narsistinen piirre? Kokemuksia?

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   4.3.25 18:14:52

Öö niin mitkä ne piirteet oli?

Päivämäärä:   4.3.25 18:29:27

Eli yksi riita= välit kokonaan poikki. Varsinkin kun kyseessä oma lapsi, ei tunnu ihan terveeltä.

En löydä googlettamalla.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   4.3.25 18:34:32

Onko aina ollut riitaisa, vai onko uusi piirre? Ei kuulosta narsistilta, tämähän painostaa ihmiset tanssimaan pillinsä mukaan.

Mistä aiheesta riita tuli?

Lähettäjä: :-o 
Päivämäärä:   4.3.25 18:43:34

Voit opiskella narsismista lisää esim. psykologiaa käsittelevistä kirjoista. Kirjastosta varmasti löytyy. Googlaamallakin löytyy paljon tietoa ja kokemuksia. Mainitsemassasi tapauksessa voi olla kyse narsistisista piirteistä, tai mahdollisesti ei.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.3.25 18:55:49

Lopettaka sen narsismisanan viljely ja puhukaa vaikka toksisista käytösmalleista mieluummin.

Kyllähän tuo kuulostaa siltä että tunnetaidot on kehnot ja tunnetila ohjaa rajusti käytöstä. Ei tervettä toimintaa, eikö se riitä?

Päivämäärä:   4.3.25 18:58:18

Kuuntele vaikka Narsisti-podcastia.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   4.3.25 19:26:37

Jokaisessa ihmisessä on narsistisia piirteitä, toisilla niitä on enemmän kuin toisilla.

Lähettäjä: lakkakakkuakka 
Päivämäärä:   4.3.25 19:47:30

Miksi se pitäisi väkisin saada juuri narsistiksi väännettyä? Mitä hyödyt siitä että saat keksiä omasta päästäsi ihmiselle diagnoosin? Eikö voi vaan sanoa että tyyppi on idiootti ja se siitä, ei tarvi olla tekemisissä.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   4.3.25 19:50:03

Enemmän tuo on jotain epävarmuutta, yliherkkyyttä tai uhmaa, tai perfektionismia tai jotain. Syy taustalla voi olla melkein mitä tahansa.

Päivämäärä:   4.3.25 20:24:15

Kiitos vastauksista.

Päivämäärä:   4.3.25 20:42:36

Et sinä tuolla perusteella voi alkaa kenenkään diagnooseja arvailemaan.

Minä en ole väleissä sukuuni suojellakseni itseäni heidän sairaalta manipuloinniltaan, uhkailulta ja kaupankäynniltänsä. Tottakai minullakin oli vahvat narsistiset piirteet nuorena, ei kukaan narsistin uhri ole vain uhri, vaan aina ne piirteet korostuvat itsessäkin koska ne sairaat toimintamallit ovat se mihin kasvaa ja millä säännöillä on pakko pelata selviytyäkseen, kunnes pääsee irti. Niistä voi sitten myöhemmin oppia pois, mutta yleensä etsitään narsistinen kumppani, minä löysin sellaisen piilonarsistin että oltiin yhdessä kunnea hän itse terapiassa tajusi olevansa narsisti ja alkoi minullekin avaamaan miten hänen käytöksensä oli aivan sairasta kun sitä nyt jälkeenpäin käsittelee. Hän tosin syytti kaikesta yleensä minua, minun reaktiot hänen törkeään käytökseen oli kuulemma suhteemme suurin ongelma. :D

Päivämäärä:   4.3.25 20:50:48

Mulle olisi tärkeää päästä jyvälle tästä, en voi avata asiaa enempää. Varsinaisesti ei miltään perusnarsistilta kuullosta.

Päivämäärä:   4.3.25 20:58:28

Miksi? Mitä teet jollain keittiöpsykologin diagnoosilla? Keskity siihen käytökseen vaan.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   4.3.25 21:12:44

Tuossa voi olla kyse myös siitä, että edellisessä sukupolvessa on narsistisesti/toksisesti käyttäytyvä henkilö esim. äiti. Välttämättä se henkilö johon katkotaan välejä sisarusten toimesta ei aiheuta sitä, vaan sisarukset oppivat sen mallin kotoa.
Äidit harvoin haluavat katkoa välejä lapsiinsa. Yleensä päinvastoin eli aikuistuva lapsi syystä tai toisesta haluaa katkoa välit vanhempaan.
Toivottavasti tilanne on väliaikainen. Molemmat hyötyisivät keskusteluavusta.

Päivämäärä:   4.3.25 21:20:41

Käytöksen takana voi olla monta erilaista alkusyytä. Pelkästään seurauksen perusteella ei voi tehdä kummosia päätelmiä. Ei etenkään nimetä jotain piirrettä, josta ei kerrota.

Narsistin uhrien tuki sivuilta löytyy paljon helppotajuista asiaa narsismista.

Päivämäärä:   4.3.25 23:10:24

Mä: totta että mallia ovat saaneet kotoa.
Tämä narsisti-termi tuli vastaan toisen sukulaisen sanomana ja jäin sitä miettimään.
Traumoja tässä nyt koetetaan purkaa auki, ja yritän siksi ymmärtää asiaa monelta kantilta

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.