Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Remontti > ero

Lähettäjä: Riku 
Päivämäärä:   4.3.25 13:12:27

Ostettiin puolison kanssa yhteinen talo. Olen yksin remontoinut sitä kymmeniä ellen satoja tunteja. Eikö tämä kuuluisi huomioida erossa kun talon arvo on noussut? Mielestäni on itsestään selvää että alunperin maksetusta puolet +arvonnousu on minun osuuteni myydessä.

Re: Remontti > ero

Lähettäjä: Tradwife 
Päivämäärä:   4.3.25 13:14:41

Onko puoliso sillä aikaa hoitanut teidän yhteisiä lapsia vai ainoastaan hengaillut tallissa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.3.25 13:16:28

Niin, minuakin kiinnostaa, onko puoliso mahdollistanut tätä arvonnousua hoitamalla lapsia, ostamalla ja laittamalla ruokaa, maksamalla sähkölaskua, käymällä töissä, auraamalla...

Päivämäärä:   4.3.25 13:24:35

Jos teillä ei ole lapsia ja puoliso maannut sohvalla tuon ajan tai ollut omissa harrastuksissaan (jota ei siis ole lapsenhoito, pyykkäys, ruuanlaittoa tai kenties oma palkkatyö), niin arvonkorotus voisi olla sellainen huomioitava seikka, mutta ei kyllä ole mitenkään lakiin kirjattu. Yhdessä ollessa on oletus, että tehdään yhteisen hyvän eteen asioita laskematta, että tämä on mun ja tämä sun.

Jos teillä on lapsia tai puoliso hoitanut kodin, ruuat ja raha-asiat tuolla aikaa, niin unohda.

Mutta ensinhän nyt otatte ainakin 2 kiinteistönvälittäjää arvioimaan sen kämpän, että onko se arvo edes noussut sun omatoimihuseerauksesta.

Lähettäjä: Muffe 
Päivämäärä:   4.3.25 13:31:42

Kuten ylläkin sanottiin, riippuu siitä, mitä puoliso on tehnyt. Hoitiko hän kauppareissut, ruoanlaiton, pyykit, siivoukset ja lapset, jotta sinä voisit remontoida? Entä kuka maksoi remonttimateriaalit?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.3.25 13:59:20

Minä olen silittänyt puolisoni kauluspaitoja kymmeniä jopa satoja tunteja avioliittomme aikana. Olen varma, että hänen huoliteltu ulkonäkö on ollut avainasemassa hänen saadessa palkankorotuksia/ylennyksiä/uusia työpaikkkoja. Olenko oikeutettu saamaan puolet hänen siitä palkan osastaan joka on enemmän kuin naimisiin mennessä?

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   4.3.25 14:01:24

...: sillä viiden minuutin työlläsikö se mies on saanut palkkansa?

Lähettäjä: tm 
Päivämäärä:   4.3.25 14:08:06

Ex-mieheni, joka oli ammatiltaan sähköasentaja, teki silloiseen taloomme sähköremontin, käytännössä siis kaikkien sähköjen uudelleen veto sekä uusi sähköpääkeskus. Lisäksi veti sähköt sähköauton latauspistettä varten. Töiden arvo ulkopuolisella teetätettynä olisi ollut yli 10 te. Hieman reilu vuosi remontin jälkeen erosimme. Talon myyntisummasta maksoin omasta osuudestani tasausta puolisolleni noin 5 te eli oman osuuteni siitä, mikä remontin hinta olisi ollut ulkopuolisella tehtynä. Minusta se oli vain reilua.

Aloittajalle ehdottaisin samaa eli tasoituksena puolet siitä summasta, mikä remontin teko ulkopuolisella olisi maksanut. Arvonnousu on kuitenkin voinut johtua myös muista syistä, markkinatilanteesta jne., eikä sitä voi suoraan osoittaa remontista johtuvaksi. Ja jos remontilla tarkoitetaan tyyliin seinien maalausta tai jonkun oven vaihtoa, niin ei sellaisesta aleta mitään tasoituksia maksamaan.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   4.3.25 14:12:34

Ei sulle talon arvonnoususta kuulu sen isompaa osuutta kuin puolisollesikaan. Jos omistussuhde on 50/50, menee myös myyntisumma puoliksi. Sen sijaan, jos remontit ovat olleet merkittäviä ja ne on tehty lähiaikoina (enkä tod. tarkoita mitään 10 vuoden takaista tehostevärimaalausta), puolisosi kuuluu maksaa sinulle puolet tekemästäsi työstä (ja materiaalit riippuen siitä miten ne on remontin yhteydessä maksettu). Kysykää vaikka pari tarjousta ja katsotaa siitä tekemäsi remontin hintalappu ja siitä puolet saat puolisoltasi.

Päivämäärä:   4.3.25 14:15:01

Riku ei vastaa koska sille ei käyny mielessä tää että vaimo on remontin mahdollistanut :)

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   4.3.25 14:18:13

Riippuu tosiaan siitä, että mitä puolisosi on tehnyt. Jos puolisosi on pyörittänyt arjen sillä aikaa, niin siinä tapauksessa olette tehneet hommat puoliksi, niin hänelle ei kuulu arvonnousu. Jos kuitenkin olet kävellyt valmiiseen ruokapöytään, ottanut kaapista puhtaat vaatteet, ilman pyykkien pesemistä, mahdolliset lapset on hoidettu niin, että kumppani kantaa siitä päävastuun, on työnjako mennyt tasan, vaikka molemmat eivät ole tehneet samoja asioita.

Lähettäjä: Pahvi 
Päivämäärä:   4.3.25 14:30:07

Vähän sama tosiaan kuin että mies kävisi töissä samalla, kun vaimo hoitaa yhteistä lasta kotona, ja sitten mies alkaisi vaatia, että hänen ei täydy maksaa yhteiseen talouskassaan yhtään enempää kuin naisenkaan, koska hänhän omalla työllään on ansainnut ne palkkarahat. Niin, koska se nainen on hoitanut yhteisen lapsen sillä aikaa, jotta mies voisi käydä töissä...

Mutta tosiaan ilman taustatietoja ei voi sanoa, mikä olisi kohtuullista ja mikä ei.

Päivämäärä:   4.3.25 14:34:53

Avioliitossa merkitystä ei ole sillä, paljonko työ maksaisi ulkopuoliselta. Eihän puolisot ole ulkopuolisia. Jos lähtee markkinahintoja miettimään, niin seksipalvelut, kohdun vuokraus ja imettäjäkin ovat aika kalliita. Yhtä lailla kun nainen on hoitanut omaa lastaan, on mies hoitanut omaa taloaan.

Valitettavasti monesti naisen työlle ei anneta arvoa.

Päivämäärä:   4.3.25 15:23:40

Nimimerkin tm ehdotus kuulostaa hyvältä! Kyllä vaimo on kokannut ja pyykännyt mutta minä olen remontoinnin lisäksi hoitanut auraukset nurmikonleikkuut, renkaiden vaihdot, autojen huollot. Eli osani kotitöistä. Tienaan paremmin ja olen maksanut yhteisiä kuluja enemmän.

Lähettäjä: Hoho 
Päivämäärä:   4.3.25 15:34:27

"Jos lähtee markkinahintoja miettimään, niin seksipalvelut, kohdun vuokraus ja imettäjäkin ovat aika kalliita. Yhtä lailla kun nainen on hoitanut omaa lastaan, on mies hoitanut omaa taloaan.

Valitettavasti monesti naisen työlle ei anneta arvoa."

Tässä on taas malliesimerkki naisen pettämättömästä logiikasta. Millä oletuksella mies maksaa naiselle seksipalvelusta eikä toisinpäin jos sitä seksiä yhdessä harrastetaan? Millä oletuksella Miehen täytyy maksaa naiselle siitä kohdun vuokrasta jos yhteinen lapsi tehdään, myydäänkö se lapsi erossa? Mikäli ei myydä niin kuinka ihmeessä se kohdun vuokra liittyy eroon?

Lähettäjä: Sh 
Päivämäärä:   4.3.25 15:42:02

Kyllä tässä pitäisi erottaa ne perusylläpitotyöt ja todelliset remontit. Perusylläpidosta (rännien putsaus, pikkukorjaukset, seinien maalaus) ei makseta mitään tietenkään. Mutta kyllä, jos toinen tekee jonkun ison, osaamista vaativan remontin itse ja yksin, vaikka keittiö-, putki- , sähköremppa tai vastaava, suhteen loppupuolella, ei sitä enää millään tavallisilla kotitöillä mun mielestä kuitata.

Siitä olen samaa mieltä, että myynnin yhteydessä realisoituvasta arvonnoususta ei kaikki aloittajalle kyllä kuulu, koska siihen nyt vaikuttaa monikin asia eikä vain joku remontti.

Lähettäjä: Kelo 
Päivämäärä:   4.3.25 15:46:48

Lähtökohtaisesti et saa mitään hyvitystä. Oletettavasti olette kyseiset remontit yhdessä sopineet, joka tarkoittaa, että olet hyväksynyt työn jaon. Jos olet sopimatta remontoinut yhteistä omaisuutta, olet hyväksynyt sen, että teet sen omalla kustannuksellasi molempien hyväksi. Ei se niinkään mene, että ensin tehdään työ ja sitten lyödään pöytään lasku mitään sopimatta. Jos et olisi halunnut "hyödyttää toista" olisi pitänyt koko remontti jättää tekemättä tai lunastaa toinen pois koko omaisuudesta.

Päivämäärä:   4.3.25 15:56:39

Ostettiin "halvalla" talo jossa oli tullut vesivahinko koska eläkeläispariskunnalla ei ollut itsellä varaa korjata sitä. Hinta-arvio remontille oli 15-20tuhatta€. Korjasin sen jotta saisimme yhteisen kodin, en myydäksemme. Nyt vaimo kuitenkin haluaa erota eikä suostu että maksan hänelle sen saman talosta mitä hän siihen laittoi rahaa..

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   4.3.25 16:01:45

Kannattaako muutamasta tonnista tapella?

Päivämäärä:   4.3.25 16:05:15

Miksi vaimon pitäisi maksaa sinulle remonttien täysi hinta? Tuliko ero välittömästi rempan valmistuttua vai etkö muuten ehtinyt itsekin nauttia parannuksista?

Päivämäärä:   4.3.25 16:09:49

Kyllä vaimo on kokannut ja pyykännyt mutta minä olen remontoinnin lisäksi hoitanut auraukset nurmikonleikkuut, renkaiden vaihdot, autojen huollot. Eli osani kotitöistä

Eli vitusti vähemmän olet tehnyt :D

Päivämäärä:   4.3.25 16:13:24

"LähettäjäRiku

Päivämäärä4.3.25 15:56:39

Ostettiin "halvalla" talo jossa oli tullut vesivahinko koska eläkeläispariskunnalla ei ollut itsellä varaa korjata sitä. Hinta-arvio remontille oli 15-20tuhatta€. Korjasin sen jotta saisimme yhteisen kodin, en myydäksemme. Nyt vaimo kuitenkin haluaa erota eikä suostu että maksan hänelle sen saman talosta mitä hän siihen laittoi rahaa.."

Jos se, että olet tehnyt remonttia on kuormittanut vaimoasi esim. suurempana määränä kotitöitä, on ok, että tuotto jaetaan. Vaimosikin on ehkä venynyt ja ottanut enemmän vastuuta, koska ajatellut, että yhteistä kotia tässä tehdään.

Jos olet hoitanut remontin palkkatyösi lisäksi, ilman että se haittaa kodin pyörittämiseen osallistumista, olisi ok vaatia voitto itselleen. Mutta käytännössä tämä harvoin onnistuu, jos on tavallinen 40h työviikko.

Päivämäärä:   4.3.25 16:19:33

Olen yrittäjä. Teen kiinteistöjen kuivausremontteja. Oma projekti on pois siitä että tekisin saman maksavalle asiakkaalle.

Päivämäärä:   4.3.25 16:22:58

Ja jos vainosi on kokki, siivooja, lastenhoitaja, roskakuski ja vanhusten avustaja, joka käy kaupassa, niin ne hänen kotityönsä ovat myös pois siitä, että voisi tehdä illat ja yötkin töitä ja vielä isommalla liksalla. Tahdon siis sanoa, ettei niistä kotitöistä makseta palkkaa olivatpa ne auton tai villapaidan korjausta, auton osien tai ruokien ostamista tai mitä tahansa.

Lähettäjä: Hoho 
Päivämäärä:   4.3.25 16:35:23

"Tahdon siis sanoa, ettei niistä kotitöistä makseta palkkaa olivatpa ne auton tai villapaidan korjausta, auton osien tai ruokien ostamista tai mitä tahansa."

Vaan autappa ku se vaimo on lapsen kanssa kotona.. yllättäen sille pitää maksaa palkkaa siitä lapsen hoidosta tarjoamalla ties mitä kampaajasta ravintola ruokiin ja autokin tarvisi olla käytössä vaikkei tienaa kuin sen 300€ minkä kela maksaa kotihoidon tukea ..

Päivämäärä:   4.3.25 16:41:06

Kuulostaa vähän siltä, että tulevalla ex rouvalla saattaisi olla vähän erilainen tarina kerrottavana.

Päivämäärä:   4.3.25 16:42:01

"Kyllä vaimo on kokannut ja pyykännyt mutta minä olen remontoinnin lisäksi hoitanut auraukset nurmikonleikkuut, renkaiden vaihdot, autojen huollot. Eli osani kotitöistä"

Auraus: muutaman päivän välein max 2h. Olettaen, että aurattavaa on. Säistä riippuen jopa useampi viikko ilman aurausta.
Nurmikonleikkuu: kerran viikossa kesäkuukausina, n. 1h
Renkaiden vaihto: 2krt vuodessa ½h
Auton huolto: parin kk välein 1h (en toki tiedä tiedä vaimosi autosta, mutta omani ei ainakaan vaadi kuukausittaista huoltoa vaan n. 1-2krt/ vuodessa kuluu jokin osa.

Useimpina päivinä siis et ole tehnyt mitään yhteisen hyvän eteen. Kesäkuukausina olet osallistunut keskimäärin kymmenen minuuttia päivässä. Mitä luulet, onko siivoamiseen, kokkaamiseen ja pyykkäämiseen mennyt enemmän aikaa?

Mikäli mietin napakan aikataulun näille hommille, menee viikon ruokalistan suunnitteluun ja kaupassa käyntiin noin 2h, ruuanlaittoon n. ½h/pv, siivoukseen ½h/pv ja pyykin esipesuun, ripustamiseen, tahrojen käsittelyyn yms. vaatehuoltoon noin ½h/vk

Tämä tekisi 1h 25min per päivä.

Päivämäärä:   4.3.25 16:45:49

"Olen yrittäjä. Teen kiinteistöjen kuivausremontteja. Oma projekti on pois siitä että tekisin saman maksavalle asiakkaalle."

Ei tällä ole merkitystä. Ellet sitten sysännyt taloudellistakin vastuuta vaimollesi, kun tienasit vähemmän.

Päivämäärä:   4.3.25 16:46:25

Hoho: ei kai sentään ole pakko? Moni tosin haluaa viedä puolisonsa ja perheensä syömään välillä sitä en kiellä.

Päivämäärä:   4.3.25 16:48:37

Minä vuonna nämä remontit on tehty?

Päivämäärä:   4.3.25 16:53:58

Remontti tehty viime vuonna. Olisin ollut tyytyväinen jos rouva olisi suostunut että maksan hänelle saman mitä hän taloon sijoitti viime vuonna kun sen ostimme ja jään itse tähän asumaan mutta hän ymmärtää että näin remontoituna tämä on huomattavasti arvokkaampi kuin ostaessa eikä siksi suostu.
Kuten yllä jo sanoin, tienaan enemmän ja olen muutenkin hoitanut isomman osan taloutemme laskuista joten tämä alkaa maistua hyväksikäytöltä näin erotessa.

Päivämäärä:   4.3.25 16:54:02

"Vaan autappa ku se vaimo on lapsen kanssa kotona.. yllättäen sille pitää maksaa palkkaa siitä lapsen hoidosta tarjoamalla ties mitä kampaajasta ravintola ruokiin ja autokin tarvisi olla käytössä vaikkei tienaa kuin sen 300€ minkä kela maksaa kotihoidon tukea .."

Lapsi on YHTEINEN asia, johon molempien pitää antaa 100%. Naisen on pakko se antaa jo ihan biologian vuoksi. Se, että mies tekee oman osansa ei ole "palkkaa" vaan sitä että tekee oman osansa perheen eteen, jonka on itse halunnut. Heteroparisuhteessa lapsia tekiessä pariskunnan osapuolet eivät voi tehdä samoja asioita. Nainen ei voi käydä töissä vastasyntynyt kainalossa eikä mies voi synnyttää. Nainen ei anna lasta palkaksi eikä mies tuo rahaa palkaksi. Kyse on siitä, että molemmat tekevät oman osansa ja antavat 100% yhteisen perheen eteen. Jos ei halua tehdä omaa osaansa, on mahdollista maksaa vain elarit.

Lähettäjä: tm 
Päivämäärä:   4.3.25 16:55:24

Aiemmin esittämäni näköjään ammuttiin useimpien toimesta alas.

Itse koin reiluksi maksaa tasoitusta mieheni tekemästä sähköremontista, koska remontista oli kulunut vasta vähän aikaa ja sähköhommat ulkopuolisella tehtynä ovat kalliita. Ehkä minä remontin aikana laitoin ruokaa ja pyykkäsin vähän enemmän, mutta teki mieskin jonkin verran kotitöitä sinä aikana. Yhden kesälomaviikon käytti myös remonttiin, mikä taas oli suoraan pois hänen lepoajastaan. Jos remontista olisi kulunut useampi vuosi ja/tai olisin aivan täysin yksin pyörittänyt kotia remontin ajan, en ehkä olisi suostunut tasoitukseen. En muista kumpi meistä tasoitusta ehdotti, mutta meillä oli hyvin sopuisa ero kokonaisuudessaan (aloittajalla ei kuulosta olevan).

Aloittajan tapauksessa miettisin sitäkin, että kuinka paljon kannattaa alkaa riitelemään. Nyt talot myös liikkuvat huonosti, joten kysyisin välittäjältä _tämän hetken_ hinta-arvion talosta, sillä se saattaa olla remontista huolimatta samaa tasoa kuin aikaisemmin. Kysyisin arvion siinäkin tapauksessa, että jompi kumpi teistä aikoo talon pitää.

Kuulostaa myös siltä, että aloittaja ei ole juuri arjen pyöritykseen osallistunut, jos on kerta vähän nurmikkoa leikannut ja lumia kolaillut.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   4.3.25 17:02:38

En ymmärrä mihin ihmisiltä katoaa kaikki rakkaus yhdessä hetkessä ja eron tullen omista rahoista kiinni pitäminen on tärkein prioriteetti. Vaikka kerran on luvattu rakastaa toista aina.

Riku, mitä jos keskustelet vaimosi kanssa? Miltä sinusta tuntuu. Mikä hänen kantansa on? Kuinka paljon hän on mielestään tehnyt?

Päivämäärä:   4.3.25 17:02:40

Olen asunut poikamiehenä melkein puolet elämästäni enkä ymmärrä tätä selitystä kuinka siihen kokkaamiseen ja pyykkäämiseen menee naisilla yli tunti päivässä. Itse käytin siihen muutaman tunnin viikossa poikamiehenä. Suurin osa ajasta ei ollut varsin aktiivista vaan uuni taikka pyykkikone ja kuivausrumpu huolehti työn.
Että yksin asuessani ei ollut sen isompi sarka pyykki ja safkat kuin pihatyöt mutta kun vaimo hoitaa kahdelle, siis myös itselle, sen ruuan ja pyykin, niin se onkin huomattavasti suurempi työsarka.

Päivämäärä:   4.3.25 17:05:56

Ikävän kuuloinen tilanne. Ehkä kannattaa tosiaan ehdottaa, että hyvität arvossa puolet remontin arvioidusta hinnasta.

Päivämäärä:   4.3.25 17:09:00

No äkkiäpä sinä poikamiehenä teet remonttisi ja aurauksesi sitten jatkossa.

Päivämäärä:   4.3.25 17:19:34

. :Eipä kai se muu auta vaikka tuntuu aivan idioottimaiselta maksaa exälle kymppitonni omasta työstään

Päivämäärä:   4.3.25 17:28:15

Sen remontin arvohan on täysin epäolennainen asia tässä kohtaa. Ainoa asia millä on merkitystä on talon tämän päivän markkina-arvo. Onhan mahdollista, että talojen hinnat ovat laskeneet. Avioliiton osituksessa on merkitystä myös liiton pituudella. Jos liitto on lyhyt, niin kumpikaan osapuoli ei saisi merkittävästi hyötyä toisesta. Eli kohtuullistamista voidaan käyttää jakoon vaikka avioehtoa ei olisikaan. Kannattaa ottaa vaikka ihan lakimies tekemään jakoa, jos osapuolilla kovin erilainen näkemys asioista.

Lähettäjä: Kansas 
Päivämäärä:   4.3.25 17:31:42

Oletko edes siis keskustellut vaimon kanssa tästä raha-asiasta? Mitä mieltä hän on? Mitä hän ehdottaa omasta mielestään reiluksi järjestelyksi ja millä perusteella?

Ja tosiaan kuka ne remonttitarvikkeet maksoi? Sinä yksin vai molemmat? Tai jos sinä ostit ne omalla kortillasi, maksoiko vaimo sitten vastaavasti jotain enemmän (esim. ruokalaskuja)?

Sinun ehdotuksesi siis on, että koska käytit aikaasi remontointiin, vaimon tulisi saada pois vain itse talosta maksamansa puolikas osuus ja sinun taas puolikas plus joka penni siitä, paljonko talosta saa voittoa.

En tiedä, millainen talonne on, mutta ota huomioon, että kysynnän vaihdellessa myyntiarvo voi jopa vuoden-kahden aikajänteellä olla tuntuvasti isompi kuin ostettaessa, jos hinnat yleisesti ovat nousseet ja kysyntä alueenne taloista on kasvanut. Eli remontti lisää myyntiarvoa muttei välttämättä selitä sitä kokonaan.

Jos vaimo on lisäksi osallistunut remonttikustannuksiin suoraan (ostamalla remonttitarvikkeita) tai epäsuorasti (kantamalla isomman vastuun joistain muista ostoksista kompensoidakseen sitä, että sinä ostit remonttitarvikkeet), tietenkin talon myyntiarvon nousussa on silloin hänenkin rahaansa kiinni. Ei hän tietenkään ala laittaa rahaa kiinni sellaiseen remonttiin, jonka tuoton sinä saisit kokonaan itsellesi.

Se, että sinä olet yleisesti maksanut teillä elämiskuluja enemmän, ei liity talon arvonnousuun. Olet ilmeisesti teistä parempituloinen. Olette pariskuntana molemmat hyväksyneet sellaisen järjestelyn, että parempituloinen maksaa enemmän. Et voi alkaa karhuta tällaista rahaa takaisin talon myyntivoiton muodossa.

Päivämäärä:   4.3.25 17:32:33

Isoin ongelma tässä on, että minä haluaisin jäädä tähän taloon asumaan. Vaimo ei halua. Ostettiin talo yhdessä aika lailla vuosi sitten, helmikuussa 2024. Olen tarjonnut että maksan hänelle saman summan jonka hän sijoitti tähän taloon ja jään asumaan, tämä ei rouvalle käy. Hän vaatii että talo myydään ja rahat jaetaan.

Lähettäjä: Merepik 
Päivämäärä:   4.3.25 18:02:32

Minkälaisia hinta-arvioita olette talosta saaneet?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.3.25 18:08:09

Oletko kertonut, että myydessä rahaa voi saada vähemmän?

Onko hänelle vaikea paikka että talo jää sinulle?

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   4.3.25 18:10:21

Jopas on kuspiä akka!

Lähettäjä: Ulla 
Päivämäärä:   4.3.25 18:20:34

No se on vaimon oikeus näin vaatia.
En minäkään ilmaista lainarahaa antaisi. Katsoin juuri rahaston vuoden tuoton ja on 15% plussalla.

Hyvässä tuurissa asuinalueen arvonoussut, huonossa laskenut. Kannattaa nyt vain selvittää talon todellinen myyntihinta ja sitten sen mukaisesti miettiä molemmille sopivaa ratkaisua :)

Lähettäjä: Senja 
Päivämäärä:   4.3.25 18:28:50

Kannattaako naimisiin mennä ihan aikuisten oikeesti kun melko harva loppupeleisstä pystyy edes 20 vuotta toisen ihmisen kanssa olemaan? :D Tämäkin esimerkki on yksi tuhansista jokavuotisista.

Päivämäärä:   4.3.25 19:24:36

Jos molemmat omistatte talon, niin myyntiin se menee, jos toinen niin haluaa. Miksi ihmeessä tällaisessa tilanteessa toinen osapuoli suostuisi tekemääsi tarjoukseen? Tässä maailmassa jokainen tasan ajaa omaa etuaan ja lojaalisuutta varsinkaan tulevaa exää kohtaan on turha odottaa keneltäkään muulta kuin ihan täydeltä lapatossulta.

Lähettäjä: tässä ja nyt 
Päivämäärä:   4.3.25 19:36:05

Riku, nyt "lääkitys" kohdalleen. Solmitut liitot, on ne avo- tai avioliitot, ovat yhteisiä projekteja joissa molemmilla on omat "panoksensa. Arvonnousu kuuluu molemmille.

Päivämäärä:   4.3.25 20:45:40

Ei se arvo ole varmaan älyttömiä kasvanut. Ja nyt ei saa edes myytyä tuosta noin vaan taloja.
Välitys maksaa ja ylläpito sen aikaan kun on myynnissä, pahimmillaan vuosia.

Lähettäjä: Alma 
Päivämäärä:   4.3.25 21:03:39

Riku, ei exvaimosi kuulu taloa sinulle myydä sijoitetun pääoman hinnalla. Pyydätte nyt maksullisen arvioitsijan paikalle, joka kertoo talon nykyarvon. Siitä vähennätte remontin työosuuden (mitä vieraalle olisi maksettu) ja loput puoliksi, siitä saat vaimolle maksettavan osuuden.

Lähettäjä: ninni 
Päivämäärä:   4.3.25 21:07:29

Minäkään en usko että arvo on noussut niin hurjia kuin luulet, harvoin näin on. Talon huoltoon sekä ylläpitoon kuuluu muutenkinpaljon erilaisia korjauksia ja uusimisia ihan elinkaaren mukaan

Lähettäjä: ninni 
Päivämäärä:   4.3.25 21:08:55

Lähti vähän livakasti. Ei niissäkään arvo nouse käsi kädessä panostetun ajan ja rahan kanssa.

Tehän joudutte myyntivoittoveronkin maksamaan, sekin pienentää käteen jäävää osuutta.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.