Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  En herää koskaan virkeänä

Lähettäjä: Nukkumatti 
Päivämäärä:   3.3.25 11:32:44

Tajusin erään kaverin kanssa keskusteltuani, etten herää aamuisin koskaan virkeänä ja levänneenä. Olen 38v ja viimeksi olen herännyt virkenä joskus lapsena, jolloin olin tosi aamuvirkku. Olen aina aamuisin aivan tokkurainen ja jos en lähden heti liikkelle, alkaa viimeistään aamukahvin jälkeen väsyttämään uudestaan.
Teen kolmivuorotyötä ja meillä on kaksi alle 10v lasta. Lapset ei nyt enää juurikaan valvota, mutta esimerkiksi lomatkaan eivät vaikuta tähän, eli työajatkaan ei tunnu vaikuttavan. Fyysinen kuntoni on kohtalainen, mutta ylipainoa on.
Nukkumaan menen n. klo. 22.30 ja herätys on aamuisin klo. 6-7 välillä. (Iltavuoron jälkeen pääsen uneen vasta puolilta öin).

Herääkö foorumilaiset aamuisin virkeänä?

Re: En herää koskaan virkeänä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.3.25 11:37:46

En herää virkeänä. Ja herään 4-5 aikaan ja lojun sängyssä valveilla tunnin ja parin kun ei kuitenkaan nukahda.
Jos nousen neljältä niin sit jo viimeistään 8 aikaan nukahdan vaikka istualteen.
Nukkuun meen 21.30

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   3.3.25 11:40:31

En herää virkeänä. Saan vaatteet päälle ja itseni tarvittaessa liikkeelle, mutta kaikki luova työ olisi ennen puoltapäivää no-no.

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   3.3.25 11:42:48

Minäkään en herää koskaan virkeänä. Asia on aina ollut näin. Lapsena ja nuorena nukuin helposti puoleen päivään, nyt vanhempana (olen 40v), heräån aina viimeistään yhdeksältä. Lapsia ei ole, mutta kissa herättää joskus aamuyöllä. Olen aina ollut normaalipainoinen.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.3.25 11:49:40

En, ihan sama vaikka nukkuisi kuinka paljon

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   3.3.25 11:51:14

Minäkin olen normaalipaainoinen. Paras rytmi on 01-09, kesäaikaan 02-10, ja tähän puoli tuntia päälle jompaankumpaan suuntaan.

Nuorempana valvoin baareissa sirkeänä pilkkuun.

Päivämäärä:   3.3.25 11:51:53

En herää virkeänä mutta piristyn nopsaan jos herään luonnollisesti. 22 nukkumaan ja 6:15 soi kello, mutta herään yleensä 5:30-6:00 itsestään. Jos nukun kellonsoittoon asti niin väsyttää.

Lähettäjä: heräsin juuri 
Päivämäärä:   3.3.25 11:53:52

En todellakaan herää virkeänä, ikinä.

"Olen aina aamuisin aivan tokkurainen ja jos en lähden heti liikkelle, alkaa viimeistään aamukahvin jälkeen väsyttämään uudestaan."
Kuulostaa niin tutulta. Työaamuna, kun istun vessanpöntölle n. 30 min herätyksestä, voisin nukahtaa siihen.

Jos minulla on vapaata, voisin nukkua koko päivän.
Ihmettelen aina, kun vaikka unen tarpeesta sanotaan, että "olet nukkunut tarpeeksi, kun heräät itsestään virkeänä". Ei näin käy koskaan.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   3.3.25 12:00:40

Jos olen nukkunut sen vähintään 7 tuntia ja herään itse ennen kelloa, olen suht virkeä. Jos herään kelloon, väsyttää vielä, samoin jos herään ennen kelloa, mutta olen nukkunut liian vähän

Lähettäjä: HH 
Päivämäärä:   3.3.25 12:07:51

Oletko miettinyt sitä yksinkertaista vaihtoehtoa, että nukut liian vähän? Ei ole epänormaalia, että terveen aikuisen unentarve on esimerkiksi 8,5 h. Itse voin selkeästi parhaiten, kun menen sänkyyn 22 ja herään 7-7.30. Minulle ei myöskään sovi vuorotyö, jossa nukkumisrutiinit heittelevät, se näkyy heti unen laadussa.

Päivämäärä:   3.3.25 12:16:05

En myöskään koskaan herää virkeänä, ihan sama paljonko olen nukkunut. Päivän ensimmäiset tunnit ovat aina takkuisia enkä pysty esim. kovin vaativaan ajatustyöhön tuolloin. Olen muutenkin iltaihminen, silloin motivaatio ja energiataso ovat korkeimmillaan ja suorastaan pursuilen ideoita.

Lähettäjä: pöö 
Päivämäärä:   3.3.25 12:19:02

En ole herännyt virkeänä, ja uniappneatutkimuksessa minulla todettiinkin keskivaikea uniappnea...

Päivämäärä:   3.3.25 12:31:11

Riippuu. Joinain aamuina kyllä, jos on nukkunut hyvin ja herää sopivassa kohden unisykliä. Mun ongelma on että olen hyvin levoton nukkuja, pyörin ja touhuan unissani ja heräilen joskus useammankin kerran yössä. Hanurista olla täysin virke esimerkiksi kolmen aikaan yöllä ja umpipuurossa sitten kun pitäisi herätä. Lisäksi allergiat näkyy siitepölykauden aikaan siinä etä ihan sama milloin ja millaisten unien jälkeen herää, mutta se väsymys ja aivosumu on aina yön jäljiltä.

Jos ei koskaan ole herätessään virkeä, niin joku syy siihen on. Joko niissä nukkumisolosuhteissa, unen määrässä, päivärutiineissa tai sitten fysiikassa. Raudanpuute ja uniapnea yleisimpinä esimerkkeinä. Kannattaa selvittää, ongelman korjaaminen voi parantaa elämänlaatua kummasti.

Lähettäjä: Crea 
Päivämäärä:   3.3.25 12:58:06

En minäkään herää koskaan virkeänä. Nukun 8-9 tuntia yössä. Kaikki mahdollinen testattu (rauta-arvot, uniapnea, kilpirauhanen, sydän, maksa, haima, keuhkot jne.). Mitään syytä ei muka löydy.

Päivämäärä:   3.3.25 13:22:54

Herään virkeänä, jos pystyn toteuttamaan säännöllistä unirytmiä ja nukkumaan noin 8 h yössä. Olen huomannut, että pystyyn muuttamaan unirytmiäni eri suuntiin, mutta tuo säännöllisyys on avainasemassa virkeyden kannalta.

Päivämäärä:   3.3.25 13:44:56

Nukut liian vähän. En minäkään todellakaan herää klo 7 virkeänä ellen ole mennyt nukkumaan klo 21.

Vähintään 8h yössä pitää aikuisenkin saada unta. Mielellään esim minulla 9-10h.

Lähettäjä: Gemma 
Päivämäärä:   3.3.25 14:34:45

Täällä myös yksi, joka ei koskaan herää virkeänä ja väsymys on läsnä jatkuvasti. Olisin oikeasti valmis nukahtamaan ihan milloin vain, vaikka lattialle. Vapaapäivinä olen kokeillut päivätorkkuja, saatan nukkua 4 h torkut putkeen ja yöunet siihen päälle, enkä siltikään ole virkeä. En edes heräile öisin, paitsi painajaisiin välillä. Yritän elää niin terveellisesti kuin pystyn, olen tarkka mitä syön, ulkoilen ja treenaan, liikaa painoa ei ole grammaakaan, rauhoitan illat ennen nukkumaan menoa enkä roiku laitteilla ja nukun vähintään 8h. Ainoa viitteistä poikkeava arvo on ferritiini, mutta ei sekään ihan nollassa eikä lääkärin mukaan ole oireita aiheuttavan matala. Ikää 30v. Ei kai elämän pitäisi ihan tältä tuntua, koska en todellakaan jaksa elää näin väsyneenä vanhaksi.

Lähettäjä: Nippe 
Päivämäärä:   3.3.25 15:12:57

Kahvia koneeseen.. Itsellä aina sairas väsymys (no,usein yöunet on 6-7h, joskus lyhyemmätkin) niin aamusta ottaa sen 3-4 kuppia kahvia niin klo 10 jälkeen on jo hereillä. Haudassa ja osin viikonloppuna ehtii nukkua.

Lähettäjä: Aamuihminen 
Päivämäärä:   3.3.25 15:26:30

Herään virkeänä neljän viiden aikaan aamulla. Paitsi jos olen jostain syystä joutunut valvomaan yöllä, silloin herään väsyneenä neljän viiden aikaan aamulla. En koskaan nuku tuota myöhempään, riippumatta nukkumaanmenoajasta. Jos menen nukkumaan silloin kun se itselleni on luontevinta, nukahdan iltakahdeksalta.

Joo, olen aamuvirkku ja tähän aikaan iltapäivästä (puoli neljän maissa) jo päivän parhaat tuntini tehnyt. Aamut ovat parasta aikaa, silloin työteho on hyvä ja ajatus luistaa ja mieli on kirkas.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   3.3.25 15:28:42

Minä myös aamuihminen. Jos suht normaalisti nukkunut, niin kyllä lähtee 🙂

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   3.3.25 15:32:43

Minäkään en herää koskaan virkeänä, vaikka nukun 8-10 tuntia joka yö. Uni on katkonaista ja heräilen usein.

Päivämäärä:   3.3.25 15:35:55

"Jos ei koskaan ole herätessään virkeä, niin joku syy siihen on. Joko niissä nukkumisolosuhteissa, unen määrässä, päivärutiineissa tai sitten fysiikassa. Raudanpuute ja uniapnea yleisimpinä esimerkkeinä. Kannattaa selvittää, ongelman korjaaminen voi parantaa elämänlaatua kummasti."

No tämä pätee, jos ei ole virkeä oikein koskaan, mutta pelkkä aamu-unisuus ei kyllä automaattisesti tarkoita sitä, että jokin olisi vialla. Ihmisillä on aivan tutkitusti erilaisia kronotyyppejä. Kumma kyllä kukaan ei ehdota, että kyse on ongelmasta, jos joku on koko aamun ja päivän virkeä mutta iltaisin väsynyt.

Itse en ole koskaan herännyt virkeänä aamuisin, en edes lapsena. En herää virkeänä myöskään silloin, kun herään omia aikojani ilman herätyskelloa. Käyn poikkeuksetta hitaalla aamuisin, mutta lopun päivää olenkin sitten ihan virkeä ja yleensä vielä iltaisinkin, kun muilta alkaa puhti jo loppua. Olen kohta 40 ja ollut koko elämäni suorastaan epäinhimillisen terve. Lisäksi olen aina ollut hyvä nukkumaan ja unenlaatuni on hyvää.

Lähettäjä: Histamiini 
Päivämäärä:   3.3.25 15:50:47

Patjalla ja tyynyllä on yllättävän iso vaikutus siihen, miten paljon oikeasti lepää nukkuessaan. Tempurin patja pelasti omat yöni. Elämäni parhaiten käytetyt reilu kolme tonnia. Käy kokeilemassa jossain liikkeessä patjoja ja tyynyjä, niin huomaat, onko eroa nykyiseen.

Lähettäjä: Nippe 
Päivämäärä:   3.3.25 16:13:49

Aikaisemmin nukkumaan. Syöt vain kevyesti klo 19 jälkeen.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.3.25 16:34:47

Herään virkeänä mutta se edellyttää että saan nukkua niin kauan kun nukuttaa.

Esim. viime yönä nukuin 10 tuntia ja heräsin virkeänä.

Lähettäjä: Nukkumatti 
Päivämäärä:   3.3.25 16:51:12

"Kiva" kuulla etten ole ainoa.
Olen kokeillut aina välillä mennä aiemmin nukkumaan, mutta käytännössä se ei yleensä ole mahdollista. Ja ne kerrat kun olen mennyt aiemmin nukkumaan ei ole auttanut yhtään, päinvastoin meinaa nukuttaa enemmän.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.