Lähettäjä: .
Päivämäärä: 3.3.25 15:35:55
"Jos ei koskaan ole herätessään virkeä, niin joku syy siihen on. Joko niissä nukkumisolosuhteissa, unen määrässä, päivärutiineissa tai sitten fysiikassa. Raudanpuute ja uniapnea yleisimpinä esimerkkeinä. Kannattaa selvittää, ongelman korjaaminen voi parantaa elämänlaatua kummasti."
No tämä pätee, jos ei ole virkeä oikein koskaan, mutta pelkkä aamu-unisuus ei kyllä automaattisesti tarkoita sitä, että jokin olisi vialla. Ihmisillä on aivan tutkitusti erilaisia kronotyyppejä. Kumma kyllä kukaan ei ehdota, että kyse on ongelmasta, jos joku on koko aamun ja päivän virkeä mutta iltaisin väsynyt.
Itse en ole koskaan herännyt virkeänä aamuisin, en edes lapsena. En herää virkeänä myöskään silloin, kun herään omia aikojani ilman herätyskelloa. Käyn poikkeuksetta hitaalla aamuisin, mutta lopun päivää olenkin sitten ihan virkeä ja yleensä vielä iltaisinkin, kun muilta alkaa puhti jo loppua. Olen kohta 40 ja ollut koko elämäni suorastaan epäinhimillisen terve. Lisäksi olen aina ollut hyvä nukkumaan ja unenlaatuni on hyvää.
|