Lähettäjä: .
Päivämäärä: 3.3.25 11:22:33
Äitini on kärsinyt syömishäiriöstä lähes koko ikänsä (ei siis diagnosoitu, mutta varmasti olisi jos suostuisi ottamaan apua vastaan). Olen siis pienestä asti kuunnellut varoituksia painon noususta. Pahinta oli murrosiässä kun luonnollisesti paino nousee. Minun oli "pakko" harrastaa täysillä lajia johon kiinnostus 0 ja jos treenit jäivät kerran välistä, sain kuulla jatkuvasti kommenttia jos erehdyin syömään äitini nähden.
Lisäksi minulla oli pahoja oppimis- ja keskyttimisvaikeuksia (tämä 2000-luvun alussa eli en ollut ehtinyt turruttaa aivojani Suomessa). Koulun lukuhäiriötestissä sain kolmesti sellaiset pisteet, että asiaan kannattaisi kiinnittää huomiota. Äitini ei kuitenkaan halunnut "lapselleen mitään ihme diagnooseja" ja kertoi minun olevan tyhmä ja liikaa tallilla kun en pärjännyt esim lukion pitkässä matikassa.
Olenkin sitten koko elämäni pitänyt itseäni tyhmänä läskinä. Pilasin koko teini-ikäni sekä opiskelut sillä, että murehdin olevani lihava (nyt kun katson kuvia niin ihan itkettää, olen ollut tuolloin todella hoikka). En saanut mennä amikseen, koska "minun lapsistani ei mitään amiksia tule". Poltin itseni loppuun amk opinnoissa, koska en osannut hakea apua oppimisvaikeuksia. Lopetin tuolloin myös syömisen lähes kokonaan, enkä muista noista ajoista juuri mitään. Kotona käydessäni sain ihailua koska olin laihtunut.
Olen alkanut parantua vasta kun tapasin nykyisen mieheni. Ensimmäistä kertaa elämässäni uskalsin puhua ääneen vaikeuksista ja pääsin myös terapiaan. Kohtasin äitini näistä asioista kun täytin 30 vuotta (en mitenkään syyttelevästi, vaan kerroin ettei ole ollut helppoa ja onneksi olen nyt paremmassa jamassa). Ainoa kommentti jonka olen saanut: "no onneksi olet selvinnyt noista itse ilman apua, se kertoo että olet vahva etkä tarvi diagnooseja".
Nojoo, en ole kertonut, että vuosien varrella diagnooseja on tullut enemmänkin: lukihäiriö, add, autismi, keskivaikea masennus, syömishäiriö. Enkä aio kertaakaan. En juttele mistään henkilökohtaisesta äitini kanssa, vaikka näennäisesti ollaan hyvissä väleissä.
Ainiin: unohdin, että äidilläni on myös tapana kommentoida ihmisten painoa ensimmäisenä. Näki noin kaksi vuotta sitten lapsuudestaan asti ylipainoisen ystäväni kuvan, jossa oli laihtunut. On tähän päivään asti aina nähdessämme kysynyt mitä ystäväni on tehnyt kun on laihtunut. Todella ärsyttävää eikä ota kuuleviin korviinsa kun kerron ettei ole ok kommentoida toisten painoa.
On myös hylännyt meille ehdotetun vaihto-oppilaan, koska tämä oli ylipainoinen sanoin "kyllä teitäkin varmasti hävettäisi kulkea tuollaisen kanssa".
Tiedostan tämän tarttuneen minuun ja huomaan usein toisessa ensin tämän painon ja tekeväni siitä nopeita johtopäätöksiä. Onneksi olen saanut käsitellä asiaa terapiassa ja toivon, että jonain päivänä osaisin ajatella jotain muuta kuin painoa ja syömistä.
|