Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Etätyö

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   2.3.25 19:05:49

Huomasin erään yrityksen kutsu ilmoituksen tulemaan heille etäthöpäivän pitoon. Vietä leppoinen työpäivä, sauna lämmin, lounas tarjolla. Tietenkin jos ennen työpäivän alkua ehtii saunomaan. Eikös etäpäivä yleensä ole 8 h pituinen? Kenen työmoraali sallii mennänkesken työpäivän saunomaan, ellei tee sellaista työtä jotta voi pitää tunnin tai pidemmän tauon kesken työpäivän.

Re: Etätyö

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.3.25 19:16:28

Tarviiko siellä saunassa tuntia istua?

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   2.3.25 21:04:57

Kyllä siinä lähelle tuntia vierähtää kun kävelee toiseen rakennnukseen, riisutuu, käy suihkussa, menee lyölyyn, peseytyy, kuivaa itsensä pukeutuu ja siirtyy takaisin työpisteelle.
Itse ainakin en työnantajana katsois hyvällä kun kuulisin mihin työaikaa käytetään. Työaika 8-16 tai vaihtoehtoisesti 9-17.

Lähettäjä: Poni 
Päivämäärä:   2.3.25 21:40:31

Etätöitä on monenlaisia. Osalla ei ole määritelty työaikaa vaan työt voi tehdä silloin kun itselle sopii.
Mieheni tekee pelkästään etänä, puhelimen päässä pitää olla 9-17 ja sovituissa palavereissa läsnä.
Suunnittelutyön saa tehdä koska haluaa
Eli palaverittomina päivinä voi lähteä halutessaan vaikka pilkille ja tehdä työt illalla, kunhan töitten aikataulut pitää niin jokainen saa tehdä työnsä silloin kun itselle on paras hetki.
Osa on tehokkaimmillaan aamulla, osa päivällä, osa illalla.
Suomalaisilla on joku ihme asenne, että työt pitää tehdä 8-16 välillä, oli sille tarvetta tai ei.

Lähettäjä: Hip 
Päivämäärä:   2.3.25 21:44:36

Mun työpäivän pituus on 7,5 h, ja voin pitää 0,5 - 1 h ruokatauon. Kun aloitan ja lopetan työt sekä aloitan ja lopetan ruokatauon, olinpa sitten etänä tai toimistolla, leimaan kännykällä työaikasovelluksen, joka laskee työaikaani. Olen palkattomalla ruokatauollani ulkoiluttanut koiraa, ollut Teams-enkuntunnilla ja käynyt kaupassa.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   2.3.25 22:04:18

Mulla on liukuma-aika. Voin aloittaa työt 6.30-9.30 ja lopettaa 15.00-19.30 välillä. Ruokatunti saa olla max. 1,5 tuntia välillä 10-14. Niin kyllähän siinä ehtisi.

Päivämäärä:   2.3.25 22:10:54

Mä saan tehdä töitä milloin vaan, missä vaan. Kunhan työaika on noin 37,5h/vko, liukumia saa olla +/- 40h. Toki palaverit pitää hoitaa, mutta niitä on yleensä max 5h/vko. Joten hyvin ehtis saunomaankin :D

Lähettäjä: Eebd 
Päivämäärä:   2.3.25 22:11:03

"Suomalaisilla on joku ihme asenne, että työt pitää tehdä 8-16 välillä, oli sille tarvetta tai ei."

Tämä.

Jos olet kollegoiden tavoitettavissa tarvittavalla tavalla, työn jälki on laadukasta ja etenee vaaditussa aikataulussa, ei sillä ole kakan vertaa väliä, monelta työsi teet. Meillä pidetään palaverit pääosin klo 9-15 välillä, koska osa aloittaa duunit jo kukonlaulun aikaan ja toiset sitten, kun jälkikasvu, koiran aamulenkki, omat aamujumpat ja kahvit on pois jaloista. Sitten on ne, jotka tykkää tehdä 2 h tossa, e h myöhemmin ja 3 h vielä myöhemmin.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   2.3.25 22:18:31

Meillä pitää olla tavoitettavissa 9-14 mutta esim lääkäri yms käynnit voi hoitaa sinäkin aikana jos saa sumplittua. Eli ehtis saunomaan jos haluaa.

Lähettäjä: Bink 
Päivämäärä:   2.3.25 22:20:42

Meillä työaika on 40 tuntia viikossa ja se on ihan se ja sama miten sen tekee, paitsi että ma-pe pitää olla töissä (jollei ole sovittua vapaapäivää). Mutta riittää, että on vaikka 2 tuntia töissä. Jos on ma-to tehnyt jo vaikka 38 tuntia, niin perjantain voi tehdä vajaana, jos pystyy. Tärkeintä on, että pyrkii siihen 40 tuntiin. Toisaalta jos tekee joku viikko 50 tuntia, voi seuraavana tehdä vaan 30. Joten joo, voisin mennä kesken työpäivän saunomaan. Mutta se ei kyllä sovi omaan työskentelyrytmiin. Tykkään tehdä töitä putkeen, mun on vaikea rentoutua jos hommat on kesken ja vaikea myös orientoitua, jos olisin ollut saunomassa välillä.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   2.3.25 22:21:19

Eiköhän moni käytä etätyömahdollisuutta väärin, että hyvin ehtii ottaa löylyt.
Tutuilla vaan läppäri mukana mitä vilkasevat välillä kun ollaan jossain tapahtumassa tai reissussa. Eivät todellakaan työskentele montaa tuntia päivässä.

Lähettäjä: Poni 
Päivämäärä:   2.3.25 22:40:45

LähettäjäTiina

Päivämäärä2.3.25 22:21:19

Eiköhän moni käytä etätyömahdollisuutta väärin, että hyvin ehtii ottaa löylyt.
Tutuilla vaan läppäri mukana mitä vilkasevat välillä kun ollaan jossain tapahtumassa tai reissussa. Eivät todellakaan työskentele montaa tuntia päivässä.

Tai sitten ne tekee työnsä illalla/yöllä kun pääsevät kotiin, tai viikonloppuisin. Meillä esim.mies voi ilman erillistä ilmoitusta lähteä mun kanssa laivalle arkena kun mulla on vapaata. Vastaa siellä toki jos tulee työpuhelu, mutta tekee omat suunnitelutyönsä sitten viikonloppuna kun mäkin olen töissä.

Lähettäjä: etäp 
Päivämäärä:   2.3.25 23:02:32

Meillä aina kuukausi ennen annetaan työvuorot, tai siis itse sanotaan milloin töissä, työt hoidetaan 8-21, kaikki kirjautuu ei siis väliä milloin kunhan tunnit täyttyy. On kyllä mulle tosi sopiva tapa ja työt teen hyvin, aina. juuri sain lisä vastuuta uusien koulutamisessa.. Etätöissä toki vastuu itselläsi, minä en ainakaan halua tätä missata joten parhaani teen joka päivä.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   3.3.25 08:01:01

Osalla ei tunnu olevan mitään käsitystä tietotyöstä, jota etänä yleensä tehdään.

Työntekijä on itse vastuussa tuloksista. Ketään ei kiinnosta oletko saunassa vai sukeltamassa, kunhan asiat hoituu. On tärkeää olla tavoitettavissa, mutta et ole kokoustenkaan aikana vastaamassa puhelimeen, joten on ihan ok merkata henkilökohtainen meno kalenteriin, jonka aikana ei odoteta vastaavan välittömästi.

Ei ole etätyömahdollisuuden väärinkäyttöä laittaa pyykkikone pyörimään työpäivän ajaksi tai käydä hiihtolenkillä valoisaan aikaan pohtien samalla jotain työasian ongelmanratkaisua. Olennaista on se, että saat työtehtäväsi hoidettua annetussa aikatauluissa ja kirjaat työtunnit rehellisesti sen mukaan, minkä verran olet töitä aidosti tehnyt. Ihan samat asiat on olennaisia siellä lähitöissäkin vastaavissa tehtävissä. Toimistolla kukaan ei ehdi kyttäämään montako tuntia joku lukee uutisia töiden tekemisen sijaan tai minkä verran ihan vaan tuijottelee tyhjyyteen miettien omiaan. Lähitöissäkin voi merkata henkilökohtaisen menon kalenteriin ja häipyä kaupungille shoppailemaan, kukaan ei tee töitäsi sillä aikaa puolestasi, vaan siellä ne odottelee ja kasaantuu.

Aloituksessa ihmetten, miksi kukaan menisi erikseen johonkin ulkopuolisen yrityksen tiloihin tekemään etätöitä, kun lounas järjestyy kotiinkin valmiiksi ja innokkailla saunojilla yleensä on sauna kotonakin.

Lähettäjä: HH 
Päivämäärä:   3.3.25 09:58:06

Kyllähän todella monessa (kyllä, ei kaikissa, mutta monessa) etätyössä on mahdollista pitää esimerkiksi tavallista pitempi ruokatauoko tai muuten omaa aikaa keskellä päivää liikunnan, ulkoilun, lääkärikäynnin tai tässä tapauksessa saunomisen vuoksi. Se ei tietenkään ole työaikaa, joten ei haittaa työnantajaa millään tavalla.

Päivämäärä:   3.3.25 10:07:15

"kukaan ei tee töitäsi sillä aikaa puolestasi, vaan siellä ne odottelee ja kasaantuu."

Etätöitä kritisoivat harvoin ymmärtävät, että etätyöntekijän ympärillä ei yleensä ole kymmentä Niinaa tai Sannaa paikkaamassa ja tekemässä puolesta jos yksi on poissa, vaan etätyöntekijä hoitaa työkuormansa yksin oli sitten terve, sairas tai lomalla. Jos on sairas tai lomalla, niin hän urakoi työt kiinni sitten poissaolonsa jälkeen. Siellä ne siihen asti kertyvät ja kasaantuvat ja odottavat tekijäänsä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.