Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Raakaruoan kypsennys (OK)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.3.25 18:46:36

Vaihdoin koirani raa’alle närästysoireilun vuoksi vajaa kuukausi sitten. Nyt närästysoireilu ainakin reippaasti vähentynyt, pintojen nuoleskelu erityisesti jäänyt pois. Ehkä aamuyöstä välillä herään nuoleskeluun, mutta ei edes joka yö.

Nyt kumminkin seuraava ongelma on, että paska vaihtelee todella paljon. Välillä ihan kuivia kikkareita (syö myös luullista lihaa, joka tämän varmasti tekee), mutta sitten välillä tulee semmonen limanen ripulipaska. Kuitua (fibor) oon lisännyt, mutta ei ongelmaa ole ratkaissut.

Mietinkin siis, että voisiko kypsentämisestä olla hyötyä? Kai luullisen lihan voi kypsentää myös? Miten ootte kypsentäneet? Kattilaan lihat ja vettä ja sopan keittoon?

Vai täytyykö mulla vaihtaa eläin toiseen..

Re: Raakaruoan kypsennys (OK)

Lähettäjä: Muffe 
Päivämäärä:   1.3.25 18:52:08

Luillista ei kannata kypsentää. Siitä saa vaan pahemman ribaskan. Suosittelen nyt pysymään yhdessä luuttomassa jauhelihassa ja syöttämään sitä kunnes vatsa rauhoittuu. Joku suht vähärasvainen broileri tai sika-nauta esim. Niissäkin isoja laatueroja joten etsi vähärasvaisin vaihtoehto. Rasva ja luut närästää helposti.
Pellavansiemenrouhe on helppo kuitu jos näyttää että sitä tarvii. Kuivana sitoo nestettä- kiinteyttää ulostetta ja turvotettuna liukastaa tavaraa. Kylkeen vielä esim
Pectbalans. Näillä niin kauan että vatsa toimii tasaisesti ja jos ei tasoitu niin sitten joku toinen liha (broileri ja nauta semi allergisoivia, joten sit joku muu)

Lähettäjä: *'* 
Päivämäärä:   1.3.25 18:55:14

Osta joltain osaavalta ruokintasuunnitelma. Itse soheltamalla saa takuuvarmasti joko ripaskan tai koiran tukkoon. Jos siis aiheeseen ei jaksa perehtyä ENNEN sen raakaruokinnan aloittamista.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   1.3.25 18:58:36

Kyllä, kypsentäminen voi auttaa. Kokeilemalla selviää. Itse kypsennän oman koirani lihat, tapa riippuu missä muodossa liha on. Pullat kypsennän mikrossa pari minuuttia yhden päivän annoksen kerrallaan, pötköt kypsennän uunissa n. 5 kg erissä ja annospusseissa pakkaseen. Sieltä on sitten helppo ottaa aina valmiiksi kypsä annos.

Luullista lihaa voi kyllä periaatteessa kypsentää, mutta luuta on kerralla liikaa jos koira paskoo kuivaa papanaa. Luullinen liha ei läheskään kaikille sovi, raakana eikä kypsänä, ja ikävän usein on tullut vastaan koiria, joilla se luumurska kerääntyy suoleen ja lopulta muodostaa tukoksen. Osa koirista jää tukosleikkauksen jälkeen henkiin, mutta ei läheskään kaikki. Jos luu aiheuttaa yhtään mitään ongelmia, jättäisin sen pois. Riittävästi kalsiumia saa purkista, tai vaikka kuivamuonasta.

Päivämäärä:   1.3.25 19:07:33

”Osta joltain osaavalta ruokintasuunnitelma. Itse soheltamalla saa takuuvarmasti joko ripaskan tai koiran tukkoon. Jos siis aiheeseen ei jaksa perehtyä ENNEN sen raakaruokinnan aloittamista.”

Toki olen aiheeseen pyrkinyt perehtymään, mutta koirat harvoin on oppikirjasta ja tietoa on PAAALJON. Ruokintasuunnitelman ostaminen ei toki mahdoton idea ole, kunhan selviää, että MIKÄ tuota koiraa närästää.

Toki närästyksen syy voi olla se nappula, sen proteiinista riippumatta.

Lähettäjä: Zyx 
Päivämäärä:   1.3.25 19:13:37

Meillä närästää
- lohiöljy (todella monessa nappulassa)
-herne/palkokasvit (monessa nappulassa)
- broileri
-nauta
- kaikki rasvainen

Onnea etsintään!

Päivämäärä:   1.3.25 19:22:50

Tekstisi perusteella ihan jo perusasiat on niin hukassa, että tuskin saat selvitettyä närästyksen aiheuttajaa itse. Kyllä se ruokintasuunnitelman laatija auttaa siinä asiassa.

Päivämäärä:   1.3.25 19:26:25

Tää on kyllä kumma foorumi, kun sen raakaruoan puolesta puhutaan jokaisessa koiriin liittyvissä topiceissa, mutta kun aiheesta kysyy niin saa osakseen vain vittuilua.

Päivämäärä:   1.3.25 19:28:18

Toki noh, olihan täällä nytkin pari ihan asiallista vastausta, kiitos niistä!

Päivämäärä:   1.3.25 19:30:45

Ei kukaan täällä jaksa alkaa selittää niin laajaa asiaa ja vääntää ihan perusasioita rautalangasta. Valitettavasti se raakaruokinta vaatii hieman perehtymistä, ja jos ei jaksa itse hakea sitä tietoa ja opiskella, niin silloin on ihan paikallaan maksaa siitä avusta sellaiselle joka asian osaa.

Siitä vaikka googlailemaan Katiskaa jos et halua maksaa avusta.

Päivämäärä:   1.3.25 19:33:36

”Siitä vaikka googlailemaan Katiskaa jos et halua maksaa avusta.”

Katiskan sivuja olen kyllä paljon lukenut. Oliko muuta?

Päivämäärä:   1.3.25 19:33:43

Ja tässäkin topicissa on jo annettu yksi potentiaalisesti vaarallinen neuvo, että ihan mitä tahansa en uskoisi mitä tänne kirjoitellaan.

Luullista lihaa ei tule kypsentää, vaikka joku yllä väittääkin sen olevan ok. Luu vain raakana.

Päivämäärä:   1.3.25 19:33:58

Mitä lihaa syötät? Voiko olla, että joku lihalaatu ei sovi ja aiheuttaa ripulin? Meillä ainakin kaikki, missä on sisäelimiä, vetää löysälle.

Luullista lihaa en kypsentäisi, valitsisin luuttoman. Itse olen kypsentänyt uunissa ja keittämällä.

Päivämäärä:   1.3.25 19:40:39

”Mitä lihaa syötät? Voiko olla, että joku lihalaatu ei sovi ja aiheuttaa ripulin? Meillä ainakin kaikki, missä on sisäelimiä, vetää löysälle.”

Kalkkunaa. Kennelpakasteen kalkkunanlihaa, se on luutonta ja sisäelimetöntä. Kaverina ollut sitten kennelrehulta kalkkunapullia, joissa on sitten sitä luuta ja sisäelimiäkin joukossa.

Pitää varmaan kokeilla jättää pullat pois, jos sisäelimet vetää löysälle. Toki nuissa pullissa on myös se luu joukossa..

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   1.3.25 19:57:58

Kalsiumin voi lisätä ihan tablettina tai jauheena, ei se koira juuri luuta tarvitse.

Päivämäärä:   1.3.25 22:23:04

Sekä luu, että sisäelimet ovat hyväksi koiran suolistoflooralle, joten jos koiran maha niitä vaan kestää, niin kannattaa kyllä syöttää.

Omalla vaihdettiin luuta&sisäelintä sisältävät pullat pelkkää luuta (tai onhan niissä lihaakin) sisältäviksi ja limaripulit loppuivat kuin seinään. Seuraavaksi lähdetään kokeilemaan sisäelin kerrallaan, että mitkä sopisivat. Vai sopiiko kenties kaikki ja noissa alkuperäisissä pyöryköissä oli jotain muuta epäsopivaa.

Tsemppiä aloittajalle! Ei ole helppoja nämä ruokintaongelmaiset.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   1.3.25 22:35:32

Kennelrehun sivulta löytyy ihan ok malliannos ja ohjeet raakaruokinnan aloittamiseen.

Saako koira siis pelkkää lihaa? Pitäisi olla myös vähän kuitua, kasvispullia tai sosetta.

Luuta ei saa koskaan kypsentää. Minulla yhdelle koiralle ei sopinut luullinen liha ollenkaan, oli kokonaan ilman ja söi kalkin purkista. Eli jätä luu pois jos ei sovi.

Yksi minulla ollut kodinvaihtaja oli tullessaan pahasti närästysongelmainen, sille sopi todella hyvin yrjölän puuro, googlaa ohje. Kypsensin lihan puuron joukossa uunissa ja lisäsin kuppiin puuron kylkeen pellavasiemenlimaa.Vitamiinit ja lisät purkista.Loppui kaikki närästysoireet.

Päivämäärä:   2.3.25 07:21:05

”Saako koira siis pelkkää lihaa? Pitäisi olla myös vähän kuitua, kasvispullia tai sosetta. ”

Mitä se tuo fibor on, jos ei kuitua?

Kasviksilla koira ei tee mitään.

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   2.3.25 07:32:05

Keitä talipotut sille koiralle!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.