Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Taloyhtiön talkoot - katsotaanko pahalla jos

Lähettäjä: ei osallistu? 
Päivämäärä:   1.3.25 14:34:11

Taloyhtiössä olisi tulossa talkoita ja jotain muuta yhteisöllistä juttua, ekat huhtikuussa. Katsotaanko pahalla jos ei osallistu?
Täklöset tapahtumat lähinnä ahdistaa kun on pakko jutella tuntemattomien kanssa. Tarjoilutkaan ei kiinnosta sen enempää.
Aiemmassa taloyhtiössä taisi olla talkoot vaan kerran ja silloinkin mulla sattua olemaan töitä, eli olin töissä.
Mietin jo hieman että lähden sinä päivänä vaikka kaverille tai vanhemmille tms, kun en tiedä olisiko outoa jos nököttöisin kotona (mulla kuitenkin koira mitä pitää lenkittää).

Voiko talkoista jäädä pois hyvällä omallatunnolla vai onko pakko mennä siivoamaan yhteisiä varastoja (missä mulla ei ole mitään) ja pakottautu puhumaan muille halusi tai ei?

Re: Taloyhtiön talkoot - katsotaanko pahalla jos

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   1.3.25 14:36:17

Ei ole pakko ja jos kyseessä on vähänkin isompi taloyhtiö, niin eihän kukaan edes muista, kuka sieltä puuttuu.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.3.25 14:36:17

Varmasti katsotaan pahalla, jos ei mitenkään osallistu. Käy mahdollisuuksien mukaan tekemässä joku homma etukäteen ja sitten vain evakkoon päiväksi.

Mulla on usein osunut töitä talkoopäivälle ja oon yleensä päivää tai paria ennen käynyt jonkun osion haravoimassa puhtaaksi.

Lähettäjä: ^ 
Päivämäärä:   1.3.25 14:38:26

Ei kukaan talkoisiin pakottaa voi, mutta yhteistä hyväähän siinä tehdään. Kun tehdään talkoilla, ei tarvitse niin paljoa ostopalveluita = taloyhtiö säästää rahaa = osakkaat/asukkaat säästävät rahaa. Eli kyllä se oletus/toivomus on että kynnelle kykenevät osallistuvat ja niitä jotka verhojen välistä kurkkivat, uskaltaako jo lähteä ulos, katsotaan pahalla.

Lähettäjä: Eeva 
Päivämäärä:   1.3.25 14:39:02

Talkoot on vapaaehtoisia. Kenekään ei ole pakko osallistua eikä taloyhtiö voi tätä edes vaatia.

Itae asunut paritaloyhtiössä liki 20 vuotta, enkä yhteenkään talkooseen ole osallistunut.

Lähettäjä: Puuro 
Päivämäärä:   1.3.25 14:40:23

Onko sulla jotain traumoja jotka aiheuttavat tuon ahdistuksen, vai oletko vaan normaali ihminen jota hieman jännittää puhua tuntemattomille? Jos jälkimmäistä, niin mukaan vaan. Siellähän sitä tutustuu.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   1.3.25 14:46:46

Uskallatko puhua tai laittaa viestiä pj:lle? Jos niin kysy mitä voit tehdä etukäteen tai parsia. Eihän noihin ketään voi pakottaa, osa tekee ja osa vapaamatkustaa oikeilla tai tekosyillä.

Lähettäjä: Kerä 
Päivämäärä:   1.3.25 14:56:45

Mä oon osallistunut monasti talkoihin ilman, että siinä nyt niin tarvii mitään puhua.
Ja jos tarvisi, niin so what? Eikö sulla ole tavoitteena elämässä pystyä suoriutumaan niin, ettei tollanen ahdista ja asumassasi taloyhtiössä pidetään paikat siistissä kunnossa?

Lähettäjä: Mieti mikä homma 
Päivämäärä:   1.3.25 15:06:27

Kannattaa tutustua ainakin siihen ihmiseen joka yrittää saada ihmiset talkoisiin siellä
Silloin ehkä osaat paremmin suhtautua

Lähettäjä: *'* 
Päivämäärä:   1.3.25 15:15:03

En ole 20 vuoden aikana osallistunut yksiinkään talkoisiin, yleensä olen ollut töissä, välillä en. Viimeksi tulin töistä juuri kun talkooporukka oli jotain tekemässä talon nurkalla ja moikkasin porukkaa, sain vastaukseksi vain mulkoilua. Että pitäkööt talkoonsa jatkossakin ihan vaan keskenään, jos ei edes tervehtiä osata.

Lähettäjä: Mieti mikä homma 
Päivämäärä:   1.3.25 15:20:22

^Mietipä kaksi kertaa mitä sun ois pitänyt sanoa ja tehdä

Lähettäjä: Jou 
Päivämäärä:   1.3.25 15:25:07

Meillä ainakin ihan älyttömiä nuo talkoot, ei edes oikeasti mitään kunnon tekemistä paitsi yhtenä vuotena kun maalattiin autokatos. Meillä on lisäksi talo maalla enkä aina ole asunnolla joten seuraaviin talkoisiin en osallistu. Ihan tarpeeksi omassa talossa tekemistä

Lähettäjä: *'* 
Päivämäärä:   1.3.25 15:26:30

Niin, jos olisin saanut jonkinlaisen mukavamman vastaanoton, niin olisin saattanut mennä mukaan. Mä olen valitettavasti työssäkäyvä ihminen ja tehnyt paljon 6 päiväistä työviikkoa, eikä mun tarvitse ruveta perustelemaan sitä kenellekään. Ja hei, en ole asunut tässä taloyhtiössä kuin muutaman vuoden, eli en ole todellakaan laistanut saman taloyhtiön talkoista 20 vuotta.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.3.25 15:30:39

Ne on talkoot, eli t älypuhelin ysin vapaaehtoisia. Ja on naurettavaa että nyrpistetään ja mulkoillana jos joku ei osallistu. Entä jos tällä joka ei osallistu on sairaus tai este joka ei näy päällepäin ja estää osallistumasta. Ja vaikka ei estettä olisi ei tartte silti osallistua jos ei halua.

Lähettäjä: F 
Päivämäärä:   1.3.25 16:08:04

Haravointi on aivan turhaa. Antaa lehtien olla ja
silppuaa ne ruohonleikkurilla, ihan parasta lannoitetta nurmikolle.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   1.3.25 17:19:54

Mulla on kalenterista yleensä kaikki päivät täynnä 3-5 kk etukäteen ja talkoista ilmoitetaan yleensä noin kuukautta ennen vasta.

Ei kukaan ole mulkoillut, vaikka olen 22 talkoot skipannut. (11 vuotta, kahdet talkoot per vuosi)

Lähettäjä: Terotero 
Päivämäärä:   1.3.25 17:31:02

Minusta ihmisten kannattaa oikeasti yrittää hoitaa itsensä psyykkisesti ja fyysisesti sellaiseen tilaan, että niin normaali asia kuin talkoot ei aiheuttaisi joko ahdistusta tai lorvikatarria.

Kun reippaasti tehdään hommia, niin hommissa ei kauaa mene.

Itse kävin tekemässä aina jos vaan pääsin talkoissa hommia. Sitten meni siihen, et meitä oli paikalla 2 tai 3. Päätimme tilata ostopalveluna kaiken. Esim. Piha-alueiden lannoitus. Talkoilla meni vartti ja hintaa pari kymppiä. Tilataan ulkopuoliselta ja maksetaan viisinkertainen hinta.

No nyt kaikki osallistuvat rahallisesti. Käyhän se näinkun.

Päivämäärä:   1.3.25 18:26:47

Maksat jo vuokraa siitä eli moraalitonta olisi katsoa pahaksi. Erityisesti jos mietitään miten vuokrasopimus oikeasti toimii (muut tekee ja sinä maksat siitä).

Päivämäärä:   1.3.25 18:38:33

"Maksat jo vuokraa siitä eli moraalitonta olisi katsoa pahaksi"

Maksaahan ne muutkin.

Lähettäjä: Jj 
Päivämäärä:   1.3.25 18:59:09

Sanoiko Aloittaja olevansa vuokralla?

Vuokralaisten ei tarvitse osallistua tietenkään ellei vuokrantajan kanssa ole sellaista sopimusta.

Omistajien pitää tietty osallistua, olivat asukkaita tai sijoittajia.

Omistajien kuluja talkoilla säästetään.

Päivämäärä:   1.3.25 19:08:50

Minä osallistuin myös vuokralaisena. Jos vastike nousee, niin vuokralainenhan sen maksaa. Kyllä se maksu aina asujalle valuu, oli vuokralla tai omassa.

Ja suosittelen myös sitö, että koittaa hakea apua itselleen, jos niinkin normaali asia, kuin talkoot alkaa aiheuttamaan ahdistusta. Ei siellä tarvitse normaalia keskustelua enempää jutella. Meillä ainakin jokainen osallistuja tekee hommia. Ei sinne mennä rinkiin istumaan ja juttelemaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.