Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  ”Saako” siitä vegaaniudesta kertoa vai ei?

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   1.3.25 14:09:20

Usein saa kuulla vinoilua, kuinka vegaanit pitävät itseään esillä ja toitottavat ruokavaliostaan (en itse ole tähän juuri törmännyt). Vaikea on kuitenkin tietää, milloin siitä pitäisi kertoa ja milloin ei:

Olin eilen ensimmäisillä treffeillä nettideitin kanssa. Todella perinteisesti käytiin leffassa ja mentiin pizzalle. Kun tilasin vegaanisen pizzan (ihan listalta, ei tarvinnut kysellä mitään), mies älähti, että ”oletsä joku vegaani?”. Vastasin kuten asia on, eli että en ole vegaani, mutta syön vegaanisesti. Mies totesi, että ”olisit heti kertonut, niin ei olisi tarvinnut tavata ollenkaan”. Ei kummankaan siinä vaiheessa häipynyt ja syömisen lomassa yritin ylläpitää edes jonkinlaista keskustelua ilman vastakaikua. Syötyään ennen minua mies pyysi laskun, maksoi ja jätti minut syömään loppuun. :,D

Voihan se tietty olla, että olen vaan ruma tai tyhmä. :D Näki kuitenkin kuvan etukäteen ja viestiteltiin useampi viikko, joten ei olisi pitänyt tulla yllätyksenä.

Pitäisikö kirjoittaa myös pähkinäallergia profiiliin?

Re: ”Saako” siitä vegaaniudesta kertoa vai ei?

Päivämäärä:   1.3.25 14:10:01

kumminkaan*

Lähettäjä: Poikamiss 
Päivämäärä:   1.3.25 14:11:22

Kannattaisi kirjoitella sen verran kauan, että nämä ääliöt karsiutuisivat jo siinä vaiheessa.

Päivämäärä:   1.3.25 14:14:09

Ehkä. Mulle vaan ruokavalio tai ruoka yleensäkään ei ole mitenkään kiinnostava tai tärkeä asia, lähinnä vain polttoainetta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.3.25 14:19:50

en minäkään kerro olevani lihansyöjä. en missään vaiheessa. ei se minua määritä.
miksi vegaanin sitä pitää esille ottaa.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   1.3.25 14:22:28

Kun kertoo, ei tarvitse sietää persuja.

Päivämäärä:   1.3.25 14:26:24

No, tämän deitin mielestä olisi pitänyt kertoa…

Toisaalta myös puhdas lihansyönti on aika erikoista (sanoisin jopa vegaanisuutta erikoisempaa), että siitä melkein kannattaisi kertoa jossakin vaiheessa ihan käytännön syistä.

Päivämäärä:   1.3.25 14:28:00

Olipahan tökerö deitti!
En näe miksi ruokavaliosta pitäisi kertoa ellei se tule puheeksi orgaanisesti tai ole jotenkin oleellista vaikka treffipaikkaa ajatellen.

Päivämäärä:   1.3.25 14:45:24

no lihansyönti=karppaus

Päivämäärä:   1.3.25 14:49:25

"no lihansyönti=karppaus"

Höpö höpö. Carnivore on eri asia kuin karppaus.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   1.3.25 14:49:36

. , karppaus ei tarkoita lihansyöntiä. Karpatessa lisätään kasvisten ja rasvan määrää, ei lihan. Hiilareidta nipistetään.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   1.3.25 14:57:22

Jaahas, toinen . kirjoitti näemmä samaan aikaan. Karppauksesta ja vhh-syömisestä on kyllä ihmisillä paljon harhaluuloja.

Mutta aloittajan asiaan palatakseni - olen todella onnellinen, että miehen juntteus kävi ilmi jo nyt. Väistit luodin! Toisaalta ymmärrän miestä siinä, että jos ruokavaliot poikkeavat valtavasti ja toiselle on tärkeää parisuhteessa kokata yhdessä yhteisiä aterioita, niin pidemmän päälle alkaa rassata, kun ei ikinä voi tehdä vaikka perinteistä lasagnea tms. Ja jos tekee, saa syödä kaiken yksin. Söisin mieluusti kasvisruokaa, mutta kyllä harmittaisi, jos ei ikinä voisi tehdä vaikka juustofondueta tms. Yhdelle sellaista on aika tympeä tehdä.

Päivämäärä:   1.3.25 15:01:46

Ällö: Niin, junttiahan tuossa ei ole se, että ei halua parisuhdetta vegaanisesti syövän kanssa, vaan miehen käytös ja kommentit.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   1.3.25 15:15:49

Voihan se olla esimerkiksi maanviljelijä, metsästäjä tai muu jonka elämänkatsomus on kaukana sinun omasta. Vegaani helposti luokitellaan aatteelliseksi cityvihreäksi ja en minäkään sellaisen ihmisen kanssa voisi elää,jonka elämänarvot ovat liian kaukana omista (oli sitten elokapinallinen, uskovainen, umpipersu tai cityvihreä, juoppo tms), Toki ottaisin ensin selvää että onko kuitenkin fiksu
ja omilla aivoilla ajatteleva tyyppi joka hyväksyy muitakin mielipiteitä.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   1.3.25 15:18:09

Kyllä siitä pitää kertoa koska arvomme voivat olla liian erilaiset.
Riippuu kyllä vegaanista jos hän ymmärtää minun näkemykseni sekasyöjänä niin silloin kaikki on ok ja minäkin ymmärrän hänen näkökantansa mutta jos ei ymmärrä sekä hänen näkemyksensä on oe/ elisalahko tyylistä niin eipä meillä silloin mitään yhteistä ole.

Lähettäjä: jepulis 
Päivämäärä:   1.3.25 15:29:55

Tinderissä onneksi tosi moni mies mainitsi, että "ei vegaaneja". Itse en ole sellainen, vaan ihan vaan sekaani, mutta vasuria tuli kaikille tällaisille tyypeille. Ihan vaan siksi ettei ruuasta kiukuttelu ole aikuisten ihmisten käytöstä ollenkaan. Kannattaa ehkä laittaa ruokavaliosta joku maininta profiiliin, välttyy tällaisilta tilanteilta jatkossa.

Päivämäärä:   1.3.25 15:30:25

Ennea: Asiat voi kuitenkin sanoa monella tavalla ja tapailun/tapaamisen samoin päättää joko asiallisesti tai vähemmän asiallisesti. En keksi yhtään vakaumusta, jonka vuoksi olisi pakko julkisella paikalla jättää treffikumppani yksin pöytään.

Päivämäärä:   1.3.25 15:32:53

Ihan vaan siksi ettei ruuasta kiukuttelu ole aikuisten ihmisten käytöstä ollenkaan.

Sama koskee myös niitä vegaaneja jotka saa suurinpiirtein hyperventilaatio kohtauksen siitä jos on sekasyöjä lähettyvillä.

Päivämäärä:   1.3.25 15:41:35

.: ehkä joo, itselläni ei ole kokemusta. Tuttujen vegaanien kanssa on kyllä syntynyt hyviä keskusteluita ja olen saanut paljon tietoa ruuan alkuperään liittyvistä asioista. Mutta varsinaista kiukuttelua on kuullut ainoastaan miehiltä, jotka ilmeisesti kuolevat nälkään jos eivät ihan koko ajan, joka ikisellä aterialla, joka ikisellä haarukallisella tai lusikallisella, syö jotain eläintä. Siis ihan uskomatonta pelleilyä, että esim voileipää ei voi syödä jos on "vain juustoa" tai kasviksia tarjolla päälliseksi, ihan kuin siinä juustossa ei olisi jo sitä eläintä mukana. Mutta ei, kovaan ääneen motkotetaan jossain ABC buffan jonossa että päivä pilalla jos ei ole riittävästi kinkkuleikkelettä tarjolla leivän päälle.

Ehkä minun kohdalleni on osunut vaan huonoa tuuria mutta näistä kokemuksista johtuen välttelin tinderissä kaikkia miehiä joilla oli vähääkään oiretta tällaisesta ajattelutavasta.

Lähettäjä: Lukija 
Päivämäärä:   1.3.25 15:47:19

"Kun kertoo, ei tarvitse sietää persuja."

Alkaa mennä jo huvittavaksi nämä varisten persustelut, ei asiaa mihin persuja ei voi liittää negatiivisessa mielessä. No järkevät näkee että opit on saatu idästä trollailuun.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.3.25 15:56:32

Ei tarvitse kertoa, ja tuo mies oli vain typerä. Minä en kertonut allergioistani ja mies tarjosi itse pyytämäänsä kalaa. Asia selvisi siinä vaiheessa ja pahoittelimme kumpikin ja teimme muuta ruokaa yhdessä (en ole niin alleginen, että kalan kokkaaminen olisi haitannut). Juttu päättyi myöhemmin aivan muista syistä.

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   1.3.25 15:57:18

Deitti ihan sekopää, taisit väistää luodin.

Ei sitä vegaaniutta tai lihansyöntiä tarvitse mitenkään esille tuoda, varsinkaan niissä yhteyksissä, missä kukaan ei sillä tiedolla tee mitään. Mutta olen kyllä huomannut itsekin, että aina kasvisruokaa syödessä huomattavasti enemmän kysellään, olenko kasvissyöjä/vegaani. Minä olen sekasyöjä, syön sekä kasvisruokia että liharuokia ja ravintolassa tilaan juuri sitä mitä mieli tekee (eli toisinaan lautasella saattaa olla se vegaaninen ruoka). Todella usein ihmiset alkavat kysellä, että olenko vege. Ihan sama, vaikka olisin saman ihmisen kanssa edellisenä päivänä syönyt sitä liharuokaa.

Eipä ole koskaan kukaan kysynyt, että olenko LIHANsyöjä, kun lautasella on lihaa :D

Päivämäärä:   1.3.25 16:00:05

// : mulle käy tuota samaa! Sitten vielä naama venähtää kun sanoo että valitsee vaikka just buffetista kasviksen siksi että tykkää mausta enemmän kuin liharuuista. Monesti miettinyt ettei vegaaneilla ole todellakaan helppoa kun ihan sekaaninkin kasvisvalintoja kytätään ja kommentoidaan.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   1.3.25 16:08:52

m; jep, mulkkuhan tuo oli, fiksustikin olisi asian voinut hoitaa ja aate tuskin tarttunut vaikka illan olisi loppuun asti viettänytkin.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   1.3.25 16:09:06

Minä olen kasvissyöjänä Suuren paaston ajan, ja se se vasta ihmetyttääkin! Se on väärin paastottu, väärin kasvissyöty ja väärin kaikkea. Samoin raskaana ollessani ruokavaliojutut suututtavat ihmisiä suuresti. Mutta jos eivät utele, niin eivät edes huomaa.

Joskus meidät on kutsuttu kylään syömään ja isäntäväki huolehti, saadaanko syödäksemme vai pitääkö meidän tuoda omat makkarat tai muut. Se siis esitettiin hyvin kohteliaasti ja sanoin ettemme sekasyöjinä sentään päivittäin tarvitse lihaa. Olemme myös kutsuneet kasvissyöjiä meille syömään, ja maanviljelijämieheni kokkaa tai etsii reseptejä ihan innoissaan. Kotimaista kasvisruokaa vieraille.

Lähettäjä: Jerry 
Päivämäärä:   1.3.25 16:12:09

Ihmettelen kyllä, missä piireissä tällaisia keskusteluja käydään...

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   1.3.25 16:14:07

”Ihmettelen kyllä, missä piireissä tällaisia keskusteluja käydään...”

Ihmettelin juuri ihan samaa.

Päivämäärä:   1.3.25 16:14:47

Hei iso kaima, minäkin paastoan Suuren paaston aikana jollakin tavalla, joskus olen paastonnut suklaasta ja joskus YouTubesta. :) Keskiviikkona sitten taas alkaa, hyvää laskiaista sulle.

Päivämäärä:   1.3.25 16:16:05

Tosin siinä vaiheessa kun kutsutaan syömään, on ihan hyvä sanoa jos on jotain huomioitavaa. Silloin voi sopia asioista. Allergiat, keliakia, laktoosi-intoleranssi, kasvissyönti... saan itse nämä kaikki huomioitua, mutta keliaakikon kanssa haluan tarkennuksia enkä uskalla esimerkiksi leipoa tuosta noin vaan, mutta osaan esimerkiksi varata levitettä eli laittaa voita uudesta paketista erilliseen astiaan ennakkoon.

Päivämäärä:   1.3.25 16:19:48

Pikkukaima: kiitos samoin! Onpa "mukavaa", että muillakin on samat haasteet edessä! Kaverini paastoaa myös kaikesta makeasta, on oikea sokerihiiri muuten. Itse paastoan myös sunnuntait ja joskus haasteita tuottaa se, että kokkaan ruokia myös toisille...

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   1.3.25 16:20:40

Persu on persu. Hyvä että heti kättelyssä paljastui.

Päivämäärä:   1.3.25 17:53:13

Se vegaanius tulee hyvin usein ilmi kun tuputetaan väkisin jotain eläinperäistä eikä hyväksytä ei-vastausta. Se jo itsessään on hemmetinmoinen red flag ihmisessä että minkään asian suhteen yritetään muuttaa toisen mieltä sen jälkeen kun sanoo ei, saati että ruvetaan tivaamaan syytä sillä ajatuksella, että siitä syystä saadaan ase millä yritetään saada toinen taipumaan tai ei vaan osata hyväksyä sitä eitä eikä syytä.

Jos vaikka tarjotaan maitosuklaata, "Ei kiitos" harvoin riittää vaan ruvetaan väkisin tuputtamaan ja tivaamaan, että miksi ei kelpaa. Helpompi vaan sanoa, ettei käytä eläinperäisiä tuotteita niin saa toisen lopettamaan huonon käytöksensä sillä erää. Ja tietää jatkossa pysyä kaukana jos on käytöstavat niin hukassa.

Lähettäjä: ÖÖ 
Päivämäärä:   1.3.25 18:51:37

On joo paska deitti, kunnon red flag. Haluan kuitenkin ottaa esille asian - helpottaa tosi paljon jos kumppanilla on sama ruokavalio. Ei tarvitse tehdä eri ruokalajeja ja ravintola on helpompi valita. Tottakai ei mikään pakko, mutta helpottaa.

Lähettäjä: niin 
Päivämäärä:   1.3.25 19:13:19

aika paljon löytyy ymmärrystä, hyvä niin
täytyy myös muistaa ymmärtää että on sellaisiakin jotka
ei siedä vegaaneja, on sellainen mailmankatsomus

Päivämäärä:   1.3.25 19:26:12

On olemassa niitä, jotka eivät siedä vegaaneja, se on totta. Itse olen törmännyt yhteen sietämättömään vegaaniin, joka varmasti luulee, etten siedä vegaaneja, vaikka asia ei todellakaan ole niin. Kaikkien muiden kanssa on saatu ruokailut sovittua ihan hyvin.

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   1.3.25 20:01:56

Ei tartte ilmoittaa vegaaniudesta erikseen, jos tieto ei ole oikeasti tarpeellinen (toinen vaikka kutsuis sut syömään).

Deittisi käytös oli tosi tökeröä ja junttia. Onneksi ette kerinneet tutustua enempää.

Itse olen sekaani ja vaikea ois elää vegaanin kanssa, koska aatteemme eroaisivat luultavasti radikaalisti. Silti kyllä kunnioitan toisten mielipiteitä ja tapoja elää. Kavereissa on monentyyppistä syöjää, eikä ole ollut koskaan vielä ongelma. Toki mulle teettää enemmän työtä, kun illanistujaisiin teen 2-3 ruokalajia, kun vegaanikaverin luona on vain yhtä. Mutta ei se nyt niin iso asia ole.

Joskus toki harmittaa/ärsyttää kun itse huomioi kaikkien ruokavalioita ja toiset pitää tiukasti kiinni omasta elämäntyylistä ja jättää osan porukasta huomioimatta oman elämänkatsomuksensa takia. Mutta kuten sanoin, ei se iso asia oikeasti ole ja tuotakin kaveria näkee hyvin harvoin. Tämä on vaan vähän sama juttu, kun itse syön lähes mitä vain ja osa kavereista on tosi nirsoja, joten koskaan ei mennä mun lemppariravintolaan, vaan aina muiden lempparipaikkoihin. Tämä nyt yksi pieni esimerkki, miksi vegaanin kanssa eläminen vois olla haastavaa :D

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.