Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kiva koulu-ohjelma, onko totta?

Lähettäjä: Naama 
Päivämäärä:   1.3.25 05:54:06

Tutun tytär oli vastikään saanut tietoihinsa merkinnän koulukiusaamisesta.

Kyseessä oli tilanne, jossa yksi oppilas oli todistettavasti opettajan kuullen kiusannut haukkumalla toista. Kaverin tytär oli ollut läsnä tilanteessa, muttei ujona ei uskaltanut puuttua asiaan. Opettaja oli kuitenkin ollut kuulolla ja nyt kaverin tytär sai merkinnän koulukiusaamisesta, kun hiljaisesti hyväksyi kiusaamisen, kun ei uskaltanut puuttua asiaan.

Kaikki kolme tyttöä oli otettu puhutteluun ja tämä kaverin tyttö oli purskahtanut itkuun. Onko tosiaan tällainen ohjeistus, että jos ujous ja pelko on syitä, miksei uskalla sanoa mitään tilanteessa, niin saa saman merkinnän kuin kiusaajakin?

  Re: Kiva koulu-ohjelma, onko totta?

Lähettäjä: Merepik 
Päivämäärä:   1.3.25 06:00:21

Näinhän se joissain rikoksissakin on, että olemalla mukana porukassa on syyllinen, vaikkei itse juuri yksittäistä tekoa tekisi.

  Re: Kiva koulu-ohjelma, onko totta?

Lähettäjä: Naama 
Päivämäärä:   1.3.25 06:09:51

Kyse on nyt kuitenkin yhdeksän vuotiaasta, aremmasta tytöstä. Kaveri oli aika stressaantunut, kun selvitteli tätä muiden hommien ohella. Harvemmin rikoksissakaan syytettä saa, jos on ollut samaan aikaan paikalla, muttei ole tehnyt asialle mitään. Tuskinpa kaverin kotona kannabisviljelmän keskellä käyminen tuo syytettä muulle kuin asunnon omistajalle, ellei todisteita ole kävijää kohtaan.

  Re: Kiva koulu-ohjelma, onko totta?

Lähettäjä: Merepik 
Päivämäärä:   1.3.25 06:15:50

Niinpä, tuskin tyttö ihan vaan ohi on ollut kulkemassa, jos opettajan mielestä hänkin on kiusaamiseen ollut osallisena.
Hyväksyvä, yllyttävä, arvostusta tai kunnioitusta antava porukka on kiusaamiselle hedelmällinen ympäristö.

  Re: Kiva koulu-ohjelma, onko totta?

Lähettäjä: Naama 
Päivämäärä:   1.3.25 06:20:05

Kuten sanottu, opettaja kuullut keskustelun, jossa yksi oli haukkunut toista ja kolmas oli hiljaa. Asia oli viety eteenpäin ja selvitellessä asiaa tyttö oli purskahtanut itkuun ja koettanut selittää, että ei uskaltanut sanoa mitään. Kuulosti kohtuuttomalta tuo merkintä tietoihin.

  Re: Kiva koulu-ohjelma, onko totta?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   1.3.25 06:22:08

Kyllä se näin taitaa mennä.
Mun lapsi ystävineen oli kiusattu koko ala-asteen ja kun homma huipentui kuudennella luokalla viranomaisiin, saivat saman kohtelun kuin väkivallalla uhannut tyttöporukka. Ensin kukaan ei usko ja sit saat vielä puhuttelut päälle.

  Re: Kiva koulu-ohjelma, onko totta?

Lähettäjä: Niisku 
Päivämäärä:   1.3.25 08:44:21

Lapseni joutui koululiusaamisen uhriksi vuosi sitten. Ei ollut muuta kuin koulussa eristettiin porukasta jonka kanssa oli ollut yksissä eskarista lähtien, keväästä syksyyn oli jatkunut whatsappissa kiusaaminen todella rumana. Oli tehty ryhmiin paljon galluppeja esim kuka on maailman rumin, kuka on maailman tyhmin jne ja kaikkiin vastaus vaihtoehtoihin lapseni nimi. Hänen kuviaan oli muokattu ja niihin oli laitettu oksennus emojia ymv. Lapsi oli koittanut päästä mukaan porukoihin ja ilmeisesti tästä syystä oli näissä ryhmissä edelleen.

Pointtina se, että koulu (opettajat, rehtori, kuraattori) eivät ottaneet asiaa mitenkään käsittelyyn koska ”tämä on kiva koulu, ei meillä ole kiusaamista” ja ”emme voi puuttua mitenkään netissä tapahtuvaan kiusaamiseen kun se ei ole kouluaikaa” vaikka kuvia lapsestani oli selvästi otettu välitunneilla salaa ja sitten muokattu.
Vanhempien kesken saimme asian ratkottua, mutta koululta tuli valitusta kun lapsi oli haluton ryhmätöihin, vetäytyi olemaan yksin jne. Kun toimme näihin kommentoidessa esille kiusaamisen joka jatkui silloin edelleen ei enää mitään vastausta opettajilta tullut.

Meni kokonaan maku tähän kiva koulu systeemiin. Ajatus hyvä, mutta ei sen varjolla voi sulkea silmiä kiusaamuselta tai perustella, että meillä ei ole koulukiusaamista kun tämä on kiva koulu.

  Re: Kiva koulu-ohjelma, onko totta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.3.25 08:45:38

Ehkä kannattaa miettiä millaisissa porukoissa sitä kulkee. Miksi lapsi haluaa olla kiusaajan kaveri? Kyllä, ihan oikein että tulee merkintä.

  Re: Kiva koulu-ohjelma, onko totta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.3.25 08:49:56

Eikö kouluihinkin voisi viritellä samanlaisen rekrytointijärjestelmän kuin työpaikoilla? Otetaan vaan hyvät tyypit sinne Kiva kouluun.

  Re: Kiva koulu-ohjelma, onko totta?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.3.25 08:53:37

Niinhän se monesti on, että aktiivisia kiusaajia on yksi tai muutama, loput seuraavat sivusta. Kaveri voi opettaa lapselleen että seuraavaksi kun näkee kiusaamista niin voi mennä kertomaan aikuiselle.

  Re: Kiva koulu-ohjelma, onko totta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.3.25 09:15:16

Ihan oikein.

Kaikkein pahimpia ihmisiä on nuo hiljaisert hyväksyjät.

Oikeastaan vielä kiusaajia pahempia. Ovat vaan tyytyväisiä kun muita kiusataan eikä heitä.

  Re: Kiva koulu-ohjelma, onko totta?

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   1.3.25 09:19:34

Onneksi on vielä opettajia jotka pyrkivät ohjaamaan lapsia vastuulliseen käytökseen. Tämä kun monelta vanhemmalta unohtuu.
Se ettei ilmaise kantaansa on siis hyväksynnän merkki.

  Re: Kiva koulu-ohjelma, onko totta?

Lähettäjä: a 
Päivämäärä:   1.3.25 09:28:31

En tiedä käytännöistä, kun enää ei ole lapsia koulussa enkä ole itsekään koulussa töissä. Se on ainakin varma tieto, että aiemmin k,i,v ja a olivat vain merkityksetön kirjainyhdistelmä. Varma tieto, kun yksi oma lapseni oli tukioppilaana ja erään kerran rehtorin puhuttelussa kiusaajana. Ainoa tietämäni kiusaamisen vuoksi sairaalahoitoon joutunut päätyi sinne kiva-koulusta.

Minun käsittääkseni niiden suurin ongelma oli (ja Niiskun kertoman mukaan on edelleen) se, että ongelmia peitellään hyssyttelemällä " ei täällä kiusata kuin tämä on kivakoulu". Eihän niissä kouluissa ole mitään todellisia keinoja puuttua kiusaamiseen kuin muissakaan.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.