Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Erolapset ei viikko-viikko systeemillä?

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   28.2.25 13:35:41

Kertokaa kokemuksia, kun viikko-viikko systeemi oli jostain syystä huono vaihtoehto teille.

Mitkä olivat hyviä syitä tehdä toisin, kuin viikko-viikko systeemillä?
Mitä muutoksia huomasitte?

Olen törmännyt kyllä keskusteluihin, että erityisesti nepsy yms. lapsille tämä viikko viikko heittopussina oleminen on ollut liian kuormittavaa, kun ikinä ei ole saanut rauhassa asettua aloilleen, vaan joka ikinen viikko on saanut kerätä kimpsunsa ja kampsunsa toiseen osoitteeseen. Esimerkiksi Huono äidin ”Vuoroviikkosysteemi ei aina ole lapsen etu” keskustelussa oli muutamia hyviä huomioita.

Kertokaa hyviä syitä tai kokemuksia esimerkiksi viikko-2 viikkoa järjestelylle?

Re: Erolapset ei viikko-viikko systeemillä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.2.25 14:04:47

No ex-mies vuorotyössä ja koulumatka olisi hänen luotaan lapselle hankalan pitkä. Eipä tuohon muuta tarvitse.
Lapsi on siis isällään joka toinen viikonloppu ja joskus käy arki-iltoina, muttei jää viikolla yöksi.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   28.2.25 14:11:53

Meillä oli alkuun viikko - viikko systeemi lapsen toiveita koko ajan huomioiden eli kumman luona halusi olla enemmän. Välillä oli äiti - ja välillä isäkausia.
Sitten, kun edelleen viikko erossa toisesta vanhemmasta tuntui liian pitkältä niin viikko oli niin, että toisen luona 5 ja toisen luona 2 yötä sen viikon aikana.
Nykyään se on enää 1 yö toisen luona ja sekin lähinnä siksi kun mulla on silloin toinen työ.

Mitään sen kummempia kimpsuja ja kampsuja ei tarvinnut pakata koska molemmilta löytyy kaikki ja välillä niitä on sitten viety tai haettu ja vaihdettu. :D

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.2.25 14:13:32

Jos me päädyttäisiin eroon, niin lapset jäisivät nykyiseen kotiin ja vanhemmat vaihtaisivat sovituin välein asumispaikkaansa. Asutaan alueella, missä se on rahallisesti mahdollista ja näin voitaisiin silti pitää samalla ympäristö, mikä ollaan itse muokattu mieleiseksi.

Tuttavien kohdalla yleensä lasten ikä on vaikuttanut siihen, kauanko ovat vuoroin isällään.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.2.25 14:27:56

Lisäyksenä vielä, ettei meilläkään lapsi kuskaa mitään kamojaan mukana. Isänsä luota löytyy myös vaatteita, hammasharja ym., joten ei tarvitse mukaan muuta kuin puhelimen ja mahdolliset läksykirjat.

Lähettäjä: Napero 
Päivämäärä:   28.2.25 14:36:01

Olin lapsensa isällä joka toinen viikonloppu (+loma aikoina) ja äitillä muuten. Eli äitin luona suurimman osan ajasta. En kokenut mitenkään vaikeana. Ennemmin olisi ollut vaikeaa olla viikko viikko systeemillä.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   28.2.25 18:10:14

Ja kun koulusta on lyhyempi matka mun luo niin päivisin tulee mun luokse suoraan koulusta ja isä hakee sitten kotimatkallaan.
Ensi vuonna koulu vaihtuu ja sitten isän koti on lähempänä ja menee sinne koulun jälkeen ja sitten minä haen kotimatkalla :)
Ja silloin kun koulu alkaa myöhään niin isänsä tuo lapsen aamulla mun luokse ja sitten lapsi lähtee pyörällä kouluun sitten myöhemmin.

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   28.2.25 19:35:04

Meillä erottiin miehen aloitteesta, kun lapsi oli 2-vuotias. Hän ei siihen mennessä ollut millään tavalla kiinnostunut lapsen hoidosta ja oli suostunut viettämään lapsen kanssa yksinään maksimissaan tunnin-pari kerrallaan. Mitkään vuoroviikot eivät siis missään tapauksessa tulleet kyseeseen. Sen verran isä pystyi skarppaamaan, että pärjäsi lapsen kanssa joka toisen viikonlopun, mutta silloinkin hänen äitinsä taisi olla päävastuussa lapsen hoidosta. Nyt lapsi on 10-vuotias, eikä muunlainen järjestely ole koskaan tullut puheeksi.

Lyhyesti siis: Meillä syy muunlaiseen järjestelyyn on ollut kelvoton isä.

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   28.2.25 19:38:57

Lisään vielä äskeiseen, että en muutenkaan missään nimessä koe, että kodin vaihtaminen joka viikko olisi lapsen etu, joten en olisi sellaista järjestelyä meille koskaan toivonut. Toivoisin kuitenkin, että isä olisi myös toinen vastuullinen vanhempi, joka voisi joustavasti tavata lastaan myös joka toisen viikonloppunsa ulkopuolella ja esimerkiksi kuskata viikollakin harrastuksiin tai viedä vaikka lapsen uimaan tai jotain. Mitään tällaista meillä ei tapahdu.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   28.2.25 19:53:24

Meillä vanhemmat vaihtavat kotia, ei lapset.
Reilu ja hyvä systeemi.

Lähettäjä: Tunteet 
Päivämäärä:   28.2.25 19:55:09

Kävin lapsena joka toinen viikonloppu äidin luona ja lomilla. Muutoin asuin isän luona uusperheessä. Lapsena en niin ymmärtänyt kaipaavani äitiä, mutta aikuisena olen ymmärtänyt painajaisten johtuneen kaipuusta. Vaikka viihdyin myös äidin luona niin sinne oli lähtöpäivänä aina jotenkin jännittävää mennä. En jotenkaan kokenut äidin kotia kodiksi. Lähtö päivänä sitten oli aina todella hakea olo ja muistan yhä sen tunteen mikä oli kun telkkarista tuli aina tietyt ohjelmat ja sitten odotti, koska kyyti tuli hakemaan. Isommaksi kasvaessani sitten kävin äidin luona useammin, kun pääsi itsenäisesti liikkumaan. En koskaan tuntenut kuitenkaan äidin kotia omaksi kodiksi.

Aikuisena kuitenkin äitiin läheisemmät välit kuin isään. Kaikesta huolimatta koen vanhempieni tehneen ihan oikein. Viikko viikko systeemi olisi sekoittanut arkea ihan liikaa.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   28.2.25 19:59:58

Mun ystävällä oli jonkinlainen 4-3-2-2-3 systeemi, kun lapsi oli pieni. Osittain lapsen iän vuoksi, osittain siksi, että molemmat ovat ravintolatyöntekijöitä ja tarvitsivat viikonloppuvuoroja taloudellisista syistä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.