Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Te, jotka olette ajelleet koiranne

Lähettäjä: ..-.. 
Päivämäärä:   26.2.25 19:10:48

Minulla on koira, jolla pohjavilla ja pitkät karvat. Alan olla niin kypsä tähän lian määrään koirassa ja lattioilla heti, kun lumet suli ja tuli kuraa. Koira ehtii juuri kuivua ennen seuraavaa ulkoilua ja jatkuvasti saisi olla imuroimassa ja pesemässä lattioita. Lisäksi koira haisee. 6v, ei tosiaan mikään näyttelykoira, joten turkilla ei sinänsä väliä. Lyhyt olisi helpompi pitää siistinä.

Hevosten klipperi löytyy. Miten te, jotka olette koirianne ajelleet, olette toimineet? Pesu, pohjavillojen harjaus ennen ajelua? Oletteko saksineet ennen ajelua lyhyemmäksi vai ajelleet suoraan pitkän karvan?

Re: Te, jotka olette ajelleet koiranne

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.2.25 20:22:32

Minulla kaikki koirat olleet karvaltaan hieman muunlaisia kuin näitä perus kaksinkertainen karva selkeällä pehmeällä alusvillalla + peitinkarvalla. Kaikkien kanssa olen silti toiminut näin: ensin pesu, sitten karva takuttomaksi, sitten ajelu ja sen jälkeen uusiksi pesu.

Ennen ajelua koira pestään, koska lika tylsyttää terää. Karvan on paras olla aika takuton, koska terä saattaa napata kiinni takkuihin ja lisäksi tulos on siistimpi takuttomaan karvaan. Trimmauksen jälkeen koira taas pitää pestä siksi, että muuten niitä ajeltuja tikkuisia karvanpätkiä jää sinne ihoon ärsyttämään ja kutittamaan. Eikä tarvitse saksia ennen ajelua.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.2.25 20:24:12

Ensin ajoin, sitten pesin.

Lähettäjä: horsma 
Päivämäärä:   26.2.25 20:37:10

Lapinkoiralta olen ensin saksilla leikellyt enimmät karvat, sitten pessyt ja harjannut koiran ja lopuksi ajellut koneella. Olen kyllä tehnyt tuon karvaoperaation vasta kesäkeleillä ja leikannut ihan nahkalle asti.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.2.25 20:54:09

Leikkasin vaan saksilla. Siististi sai mutta aikaa siinä toki meni. Konetta ei ollut ja veikkaan että koira olisi sitä pelännytkin. Mutta siinä kaikki. Kerran kun leikkasi, karvanlähtö loppui koiralta. Siis vaikka annoin pitkän turkin kasvaa myöhemmin takaisin. Se jotenkin kasvoi erilaisena ja helppohoitoisempana.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   26.2.25 21:09:02

No jos vedät karvat kokonaan pois niin takkia päälle sitten, ei koira muuten tarkene.

Lähettäjä: ..-.. 
Päivämäärä:   26.2.25 21:13:13

"No jos vedät karvat kokonaan pois niin takkia päälle sitten, ei koira muuten tarkene."

Tietysti, näin teen hevostenkin kanssa.

Kiitos vastanneille!

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   26.2.25 21:39:23

Kesäksi ajelen vanhan sterkatun koiran. Turkin pesu ja kuivaus ja kone laulamaan

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.