Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten teillä kotona seksi otettiin puheeksi?

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   26.2.25 09:50:45

Erästä podcastia kuunnellessa tuli mieleen, et miten teillä kotona vanhemmat kertoi seksistä? Tai ylipäätään oliko se tabu

Olin varmaan tokalla tai kolmannella luokalla kun kuulin ekan kerran kuukautisista luokkakaverilta. Olin ihan paniikissa, kun se kertoi että tytöt alkaa vuotaa verta ja sen saa loppuun vaan jos on miehen kanssa yhdynnässä. Menetin yöunet

Äite alkoi joskus saunassa kertoa että jos mies ja nainen yhtyy tulee lapsia. Siinä se. Sit sain yläaste ikäiseksi asti kuunnella samassa huoneessa joka yö kun omat vanhemmat yhtyi.

Re: Miten teillä kotona seksi otettiin puheeksi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.2.25 09:53:35

Meillä lapset on kuusi ja neljä. Kuukautisista on molemmat tienneet jo hyvän aikaa. Ovat nähneet siteitä ja ollaan puhuttu asiasta. Tietävät, että minulla on kuukautiset, mutta isällä ei. Pojalla ei ala kuukautiset, mutta tytöllä alkavat.

Nyt isompi kysyi, että miten vauvat tulevat. Lainasin kirjastosta kirjoja ja käytiin asiaa läpi. Ihan asian oikeilla nimillä. Keskusteltiin siinä lukemisen ohella asiasta ja lapsi sai esittää mieleen nousdeita kysymyksiä.

Päivämäärä:   26.2.25 09:54:03

ei mitenkään koskaan

Lähettäjä: Paskahomma 
Päivämäärä:   26.2.25 10:02:38

Ei otettu

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   26.2.25 10:08:11

Ei meilläkään noista asioista taidettu mitään puhua... muistan kun seiskalla menkat alko ja mä oli paniikissa kun en millään olisi kehdannut äidille sanoa että menkat alko. Lopulta itkua tuhertaen sain asiasta sanottua eikä äitikään tainnut asiaa sen kummemmin kommentoida kuin vaan kaivo omasta varastosta mulle siteitä ða varmaan kysy osaanko käyttää niitä. Ja mä taisin vaan sille ihmetellä kuinka sillä jotain siteitä oli. Ei tullut mieleen että ehkäpä äitilläkin on menkat. :D Mutta joo, ei oo meidän perheessä ollut tapana puhua mitään syvällisiä. Luulisin että yks syy tähän on mun toinen isosisko joka ei tykkää yhtään jos siltä kyselee jotain se asioita. On heti että mitä sä siinä utelet. Muutenkin hankala luonne, että nuorsta aikuisesta lähtien saanut olla vähän varpaillaan tän kans että mitä tälle sanoo, niin on varmaan vaikuttanut vähän kaikkiin ettei henkilökohtaisista asioista juurikaan puhuta.

Lähettäjä: Mie 
Päivämäärä:   26.2.25 10:09:11

Ei mitenkään. Ei muistaakseni edes kuukautisia.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   26.2.25 10:09:14

Seksistä todettiin lähinnä, et se mitä näkee netistä, ei oo totta. Että joo, hyödyllinen tieto, mutta aika vajaaksi jäi silti seksivalistus.

Kuukautisista ei puhuttu. Side annettiin, kun menkat alkoi.

Lähettäjä: Silkki 
Päivämäärä:   26.2.25 10:09:35

Ei niin yhtään millään tavalla. Kaikki info mulle tuli kavereilta, koulusta ja netistä. Edes kuukautisista ei puhuttu koskaan ja esim menkkatarvikkeet ostin koko kotona asumisen ajan salaa viikkorahoilla.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   26.2.25 10:11:01

Ei meillä muistaakseni seksiasioista puhuttu sen kummemmin. Koulussa ne tuli esille.

Kuukautisista äiti kertoi asiallisesti, joten ne ei tulleet yllätyksenä tai järkytyksenä.
Tai no, ainahan ne vähän järkyttää ensimmäisellä kerralla mutta tiesin mistä kyse.

Päivämäärä:   26.2.25 10:14:15

Ei mitenkään. Itse opiskelimme netistä videoita katsellen. Koulussakin terveystiedon tunnit oli kiusallisen hiljaisia.

Äiti toi puoli paniikissa siteitä ja kuukautisesitteitä kun näki mun ekat veriset pikkarit pyykkikorissa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.2.25 10:39:44

Seksiasiat tuli mielestäni koulussa jo ala-asteella esille. Menkoista äiti varmasti kertoi, mutta en kyllä muista sitä hetkeä :D Joka tapauksessa kun menkat alkoi niin tiesin kyllä ainakin suurin piirtein, mistä oli kyse.

Päivämäärä:   26.2.25 11:50:51

Menkoista puhuttiin silleen vähän ohimennen, mitä ne on, mistä johtuu ja mitä pitää tehdä. Siteitä säilytettiin vessankaapissa, joten sieltä niitä helposti sai sitten kun tarve tuli.
Olihan se aika yllätys, kun menkat alkoi kesken koulupäivän eikä ollut siteitä mukana, mutta ei se mitään paniikkireaktiota aiheuttanut.

Seksistä ei olla keskusteltu koskaan. Vaikka mulla, äidillä ja siskoilla on hyvät ja avoimet välit, niin seksistä ja alapääongelmista minä en puhu heille, enkä myöskään halua kuunnella heidän keskusteluitaan. He siis saattavat puhua keskenään, mutta minä en niihin osallistu.
Kerran vahingossa lipsautin varanneeni pikaisen gynekäynnin ja siitähän kohu syntyi, kun en suostunut kertomaan syytä... Jos nyt tutkimuksissa olisi löytynyt vaikka kohtusyöpä, niin toki olisin siitä kertonut, mutta tämä meni sellaiselle TMI-osastolle, josta en vain halunnut puhua.

Päivämäärä:   26.2.25 12:00:21

Ei mitenkään. Menkkoja säilkähdin kun yhtäkkiä oli pikkarit täynnä verta ja siitä soitin ihan paniikissa kaupassa olleelle äidille. Käski vessaan odottamaan ja näytti missä siteet on. Sen jälkeen ei siitäkään aiheesta enempää puhuttu.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   26.2.25 12:00:56

Äiti taisi jossain välissä tokaista ”hävetään silmät päästämme, jos joudutaan sinut aborttiin viemään”

Myöhemmin kyseli lapsenlapsien perään, mutta eipä tullut koskaan. Oli oppi mennyt perille :-D

Päivämäärä:   26.2.25 12:22:46

Ei todellakaan puhutttu seksistä tai edes kuukautisista. Siteen sait kun menkat alkoi.
Sitten siirryttiin sujuvasti nuoruuteen ja seurustella ei saanut, koska paksuksi ei stna saanut paukahtaa ja kotona olisi vissiin pitänyt käkkiä isin ja äidin kanssa koko ikä.

Jäi minullakin sitten aikuisena paukahtamatta paksuksi, mutta ei kelpaa sekään, kun nyt on outo lapseton hedonisti.

Lähettäjä: F 
Päivämäärä:   26.2.25 12:37:16

Opin kaiken seksistä jo pienenä kun isä kopeloi ja harrastivat seksiä äidin kans samassa makuuhuoneessa tokaluokkalaiseksi asti. Tiedoksi kaikille jotka luulee että lapsi nukkuu ja voi sekstailla niin ei ne lapset aina nuku. Seksiä Ei saa harrastaa samassa huoneessa missä lapsi nukkuu. Menkat ku alkoi niin ei ollu mitään ongelmaa.

Päivämäärä:   26.2.25 12:39:17

Meillä ei menkoista tai seksistä puhuttu. Ei koskaan. Lapsena sit olikin ongelmaa menkkojen kanssa kun kaikki aina valahti housuun, kymmenet pikkarit meni roskiin ja aihe oli niin tabu ettei kehdannut kysyä sidettä tms. Mulla menkat tuli vasta 14vuotiaana, joten tiesin kyllä mitä ne oli.

Seksistä opin paljon ihan muista lähteistä, podcasteista ja Naistenhuoneen keskustelut on oikeastaan pelastanut varmaan eniten kun olen siellä pyörinyt jo teininä. Tietty kans vauvafoorumit, uutiset jne. Menkoista olen vasta aikuisiällä oppinut enemmän ja vieläkin on opittavaa. Aika vaikea aihe loppujenlopuksi jos miettii anatomiaa ja kaikkia ongelmia mitä sen mukana voi tulla ja on niin erilaisia juttuja mitä voi tulla kuten kystat jotka mulle tuli ekaa kertaa 23vuotiaana.

Menkoista olen nykyään todella avoin muille mutten perheelleni. Perhe jotenkin on semmonen missä häpeää varmaan kun ainoa paikka jossa ne on tabu on koti. Miehelleni pystyn helposti sanomaan että on menkat, onko kipua, millainen vuoto tms. Hän on kyl kans sairaanhoitaja joten hänelle menkat ei ole mikään ällötys.

Päivämäärä:   26.2.25 12:40:51

F, mulla sama kokemus. Ne luuli et nukun, mut en nukkunut koskaan. Ei ole kiva nähdä ja kuulla sitä lapsena. Yritin potkia seinää ja sängyn laitaa että kuuluisivat mun olevan hereillä mut ei auttanu

Päivämäärä:   26.2.25 13:00:26

Ei kerrottu mitään ja itse on pitänyt ottaa selvää.

Päivämäärä:   26.2.25 13:03:53

Ei kyllä otettu koskaan mitenkään puheeksi, ei niin yhtään mitään. Tämä taisi olla aika tyypillistä ysärillä.

Lähettäjä: poksuu 
Päivämäärä:   26.2.25 13:06:32

"Ei ole kiirettä sitten alkaa seurustelemaan" oli minun saama kasvatus aihetta sivuten. En väitä kasvatuksen koko syy olevan sille, että olen 31 v. koskaan seurustelematon neitsyt (en ole aseksuaali), mutta kyllä sillä nyt vaan osa on kaikessa tässä sopassa.

Lähettäjä: Kk 
Päivämäärä:   26.2.25 13:12:04

Ei muistaakseni mitenkään, koulussa opin, ja kavereilta joskus ala-asteella. Kuukautisista äiti kertoi, kun sillä itsellään oli todella vaikeat ja kivuliaat. Ikää minulla nyt 42, eli ei myöskään meillä paljon aiheesta puhuttu 80-90-luvuilla.

Lähettäjä: Ella 
Päivämäärä:   26.2.25 13:15:02

Ei mitenkään. Kuukautisistakaan ei juuri puhuttu, koulun kautta jotain tiesin. Sinäbsä erikoista, että molemmay vanhemmat muutrn varsin valveutuneita ja nämä asiat eivät tabuja. Mä vaan en muusta että mitenkään olisi puhuttu. Ikää minulla vasta 33, eli puhutaan kuitrnkin 2000-luvusta..

Päivämäärä:   26.2.25 13:16:16

Meillä jotenkin kans annettiin ymmärtää että pojat on joku paha mörkö. En uskaltanut edes kuunnella musiikkia jossa mies solisti..

Ja olen nyt 34 v sinkku, lapseton. Mutta en neitsyt

Lähettäjä: FF 
Päivämäärä:   26.2.25 14:15:33

Menkoista kyllä tiesin (näin äidin siteitä mm. saunassa ja sitten toki roskiksessa). Olin mukana kaupassa, kun äiti osti siteitä. Nolointa oli, kun äiti oli sairaana ja lähetti minut (silloin 9v.) lähikauppaan ostamaan siteitä. Pari saman luokan poikaa tuli minun jälkeeni kauppaan ja näkivät ostokseni. Seuraavana päivänä koko koulu tiesi, mitä olin ostanut ja selitys ”äiti on kipeä ja olin äidille kaupassa” ei mennyt läpi.

Seksistä ei puhuttu. Olin ainut lapsi. Kaverit olivat ainoita lapsia tai perheensä kuopuksia. Jos ei lasketa tuntemattomien vauvoja, joita näki ulkona, niin olen ollut 10v. kun ensimmäisen kerran joku tuttu on ollut raskaana ja sitten saanut vauvan.

Oletin, että tietyn ikäisellä naisella vain alkaa kasvaa vauva mahassa. Vähän samaan tapaan kuin rinnat alkavat kasvaa, alkaa menkat, kaverin isoveljelle alkaa kasvaa viikset jne. Ei ollut tullut edes mieleen, että vauvan saamiseen tarvittaisin mies. Selvisi minulle vasta yläasteen biologian tunnilla.

Lähettäjä: 89 
Päivämäärä:   26.2.25 14:37:16

Ei koskaan puhuttu mitään. No, en toki muista onko ihan pikkulapsena ollut joku "mistä vauvat tulee"-keskustelu, mutta siinä teini-iän kynnyksellä on kai luotettu että koulu ja elämä opettaa. Tiedä sitten, olisiko reagoitu eri tavoin jos esim. olisi ollut jo nuorena poikaystävä tai olisin muuten ollut sellaista bileissä juoksevaa tyyppiä kotona viihtyvän hissukan sijaan.

Kuukautisetkin ehti olla jo jonkin aikaa ennen kuin sattuivat alkamaan ulkomailla lomamatkalla ja silloin oli sitten pakko kertoa äidille. Eipä asiasta silloinkaan mitenkään puhuttu, kunhan kävi jostain marketista ostamassa sidepaketin.

Lähettäjä: Aika myöhään 
Päivämäärä:   26.2.25 14:40:37

Taisin olla jo 14-15 vuotias/ yläasteen loppupuolella kumminkin äitini toi minulle mitään sanomatta libressen tai vastaavan vihkosen mikä oli tarkoitettu tytöille kertomaan kuukautisista ja siinä oli välissä side näyte. Kuukautisista tiesin vaikka niistä ei kotona puhuttu mitään ja tuo oli ainoa kerta kun äitini otti asian esille. Kuukautiset alkoivat heti 7. luokan alettua ja koska en aina löytänyt siteitä enkä kehdannut pyytää äitiåni ostamaan kuljin vessapaperia alushousuissa. Sitten pesin pikkarit itse ja kuivatin ne huoneeni kaapissa salaa. Hävetti niiden sotkeentuminen verellä. Jostain syystä äitini ei katsonut tarpeelliseksi pitää siteitä vessan kaapissa vaikka minä ja siskoni olimme kumpikin siinä iässä, että kuukautiset todennäköisesti olisivat jo alkabeet,

Seksistä äitini puhui sen verran, että sanoi kiusaantuneena ”sun kannattaisi varmaan hankkia e-pillerit” kun olin kotona käymässä silloisen poikaystävåni kanssa. Olin tuolloin jo varmaan lähempänä 20 kun olin asunut jo suht pitkään omillani.

Päivämäärä:   26.2.25 15:00:45

Ei todellakaan kerrottu mitään. Traumatisoiduin niistä vähistä menkkapuheistakin sen verran että käytin ties kuinka kauan vessapaperia siteenä. Ja äitini oli kuitenkin hoitoalalla töissä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.