Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Viisurin poisto ja tikit

Lähettäjä: Oijoi 
Päivämäärä:   26.2.25 09:10:51

Minulta poistettiin viisuri niin, että ensin ientä leikattiin runsaastinauki ja lopulta kuoppa tikattiin umpeen. Miten kauan vastaavanlainen on teillänollut kipeä? Mulla tulee vaan päivä päivältä kipeämmäksi: jomottaa, vihloo, viiltää :(

Netti on täynnä kokemuksia ja ohjeita vain kuopasta ja verihyytymästä ym.

Re: Viisurin poisto ja tikit

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.2.25 09:21:15

Muutaman päivän ajan piti syödä särkylääkettä ihan säännöllisesti, sitten alkoi helpottaa. Toki tikit kirrasivat puhuessa ja varsinkin nauraessa siihen asti, että sulivat pois, eli sen reilu parisen viikkoa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   26.2.25 11:05:14

Ihan riippuu siitä, kuinka iso operaatio on ollut (trauman suuruus) ja onko ylä- vai alaviisuri (alaviisurin poistossa ompeleet ommellaan poskeen kiinni, jolloin suun aukominen syödessä tai puhuessa voi provosoida kipua niin kauan, kuin tikit on). Päivästä tikkien sulamiseen asti.

Päivämäärä:   26.2.25 11:20:16

Joo on alahammas poistettu. Tikkejä vähän siellä sun täällä, ei suinkaan siististi vain siinä entisen hampaan kohdalla. Eipä tuo hammaslääkäri mitään varoitellut pitkästä paranemisajasta, sairaslomaakaan ei ollut edes yhtä päivää vaikka teen fyysistä työtä, liikun ja puhun kaikki päivät.

Päivämäärä:   26.2.25 11:24:57

Sairaslomaa saat varmasti pyytämällä, jos et koe itseäsi työkykyiseksi.

Ekalla kerralla mä olin kolme päivää pois, tokan poiston jälkeen viisi päivää. Puhun työkseni, joten ensimmäiset kolme päivät sain ihan jo poistopäivänä ja lisäpäiviä sitten hakemalla lisää.

Päivämäärä:   26.2.25 11:58:13

Pari kuukautta oli kipeä kun tulehtui eikä meinannut parantua millään. Olinkin allerginen sille tikkilangalle.

Toinen viisuri kun poistettiin vähän myöhemmin, niin käytettiin eri tikkilankaa ja se ei ollut kipeä kuin pari - kolme päivää.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   26.2.25 12:03:21

Ikinä mitään tikkejä laitettu viisurien poistossa :O Hui, yksi olisi vielä poistamatta.. Mutta kyllä, matalalla kynnyksellä takaisin näytille kun kaikenlaiset tulehdukset ja poikkeukset ovat aina mahdollisia.. ja tosiaan sairaslomaa fyysisessä työssä, ei tee hyvää paranemiselle huhkia heti alkuun !

Päivämäärä:   26.2.25 12:21:43

Mä olin aluksi iloinen tikeistä kun pelkäsin sitä monttua.

Nyt en ole iloinen enää mistään

Päivämäärä:   26.2.25 12:23:51

Jos kipu lisääntyy vaikka olet ottanut kipulääkkeet ohjeen mukaan, ota yhteys hammaslääkäriin.

Päivämäärä:   26.2.25 12:24:41

” Ikinä mitään tikkejä laitettu viisurien poistossa :O ”

Riippuu ihan siitä, että pitääkö ihan leikata irti vai voiko nyppäistä. Mulla on molemmat alaviisurit leikattu (leikattu ien auki, paloiteltu hammas ja poistettu osina) ja ylähampaat nyppäisty paikoiltaan. Alas tikit, ylös ei.

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   26.2.25 13:29:05

Multakin leikattiin yksi viisaudenhammas pois, kun ei mahtunut puhkeamaan. Isoin kipu kesti vaan sen päivää, kun puudutus oli lakannut. Tikit teki ikävää kyllä ihan sinne niiden poistoon saakka, helpotti sitten heti, kun sai ne pois.

Mutta jos kipu lisääntyy päivä päivältä, niin käy näyttämässä, ettei ole mikään tulehdus sinne iskenyt. Kai sait antibioottikuurin?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.2.25 14:02:03

Itsellä tikit alkoi kiristää, ja napsasin siitä kuopan päältä pois. Toiselta puolelta kun oli irronnut varmaan miltei saman tien, niin ajttelin ettei se niin paha ole napsasta toiseltakin puolelta. Oli kuitenkin siinäjo jonkun aikaa kerennyt parannella.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.