Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Koiran haju kämpässä?

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   26.2.25 08:51:22

Taustana, että olen siisti ja siivoan oikeastaan päivittäin (pakko kun on kolme koiraa ja kissaa). Puoliso taas on aika sotkuinen ja ei juuri siivoa. Oman "mielenterveyden" vuoksi olen yrittänyt nyt hieman vähentää hänen sotkujensa siivoamista ja muutenkin vähentää siivoamista, pidän kämpän vain perussiistinä kun se oli ennen aina todella siisti. Mutta aikuisen ihmisen jatkuva sotkujen siivoaminen alkaa jossain vaiheessa kiristellä.

Olin vähän aikaa sitten reilun viikon ajan reissussa ja kun tulin kotiin, huomasin heti ovelta, että kämppä haisi ihan koiralle! Olen kuvitellut, että meillä ei haise koiralle/kissalle, koska siivoan usein.

Nyt alkoi epäilyttää että tottuuko hajuaistini vain hajuun kun olen tavallisesti kotona? Vai eikö puoliso ole reiluun viikkoon siivonnut yhtään ja tehnyt vain jonkun pikapaniikkisiivouksen juuri ennen kuin olen tullut kotiin, ettei paikka näytä kaatopaikalta.

Normaalisti siis päivittäin imuroin, pyyhin pinnat, tuuletan koiranpedit ja kodin tekstiilit. Kerran viikossa laitan ruokasoodaa matoille, sänkyyn, sohvaan, nojatuoleille jne raikastamaan ja imuroin puolisen tunnin päästä pois.

Ymmärrän, ettei kukaan voi tämän perusteella varmasti sanoa mitään, mutta mitä luulette?

Olen keväällä menossa vielä toiseksi viikoksi työmatkalle, mutta sekään ei auta, koska puoliso ei varmasti siivoa lomani aikana vaikka pyytäisin.

Unelmoin omasta asunnosta, jossa olisi siistiä ja raikasta aina kun menisin sinne.

Re: Koiran haju kämpässä?

Lähettäjä: Daana 
Päivämäärä:   26.2.25 08:59:53

Riippuu koirista? Jotkut rodut vaan haisevat koiralle ja siihen itse tottuu. Kavereilla on kultaisia noutajia ja heidän autonsa haisevat niin hirveästi, että itse yökkäilen, vaikka minullakin on kaksi isoa koiraa. Siis koirat itsessään haisevat, vaikka kuinka siivoaisit. Meillä ei haise koiralle, vaikka siivotaan tosi harvoin. Sen sijaan huomaan kotiin tullessani talon kosteusvaurion tms. hajun, jota en tunne kotona ollessani.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.2.25 09:00:00

Pesemällä se haju lähtee, ei pelkällä imuroinnilla ja tuuletuksella. Pese koira. Jos ei jo ole niin hommaa pestävä koiranpeti ja sohva, jossa on pestävät päälliset. Äläkä päästä koiraa sohvalle. Pese lattiat ja matot (jos niitä on).

Päivämäärä:   26.2.25 09:02:35

”Unelmoin omasta asunnosta, jossa olisi siistiä ja raikasta aina kun menisin sinne.”

Laita nyt ainakin se puoliso vaihtoon.

Päivämäärä:   26.2.25 09:10:03

En ole näin noutajan omistajana päässyt siitä koiran hajusta millään eroon. Siihen kyllä tottuu eikä sitä itse haista ellei tule pidempää poissaoloa kotoa. Jollain toisilla roduilla haju on paljon miedompi, mutta itse olen toistaiseksi aina kuitenkin jonkun verran haistanut koiranhajua omistajiensa kotona rodusta riippumatta.

Lähettäjä: Elsa 
Päivämäärä:   26.2.25 09:41:06

Hajun määrä on tosi rotukohtaista, esim just noutajat haisee omaan nenään ihan hirveälle vaikka itselläkin on kolme koiraa. Myös ajokoirat ja lyhytkarvaiset seisojat menee samaan kategoriaan, niitä on tutuilla. Ei näytä riippuvan siitä kuinka siisti omistaja on.
Meillä oli hoidossa sukulaisen labbis pari viikkoa, ja koko kämppä alkoi haista koiralle. Omat koirat on paimenia kohtuu pitkällä turkilla, pestään säännöllisesti enkä ainakaan itse erota mitään koiranhajua vaikka olisin ollut poissa pidempään. Voi toki olla että vieraan nenään jotain hajua on.

Lähettäjä: Hehe 
Päivämäärä:   26.2.25 09:47:36

Se haju on hyvin koira/rotukohtaista ja riippuu tosi paljon siiyä, mitä koiria itse omistaa, että huomaako hajua muiden koiranomistajien kodeissa. Noutajien omistajien mielestä omat tai muidenkaan koirat eivät haise. Paimenkoiran omistajan mielestä noutajakodissa haisee, omassa ei. Whippetinomistajan mielestä siellä paimenkodissakin haisee, omassa ei. Ja karvattoman koiran omistajan nenään whippettaloudessakin tuoksahtaa.

Lähettäjä: 2r4 
Päivämäärä:   26.2.25 09:53:33

Uskon että mun luona haisee koira.
Lyhytkarvainen siisti mutta melkoinen kuolanaama.

Ei se kyllä haittaa kun vieraita ei suuremmin käy kun en pidä ihmisistä

Lähettäjä: sam 
Päivämäärä:   26.2.25 10:00:35

Vaikka eri roduilla on erilainen koiranhaju niin oma nenä tottuu siihen. Mulla oli taannoin vara-auto autoliikkeestä niin, että se oli sellainen leasingauto ja sain sen veloituksetta koska sitä ei oltu ehditty siivoamaan. Edellisellä haltijalla ollut koira/ koiria ja vitsit se auto dunkkasi järkyttävälle vaikka itsellänikin on koiria ja autossa haisee jos kuljetan märkiä koiria. Koiraton kaveri sitten kommentoi kun valitin asiasta, että "kyllä se sunkin auto haisee koiralle".

Uskoisin, että kaikille koira haisee. Toisilla enemmän ja toisilla vähemmän.

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   26.2.25 11:14:42

Totta kai koirataloudessa haisee koira, toisilla enemmän ja toisilla vähemmän. Mutta kokonaan siitä hajusta ei eroon pääse ja miksi edes pitäis?:)

Lähettäjä: Aloittaja 
Päivämäärä:   26.2.25 13:26:05

Yksi tosiaan noutajaristeytys. Hyviä huomioita, en ole hirveän usein pessyt koiria enkä niiden petejä.

Ei sellainen lievä tuoksu haittaa.

Lähettäjä: p 
Päivämäärä:   26.2.25 13:34:23

Koirat poistoon ja kissalle lajitovereita. Ei ole pakko sietää sitä kamalaa koirahajua.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   26.2.25 13:34:54

Meillä on villakoira, joka pestään kolmen viikon välein. Ei haise ikinä yhtään koiralle koira eikä koti, vaikka kodin siisteystasossa todellakin on parantamisen varaa ja koira viettää aikaa sängyssä ja sohvalla.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.