Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Köyhät kimppa-asuntoihin

Lähettäjä: vuokrat jakoon 
Päivämäärä:   25.2.25 21:29:03

Asuminen on kuulemma niin hiton kallista, vaikka kävisi töissä. Alkaakohan yleistymään työssäkäyvien ihmisten kimppakämpät? Siinä missä joku valittaa kaksion tai kolmion tai omakotitalon hintaa, niin ei muuta kuin enemmän porukkaa jakamaan asumiskuluja!

Mutta ei suomalainen varmaan pysty.

Menee yksityisyys. Oma huone tai sermillä erotettu tila ei vaan käy. Ei kykene käymään vessassa kun siellä käy muutkin.
Muut ihmiset ahdistaa. Koko ajan jotain hälinää.
Ei vaan olisi " omassa kodissa ".

Mieluummin livetään korviaan myöten velkoihin ja valitetaan. Ratkaisuja olisi mutta sellaiset mistä oikeasti olisi rahallista hyötyä, ei varmasti kelpaisi.

Kökkö keskustelunavaus, mutta ajatuksia?

Re: Köyhät kimppa-asuntoihin

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.2.25 21:38:10

Lopetetaan massamaahanmuutto:
>vuokrat laskee
>asuntoja riittää suomalaisille
>asumistukea voidaan korottaa

Päivämäärä:   25.2.25 21:40:26

Jooei, mieluummin vaikka ranteet auki kuin luopuisin omasta yksityisyydestä ja rauhasta.

En tosin valita asumiskustannuksista, muuallakin kuin kehä kolmosen sisäpuolella voi asua, eikä asunnon tarvitse olla mikään uutuuttaan kiiltelevä lukaali :) Ihmisillä on kumma tarve elää yli varojensa, vaikka vähemmälläkin tulisi toimeen paremmin kuin hyvin.

Lähettäjä: Flee 
Päivämäärä:   25.2.25 21:50:52

Ongelma on siinä, että oikeasti niitä asuntoja, jotka osuu Kelan asumistukikelpoisuuteen, on tosi vähän. Esim. Turussa ei lainkaan. Ja jos muuttaa jonnekin muualle, niin kuka sen muuton maksaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.2.25 21:52:18

En muuttaisi ventovieraiden kanssa samaan asuntoon. Toisesta ei voi tietää, mikä hullu se on tai hänen kaverit.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   25.2.25 22:03:05

Jos olisin sinkku, voisin hyvin asua kimppakämpässä yhden tai parin kaverin kanssa. Oma huone olisi näin keski-ikäisenä ehdoton ja yhteinen siisteyskäsitys yhteisten tilojen osalta, mutta muuten ei olisi ongelma. Opiskelijana asuin kimppakämpässä parhaan kaverin kanssa, asunto oli kaksio eli makuuhuonekin oli sermillä jaettu omiksi tiloiksi. Ihan hyvä järjestely siihen aikaan.

Nyt kun paketissa on 2 lasta, voisi olla vaikea löytää sopivaa kämppistä, mutta jos ero tulee, voisin hyvin harkita jos joku tuttu olisi samassa tilanteessa.

Lähettäjä: Tii 
Päivämäärä:   25.2.25 22:10:16

Kimppakämpässä tai alivuokralaisena asuminen oli todella yleistä 60- ja 70-luvuilla. Äitini

Äitini lapsuudenkodissa äidin perhe asui omakotitalon alakerrassa ja yläkerrassa asui alivuokralaisina kaksi parikymppistä, työssäkäyvää naista.

Kun äitini kirjoitti ylioppilaaksi 70-luvun puolessa välissä ja sai töitä naapurikaupungista, hän asui työkaverinsa kanssa vuokralla kimppakämpässä.

Päivämäärä:   25.2.25 22:12:03

Onhan Turussa yksiöitäkin yli sata joissa vuokra on alle 540 euroa, joka on 1 hengen vuokrarajan määrä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.2.25 22:13:15

Jos sattuu joku osapuoli jäämään työttömäksi, Kela katsoo sopivasti kimpassa asuvat pariskunnaksi ja sitten ollaankin kunnolla kusessa :)

Lähettäjä: G 
Päivämäärä:   25.2.25 22:15:30

No asuu jo!

Lähettäjä: vuokrat jakoon 
Päivämäärä:   25.2.25 22:16:22

Suomalainen on niin tottunut siihen, että tilaa on vaikka kuinka. Maailmalla on paljonkin maita joissa on ihan normaalia asua saman katon alla isollakin väellä.

Täällä ollaan niin totuttu väljyyteen. Ei sillä ettenkö minäkin. En ihan äkkiä osaa kuvitella itseäni pienempään tilaan muiden ihmisten kanssa, mutta väitän että sopeutuisin aivan hyvin. Hankkisin varmaan kassakaapin sinne tilani nurkkaan.

Sitäpaitsi, sellainen pakkorako tekisi toisaalta varmasti hyvää ihmisille. Mitä väljemmin asuu, sitä vaikeampaa on ajatuskin siitä että pitäisi kommunikoida ja VÄKISIN YRITTÄÄ tulla toimeen muiden kanssa. Siis ajatuskin tilanteesta, jossa nyt vaan on keskusteltava rakentavasti ja kaikkien loppupeleissä päästävä yhteisymmärrykseen jotta asiat toimivat.

Päivämäärä:   25.2.25 22:22:33

Sellasta sekopäätä löytyy, että ei ole mitenkään inhimillistä.. Riehutaan, melutaan, tuodaan vieraita jotka saattaa käydä päälle, varastellaan ja muuta mukavaa.

Päivämäärä:   25.2.25 22:25:03

Jos tuollainen tilanne tulisi, niin pakkohan se olisi. Toivottavasti löytyisi kämppikset, jotka eivät joisi alkoholia yleisissä tiloissa lasten ollessa paikalla (joo, yksi viinilasi tai konjakki ruokailun yhteydessä eri juttu) ja olisivat muutenkin luotettavia lasten kanssa.

Päivämäärä:   25.2.25 22:28:30

Turussa alle 540 €/kk saa vain opiskelija-asunnossa. Jopa asuntoasiantuntijat myöntymisen övät, että Turussa ei alle 540€ /kk saa kaupungin asunnoissa.

Päivämäärä:   25.2.25 22:34:26

Oikotien sivuilla Turun edulliset vuokra-asunnot on tavallisia, ei opiskelija-asuntoja.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   25.2.25 22:41:11

En ikimaailmassa muuttaisi kimppakämppään. Ainut vaihtoehto olisi jonkun umpitutun kaverin kanssa, jonka käytöksestä menisin takuuseen. Mulla on lemmikkejä, enkä todellakaan jättäisi niitä ventovieraiden armoille. Jos asuisin ypöyksin, niin tilanne olisi aivan eri.

Päivämäärä:   25.2.25 22:43:58

Turun Sanomissa Ihan kaupungin edustajat sanoivat, että Turun kaupungin asunnot ovat kalliimpia tuo 540 €/kk.

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   25.2.25 22:55:18

> Asuntojen hinnat nousevat, tukia leikataan, köyhillä ei varaa asumiseen
> "Miksi köyhät eivät muuta kimppakämppiin?"
> Asuntojen hinnat nousevat, tukia leikataan, köyhillä ei varaa kimppakämpässä asumiseen
> "Miksi köyhät eivät muuta pienempiin kimppakämppiin?"
> Asuntojen hinnat nousevat, tukia leikataan, köyhillä ei edelleenkään varaa asumiseen...

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   25.2.25 22:55:23

Flee: Turussa on varmaan muitakin vuokranantajia kuin kaupunki.

Oikotiellä 165 vuokra-asuntoa enintään 540€ vuokralla Turussa, joukossa joitakin soluja ja suurin osa yksiöitä. Myös 10 pienehköä kaksiota. Ei ehkä kaupungin asuntoja, mutta vuokra-asuntoja kuitenkin. Turha siis väittää, ettei ole yhtään.

Päivämäärä:   25.2.25 22:57:31

Muuttaa sitten yksityisen vuokra-asuntoon. Turussa on tällä hetkellä ylitarjontaa verrattuna esim. Kuopioon. Koittavat saada haalittua uusia vuokralaisia puoli vuotta tarjouksella 50% vuokralla.

Päivämäärä:   25.2.25 23:08:53

Ei koske itseäni, en edes Turussa asu, mutta Turun Sanomissa oli vasta artikkeli, että Turun kaupungissa ei ole asuntoja alle tuon 540 €.

Lähettäjä: Okkkk 
Päivämäärä:   25.2.25 23:21:56

Asuin kyllä nuorena ja köyhänä kimppa-asunnossa. Tietenkin, kun muuhun ei ollut varaa. Nyt käyn töissä ja asun leveemmin. Töitä olen saanut kun olen hankkinut koulutuksen jne.

Lähettäjä: Essu 
Päivämäärä:   25.2.25 23:50:12

Tää on taas tätä suomalaisuuden nurjaa puolta. Ei oikeasti olla sosiaalisia, ei haluta olla muiden ihmisten kanssa ja kaiken täytyy mennä niinku mä itse haluan, erilaiset tavat on hankalia, mieluummin möllötetään yksin sadan neliön hienossa kämpässä kuin vietetään yhteisöllistä ja "täyttä elämää" lajitovereiden kera.

Monessa muussa maassa kimppa-asuminen on yksi normaali asumisen muoto myös opiskeluajan jälkeen. Olette varmaan esim. katsoneet joskus Frendejä?

En yhtään ihmettele, että täällä kärsitään yksinäisyydestä vähän kaikissa ikäluokissa. Ristiriitaiseksi sen tekee se, että samaan aikaan hingutaan yksityisyyttä ja omaa rauhaa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   25.2.25 23:58:53

Mä oon opiskelijana asunut sekä alivuokralaisena että solussa.

Kalliissa kaupungeissa ulkomailla ihan normaalia että on sinkuilla on joko ihan mini koppi tai sitten kämppiksiä, esim . Lontoo ja New York. Sit kun pariudutaan, hankitaan yhteinen.

Päivämäärä:   26.2.25 00:14:25

Essu: mitä nurjaa siinä on, ettei ole pakko asua vieraiden kanssa? Muuta sinä lastesi kanssa anoppilaan tai hommaa muita kämppiksiä, minä haluan perheineni olla aivan rauhassa. Ennen kuin tapasin mieheni, jonka kanssa halusin perheen, asuin yksin ja lopulta tosiaan sadan neliön talossa.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   26.2.25 00:16:01

Asunnottomille yömajoihin, mutta mihin aloittaja vetää rajan?
Kuinka kauan täytyy olla työtön, että siirretään vuokrakämpästä asuntolaan ja kuinka suuret luulet olevan mahdollisuudet nousta sieltä takaisin veronmaksajaksi?
Siis voi @!#$ mitä idiotismiä!

Lähettäjä: Hgh 
Päivämäärä:   26.2.25 00:18:26

Miksi pitäisi haluta olla muiden ihmisten kanssa? Luuletko tosissasi, että kimppa-asuminen on oikeassa elämässä samanlaista kuin jossain tv-sarjassa? :D

Päivämäärä:   26.2.25 00:18:53

"Kökkö keskustelunavaus, mutta ajatuksia?"

Tyylipuhdasta kommunismia.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   26.2.25 00:19:44

Muillekin kuin opiskelijoille voisi olla soluasuntoja. Viimeksi juuri tänään mietin, että kun nuoriso lähtee kotoa, asuisin mielelläni solussa tai samanhenkisten kommuunissa, varsinkin jos en satu olemaan parisuhteessa.

Mutta eihän tuollaisia ole missään tarjolla.

Päivämäärä:   26.2.25 00:21:42

Onhan niitä tarjolla ja aina voi perustaa itse

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   26.2.25 00:24:31

No mä oon itse asunut Saksassa kimppakämpässä, siellä täysin normaalia. Suurin WG eli kimppakämppä, mitä olen itse nähnyt on ollut niin, että samassa asunnossa on 5 henkeä, yksi vessa ja yksi keittiö. Ihan sellaiseen en itsekään pystyisi. Mutta ihan ventovieraiden kanssa olen pystynyt asua. Täysin normaalia siellä. Usein on suosituksia edellistä kämppiksiltä tmv. millä perustein voi asuntoa katsella.

Samoin esimerkiksi Australiassa asuu kimppakämpissä pariskuntiakin. Italiassa väki asuu vanhemmillaan.

Ainoastaan Suomessa yhteiskunta kustantaa kaikille opiskelijoista vanhuksiin oman luukun ja sitten ihmetellään kun rahat ei riitä.

Päivämäärä:   26.2.25 00:26:08

Kyllä tässä kuitenkin suurin osa on ne omat "luukkunsa" maksanut. Asutko Q omien vai puolisosi vanhempien luona?

Päivämäärä:   26.2.25 00:30:24

"Ainoastaan Suomessa yhteiskunta kustantaa kaikille opiskelijoista vanhuksiin oman luukun ja sitten ihmetellään kun rahat ei riitä."

Mitä ihmettä selität?
Moni opiskelija asuu soluasunnossa ja ne vanhukset ovat maksaneet veroina oman asumisensa.

Päivämäärä:   26.2.25 01:12:37

Q asuu omillaan. Aika pitkään olen asunut vanhemmillani, opiskeluajat asuin kotona, lapsena meillä asui isovanhemmat ja nykyään omilla vanhemmillani on laillinen syytinkioikeus eli voivat muuttaa tänne vaikka huomenna.

Ja kyllä, Suomessa maksetaan aivan valtavasti asumistukea. Niin opiskelijoille kuin eläkeläisillekin ja kaikille siltä väliltä eikä kaikki vanhukset ole todellakaan maksaneet veroina asumistaan tai eläkettään. Muualla maailmassa ei tällaista tukimuotoa ole, ellei jossain muissa Pohjoismaissa ole vastaavaa, Ruotsissa ainakin ehkä. Mutta noin pääsääntöisesti muualla maailmassa asutaan siellä mihin rahat riittävät. Jossain saat avustuksia tai erinäisiä sosiaalitukia, jossain et, mutta erinäistä asumistukea kyllä en tiedä muualla maksettavan. Siitä johtuen Suomen vuokramarkkinat ovat myös erittäin vääristyneet, mikä nyt on ihan yleisesti tunnistettu ongelma, jolle ei vaan saada mitään tehtyä.

Päivämäärä:   26.2.25 01:24:58

Ja tosiaan, ehkä Rikun opiskeluaikana joskus 70-luvulla onkin opiskelijat asuneet soluissa, nykyään harvalle solu enää kelpaa. Kelan tilastojen yli 40% asumistuen saajista on opiskelijoita ja valtaosa asumistuen saajista yksin asuvia. Eli just se porukka, mikä maailmallmasuu kimppakämpissä. Toki mikään ei estä yksin asumista silloin, jos omat rahat siihen riittää.

Päivämäärä:   26.2.25 01:25:31

*maailmalla asuu

Lähettäjä: Sfg 
Päivämäärä:   26.2.25 01:43:18

Asun ulkomailla ja täällä on ihan normaalia jakaa asunto, vaikka oletkin jo aikuinen. Toki kaikilla on oma huoneensa ja osassa huoneista oma vessa/suihku.

Toki suomalaiset ovat asunistapaani kauhistelleet, mutta itse tykkään. Ei aina tarvitse siivota, kun joku toinen hoitaa osan hommista. On joku, jonka kanssa jutella kotona, tosin kaikki mielellään myös viettävät aikaa yksinään huoneessaan. Aiemmin kun ei ollut niin kovasti kotiinkuljetuspalveluita, joku toi kaupasta ruokaa kun olit itse kipeä. Ja tosiaan ne jaetut kustannukset.

Lähettäjä: Kieran 
Päivämäärä:   26.2.25 03:49:07

Juttelin äskettäin erään saksalaismiehen kanssa aaumisesta ja hän kertoi, että nykyään asuminen on niin kallista, ettei ole varaa ostaa. Asuvat kuulemma paljonkin kimppatalouksissa. Ihan aikuiset työssä käyvät ihmiset. Hulluksi on mennyt näillä nykyajan orjamarkkinoilla.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   26.2.25 03:58:37

Q, Riku on syntynyt 70-luvulla, mutta kaipa tuokin on tapa alentaa muita ja pitää keski-ikäistä ymmärtämättömänä.

Päivämäärä:   26.2.25 06:16:10

Q,
Et siis ole kuullut opiskelija-asunnoista?
Ne on ylläri ylläri soluasuntoja ja niihin saavat asumistukea.
Ihan arkipäivää nykyäänkin.
Se on vaan monella pikku pakko muuttaa opiskellessaan pois kotoa, kun matkat olisi liian pitkiä.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   26.2.25 06:55:39

Ylläri ylläri Riku, soluasunnot opiskelija-asuntoina eivät ole nykyisin enää kovin arkipäivää, koska niitä eivät opiskelijat ole enää aikoihin halunneet asunnoikseen. Uusiin kohteisiin niitä ei juuri tehdä ja vanhoistakin niitä on monessa paikassa remontoitu erillisiä. Ainoastaan lähinnä vaihtarit tykkäävät sellaisissa asua.

Lähettäjä: Puolivanhus 
Päivämäärä:   26.2.25 06:58:39

Jokainen, työtönkin, saa valita sellaisen asumismuodon johon itsellä on varaa. Muiden ei tule pääsääntöisesti kustantaa terveiden työkykyisten asumista.
Kuitenkin yhteiskunta saisi tulla vastaan järjestämällä MAHDOLLISUUKSIA myös edulliseen asumiseen. Selvää on että tällä tavoin tuetussa asumisessa puitteet olisivat vaatimattomat mutta olisi edes vaihtoehto ja jokainen voisi tehdä valintansa itse. Nyt joku varmaan kysyy että miten tuollainen eroaisi esim. kaupungin vuokra-asunnosta. No, esim. siten, että puitteet olisivat ehkä vaatimattomammat, ei välttämättä kokonaan omaa asuntoa, ehkä oma parakki, iso teltta lämmitetyssä hallissa, ideoikaa itse. Olennaista olisi vartioinnin kautta saatava turvallisuus ja häiriköiden heitto pihalle.
Mutta olsi halukkaille edes mahdollisuus hieman erilaiseen, edulliseen asumiseen.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   26.2.25 07:20:03

Mikäs siinä kimppakämpässä, jos ihmiset osaisi käyttäytyä ja siivota jälkensä, vaan kun ei osaa.

Olen asunut ainoastaan ennestään tuntemieni ja todella mukavana pitämieni ihmisten kanssa kämppiksenä ja silti... Yksi jätti keittiön jugurtin peittoon (tasoilla, seinissä, lattialla) ja toinen kylppärin ulosteiden peittoon (vesihanan kahvassa, suihkuverhossa, jne). Yökylään ilmestyi kämppiksen yhdenillan hoitoja, jotka siellä hotki minun ruokia jääkaapista kämppiksen vain kikatellessa yrittämättäkään kieltää. Kämppis lainaili astoitani ja jätti ne tiskaamatta tai käytti omiaan siten, että tiskiallas oli niin täynnä ettei siitä enää saanut vettä otettua. Yhteiseen käyttöön ostettavat tuotteet, kuten wc-paperi, "unohtui" ostaa ja kämppis lähti just sopivasti itse jonnekin yön yli reissuun odottaen että hänen ostovuoronsa siinä pakon edessä sitten jää väliin kenenkään huomaamatta. Olen pahimmillaan käyttänyt sisälläkin kenkiä huoneeni ulkopuolella, kun kämppis läikytteli jotain tahmeaa lattioille, ei siivonnut ja sitä kulkeutui vaan kaikkialle missä hän liikkui.

Ongelma ei ole yksityisyyden puute, paljon enemmän yksityisyyttä oli omassa huoneessa kimppakämpässä kuin pariskuntana yhteistaloudessa. Olennainen ongelma on siinä, että on lähes mahdoton löytää kämppistä, jonka kanssa pystyisi asunnon yhteistilat jakamaan joutumatta palkattomaksi kotipiiaksi samalla.

Lähettäjä: Hans 
Päivämäärä:   26.2.25 07:33:48

Miksi emme laita maahanmuuttajia soluasuntoihin? :D
Se on jännä, aina mollataan oman maan kansalaisia ja ollaan kyllä auliisti jakamassa joka penni muille eikä se yhtään haittaa
Asumisen kustannukset ovat ylipäätään nousseet järkyttävästi kuten myös vuokrien hinnat ihan perähikiälläkin asuessa. Vaikka se sitten olisi mikä tahansa koirankoppi. Palkat taas ei ole suhteessa nousseet.
Juu kyllä minäkin 20v sitten asuin perähikiällä ~32 neliöisessä kämpässä, jonka vuokra oli kaikkinensa autopaikkoineen alle 350€. Pienempiä ei alueella silloin ollut, ei mielestäni nytkään. Silloin myös ruoka, sähkö ja polttoaine oli huomattavasti halvempaa.

Lähettäjä: Hopoti 
Päivämäärä:   26.2.25 07:44:13

Olen 43v ja asunut viimeiset n.15v kimppakämpissä, sekä Suomessa että ulkomailla. Välillä ollut tuntemattomia, välillä kavereita, sekä miehiä että naisia. Aina ollut kämpissä jossa jokaisella oma, ovella suljettava, huone. Osa kämppiksistä ollut sosiaalisempia osa ei. Osalla ollut lemmikkejä, itselläkin oli yhdessä vaiheessa koira.

Itsellä ei ole muuta kuin positiivista sanottavaa tästä asumismuodosta, eikä ole ikinä ollut mitään isoja ongelmia. Tietty toisen naama voi välillä vähän ärsyttää, mutta niin se ärsyttää vaikka ois parisuhteessa ja asuisi sen puolison kanssa. Toki pitää olla tiettyä joustoa itsessään, mutta kyllä asumistavat saa yleensä sovittua ja muokattua niin että kaikki viihtyy.

Lähettäjä: w 
Päivämäärä:   26.2.25 07:56:01

Itse asun pienessä omakotitalossa, asuttiin tätä ennen nelihenkinen perhe kaksiossa, muutettiin taajaman ulkopuolelle kun lapset lähtivät omilleen. Täällä naapurissa on muuten alivuokralainen, vanhempi pariskunta vuokraa omakotitalonsa yläkertaa henkilölle, joka maksaa pientä vuokraa ja tekee sovitusti osan ok-talon töistä. Ihan huippudiili, mutta toki heillä on erilliset sisäänkäynnit ja muutenkin käytännössä kaksi erillistä asuntoa.

Mielestäni jokaisen pitää saada asua kuten haluaa, miksei kimppa-asumisen suosittelun sijasta satsata asuntotuotantoon niin, että tehtäisiin niitä pieniä, edullisia asuntoja yksin eläville? Ai niin koska silloin ei voitaisi pumpata yhteiskunnan (ihan järjetöttömän kallista) asumistukea suoraan sijoittajien taskuun.

Siis toki pääsääntöisesti jokaisen tulisi itse kustantaa asumisensa. Kuitenkin aina on ollut ja aina tulee olemaan niitä, jotka tarvitsevat erilaisia tukia, osa toivottavasti vain väliaikaisesti. Mitä luulette, kuntoutuuko vaikka osatyökyvytön takaisin työelämään jos hänet pakotetaan vasten tahtoaan kimppakämppään tai johonkin telttaparakkiin?

Lähettäjä: AMOR 
Päivämäärä:   26.2.25 08:09:43

Voisin ehkä 100e/kk maksaa solusta. Siihen tuskin asumistukee saa. Säästyisi työttömyys ja tt-tuki raha elämiseen.

Päivämäärä:   26.2.25 08:11:57

Aloittaja ei muuta kimppakämppään, ainakaan suomalaisten kanssa. Problem solved.

Lähettäjä: Vääk 
Päivämäärä:   26.2.25 08:14:18

"Mikäs siinä kimppakämpässä, jos ihmiset osaisi käyttäytyä ja siivota jälkensä, vaan kun ei osaa."

No tämä! Halvat kämpät houkuttelevat myös huumeporukkaa. Olisipa kiva asua jonkun narkkarin kanssa, joka tuo mahdollisesti vaarallisia kavereitaan vähän kylään.

Päivämäärä:   26.2.25 08:21:57

Kimppakämppiä löytyy Keski Euroopasta isoista kaupungeista paljonkin ja niihin on jopa jonoa. Saksassa 7n ihmisen kämppä: oma huone, jaettu vessa/keittiö/kylpyhuone 800e/kk per naama. Suomessa niissä kimppa kämpissä itseasiassa asuu usein ulkomaalaiset opiskelijat, koska oman kämpän vuokraaminen on todella hankalaa kun olet juuri saapunut maahan.

Itse asuin kimppakämpässä 16 vuotiaana mutta muutin pois koska kukaan muu ei siivonnut ikinä. Asuin kämppiksen kanssa 18 vuotiaana mutta hän jätti vuokrat maksamatta ja se kaatui minun niskaan. Ulkomailla asuin tuntemattoman naisen kanssa hänen talossaan kun en kyennyt asumaan omassa home kämpässä.

Ongelma on suomalainen kulttuuri ja suomalaiset. Toisista ihmisistä ei pidetä, eikä usein edes siedetä. Käytöstavat puuttuu ja aina mietitään vain omaa napaa. Minun kielteiset yhteisasumisen kokemukset on kaikki suomalaisten kanssa, ei ulkomaalaisten.

Lähettäjä: Puuro 
Päivämäärä:   26.2.25 08:30:36

"Kimppakämppiä löytyy Keski Euroopasta isoista kaupungeista paljonkin ja niihin on jopa jonoa. Saksassa 7n ihmisen kämppä: oma huone, jaettu vessa/keittiö/kylpyhuone 800e/kk per naama."

Tuohan on hirveän kallis, vai onko Saksassa eri vuokrataso kuin täällä?

Päivämäärä:   26.2.25 08:39:24

Jos köyhät voi asua kimpassa, niin kaikki keskituloiset voi ottaa ne omat vanhuksensa omaan kotiinsa asumaan. Silläkin yhteiskunta säästäisi ja saataisiin sitä yhteisöllisyyttä ja lähimmäisenrakkautta osoitettua.

Päivämäärä:   26.2.25 08:42:16

"Ongelma on suomalainen kulttuuri ja suomalaiset. Toisista ihmisistä ei pidetä, eikä usein edes siedetä. Käytöstavat puuttuu ja aina mietitään vain omaa napaa. Minun kielteiset yhteisasumisen kokemukset on kaikki suomalaisten kanssa, ei ulkomaalaisten."

Ongelmia tulee takuulla tuolla asenteella. Ja joo, en halua kimppakämppään, mutta jos sellaiseen joutuisin, niin osaisin kyllä käyttäytyä ja siivota. Se, että varsinkin itä-suomalaiset haluavat omaa rauhaa, ei tee meistä yhtään huonompia ihmisiä. Ja kyllähän se niin on, että varakkaammat ihmiset eivät näihin kimppakämppiin useinkaan muuta. Joskus joku haluaa kommuuniin ja moni vanhus miettii kimppakämppää seuran ja turvan vuoksi, mutta harva Wall Streetin pankkiiri asuu perheineen kimppakämpässä. Joku au pair saattaa asua omassa minihuoneistossa siinä samassa talossa, mutta hän ei ole tasavertainen kimppakämppäläinen.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   26.2.25 08:51:33

Olen asunut ysärillä jopa seitsemän henkilön soluasunnossa. Erästä omakotitaloa jaettiin neljän opiskelukaverin kanssa. Kerrostalokolmiossa meitä oli pitkään viisi, ikähaitari 5-35v, ja me ei kutsuttu sitä kimppakämpäksi vaan kommuuniksi.
Yhteistä näille oli julmettu juhliminen, mitä ei todellakaan enää kolkyt ja risat -ikäisenä olisi jaksanut. Oli sosiaalisuutta, sutinaa ja suhmurointia.
Ystävien yhteisasumista olen seurannut läheltä ihan viime vuosiin saakka. Vaihtuvuus on ollut kai ainoa pysyvä asia niissä kimpoissa. Sekä juhliminen, eikä pelkällä alkoholilla.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   26.2.25 08:56:49

Siis eikö käytöstapojen korjaaminen kannattaisi aloittaa itsestä, piste? Jos tiedostat olevasi käytöstavaton omaan napaan tuijottaja kuten me suomalaiset olemme niin aloita muutos ja korjaa ensin omat käytöstapasi.

Päivämäärä:   26.2.25 09:18:33

"LähettäjäPuuro
Päivämäärä26.2.25 08:30:36

"Kimppakämppiä löytyy Keski Euroopasta isoista kaupungeista paljonkin ja niihin on jopa jonoa. Saksassa 7n ihmisen kämppä: oma huone, jaettu vessa/keittiö/kylpyhuone 800e/kk per naama."

Tuohan on hirveän kallis, vai onko Saksassa eri vuokrataso kuin täällä?"

- Esimerkiksi Berliinissä on krooninen asuntopula. Ja etenkin jos haluat asua trendikkäillä ja suosituilla alueilla, on hintataso nykyään tuo ja 60 muutakin haluaa saman asunnon tai huoneen. Esimerkiksi Pariisissa ja Lontoossa taitaa ainakin olla ihan sama ongelma. Suomessa ei vastaavaa ole kun väki vähenee, mutta asuntoja rakennetaan Kelan asumistuet silmissä niin taatusti löytyy joku luukku, johon vielä asuminen kustannetaan.

Päivämäärä:   26.2.25 09:20:36

"Ja kyllähän se niin on, että varakkaammat ihmiset eivät näihin kimppakämppiin useinkaan muuta"
- Niin, osaatkohan yhtään sanoa miksi? Olisiko hänellä vaikka varaa valita?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   26.2.25 09:21:58

Q: mutta eikös niissä ole ihanaa asua?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   26.2.25 09:37:33

"Mielestäni jokaisen pitää saada asua kuten haluaa, miksei kimppa-asumisen suosittelun sijasta satsata asuntotuotantoon niin, että tehtäisiin niitä pieniä, edullisia asuntoja yksin eläville?"

Ongelmahan on vähän siinä, että ihmiset haluavat asua asunnoissa ja taloissa, jotka on heille liian kalliita. Halutaan esimerkiksi asua lähempänä keskustaa ja palveluita vaikka ei ole varaa maksaa asumisesta lainkaan. Tälläkin hetkellä on aivan älytöntä, että monella työssä käyvällä, itse asumisensa maksavalla ei ole varaa asuntoon kaupungin keskustassa, mutta asumistukea saavat voivat siellä asua tuen avulla.

Ja asuntotuotannossahan rakennetaan jo todella pieniä asuntoja. 20m2 yksiöt ja 35m2 kaksiot on ihan tavallisia. Mutta rakentaminen on suomessa todella kallista ja siksi uusien asuntojen hinnat on korkeita. Suomessa ei oikein ole mahdollista rakentaa tosi halpoja asuntoja, niin, että asunnossa on se oma kylppäri ja keittiö.
Asunnon kustannuksethan eivät pienene suoraan suhteessa neliöihin. Kalleinta osaa asunnosta on märkätilat ja niiden remppaaminen ja niitä ei voi pienentää loputtomiin, varsinkaan uudemmissa taloissa joiden pitää noudattaa nykyajan säädöksiä mm. esteettömyydestä.

Päivämäärä:   26.2.25 10:19:59

"Q: mutta eikös niissä ole ihanaa asua?"
- Kuka täällä niin on väittänyt? Ei sillä, en minä itse henk. koht. sitä pahana vaihtoehtona silloin pitänyt ja se oli paras ja saatavilla oleva vaihtoehto ja silloinen asuinkaveri on ihanimpia ja sydämellisimpiä ihmisiä, jonka olen koskaan tavannut. Edelleen muistelen lämmöllä, hän auttoi mua uudessa kaupungissa kun oli vaikeita hetkiä.

Ei kaikilla maailmassa ole ihanaa asuntoa, isolla osalla maailman ihmisistä ei ole asuntoa ollenkaan. Jokaisen tulee mitoittaa asuminen oman maksukyvyn mukaan, ei se sen kummempaa ole. Jos ei ole sitä rahaa, niin silloin harvaa asiaa noin ylipäätään on varaa valita.

Päivämäärä:   26.2.25 10:36:28

"Tuohan on hirveän kallis, vai onko Saksassa eri vuokrataso kuin täällä?"

Suomessa on TODELLA halpa vuokrataso ja sähkön hinta verrattuna Keski Eurooppaan. Esimerkiksi Irlannissa sähkön hinta on tuplat ja Dublinissa yksiöstä voi joutua helposti maksamaan 1500-2000e JOS onnistut sellaisen samaan kun kilpailet jopa tässä hintatasossa usean muun ihmisen kanssa.

Saksassa suositusta kaupungissa et saa homeetonta mini yksiötä edes tonnilla. Siksi ulkomailla asutaan kimppa kämpissä koska asuntoja ei ole saatavilla järkevässä hintatasossa. Opiskelijakämppä saksan pikku kaupungissa voi maksaa 300-400 e/kk, mutta joka ikisessä näissä kämpissä, jossa olen vierailut, on ollut pahoja home ongelmia. Saksassa seinä pestään ja suihkutetaan perään home spraytä mutta sen enempää näille ongelmille ei tehdä. Saksalaiset nukkuu monesti ympäri vuoden ikkuna auki.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.