Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi minulle ei tule nälkä, jos olen syönyt...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.2.25 16:51:40

...paljon? Söin viimeksi eilen illalla. Silloin paljon. Niinpä minulla ei ole nyt lainkaan nälkä, vaikka en ole syönyt tänään yhtään mitään.

Miksi minun kroppani kertoo, milloin tarvitsen energiaa, kun taas toisilla on tarve syödä jatkuvasti?

Ruokailuni on erittäin epäsäännöllistä, koska syön aina vain nälkääni. Silloin täysin huoletta. Olen normaalipainoinen ja arjessa hyvävoimainen.

Miten ihminen on biologisesti tarkoitettu syömään? Tuskin muutaman tunnin välein ravitsemussuositusten mukaan vai onko sittenkin?

Re: Miksi minulle ei tule nälkä, jos olen syönyt...

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   25.2.25 16:54:00

Aineenvaihdunnallisia eroja. Kyllähän ihmisten unen määrässäkin on eroja. Osa tarvitsee sen suositellun 8-9 tuntia unta, osa ei ole eläessään nukkunut niin pitkään. Osa herää luonnollisesti viideltä ja osa menee luonnostaan nukkumaan aamuviideltä.

Sama syömisen kanssa. Osa elää pyhällä hengelläkin ja syö vain nälkäänsä, osa kuluttaa älyttömästi ruokaa muttei liho, osa lihoo ruoan näkemisestäkin. Vaikka elämäntyyli muuten liikunnan puolesta vaikuttaisi pintapuolisesti samalta, eri ihmiset kuluttavat eri tavalla energiaa samoissa toimissa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.2.25 17:23:32

Kehosi nälkä- ja kylläisyyssignaalit toimivat normaalisti. Ihmisissäkin on luonnostaan läpipaskoja ja hyviä rehunkäyttäjiä, mutta todennäköisesti sinua ei ole myöskään lapsena esim. yli- tai alisyötetty. Jopa äidin raskaudenaikainen ravitsemus vaikuttaa. Esim. Saksan miehityksestä johtuneen pahan nälänhädän aikaan Hollannissa syntyneet vauvat olivat muita ikäluokkia lihavampia aikuisina. Todennäköisesti nämä sikiöaikana äidin nälälle altistuneet siis adaptoituivat elämään niukan ravinnon maailmassa, mutta kun heidän myöhemmän elämänsä aikana ravintoa olikin saatavilla runsaasti, he olivatkin taipuvaisia lihomaan.

Lähettäjä: Tiffany 
Päivämäärä:   25.2.25 17:31:20

Minulla taas on usein nälkä, ihan sama olenko syönyt paljon vai vähän edellisellä aterialla. Ja siksi syönkin usein. En ole kuitenkaan kokenut tätä ongelmaksi ja pidän aina jotain pientä evästä esim autossa/ laukussa/ tallilla jemmassa siltä varalta että alkaa tulla minulle turhan pitkä ruokaväli. Olen koko elämäni syönyt usein ja ollut hyvällä ruokahalulla varustettu, paino silti ollut myös koko elämäni lievän alipainon puolella. Ihmiset on erilaisia.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.2.25 17:38:21

Tässä syy:

Ihminen ottaa energiansa joko

1. nopeista ravinnon hiilihydraateista tai kehoon varastoidusta glukoosista

2. ketoaineista jotka valmistetaan kehon omasta läskistä

Kehon pitäisi kyetä vaihtelemaan helposti näiden kahden energiasaantitavan välillä. Silloin ei koskaan tule nälkäkiukkua vaikka ei saa ravintoa säännöllisin väliajoin.

Moni ihminen kuitenkin syö niin usein, että keho ei osaa vaihdella näiden kahden energiasaannin välillä vaan keho on tottunut ottamaan nopean energian tavasta 1. Silloin tulee nälkäkiukkuja kun energia loppuu äkkiä ja keho ei ole tottunut ottamaan energiaa läskistä.

Kun ihminen taas esimerkiksi pätkäpaastoilee, keho adaptoituu varsin nopeasti tapojen 1 ja 2 energiasaannin vaihteluun. Tällaisilla ihmisillä ei yleensä ole ollenkaan nälkä ja olo on aina tasainen.

Lähettäjä: eeliö 
Päivämäärä:   25.2.25 17:50:01

Oletko juonut riittävästi?

Nälän tunne viestii välillä janosta. Kiinnitä huomiota riittävään nesteytykseen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.