Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kouluväkivaltaa kokenut lapsi tappanut itsensä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.2.25 15:22:58

Fb:ssä Apuna Ry;n perustajan Heidi Jaarin päivitys.

Lasta kiusattu koulussa, tavarat rikottu, vaatteiden päälle virtsattu, silmälasit rikottu, väkivallantekoja videoitu, haukkumaketjuja lapsesta snapchatissa, väkivaltavideoita siellä levitetty.

Lapsi oli yrittänyt tappaa itsensä ja joutunut pyörätuoliin. Oli selvinnyt. Palannut kouluun. Sama ralli lähtenyt liikkeelle ja nyt oli sitten päättänyt että ei elämä ole elämän arvoista. On kuollut nyt.

Täällä on toisaalla ketju jossa jonkun äidin lapsi oli kiusannut jotain lasta viestein. Joku ehdotti että äidin tulisi sanoa että häpeää lapsen tekoa. Siellä oli paljon ihmisiä jotka sanoivat että missään nimessä ei saa sanoa että lapsen tekoa hävetään koska sitten lapsi häpeäisi omaa käytöstään ja tämä olisi väärin.

En enää ihmettele miksi näitä kouluväkivallan tekijöitä syntyy.

Re: Kouluväkivaltaa kokenut lapsi tappanut itsensä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.2.25 15:25:26

Ei sillä kritisoitu sitä häpeäkommenttia siksi että lapsi ei saisi hävetä käytöstään, vaan koska se helposti menee siihen että lapsi häpeää ITSEÄÄN, sitä mitä on, ja se ei auta ketään vaan jopa vahvistaa huonoa käytöstä.

Surullinen tarina, mutta kiusaamisen syynä tuskin on se että vanhemmat ei kertoneet tarpeeksi että häpeävät lapsiaan.

Päivämäärä:   25.2.25 15:26:47

Missä ja koska tämä tapahtunut?

Päivämäärä:   25.2.25 15:30:08

Anteeksi Pekka ”

Anteeksi Pekka, että yhteiskuntamme petti sinut. Anteeksi Pekka että jouduit kantamaan niin paljon surua pienessä sydämessäsi aikuisten takia. Anteeksi Pekka, että jouduit hädässä tekemään, mitä teit, vaikka et omien sanojesi mukaan halunnut edes kuolla. Anteeksi Pekka, meidän kaikkien puolesta. ”d

Pekan äiti otti alun perin yhteyttä meihin Apuna ry:ssä toisen asian tiimoilta. Myöhemmin hän pyysi apua Pekan uusiin silmälaseihin, jotka oli rikottu, sekä takkiin, joka oli revitty hänen päältään ja päälle vielä virtsattu. Kaiken kiusaamisen takia Pekka yritti päästä pois tästä maailmasta, mutta selvisi yrityksestään vain joutuen sairaalaan – ja pyörätuoliin. Yritimme edelleen auttaa, ja Pekka saikin tukea avustajiemme kautta. Kiusaaminen kuitenkin jatkui SnapChatin välityksellä, jossa levitettiin myös videoita hänen sadistisesta kiusaamisestaan.

Se olisi liikaa kenelle tahansa aikuisellekin – puhumattakaan pienestä pojasta. Lopulta Pekka päätti lähteä tästä maailmasta paikkaan, jossa kiusaamista ei enää ole.

Apuna ry:n kymmenvuotisen historian aikana olemme kohdanneet toinen toistaan järkyttävämpiä ihmiskohtaloita, mutta tämä tapaus on kaikessa kauheudessaan yksi sydäntäsärkevimmistä.

Anteeksi Pekka. d Lepää rauhassa kaunis lapsi d

Tälle on tultava LOPPU! EMPATIATAITOJA on opetettava jokaiselle lapselle jo taaperosta lähtien. Nitä siellä kotona oikein tapahtuu?! Puhelimet pois kouluista NYT! Lapsille kamerattomat puhelimet tai muu raju muutos jos mikään muu ei auta. Videopeleihin tarvitaan korkeammat ikärajat ja vahva tunnistautuminen. SnapChat pois koko Suomen verkosta! Tarvitaan isoja muutoksia – ja heti!

#anteeksipekka #apunary

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   25.2.25 15:30:49

Miten tällaista voi tapahtua ilman mitään seuraamusta kiusaajille tai heidän vanhemmilleen? Lapsi, joka virtsaa toisen vaatteisiin, on mieleltään niin sairas, että pitäisi lääkitä zombiksi.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   25.2.25 15:31:44

Miten videopelit tähän liittyy

Päivämäärä:   25.2.25 15:43:19

"Surullinen tarina, mutta kiusaamisen syynä tuskin on se että vanhemmat ei kertoneet tarpeeksi että häpeävät lapsiaan."

Sehän olisi aika ikävää jos vanhempi sanoisi häpeävänsä lastaan.

Onneksi kukaan ei sellaista ole ehdottanut.

Päivämäärä:   25.2.25 15:44:07

Lähde?

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   25.2.25 15:49:24

Hirveä tapaus :'(

Oma lapseni oli kiusannut koulussa, ja se loppui siihen kun asia selvitettiin. Joo, uhri oli aloittanut mutta oma lapsi oli reagoinut liian voimakkaasti ja olin vihainen ja sanoin, että seuraavasta kerrasta minä rupean kulkemaan koulussa mukana ja minähän teen sen minkä lupaan. Vielä ei ole tarvinnut mennä. Mutta en minä häpeä. Minä kuljen pystyssä päin ja autan lapsia selvittämään riitansa.

Päivämäärä:   25.2.25 15:50:03

Kiusaajalapset tulevat kiusaajaperheistä, niiden vanhemmat ovat psykopatiaan taipuvaisia / psykopaatteja / sosiopaatteja, eivät piittaa muiden tunteista tai muiden elämästä/kuolemasta.

Päivämäärä:   25.2.25 15:51:48

Onko tämä taas joku enkelielisa-case?

Päivämäärä:   25.2.25 15:53:51

Ei kannata uskoa kaikkea mitä netissä lukee.

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   25.2.25 15:54:15

-: kiitos.

Päivämäärä:   25.2.25 15:55:43

Itsemurhia ei uutisoida, lastenkaan.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   25.2.25 15:56:12

"Miten tällaista voi tapahtua ilman mitään seuraamusta kiusaajille tai heidän vanhemmilleen? Lapsi, joka virtsaa toisen vaatteisiin, on mieleltään niin sairas, että pitäisi lääkitä zombiksi."

Tämä!

Tuollainen lapsi ei ole yhteiskuntakelpoinen, eikä kuulu normaalien lasten joukkoon.

Päivämäärä:   25.2.25 15:58:04

"Kiusaajalapset tulevat kiusaajaperheistä, niiden vanhemmat ovat psykopatiaan taipuvaisia / psykopaatteja / sosiopaatteja, eivät piittaa muiden tunteista tai muiden elämästä/kuolemasta."

Höpsistä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.2.25 16:00:16

Isä joskus heitti räiveleistä ja nakkas takaraivoon kahta poikaa kun huomasi että kiusasivat minua repivät ponnarit päästäni tms, eivät kiusanneet enää ikinä sen jälkeen. Välillä se auttaa kun vanhempi ihminen menee murahtamaan ja näyttämään uktoriteettia niin muksut palaa takaisin riviin.

Päivämäärä:   25.2.25 16:02:13

Oli sillä tavalla muotoiltu teksti, että vähän pisti epäilemään tapauksen aitoutta.
Kiusaus on toki todellista, sitä en vähättele, mutta tämä tarina kuulostaa juuri siltä.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   25.2.25 16:03:18

No ei todellakaan pitäisi kiusaajia lääkitä zombeiksi tarkoituksella vaan pistää terapiaan selvittelemään käytöksen syitä.

Lähettäjä: skeptikko 
Päivämäärä:   25.2.25 16:08:07

Sori, mutta Enkeli-Elisan jälkeen en luota enää yhteenkään tällaiseen keissiin ennenkuin saan täysin selviä todisteita kuka, missä, miten. (Kiitos Minttu, mitä teit meille.)

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   25.2.25 16:08:18

No onhan näitä Koskelan murhaajia muuallakin, ja aika paljon vieläpä. Sitä en ymmärrä miten koulumaailma on saatukin tehtyä sellaiseksi että noita kiusaajapsykopaatteja ei saada kuriin sitten millään? Toki yleensä näillä kiusaajilla on kotona jo sellaista että tarvitsisivat apua hekin.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   25.2.25 16:16:52

Minä en valitettavasti usko tähän myöskään. Tai päällimmäinen ajatus on kyllä se että millainen vanhempi laittaa lapsensa takaisin sellaiseen paikkaan rääkättäväksi jos on jo yrittänyt itsemurhaa. Tällä en vähättele kiusaamista sitten yhtään, mutta luulisi edes sen vanhemman välittävän lapsestaan vähän enemmän.

Lähettäjä: Ee 
Päivämäärä:   25.2.25 16:31:35

Itken täällä silmät päästäni kun luin nuo Pekan kirjoittamat viestit ” Tämän takia en halua lapsia, olen itse ollut pahasti koulukiusattu siihen pisteeseen, että toivoin joka päivä omaa kuolemaa. Pelottaisi, että oma lapsi kokisi saman kohtalon.

Lähettäjä: maalasijärkeä 
Päivämäärä:   25.2.25 16:47:55

Opettajien vika. Tuomioille koko sakki. Ja linnaan.

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   25.2.25 17:00:14

En nyt valitettavasti itsekään tätä purematta niele koko enkeli-elisa tapauksen jälkeen. Mutta joo, kiusaaminen on oikeasti todella vakava ja iso ongelma. Siihen ei mitkään "kiva koulut" auta, kuten on monesti huomattu. Homma jatkuu ja kukaan ei puutu. Kiusattu on yleensä ihan yksin näiden ongelmien kanssa ja kiusaajia paijataan ja ymmärretään kun on niiiiiiin rankkaa...

Onneksi omassa lapsuudessa ei ollut mitään someja eikä snap chatteja ja muita. Minuakin kiusattiin todella rankasti koko peruskoulun ajan ja joka päivä halusin vain kuolla. 12-vuotiaana yritin itsemurhaa ensimmäisen kerran. Ketään ei kiinnostanut. Pitkään jouduin myöhemmin käymään terapiassa hoitamassa niitä haavoja jotka kiusaamisesta jäi. Samalla kiusaajat jatkoivat elämäänsä onnellisena eteenpäin. Tuntui kohtuuttomalta että jouduin kärsimään heidän kynsissään vuosia ja sitten vielä maksamaan siitä hyvästä kovan hinnan mielenterveyteni muodossa. Tuntui niin väärältä että nämä kiusaajat eivät koskaan joutuneet vastuuseen teoistaan.

Miten kiusaamisen sitten saisi loppumaan? Kotikasvatus nyt ainakin ensin kuntoon. Lapsille tulisi opettaa tunnetaitoja, empatiaa ja kuinka kanssaihmisiä kohdellaan. Toisekseen kiusaamisesta tulisi puhua väkivaltana ja seuraukset sen mukaan. Rikosvastuun ikärajaa tulisi laskea ainakin tämän osalta jos ei muuten. Ei lapset mitään tyhmiä ole. Tietävät oikeutensa ja oppivat nopeasti ettei vastuuseen joudu mistään. Räikeissä kiusaamistapauksissa kun uhri lopulta päätyy itsemurhaan, tulisi kiusaajat saada vastuuseen kuolemantuottamuksesta. Sitähän se on.

Päivämäärä:   25.2.25 17:11:06

Itse en voi käsittää vanhempia, jotka pakottavat oman lapsensa vaaralliseen ympäristöön. Kotikoulu on vaihtoehto ja varsinkin fyysisen väkivallan uhan kohdalla parempi vaihtoehto. Uskon, että jokainen normaali lapsi säilyy hengissä ja terveenä ja ilman traumoja omassa kodissaan.

Kiusaamista ei tule hyväksyä, mutta loppuviimein sen vanhemman tehtävä on suojella lastaan. Vaikka ottamalla pois koulusta. Koulussa asiat voi pitkittyä esimerkiksi jos luokan opettajat vaihtuvat tiuhaan. Monesti näin käy ongelmaluokilla, kukaan ei jaksa ja uusi opettaja aloittaa aina "alusta".

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   25.2.25 17:13:18

Tuo on kyllä hirveää, oli totta tai ei. Itse yritin myös tappaa itseni 10-vuotiaana koulukiusaamisen takia. Onneksi en onnistunut, koska elämä on nykyisin ihanaa.

Mutta kyllä koulun aikuiset pettivät minun luottamuksen täysin!

Lähettäjä: +-+-+-+- 
Päivämäärä:   25.2.25 17:22:53

Kyllä ne kiusaajat sieltä koulusta on poistettava, eikä kiusattu. Kiusaajat ovat loisia, jotka saastuttavat kouluympäristön ja vievät hapen kaikilta muilta.

Kiusaajat tulee saattaa vastuuseen kuolemantuottamuksesta näissä tapauksissa, joissa kiusattu ajautuu itsemurhaan. Ja kaikissa kiusaamistapauksissa kiusaaja tulee asettaa rikosoikeudelliseen vastuuseen.

Päivämäärä:   25.2.25 17:34:45

"Kyllä ne kiusaajat sieltä koulusta on poistettava, eikä kiusattu. "

Kenenkään ei pitäisi joutua olemaan se esitaistelija, jonka aikuiset (joita ei kiusata) velvoittavat jatkamaan vaarallisessa koulussa vain heidän periaatteiden ja kunnian takia.

Ykkösprioroteetin pitää olla lasten suojelu. Se pitää hoitaa kuntoon ensin.

Vasta sen jälkeen voi miettiä oikeutta, rangaistuksia, koulusta erottamisia tms.

Jos lapsesi tulee mukiloituna kotiin ja kun aamulla soitat rehtorille hän ei tiedä asiasta mitään ja lupaa selvitellä hän ei voi erottaa teidän todistuksella ketään välittömästi vaan hänen on kuultava kaikkia ja toimittava byrokratian mukaan. En ymmärrä millainen vanhempi laittaa lapsensa tällaisessa tilanteessa kouluun kun riski väkivaltaan on iso.

Lähettäjä: Hups 
Päivämäärä:   25.2.25 18:54:22

No itseasiassa tässä meidän naapurissa asuu perhe, jossa molemmat pojat rääkänneet koulukaveria ihan urakalla ylä-asteikäisinä. Näiden kiusaajien vanhemmat eivät kantaneet vastuutaan. No arvatkaapa millaisia nämä vanhemmat itse ovat... yrittävät runnoa tahtonsa läpi kiukuttelemalla, kiusaamalla ja nyt viimeksi uhkailemalla. Ja asiat joista kiukuttelevat, ovat aivan tavanomaisia, perusteltuja ja järkeenkäypiä. Eli jos heille sanoo ettei onnistu joku juttu niin tiedossa jonkunlainen kosto. Ei tarvitse ihmetellä miksei kukaan halua olla heidän kanssaan täällä missään tekemisissä. Jopa eräs vanhempi isäntä, joka on yleensä hyvin puolueeton ja ystävällinen, karttelee näitä. Viimeksi kun aurakuski sanoi näille ettei asia x onnistu hänen kalustollaan, nämä repivät aurauskepit tien varresta. :)
Joten kyllä, kiusaajat syntyvät kotona, kun omat vanhemmat ovat empatiakyvyttömiä, tunneköyhiä ja kykenemättömiä kasvattamaan lapsiaan. Vain ihan äärimmäisen pieni osa kiusaavista lapsista on oikeasti jotain psykopaatteja/narsistisia tms.

Päivämäärä:   25.2.25 18:58:20

"No onhan näitä Koskelan murhaajia muuallakin, ja aika paljon vieläpä."

Koskelan tapauksessa oli täysin selvää keitä olivat tekijät ja kuka uhri ja mitä tapahtui, missä, milloin, miten. Tapauksesta uutisoitiin laajasti.

Tässä tapauksessa on vain pelkkä "Pekka" joka voi olla todellinen tai sitten ei. Ei kerrota paikkakuntaa, ei koulua, ei ajankohtaa, ei mitään...

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   25.2.25 19:44:37

Miten kukaan vanhempi voi seurata tuota sivusta, eikä tee siitä loppua? Minun lasta kiusattiin, mutta ei kiusattu toista kertaa, kun tehtiin siitä loppu, niin että varmasti loppuu.

Päivämäärä:   25.2.25 19:53:45

"Joten kyllä, kiusaajat syntyvät kotona, kun omat vanhemmat ovat empatiakyvyttömiä, tunneköyhiä ja kykenemättömiä kasvattamaan lapsiaan. Vain ihan äärimmäisen pieni osa kiusaavista lapsista on oikeasti jotain psykopaatteja/narsistisia tms."

Siis osa varmasti kyllä, mutta riippuu vähän mitä "kiusaamisella" tässä nyt tarkoitetaan. Esim. teinitytöt osaavat olla toisilleen todella ilkeitä ja jättää jonkun porukan ulkopuolelle - ei se tarkoita, että heidän vanhempansa ovat empatiakyvyttömiä. Tai joku voi kiusata ihan siksi, ettei joutuisi itse kiusatuksi, eli menee vain siihen kiusaajaporukkaan mukaan ryhmäpaineen takia.

Sitten jos puhutaan väkivallanteoista ja sadismista kuten tässä keississä, niin eri juttu, varmasti kiusaajan kotioloissa on jotain pielessä.

Lähettäjä: emma 
Päivämäärä:   25.2.25 20:00:38

Nuo "viestit" eivät kuulosta yhtään aidoilta, eikä kyllä koko tarinakaan. Enkeli-Elisa 2.0.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   25.2.25 20:13:17

Olin itse kiusaaja ala-asteella 2000-luvun alussa. Tai ei se sellaista kiusaamista ollut mitä nykyään on. Oltiin vähän villimpi tyttöporukka ja luokalle tuli uusi kärkäs tyttö, joka ärsyyntyi kaikesta todella helposti - opettajallekin. Meidän porukkahan innostui sitten ärsyttämään tätä uutta tyttöä usein. Ei kajottu tai kosketti fyysisesti, mutta varmasti oltiin inhottavia. Itseäni nyt turha puolustella, mutta olin vähän sivuhahmona mukana ja loppujen lopuksi tyytyväinen, kun koulun rehtori otti koko porukan puhutteluun ja soitti kotiin. Olin itse kertonut vanhemmille etukäteen tästä tulevasta puhelusta ja rehtori oli tyytyväinen. Sen jälkeen koko touhu loppui ja lukiossa tultiin jo paremmin toimiin tuon tytön kanssa. Osa pyysi häneltä anteeksi vielä silloin uudestaan.

Puuttuuko opettajat ja rehtorit nykyään kiusaamiseen tuolla tavalla? Me ei tehty mitään ihan hirveetä, mutta silti siihen puututtiin heti ja tehtiin selväksi ettei ole missään muodossa sallittua. Meillä oli kaikilla varmaan joku ryhmä ADHD, kun kiusattiin toisiammekin ja riehuttiin ja tehtiin kaikkea muutakin tyhmää. Nyt aikuisena en tavallaan ihmettele enää miksi ala-asteen viimeisin rehtori ilmoitti yläasteelle ettei meitä kaikkia saa pistää samalle luokalle :D meitä oli 6, kaikki muut erotettiin paitsi minä pääsin yhden kanssa samalle luokalle. Vähän meni ohi aiheen.

Olen kyllä sitä mieltä, että koulussa ei saisi olla puhelimia ja koulutiloissa kuvaaminen ehdottomasti kielletty oppilailta.

Lähettäjä: TM 
Päivämäärä:   25.2.25 20:26:48

Jos Enkeli-Elisa ei ole tuttu, lue vaikka tästä:
https://yle.fi/a/20-114393
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000531506.html

Lähettäjä: Hups 
Päivämäärä:   25.2.25 20:52:44

Tyhjä "Päivämäärä25.2.25 20:13:17" kirjoittajalle: no minä olin sen verran fiksu jo kouluikäisenä, etten kiusannut ketään. Toki puolustin itseäni samalla mitalla jos joku edes yritti. Joten vissiinkin joillain on niin kova tarve yrittää miellyttää muita ihmisiä, että menevät lauman mukana. Tämmöset varmaan niitä joilla laaja ystäväpiiri aikuisena. Itse en taas ole sen tyyppinen aikuisenakaan. Mutta mulla on ollut aina hiton tarkka moraalikäsitys, toivon että periytyy lapsille...
Ja kyllä, olen edelleen vahvasti sitä mieltä että kotikasvatuksesta kaikki lähtee. Toinen esimerkki;
Eräs kylän junnu alkoi ajokortin saatuaan kaahata tuossa teillä. Kaahasi myös ratsukoiden ohi liian läheltä ja sitten siihen oli puututtava. Talouden isännälle ( jonka autolla kaahattu) pistettiin kyselyä, jotta mikäs juttu kun hänen autollaan ajeltu hevosten kinttuja hipoen.. noo isä toki puhutti poikaa ja poika suivaantui. Kielsi kaiken ja syytteli näitä ratsastajia... jopa ilmoitti että koska vanhempansa ovat asemassa x hänellä on oikeuksia. Siinä vaiheessa meinas mennä kahvit pahasti väärään kurkkuun. Että silläviisiin kasvatettu... no ei siinä kyseisessä perheessä isäntää lukuunottamatta muut kortilliset jatkaa sitä per*eilyä kylällä... joten eiköhän sekin oppi ole kotoa tullut... tuskin autokoulustakaan.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   25.2.25 21:15:03

....: miten toimitte tilanteessa? Juuri mietin jos omassa perheessä käy samoin. Ahdistaa jo valmiiksi, lapset ja nuoret osaavat olla niin julmia.

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   25.2.25 22:42:14

Ainoa toimiva ratkaisu olisi koulukuri. Nykyään opettajat eivät saa, eivätkä uskalla, puuttua mihinkään. On turhaa puhua kodin vastuusta, kun tiedämme että jotkut vanhemmat ovat kyvyttömiä huolehtimaan edes itsestään, saati jälkikasvustaan.
Ei nyt ehkä palattaisi ihan karttakepillä kynsille lyömiseen, mutta nurkkaan häpeämään voisi kiusaajan laittaa. Tarkkailuluokat ja apukoulut takaisin. Kaikki kun yritetään väkisin vääntää samaan muottiin, lopputulos on että kaikki kärsivät.

Päivämäärä:   25.2.25 22:51:19

Missä Suomessa pyörätuolipotilas palaa takaisin samaan peruskouluun?

Uusi enkelielisa siis.

Päivämäärä:   25.2.25 23:44:09

"Ainoa toimiva ratkaisu olisi koulukuri."

Ja tämän pitäisi lähteä ihan lainsäädännöstä. Opettajat eivät uskalla, koska nykytilanne on se, että oma työpaikka on helposti vaalalaudalla ja viranomaistasolta tulee noottia kun oppilaalle ei ole tarjottu tarpeeksi erilaisia tukitoimia.

Harva haluaa pienellä palkalla ottaa sellaisia riskejä. Tätä voisi helpottaa lainsäädännöllä. Jos koulun henkilökunnan selustassa olisi yksiselitteinen ja selvä laki, jonka puitteissa toimiessa voisi tietää olevansa turvassa ja joka mahdollistaisi tehokkaan puuttumisen..

Nykyään esim. opetussuunnitelman tavoitteet eivät ole oppilaalle vaan opettajalle. Siinä on hyvä perustella perheelle miksi Hilma sai nelosen, kun ops ojentaa perheille lyömäaseen kultatarjottimella "täyttikö opettaja tavoitteita? On opettajan vika jos oppilas ei tehnyt mitään"

Lähettäjä: zxc 
Päivämäärä:   26.2.25 00:09:45

Missä Suomessa pyörätuolipotilas palaa takaisin samaan peruskouluun?

Uusi enkelielisa siis."

- Tätä minäkin ihmettelin? Voiko olla, että jos lapsi yrittää itsemurhaa ja päätyy sen takia pyörätuoliin, niin laitettaisiin vaan takaisin samaan kouluun? Kai siinä nyt menee aikaakin jo, että opettelee elämään pyörätuolin kanssa ja alkuun varmasti on mukana henkilökohtaiset avustajat sun muut?

Minua on itseäkin kiusattu koulussa 90-luvulla, silloin jo opettajat katsoivat läpi sormien sitä touhua mitä edelleen ihmettelen. Mistään näin rajusta ei todellakaan ollut kyse kuin nykyään ja vanhemmille en koskaan edes kertonut. Raskasta se oli jo silloin ja nykyään varmasti somen aikana aivan @!#$ä ja jos menee fyysiseksi.

Kunnon armeijakuri ja tarkkisluokat ainakin alkuun takaisin, sekä kiusaaminen rangaistavaksi. Kunnon rahalliset korvaukset uhrille niin alkaisi vanhempiakin kiinnostamaan, kiusaako se oma penska vai ei. Ryhmä lapsia ja etenkin teinejä vaatii vaan oikeasti ihan hlvetillisen kurin eikä mitään silittelyä. Meilläkin oli tosi villi luokka ja opiskelurauha oli ylästeellakin vaan niiden opettajien tunneilla, joiden silmille ei tosiaankaan hypitty. Lepsumpia opettajia vietiin aivan 6-0.

Lähettäjä: Lila 
Päivämäärä:   26.2.25 08:09:15

Aikuisten kesken kun olisi tuollaista, olisi se pahoinpitely. Kun lapsi tekee, sanotaan vain soosoo ja taputetaan päähän ja annetaan asian olla. Hienoa

Lähettäjä: Huokaus 
Päivämäärä:   26.2.25 08:18:13

Ei vain riitä kapasiteetti kaikilla, geenipooli on jo aika ohut ja tulos on sitten tätä. Kaikkien ei tarvisi lisääntyä.

Lähettäjä: Ruutu 
Päivämäärä:   26.2.25 08:24:16

Tähän liittyy hyvin vahvasti ihmisten heikentyneet sosiaaliset taidot. Ruudut vie yhä isomman osan arjesta ja ei tule enää sellasta normaalia pitkään jatkuvaa vuorovaikutusta. Ei opita tunnetaitoja ja konfliktien ratkaisua. Koskee myös ihan aikuisia. Tästähän on ollut aikuistenkin kohdalle juttua että lapsia ei synny, kun ihmiset ei pariudu. Lasten kohdalla ruutujen ja somen haitat vaan moninkertaistuvat. Toivon että some ja ruudut tulevat joskus laittomiksi alle 15 vuotiaille.

Lähettäjä: Huokaus 
Päivämäärä:   26.2.25 08:36:18

Miksi et itse kuse työpaikalla työkaverin takkiin tai riko sen rillejä, vaikka mieli tekisi..? Siksi, että saisit siitä rangaistuksen: sakkoja, linnaa, potkut.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.