Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tienaan enemmän kuin kerkeen kuluttaa

Lähettäjä: Udelias 
Päivämäärä:   25.2.25 14:24:02

...tai ainakin enemmän kuin koen mielekkääksi kuluttaa. Ainahan sitä vois ostaa lisää ja lisää jotain mutta en edes halua. Mulla ei vaan ole ketään perillisiä niin silleen ihan turhaa kasvattaa omaisuutta.

Onko kohtalotovereita?

Re: Tienaan enemmän kuin kerkeen kuluttaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.2.25 14:25:34

Lahjoita hyväntekeväisyyteen jos ahdistaa.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   25.2.25 14:26:54

Mulla on tilillä tilaa, voin auttaa!

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.2.25 14:36:51

Ei muuta kuin sijoittamaan, 50v päästä on sitten varaa luxushoitopaikkaan.

Päivämäärä:   25.2.25 14:39:56

Täällä sama ongelma! Ja meillä mieheni kanssa etuna vielä sekin, että olemme eläkkeellä jo molemmat.

Päivämäärä:   25.2.25 14:47:54

Luxushoitopaikka oliskin hyvä idea, mutta kummallakin puolella suvussa kaikki sairastuneet muistisairauteen niin hukkaan menee kun järki ei juokse.

Päivämäärä:   25.2.25 14:54:07

Niin moni muukin, siihen jopa kannustetaan. Oot varmaan joskus kuullut sellaisista termeistä kuin "säästäminen" ja "sijoittaminen"? Ne on luotu juuri tällaisia tilanteita varten.

Päivämäärä:   25.2.25 14:54:16

No toteuta unelmiasi NYT.

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   25.2.25 14:54:57

Jos minulla olisi rahaa kuin roskaa niin pistäisin sitä luonnon- ja eläintensuojeluun. Luonnonperintösäätiölle ja paikallisille eläinsuojeluyhdistyksille ensisijaisesti.

Päivämäärä:   25.2.25 15:04:02

Eläinsuojeluun olisi kiva laittaa rahaa jos suunnilleen tuntisi yhdistyksen. Paikallinen eläinsuojeluyhdistys on Hesy enkä kyllä sinne laita euroakaan :D Ei ole koskaan vaikuttanut järkevältä toiminnalta enkä ole itsekään saanut sieltä otettua eläintä kyn eivät edes käsittele sinne lähetettyjä hakemuksia.
Yhdelle paikalle kyllä lahjoitan, käyn usein ulkomailla lomalla paikassa X ja sinne lahjoitan paikalliselle yhdistykselle jotain.

Enivei rahan heittäminen tolleen jonnekin tuntuu epämukavalta. Että vaan antaisi sitä pois eikä saisi vastineeksi mitään. Olen kai myös sen verran pihi etten saa tosta hyvää mieltä.

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   25.2.25 15:06:30

Jos lahjoittaminen vaikka Luonnonperintösäätiölle tuntuu rahan hukkaan heittämiseltä niin mitä jos ostaisit itse metsää? Sen voi vain antaa olla, saat näin suojeltua luontoa ja voit joskus mennä vaeltelemaan ihan omassa metsässä.

Päivämäärä:   25.2.25 15:06:54

Saathan sinä vastineen siitä: tiedät antaneesi rahaa hyvään tarkoitukseen, sellaiseen tarkoitukseen jolla on sinulle väliä. Joudut vaan selvittämään mikä on sellainen asia mitä haluaisit edistää.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   25.2.25 15:14:56

Minäkin meinasin ehdottaa metsän tms. maan ostamista.

Työllä ansaittua rahaa en kyllä väen vängällä tuhlaisi johonkin tähyväntekeväisyyteen tms. (toki siivuja annan). Ennemmin sitten sijoittaisin pahan päivän varalle.

Voisko vähentää työtä ja niin panostaa hyvinvointiisi? Tehdä lyhyempää viikkoa tai pitää enemmän lomaa -vaikka kokonainen vuosi?

Minäkään en pidä materian ostamisesta, mutta palveluihin voisin laittaa enemmän kuin on varaa: hierontoihin, ravintoloihin yms. Lähikonditoria tekee ihanaa, törkykallista leipää, jota ostaisin viikoittain, jos olisi varaa.

Päivämäärä:   25.2.25 15:15:37

Tarinoin tähän vielä eläinsuojelusta. Nykyinen lemmikini on otettu eläinsuojelusta, pääkoppa sillä on terve mutta fyysisiä vaivoja löytyy. Otin sen, kun mulla on rahaa hoidattaa tuota fyysistä puolta eläinlääkärissä. Oli odottanut pitkään uutta kotia kun ihmisiä pelotaa ell laskut.

Päivämäärä:   25.2.25 15:16:22

Sijoitat ylimääräisen ja jäät sijoitusvarallisuuden turvin eläkkeelle hieman aikaisemmin, ellei työsi sitten ole sinulle se suurin intohimo.

Päivämäärä:   25.2.25 15:26:06

Tykkään työstäni ja teen sitä nykyään vain osa-aikaisesti! Työnantajan puolelta on kyllä iso paine tehdä 100% työaikaa, tää mua vähän huolestuttaa. Missään tapauksessa en halua kokonaan lopettaa, tylsistyisin kuoliaaksi. Varmaan ajautuisin käyttämään jotain huumeita jos olisi liikaa vapaa-aikaa. Taidan kyllä olla todella huono viihdyttämään itseäni. Ja kaikki raha mitä mulla on, on itse ansaittua! Olen tietenkin lapseton joten siksi sitä rahaa kertyy.

Hevosharrastus ollut tauolla ainakin 10 vuotta, siihenhän sitä rahaa saisi upotettua, mutta vaikka tykkään hevosista todella paljon ei joku ratsastustunneilla käynti ehkä vaan ole ihan mun juttu ja muutenkin sitä on vanhemmiten tullut araksi ja kankeaksi.

Ruokaan menee rahaa aivan hirveä määrä. Ravintoloissa tykkään syödä mutta sitä nyt olen vähentänyt kun hyvä ruoka siellä on epäterveellistä ja mulle on ilmaantunut elintasosairauksia.

Lähettäjä: Finito 
Päivämäärä:   25.2.25 15:53:35

Mun postilaatikkoon saat laittaa vaikka kuinka paljon. Tulee todelliseen tarpeeseen.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   25.2.25 16:02:32

Voi ku oliskin itsellä sama ongelma.
Käyn töissä mutta kaikki mitä tulee, myös menee.
4 lapsen yh-äitinä ei paljon säästöjä saada.
Eletään silti kaiketi ihan mielekästä elämää, tosin pari seuraavaa kuukautta huolettaa, kun olen ollut sairaslomalla ja tulot pudonneet.
Mutta eiköhän tästäkin selvitä eteenpäin.

Lähettäjä: downshift 
Päivämäärä:   25.2.25 16:12:37

Olen ratkaissut saman ongelman niin että en tienaa enää niin paljon, vaan vastineeksi pidän enemmän vapaata. Win-win-tilanne: Tienaan edelleenkin ihan riittävästi, jopa hyvin, mutta minulla on vapaa-aikaa varmaan kaksin-kolminkertainen määrä normiduunariin verrattuna.

Päivämäärä:   25.2.25 16:12:49

Mä toivon että mulla olis sisaruksia ja niillä lapsia. Siinä ois mielekäs sijoituskohde ja joku jolle jättää perintöö, mutta olen ainoa lapsi. Olen kumminiin köyhän perheen lapsi (siksi kai nää raha-asiat mietityttää. Niitä on lapsuidessani ja nuoruudessani aina murehdittu eikä se murehtiminen näköjään ikinä lopu.).

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.2.25 16:15:40

Kuluta enemmän.

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   25.2.25 16:18:20

Raskiisitko käyttää ystäviisi rahaa? Järjestä vaikka juhlat. Ja jos ei ilmatteeks viihti, niin pieni nimellinen pääsymaksu, joka sitouttaa. Tai kutsu ystäviä/sukulaisia ulkomaille tai vaikka lomalle suomessakin. Itse hommaavat matkat ja sinä kustannat ylläpidon tai toisin päin.
Ihan vain kaverin kutsuminen kylään ja tarjoat hyvät sapuskat. Jos on oikea ystävä, niin voit varmaan tän ongelman kertoa eikä ystävä ala oimppaa sulta rahaa.

Mä tein kk budjetin, joka pitää kuluttaa. Opettelin törsäämään. Ei se oikein onnistu, mut alkaa jo päästä pinttyneistä tavoista.

Päivämäärä:   25.2.25 16:20:42

"Varmaan ajautuisin käyttämään jotain huumeita jos olisi liikaa vapaa-aikaa."

No oho. Kannattaa varmaan ihan ensiksi kehittää elämälle muutakin sisältöä kuin työ. Ei sitä tiedä milloin oma työkyky järkkyy, siinä vaiheessa on ikävää jos koko elämältä katoaa pohja.

Lähettäjä: Järki hoi 
Päivämäärä:   25.2.25 16:27:59

Jos oikeasti olisit hyväsydämminen ja haluaisit lahjoittaa niin älä nyt ainakaan millekkään yhdistykselle tai järjestölle. Ne rahat menee nimittäin meidän johtajien taskuun ei ollenkaan sinne mihin tarkoitettu. Lahjoita suoraan jollekkin köyhälle jota yhteiskunta potkii koko ajan päähän. Vaikka anonyyminä ja käteisellä.

Päivämäärä:   25.2.25 16:29:52

Lahjoita jollekin kansallismieliselle pienpuolueelle.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   25.2.25 17:41:20

Uskoisin että esim. matkoihin saa menemään ihan niin paljon rahaa, kun vain haluaa. Panosta laatuun.

Lähettäjä: eeliö 
Päivämäärä:   25.2.25 17:46:41

Lähettäjä: J
Päivämäärä: 25.2.25 14:26:54

Mulla on tilillä tilaa, voin auttaa!

^^sama juttu. :D

Päivämäärä:   25.2.25 17:51:39

Matkustan paljon! Ehkä pari kuukautta vuodessa menee ulkomailla. Matkustus on suurin rahareikä elämässäni. Toki työnteko rajoittaa. Matkustan sellaisiin paikkoihin kuin haluan ja sen tasoisesti kuin haluan. Haluamani taso vaan ei ole kummoinen. Olen mielummin mökillä jossa lämmitän mestaa puilla kuin jossain kalliissa hotellissa. En ole saanut mitään irti boutique majoittumisista, aivan toisenlaiset kokemukset jää positiivisina mieleen. Enkä tykkää kaupunkilomista jotka noin muuten olisivat kalliimpia. Kuljen matkoillakin luonnossa eikä se maksa kuin autovuokran verran.

Lähettäjä: AMOR 
Päivämäärä:   25.2.25 18:03:57

Muista myös että käärinliinoissa ei ole taskuja.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   25.2.25 20:25:30

Etkö tarvi mitään isompaa mihin säästää? Remonttia/autoa/uutta sänkyä tms?

Päivämäärä:   25.2.25 20:26:56

Lähettäjä: Udelias
Päivämäärä: 25.2.25 15:04:02

Eläinsuojeluun olisi kiva laittaa rahaa jos suunnilleen tuntisi yhdistyksen.

No Facessa Kissan kulma hakee just rahoitusta Miusun kuluihin (ihan järjetöntä, olisivat laittaneet piikille sen elukan)

Lähettäjä: No? 
Päivämäärä:   25.2.25 20:30:16

Ap, tulit kertomaan lama-aikana tämän tänne syystä että???

Päivämäärä:   25.2.25 20:30:48

https://kelsu.net

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   25.2.25 20:45:43

Matkusta paikkoihin, joissa voit tukea vähävaraisempia. Jaa rahaa, jos joku mielestäsi sitä ansaitsee. Vai onko päässäsi vain säästämisen tyhjyys?

Päivämäärä:   25.2.25 23:58:43

"Ap, tulit kertomaan lama-aikana tämän tänne syystä että???"

Koska jokaisella on ne omat murheet lähimpänä omaa sydäntä.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   26.2.25 00:52:32

Minullakin jäi rahaa säästöön joka kuukausi, vaikka en sitä tavoitellutkaan. Sitten sairastuin. Työelämään paluun ajankohdasta ei ole tietoa. Säästöjen takia raha-asiat eivät stressaa nyt huonommassakaan tilanteessa.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   26.2.25 01:52:16

Ei siis saa sanoa, että omalla kohdalla on asiat hyvin, jos joillain muilla ei ole? Jotenkin tyypillistä suomalaisuutta tämä. Kuten Udelias, myös minä vietän vuosi tasolla siinä 2 kk ulkomailla, osan pätkissä ja pidemmin yhden kuukauden putkeen. En ole rikas, mutta elän säästeliäästi. Miksi se olisi muilta pois?

Päivämäärä:   26.2.25 02:36:17

Viime laman aikaan olin teini, eikä lama perhettäni juuri koskettanut koska ei ollut lainaa ja työt vanhemmilla säilyivät. Sen muistan lamasta melkeinpä suurimpana, että jos tilanteesi on ihan hyvä, niin älä kommentoi mitään. Ole hiljaa. Paras niin.

Nyt on vaikea käsittää, että olisi lama. Koska tilanteeni on ihan hyvä, töitä on. Niin on kavereillakin. Eikä niin pahoja laman merkkejä näy, kuin silloin 90-luvulla. Mutta paras silti olla hiljaa, niin kuin silloinkin.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   26.2.25 02:54:14

-, tottahan se on, että aina on ja tulee olemaan erilaisia taloustilanteita. Osa on seurausta omista valinnoista, osa ei. Udelias on ihan yhtälailla tervetullut kertomaan omasta tilanteestaan. Olen itse yh:n lapsi ja ei meillä ollut varaa kaikkeen, mitä parhaalla ystävälläni oli. En osannut kahdehtia sitä silloin, enkä osaa nytkään. Ei se ole itseltä pois, jos jollain on jotain muuta kuin itselläni on.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.