Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Palautuuko vatsa synnytyksen jälkeen?

Lähettäjä: naisethoi 
Päivämäärä:   25.2.25 13:43:57

Olen 33 vuotias ja ensimmäinen lapsi vasta tulossa, palautuuko vatsa enää entiselleen entä iho? Kokemuksia kaivataan myös sektiohaavasta..

Re: Palautuuko vatsa synnytyksen jälkeen?

Lähettäjä: F 
Päivämäärä:   25.2.25 13:44:37

Palautuu kyllä, mulla ei ole edes raskausarpia.

Lähettäjä: näin 
Päivämäärä:   25.2.25 13:45:18

Ei ainakaan itsestään.

Lähettäjä: Bink 
Päivämäärä:   25.2.25 13:49:19

Ekan jälkeen palautui suht hyvin. Tehtiin kiireellinen sektio. Olisi varmaan palautunut vielä paremmin, jos olisin jumppannut enemmän. Jäi varmaan pieni erkanema. Sektiosta jäi arpi, mutta ei se ole mitenkään vaivannut ja on jo aika haalea. Sektiohaava tehdään lähelle karvoituksen reunaan, joten ei se mitenkään paista kaikelle kansalle keskellä vatsaa. Toisen lapsen jäljiltä on jäänyt selvä erkauma ja vatsa pömpöttää ja näyttää isommalta kuin ennen raskautta vaikka paino on sama kuin aiemminkin. Kaippa tän pömpän saisi pois jos kävisi fyssarilla hakemassa liikkeet ja jaksaisi tehdä niitä myös.

Lähettäjä: ninni 
Päivämäärä:   25.2.25 13:49:59

Palautui ennalleen eikä raskausarpia minullakaan. Ehkä ihan vähän elastisuutta hävinnyt alavatsan ihosta, ei ole kuitenkaan mikään löllö. Olin 38 kun vauva syntyi jos iällä merkitystä. Alakautta synnytin joten sektiohaavasta ei kokemusta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.2.25 14:01:21

Palautui kaikista kolmesta, kaksi arpea jäi jotka aika huomaamattomia.
Nyt 50+ iässä alkaa kyllä vatsa olla sellainen pehmeä, jos olis läskiä, takuulla roikkuisi.

Päivämäärä:   25.2.25 14:23:22

Mulla palautui (yksi raskaus) vaikka vatsa oli tosi iso ja itse olen pieni.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   25.2.25 14:23:37

Palautui, mutta ehkä nuori ikäkin ja alhainen lähtöpaino vaikutti. Kiloja ei tullut raskauden aikana paljoa. Entiset housut mahtui muutama päivä synnytyksen jälkeen.

Toisille voi tosin tulla helpommin jälkiä, vaikka tekisi itse mitä.

Lähettäjä: Minerva 
Päivämäärä:   25.2.25 14:41:30

Minulla ei palautunut. Synnytin 33 ja 38-vuotiaana. Minulla on aika lyhyt keskivartalo ja raskausvatsa ehkä sen takia pyöristyi molemmilla kerroilla tosi isosti tuohon etupuolelle. Ylimääräisiä kiloja ei juurikaan tullut.

Nuorin on nyt 6v, vatsanahka jäi löysäksi, arpia ei ole. Sain myös vatsalihasten erkauman, varmaan jo ekassa rakkaudessa, mutta siitä ei jostain syystä puhuttu neuvolassa tai muuallakaan ja sain tietää koko asiasta vasta kuopuksen syntymän jälkeen. Erkaumaa en ole saanut kokonaan kuntoutettua.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   25.2.25 14:45:04

Palautuu se joskus suunnilleen, mutta ei tosiaan heti

Päivämäärä:   25.2.25 14:48:41

Missä mielessä? Pömppö jäi ja erkaumaa. Arpia ei ollutkaan.

Olen huomaavinani, että pitkäselkäisillä vatsa jää yleensä litteämmäksi. Meillä lyhyemmillä vatsa ikään kuin tursuaa enemmän ulos ja pömppöä jää helpommin.

Päivämäärä:   25.2.25 15:28:52

Minulla palautui hyvin vaikka maha oli valtava, siis yli 160cm. Lähtöpaino 55kg ja maha pullistui järkyttävästi eteenpäin. Kolmas syntyi sektiolla ja arven päälle jäi kunnon räystäs. Maha olisi litteä muuten mutta toiselta puolelta arpi vedetty tiukalle ja yläpuolella on kunnon rulla.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   25.2.25 15:31:30

Yksilöllistä, ja jokseenkin tuurista kiinni. Riippuu paljon ihokudoksen tyypistä, vatsan mallista jne.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   25.2.25 16:14:57

Vain yksi synnytys ja palautui täysin ennalleen. 34 v olin kun pojan sain. En lihonut ylimääräistä ja kilot jäi kahta vaille laitokselle. Helppo raskaus ja lapsi, pystyi treenaan loppuun asti ja aloittaan melkein heti. Pitkä olen ja pitkä selkä, auttoi asiaa?

Lähettäjä: Kolmas täti 
Päivämäärä:   25.2.25 16:16:32

Kolme lasta päälle kolmikymppisenä ja palautui. Harrastan liikuntaa säännöllisesti, mutta en treenaa tavoitteellisesti enkä katso syömisiä.

Sittemmin olen kerännyt muutaman kilon enemmän kuin ennen lapsia (normaalipainossa edelleen) ja saanut pienehkön alavatsapömppiksen, josta en tykkää. Mutta lapsia en voine tästä syyttää ;)

Päivämäärä:   25.2.25 17:27:13

"LähettäjäK

Päivämäärä25.2.25 15:31:30

Yksilöllistä, ja jokseenkin tuurista kiinni. Riippuu paljon ihokudoksen tyypistä, vatsan mallista jne."

Tämä. Ja vaikka kuinka jumppaisit ja tekisit kaiken oppikirjan mukaan, niin ei välttämättä palaudu. Jos synnyttänyt poikkeaa synnyttämättömästä ei se lääketieteessä ole mikään ihme, vika tms. Se on aivan normaalia. Samoin kuin se, että vanhoilla ihmisillä voi olla ryppyjä.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   25.2.25 17:30:53

Kyllä lähes kaikille jää tietynlainen alavatsa. Mulle myös jäi.

Lähettäjä: Riina 
Päivämäärä:   25.2.25 17:32:03

Palautuu. Mulla se palautui kyllä lähes itsestään, lähdin kotiinkin hoikempana kuin ennen raskautta :D imetys ja vaunulenkit teki loput.

Päivämäärä:   25.2.25 17:32:53

4 synnytystä alle kolmikymppisenä, palautui. Vuodet 30-40 aivan lauta vatsa, nyt viiskymppisenä hirvee pömppö, mut ei siis lasten syytä! :)

Lähettäjä: Erakkorapu 
Päivämäärä:   25.2.25 17:36:20

Palautui ja palautui ihan itsestään. Jälkitarkastuksessa terkkari oli ihan ihmeissään miten hyvin vatsalihakseni ovatkaan palautuneet, ei kuulemma koskaan aikaisemmin ole tavannut ketään, jolla niin hyvin ja nopeasti palautunut.

Mutta en voi luvata, että sinulla käy samoin.

Lähettäjä: Häh 
Päivämäärä:   25.2.25 18:38:03

Ekasta palautui,toisesta ei. Olen alle 160cm ja vatsa kasvoi ainoastaan eteenpäin. Jäi pahat ja isot arvet. 2 sektiota ja haava ommeltu niin kireälle, että vetäytyy sisäänpäin, jonka takia arvon päällä ns. rasvamakkara. Erkaumaa useampi sentti, joka jumpasta huolimatta ei parantunut. Liikun ja treenaan säännöllisesti, mutta vatsa on mikä on..

Lähettäjä: Hups 
Päivämäärä:   25.2.25 18:43:30

Mulla on palautunut molemmista täysin. Vika syntyi kun olin 39v, eli ei edes kyse siitä, että olisin ollut nuori jne. Kudostyyppi määrää miten palautuu.

Päivämäärä:   25.2.25 18:50:20

Osalla joo, osalla ei.

Jos nahka repeilee ja tulee arpia, ei palaudu räysin samanlaiseksi kuin ennen raskautta.

Lähettäjä: Hoo 
Päivämäärä:   25.2.25 19:20:21

Mulla palautui vatsa täysin raskaudesta (26-vuotiaana). Ei tullut mahaan raskausarpia. (Rintoihin tulleet raskausarvet ovat kyllä haalistuneet hyvin huomaamattomiksi, niin että ei niistä isoa jälkeä olisi varmaan mahaankaan jäänyt.

Lähettäjä: Vehnä 
Päivämäärä:   25.2.25 19:29:19

Kolme lasta ikävuosina 25-29 ja täysin on palautunut nyt muutamas vuotta myöhemmin. Paino normaali/hoikka ennen ja jälkeen raskauksien eikä kilojakaan tullut kuin noin 8. Kaikki lähti aina imetyksen aikana. Ainoa muisto on haalistunut sektioarpi alavatsalla 1. ja 3. lapsista.

Päivämäärä:   25.2.25 19:32:11

23 vastauksesta 7 käsitteli kiloja. Pistää miettimään....

Miksi jopa uuden elämän synnyttämisen äärellä keskitytään naisen painoon? Voisiko tästä pikkuhiljaa päästä eroon ja muuttaa ajatus siihen että pääpaino on toiminnallisuudessa. Tuntuu että hyvin korostuneesti näissä keskusteluissa aina nousee esiin paino. Miksi?

Tämän nostan esiin siksi, että en ymmärrä miten painon muutokset liittyvät synnytyksestä palautumiseen. Vaikka kiloja jäisi enemmän, on voinut synnytyksestä palautua hyvin. Ihmisen paino voi vaihdella elämän aikana.

Lähettäjä: Eve 
Päivämäärä:   25.2.25 19:40:25

2 lasta, 38- ja 40- vuotiaana synnyttänyt. Toinen sektiolla. Vatsa palautui täysin. Ei raskausarpia.

Lähettäjä: M45 
Päivämäärä:   25.2.25 19:48:35

Mullei oo palautunnu, vaikken oo synnyttännykkä. Noussu son.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.2.25 19:50:34

1 lapsi 35v. Nestettä kerääntyi raskauden aikana paljon, mutta silti ei jäänyt arpia. Sektion takia jäi pienen pieni makkara arven yläpuolelle (ennen raskautta litteä vatsa), joka ehkä voisi kadota, jos laihtuu loput vatsaläskit. Muuten palauduin hyvin, mutta muutama kilo on enemmän painoa…

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   25.2.25 20:04:20

.; aloittaja kysyi nimenomaan vatsan palautumisesta. On siinä pikkuisen eroa tuleeko kiloja 8 vai 28 ja jääkö kaikki laitokselle vai kantaako vauvakiloja vielä kuopuksen raakatessa partaa.

Ei tehdä kiloista mörköjä ihan luonnollista niistä on puhua ja etsiä hyvä vertailukohta itselleen.

Ei oteta vakavasti ja pahoiteta suotta mieltä, ketju pysyi ihan asiallisena eikä haukuttu ketään.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   25.2.25 21:19:53

Ei se enää samalta näyttänyt kuin aiemmin mutta ei mitään himo pussia tai arpia tai roikkuvaa nahkaakaan ole tullut. Jotenkin vain... eri muotoinen vähän :D erkaumaakaan ei kuulemma ole.

Päivämäärä:   25.2.25 21:22:43

".; aloittaja kysyi nimenomaan vatsan palautumisesta. On siinä pikkuisen eroa tuleeko kiloja 8 vai 28 ja jääkö kaikki laitokselle vai kantaako vauvakiloja vielä kuopuksen raakatessa partaa."

"Vatsa" ainakin itselle on paljon muuta kuin paino. Iho ja vatsalihakset, erkauma, arvet. Painohan vaikuttaa koko kroppaan, ei vain vatsaan.

Entä mikä on "vauvakilo" kun lihoa voi ihan ilmankin vauvaa. Elämä voi muuttua, paino voi vaihdetta, elämäntilanne, harrastukset ja aktiivisuus voi vaihdella. Kuka puhuu vaikka työnaloittamiskiloista? Tai parisuhdekiloista? Kuinka moni kertoo "miten toivuit erosta" kysymykseen, että nopeasti lähti parisuhdekilot ja sinkkupainossa oli siinä vaiheessa kun ukko kantoi vikat muuttolaatikot.

Palautuminen on vähän eri asia. Esimerkiksi lihominen ei ole mikään välttämättömyys raskaudelle kuten vaikka ihon venyminen. Ihon on pakko venyä, jotta vauva mahtuu olemaan. Niinpä on aiheellista esim. ihon kohdalla puhua palautumisesta. Sen sijaan lihominen ei siinä mielessä kuulu raskauteen, se ei ole välttämätöntä eikä siitä tarvitse "palautua". Joku lihoo, joku ei. Sama voisi tapahtua ilman vauvaakin. Jos "kilot jää synnärille" tarkoittaa se ettei ole lihonut. Näin ollen näen lihomisen raskaudesta täysin erillisenä asiana, joka on yksilöllistä ja henkilökohtaista.

Paino on myös ainut asia näistä josta naisia pahiten sheimataan. Koska jokainen voi laihduttaa se on "ok" arvottaa naisia sen mukaan miten nopeasti ovat taas hoikkia. Miehen silmää miellyttäviä.

Jotenkin toivoisin että varsinkin näin ison asian äärellä voisimme luoda kulttuuria, jossa synnyttänyt nainen saa rauhan ulkonäköpaineilta ja vaatimuksilta tavoitella sitä.

En ole pahoittanut mieltä, mutta haluan yleisesti ottaen että ihmiset miettisivät millaisia vaatimuksia luovat muille, mille asioille annetaan painoarvoa. Vaikka se oma osa olisi todella pieni, niin kokonaisuus muodostuu pienistä osista ja jos nuori nainen kuulee ennen raskautta esim. 300 kertaa kun joku puhuu miten kilot sitä ja kilot tätä raskausaikana, niin eikö se luo kuvaa, että paino on sitten tärkeä juttu. Ja jokainen tietää ettei se ole neutraali.

Lähettäjä: zxc 
Päivämäärä:   25.2.25 21:32:07

En ole itse synnyttänyt, mutta olen aika aktiivinen seuraaja tuolla kauneuskirurgian puolella ja kyllä joku abdominoplastia raskauden jälkeen on varmaan heti rintojen korjaamisen jälkeen yleisin mitä kysellään. Eli juurikin jäänyt iho roikkumaan, erkaumaa ym.

Hyvä uutinen on tietysti tosiaan vaikka ei palautuisikaan, nuo on yleensä korjattavissa.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   25.2.25 22:06:45

Ekasta palautui hyvin, saa nähdä, miten nyt.

.: kirjoitit kauniisti <3.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.