Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kokemuksia rannemurtumasta

Lähettäjä: Ruska 
Päivämäärä:   25.2.25 12:39:53

Kertokaa toipumisprosessista ym miten meni kaikki rannemurtuman kanssa. Sujuiko toipuminen hyvin? Pitikö leikata? Miten kipu/turpoilu kesti? Kuinka kauan kipsiä pidettiin ja olitko kokoajan sairaslomalla.

Itsellä murtui ranne sunnuntaina värttinäluun osalta, eikä nilkan hiusmurtumaa lukuunottamatta ole mikään murtunut. Kaipaisin kokemuksia asiasta! Kiitos!

Re: Kokemuksia rannemurtumasta

Lähettäjä: Kk 
Päivämäärä:   25.2.25 13:02:28

Pirstaleinen rannemurtuma, leikattiin ja 6 vkoa sairauslomaa. Hyvin parantui eikä jäänyt liikerajoitteita. Kipuilu/turvotus kesti muistaakseni muutaman viikon. Liikeratoja ja voimaa tukevia harjoituksia kannattaa tehdä annettujen ohjeiden mukaan, ne edistävät paranemista.

Päivämäärä:   25.2.25 13:07:25

Kk: kiitos! Olitko kokoajan sairaslomalla ja mitä teet työksesi?

Päivämäärä:   25.2.25 13:10:33

Teen toimistotyötä ja olin sairauslomalla koko ajan.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   25.2.25 13:16:59

Kumpikin ranne murtunut, molemmat olivat 4 viikkoa kipsissä. Toisen leikkaamista harkittiin, mutta päätettiin olla leikkaamatta. Paranivat kumpainenkin ihan hyvin, vähän olivat jäykkiä kun kipsi poistettiin ja toinen ranne ei käänny ääriasentoihin ihan niin hyvin kuin ennen murtumista. En muista, mikä luu oli kyseessä kummassakin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.2.25 13:22:54

Värttinäluu murtui siististi. Silmin nähtävää turvotusta ei käytännössä ollenkaan. Murtumalinja pysyi hyvin paikallaan, 6 viikkoa oli käsi kipsissä. Kättä pystyi käyttämään normaalisti. Ennen kipsin laittoa yhdestä tietystä kohdasta painaminen ja jotku liikkeet teki kipeää. En tainnut edes Buranaa joutua syömään. Kipsin poiston jälkeen ei jäykkyyttä tmv. Lääkärikin hämmästeli kuinka hyvin oli parantunut.

Päivämäärä:   25.2.25 13:23:51

Lisään vielä että itselläni ei siis kipsiä ollut, koska leikattiin ja laitettiin laatta ja ruuveja. Käden käyttö piti aloittaa hyvin pikkuhiljaa ja rasitusta lisätä vähitellen. Ranne oli pitkään (eli useita viikkoja) kankea, eikä esim kiertynyt kunnolla. Puristusvoima oli olematon. Sitkeällä päivittäisellä harjoittelulla parani kuitenkin ennalleen.

Päivämäärä:   25.2.25 13:57:25

Kiitos. Näyttää siltä, että murtuma oli siisti vaikka ihan kunnolla murtuikin. Nyt on ainakin tosi kipeä ja tärähdykset ym sattuu. Ja käyttää ei kuulemma saa vaikka pystyisikin. Harmittaa kyllä, ja tuntuu että ei uskalla edes ajatella miten tämän kanssa uskaltaa mitään tehdä, kun tuntuu että kaikki sattuu.

Päivämäärä:   25.2.25 15:57:25

Saa kertoa lisää kokemuksia! Kiitos jo vastanneille.

Päivämäärä:   25.2.25 16:16:21

Olen ollut töissä päivystyksessä ja aika paljon noita murtumia leikattiin sitten myöhemmin kun eivät olleet konservatiivisella hoidolla parantuneet

Päivämäärä:   25.2.25 16:17:14

Oho mulla vahingossa sama nimi kuin jollain aiemmin kommentoineella mutta olen siis eri henkilö

Lähettäjä: Music 
Päivämäärä:   25.2.25 16:53:54

Hyvä-asentoinen murtuma, 5 viikkoa kipsihoitoa, ei sairaslomalla, ei leikkausta. Kipsin jälkeen ahkerasti venyttelyä ja taivuttelua. 6 kk jälkeen kunnossa, joskin hieman vielä kipuilee ääriasennoissa. Oli ensimmäisen kuukauden kipsin poiston jälkeen kipein, heikko ja jäykkä. Kolmen kuukauden jälkeen oli vielä vähän hermotusongelmaa.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   25.2.25 17:28:40

Oikea ranne murtui. Oli kipsissä muistaakseni 3 vkoa. Koko ajan olin saikulla. Olin työssä, jossa piti nostella tavaroita. En aluksi edes tajunnut, että ranne oli murtunut ja menin vasta kolmen päivän päästä lääkäriin. Ranne parani hyvin. Ärsyttävintä oli kun yritin mm. väärällä kädellä kirjoittaen tehdä tenttejä. Kaikki hampaiden pesu ym. piti opetella tekemään toisella kädellä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.2.25 17:35:54

Mulla murtui vasen ranne. Oli kipsissä vissiin 8 viikkoa, ei ollut oikeastaan kipeä kun ensimmäisen viikon ajan. Sitten helpotti pahimmat kivut ja turvotus. Saikulla olin ehkä pari viikkoa, opiskelin tuolloin ja oli työssäoppiminen alakoulussa menossa, ja sinne pystyin menemään kipsin kanssakin. Toki kipsi hankaloitti elämään, kun olen vielä vasenkätinen.

Toki tuo pirulainen luutui väärään asentoon ja kipeytyi sitten käytössä, ni vuotta myöhemmin leikattiin. Sahattiin luu poikki ja ruuvattiin uudestaan kasaan. Silloin ei kipsi tainnut olla kuin 6 viikkoa. Silloinkin toipuminen sujui hyvin, ja kivut helpotti ensimmäisen viikon jälkeen. Ei ole vaivannut millään tavalla sen jälkeen.

Lähettäjä: Höpö 
Päivämäärä:   25.2.25 18:30:20

Värttinäluu murtui 9 vk sitten. 5 vk kipsi. 3 vk kärvistelin kipsin poiston jälkeen, kun sattui ranteen yläpuolelle, lähes puoliväliin käsivartta. Kävin fyssarilla. Peukalosta joku loitontaja tms jänne ottanut osumaa. Ei saa kuntouttaa nyt. Rannetuki ollut nyt 2 vk. Kaikki sormet liikkuu kivuttomasti jne, mutta tietyt käden asennot sattuvat niin maan perkuleesti. Ei saa käsineittä käteen tai ei voi vääntää mitään (hokkeja )Saikkua oli 3 pv. Toimistotötyö, tein yhdellä kädellä työt. Ilmeisesti ei luutunut ihan kohdilleen, koska ranne on ”littana” Ehkä pitää käydä ottamassa jotain kortisonia tms jänteeseen.

Lähettäjä: Vääk 
Päivämäärä:   25.2.25 19:11:02

Kyynärvarteen tuli isku ja värttinäluu murtui n. kyynärvarren puolivälistä. Murtuma oli tosi siisti, mutta luun päät olivat sen verran erillään, että oli leikattava. Odotin leikkausta viikon verran käsi kipsissä. Käsi ei ollut silloin kipeä, ja leikkauksen jälkeen söin viikon verran kolmea kipulääkettä ja sitten aloitin lääkityksen purkamisen jättämällä ensin kolmiolääkkeen ja sitten pikkuhiljaa muut pois. Käsi oli yhteensä 6 viikkoa kipsissä ja 2 viikkoa lastassa, ja ainoa kipu koko aikana oli sellainen tympeä jomotus joinakin öinä. Pidemmille kävelyille laitoin käden kantoliinaan, koska se heiluminen kävellessä tuntui ikävältä.

Olin melkein peloissani, kun kipsi otettiin pois. Tuntui, että käsi on ihan lasia ja hajoaa jo katseesta. :D En saanut vielä kahteen viikkoon nostella mitään vesilasia painavampaa, mutta rauhalliset taivuttelut sai aloittaa muistaakseni heti. Lastaa täytyi pitää ensin viikon verran koko ajan ja vielä viikko öisin. Lääkäri antoi ohjeet liikkuvuus- ja voimistusharjoituksiin ja niitä noudattaen kädestä tuli oikein hyvä. Tarvitsen käsiäni töissä paljon, joten sain palata töihin vasta kun olin ollut kaksi viikkoa ilman lastaa. Olin siis yhteensä 8 viikkoa sairaslomalla.

Nyt murtumisesta on reilu vuosi ja käsi on tosi hyvä. Voimat ja liikkuvuus ovat palautuneet. Murtuman kohdalla tuntuu ikävä paine, jos yritän vääntää oikealla kädellä voimakkaasti jotain tai roikuttaa jotain painavaa pelkästään oikean käden varassa. Olen erittäin tyytyväinen siihen, miten helposti kaikki lopulta meni ja kuinka hyvin käsi parantui.

Päivämäärä:   25.2.25 19:56:44

Kiitos taas. Olin itse jo epäonnisena muusta syystä sairaslomalla, ja vähän nyt kysymys miten sairasloman kanssa menetellään sitten tämän edellisen päätyttyä. Teen toimistotyötä tai siis päätetyöskentelyä, mutta vaikea kuvitella miten saan operoitua yhdellä kädellä näppäimistöä ja hiirtä?

Käsi hoidettiin yöpäivystyksessä ja tuntuu, että paljon jäi kysymyksiä siinä hässäkässä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.2.25 20:56:41

Mulla on murtunut värttinäluu. Oli siisti murtuma ja kipsissä oli muistaakseni vain 3 vk. Olin silloin opiskelija ja vieläpä kesälomalla, mutta toimistotyötä olisi kyllä pystynyt tekemään. Raskaammat hommat (esim. tallityöt) sitten jäikin välistä vielä jonkin aikaa kipsin poiston jälkeenkin.

Päivämäärä:   25.2.25 21:08:03

No se jääköön nähtäväksi! Minulle laitettiin samantien viisi viikkoa kipsissä. Ja nyt on tosiaan todella kipeä enkä kipsatulla kädellä ainakaan vielä pysty tekemään yhtään mitään kun pienikin tärähdys sattuu. Turposi myös kaatumisen jälkeen aika nopeasti, ja murtuma on ilmeisesti koko ranteen matkalta. Toivottavasti pahin kipu ja jomotussärky lähtee pian.

Lähettäjä: Music 
Päivämäärä:   25.2.25 21:48:56

Täältä vielä täydennys. Minullakin hoidettiin murtuma päivystyksessä, mutta sairasloma-asia tarkasteltiin työterveyslääkärillä. Hän laittoi vielä kontrolliin käsikirurgille varmuudeksi. Mutta ihan toimistotöitä tein, eikä sairaslomaa tarvinnut. Sai yrittää kirjoitella tietokoneella, kun se on hyvää sormijumppaa ja estää osaltaan turvotusta. Vaikeus oli käsin kirjoittaminen. Aivan todella vaikeaa, kun piti oikeakätisenä vasemmalla joskus kirjoittaa jotain muistiin.

Lähettäjä: Höppänä 
Päivämäärä:   25.2.25 22:02:28

Ranne/värttinäluu murtui, kipsissä 5 vkoa ja oli kääntynyt virheasentoon eli mutkalle. Kävin käsikirurgilla, mutta en mennyt uudestaan enää vuodden päästä kun olisi pitänyt päättää tarviiko leikata vai ei; alkukankeuksien jälkeen toimii muuten paitsi ei käänny kokonaan kämmen ylöspäin. Joskus vähän haittaa esim painoja nostaessa käsi ei ole niin stabiili koska mutka.

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   25.2.25 23:53:58

Joskus nuorena värttinäluu murtui. En muista kunnolla kun tuosta on 25 vuotta aikaa. Sen muistan että toipuminen oli muuten nopeaa, mutta vuoden verran kesti asentokipu, jos sattui ottamaan tukea kädellä sopivassa kulmassa niin silmissä sumeni. Asentovirhe käteen jäi mutta sitä ei huomaa muussa kuin jos koittaa sovittaa rannetukea tai rannesuojaa. Harrastin tuolloin aktiivisesti rullaluistelua ja rannesuojan saaminen oikeaan asentoon oli hyvin hankalaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.