Lähettäjä: Vääk
Päivämäärä: 25.2.25 19:11:02
Kyynärvarteen tuli isku ja värttinäluu murtui n. kyynärvarren puolivälistä. Murtuma oli tosi siisti, mutta luun päät olivat sen verran erillään, että oli leikattava. Odotin leikkausta viikon verran käsi kipsissä. Käsi ei ollut silloin kipeä, ja leikkauksen jälkeen söin viikon verran kolmea kipulääkettä ja sitten aloitin lääkityksen purkamisen jättämällä ensin kolmiolääkkeen ja sitten pikkuhiljaa muut pois. Käsi oli yhteensä 6 viikkoa kipsissä ja 2 viikkoa lastassa, ja ainoa kipu koko aikana oli sellainen tympeä jomotus joinakin öinä. Pidemmille kävelyille laitoin käden kantoliinaan, koska se heiluminen kävellessä tuntui ikävältä.
Olin melkein peloissani, kun kipsi otettiin pois. Tuntui, että käsi on ihan lasia ja hajoaa jo katseesta. :D En saanut vielä kahteen viikkoon nostella mitään vesilasia painavampaa, mutta rauhalliset taivuttelut sai aloittaa muistaakseni heti. Lastaa täytyi pitää ensin viikon verran koko ajan ja vielä viikko öisin. Lääkäri antoi ohjeet liikkuvuus- ja voimistusharjoituksiin ja niitä noudattaen kädestä tuli oikein hyvä. Tarvitsen käsiäni töissä paljon, joten sain palata töihin vasta kun olin ollut kaksi viikkoa ilman lastaa. Olin siis yhteensä 8 viikkoa sairaslomalla.
Nyt murtumisesta on reilu vuosi ja käsi on tosi hyvä. Voimat ja liikkuvuus ovat palautuneet. Murtuman kohdalla tuntuu ikävä paine, jos yritän vääntää oikealla kädellä voimakkaasti jotain tai roikuttaa jotain painavaa pelkästään oikean käden varassa. Olen erittäin tyytyväinen siihen, miten helposti kaikki lopulta meni ja kuinka hyvin käsi parantui.
|