Lähettäjä: Bink
Päivämäärä: 25.2.25 10:10:53
En koskaan saanut sellaista vahvaa tunnetta asiasta. Tapasin mieheni ollessani 19-v. Suhde tuntui heti sellaiselta loppuelämän valinnalta. Mentiin naimisiin 10 vuotta tapaamisen jälkeen. Oltiin päästy työelämään ja oli rahaa tehdä asioita, matkustella jne. Siinä hurahti useampi vuosi. Tajusin sun ikäisenä, että jos haluamme lapsia, niin nyt on tehtävä ratkaisu. Keskustelin miehen kanssa asiasta. Molemmat myönsi, että muutos pelottaa, ei niinkään se lapsi. Ajattelin myös sitä, miten paljon oma lapsuuden perhe oli minulle antanut. Sitten vaan päätettiin järkisyihin vedoten, että yritetään. Ajattelimme, että tekemätöntä katuu enemmän kuin tehtyä. Olin just täyttänyt 35 kun esikoinen syntyi. Myös toinen lapsi tehtiin järkeen perustuen, koska haluttiin sisarus esikoiselle. Hän syntyi kun esikoinen oli 3,5-v. ja minä rapiat 38.
Tavallaan lapset eivät ole muuttaneet mitään ja tavallaan kaiken. Elämän prioriteetit ovat itsestään muuttuneet ja sellaiset asiat mitkä ennen olivat tärkeitä, eivät enää ole. Lapset ovat antaneet uutta, ihanaa sisältöä elämään. Olen itse muuttunut ja kasvanut vanhemmuuden myötä. Silti se tuttu arki töineen, kotihommineen, kavereiden näkemisineen pyörii. Ei elämä ympärillä ole mihinkään pysähtynyt. Toki on ollut kausia kun on tosi väsynyt ja parisuhde on ollut koetuksella, mutta ne menevät ohi. Se on totta että lasten kanssa on helppo jumahtaa kotiin, koska tekemistä kyllä riittää ja välillä on niin väsynyt ettei huvita tehdä mitään. Mutta oma aktiivisuus on ihan itsestä kiinni, eikä lapset täysin estä omia harrastuksia.
Mä luulen, että niillä, joiden oma elämä jää katkolle, suurin ongelma on itsekäs puoliso. Omista ystävistä löytyy niitä, joiden äijät ei tee oma-aloitteisesti mitään ja äiti joutuu neuvottelemaan itselleen vapaaillan. Siis isä on joku aikuislapsi, joka hengaa mukana, mutta on isä just sen tunnin viikossa kun äiti käy yksin kaupassa. Kun äiti on työreisussa, lapsi kuljetetaan äidin äidille hoitoon kun isä ei pysty tai siis halua hoitaa lasta. Äiti hoitaa kodin, työt, lapsen harrastukset, vaatehankinnat. Siis ihan kaiken. Mutta tämä oli kyllä nähtävissä äijästä jo ennen lapsen syntymää, joten yllätys se ei ainakaan meille ulkopuolisille ole ollut.
Meillä vanhemmuus on yhteinen juttu ja molempien menot on itsestäänselvyyksiä. Molemmat on lasten kanssa, tekee kotityöt, käy kaupassa, osaa pakata lasten tavarat olipa menoa mihin vaan. Käyttää neuvolassa, hammashoidossa, vie harrastuksiin jne.
Sanoisin, että eivät lapset ole välttämättä mikään selviö kaikille. Jos itse olisin jäänyt odottamaan jotain tunnetta, ei lapsia olisi tullut tehtyä. Mulle se oli plus-miinus peli ja heittäytyminen tuntemattomaan.
|