Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Toimeentulotuki ja kuolinpesä

Lähettäjä: Uuni 
Päivämäärä:   25.2.25 07:42:56

Mitenköhän tämä asia menee, laskurin mukaan saisin toimeentulotukea, olen kokoaikatyössä mutta palkka on pieni.
Kuitenkin isäni kuolinpesä on jätetty jakamattomaksi eli jaetaan vasta äitini kuoltua. Vaikuttaako tämä? Siellä siis omakotitalo jossa pieni arvo ja minulle tulossa osa siitä

Re: Toimeentulotuki ja kuolinpesä

Lähettäjä: kj 
Päivämäärä:   25.2.25 08:10:02

Ei pitäisi vaikuttaa, mutta voi olla, että saan toimeentulotuen "lainaksi" niin, että se peritään takaisin perinnönjaon jälkeen.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.2.25 08:19:50

Ei vaikuta, ei ole käytettävissä oleva vara tällä hetkellä. Toki mainitset sen hakemuksessa, mutta lesken hallinnassa olevaa asuinkiinteistöä ei voi realisoida, eli sitä ei omaisuudeksesi nyt huomioida.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   25.2.25 08:24:01

Entäs tilanne kun kuolinpesässä peltoa ja metsää. Valtakirja tehdään aina että leski saa pellonvuokrarahat.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.2.25 08:28:53

Jos omistat tuottavaa omaisuutta niin tietenkin tuotto huomioidaan toimeentulotuessa. Huomioidaan, vaikka ohjaisit omaisuutesi tuotot toiselle, muuten jokainen sijoittajakin voisi hakea toimeentulotuka kun ohjaisi vaan omaisuutensa tuotot perheenjäsenelle.
Toimeentulotuki on viimesijainen taloudellinen etuus, jos saat tuloja muualta niin luonnollisesti käytät ne ennen kuin yhteiskunta elättää sinua.

Lähettäjä: Nti50 
Päivämäärä:   25.2.25 10:03:34

Tiedän varmasti tapauksen, joss saa kaikki mahdolliset tuet, vaikka on talo ja pellot vuokralla.
Talossa asuu sukulainen ja leski asuu muualla. Kaikilla edunvalvojat. Tää sukulainen asuu ilmaiseksi eli ei saa vuokraan tukea. Leskelle maksetaan kaikki.
Siitä en ole varma, miten kuolinpesän varat katoaa, mutta tää tyyppi olettaa saavansa ison perinnön, vaikka pystyy käyttämään rahoja jo nyt.

Lähettäjä: Toinen ... 
Päivämäärä:   25.2.25 11:43:42

Mulle ainaki sanottiin et pesä jaettava jos toimeentulotuen tarve ois jatkuvampi ku se 1 kk. minkä sain.

Lähettäjä: kisskiss 
Päivämäärä:   25.2.25 11:56:26

No entä kun perin kiinteistöomaisuutta jota ei pääse (lesken takia) realisoimaan. Niin vaikuttaako tämä omaisuus minun toimeentulotukeen? Tai muuhun?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.