Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko sinun lemmikit hyviä ystäviä keskenään?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.2.25 21:52:09

Onko kuinka yleistä että lemmikit keskenään ovat hyviä ystäviä, eli ovat lähekkäin, rapsuttelevat toisiaan, leikkii, nukkuvat vierekkäin yms.
Lähinnä puhun nyt koirista, kissoista ja hevosista.

Tuntuu että tuttujeni ja muutenkin somesta näkee paljon kuvia kun eläimet ovat hyviä ystäviä keskenään. Kissat nukkuu vierekkäin, hevoset rapsuttelevat toisiaan yms.

Tuntuu kummalliselta että minun kohdalle ei ole osunut tälläistä lemmikkien välistä ystävyyttä ollenkaan vaikka eläimiä kuitenkin on ollut.
Vai onko se sittenkään niin yleistä mitä minä ajattelen? Onko sinun lemmikit hyviä ystäviä keskenään?

Minulla on siis hevosia ollut yhteensä viisi. Tällä hetkellä neljä ja uusin näistä ollut puoli vuotta. Tuskin ystävystyy enää kenenkään kanssa syvemmin.
Luulin että lauman ruuna olisi tästä uudesta ottanut itselleen kaverin koska on varsin leikkisä ja vanhempia tammoja ei kiinnosta koska he sitä tyyppiä että jos toinen koskee niin korvat menee heti luimuun ja tarvittaessa näykätään.
No nyt tämä ruuna on sitten ihan samanlainen, korvat luimuun ja näykitään jos uusin yrittää tulla lähelle. Vähiten tulevat juttuun tämä ruuna ja uusi hevonen..
Ja ihan sama juttu oli edes menneen hevosen kohdalla, toimeen kyllä kaikki tulivat mutta kukaan ei saanut koskea tai tulla liian lähelle.

Koiria ollut neljä. Toimeen ovat kyllä tulleet mutta sen kummempaa kiinnostusta kaverista ei ole ollut. Nukuttu esim erillään kaverista. Välillä jos liian lähelle joku yrittänyt niin pikkukoira näyttää hampaita. Kaksi on keskenään leikkinyt ja ainut lähikontakti. Kaikki neljä koiraa ei ole ollut samaan aikaan.

Kissoja ollut yhteensä 6 ja sama juttu niiden kanssa, yksikään ei kenenkään kanssa niin hyviä ystäviä ollut että olisi sietäneet kosketusta toiselta tai saatika nukkuneet vierekkäin.

Toki olen kiitollinen siitä että eläimet kuitenkin tulevat keskenään toimeen koska voisihan asia olla sitenkin että ei voisi vaikka hevosia pitää edes samassa tarhassa.

Mutta jotenkin olisi todella hienoa nähdä vaikka hevoset rapsuttelemassa keskenään. Ja uuden hevosen myötä tosiaan luulinkin että se nykyinen ruuna saisi vihdoin itselleen kaverin kun sitä tuntui kaipaavan mutta näyttää siltä että inhoaa uutta tulokasta.

Niin ja onhan sitä kanejakin aikoinaan ollut ja eipä nekään mitään ylimpiä ystäviä ollut.

Ainoastaan kesyrotat ovat minulla olleet ystäviä keskenään. Nukkuivat aina samassa läjässä. Ja kuinka hellyyttäviä ne silloin olikin :)

Re: Onko sinun lemmikit hyviä ystäviä keskenään?

Lähettäjä: w 
Päivämäärä:   24.2.25 22:04:38

Hevosia on kaksi ja ne ovat bestiksiä, nyhjäävät ison osan ajasta kiinni toisissaan.
Tallikissa on myös niiden kaveri, istuu karsinan edessä loimitangolla rapsutettavana, kun toinen hevonen kyllästyy niin vaihtaa toisen luo :)

Koira taas ei ole kiinnostunut edellämainituista, toimeen tulee muttei kaveeraa.

Lähettäjä: Pippi 
Päivämäärä:   24.2.25 23:10:31

On olleet, vähän liiankin kanssa, että sitten kun kaveri kuolee, niin ollaan melkein itsaria tekemässä. Koirat ja hevonen tuli keskenään ihanasti juttuun, maastoiltiin aina yhdessä. Koirat ja kissa ja kanat ja ankat tuli keskenään juttuun. Koirat nukkui aina läjässä ja yöt ihmisten kanssa sängyssä.

Itse olen ihmetellyt joidenkin ystävieni elukoita, jotka lähinnä sietävät toisiaan, mutta koirat ei esim nuku yhdessä eivätkä ole niin riippuvaisia ihmisen läsnäolosta/läheisyydestä. Eivät ole kaikessa mukana hääräilemässä vaikka pihalla hommaillessa, vaan hommailevat omiaan.

Mulla on ollut aina vähän semmoinen mummoankkamainen huusholli, jossa eri eläinlajit keskenään ovat kovin kiintyneitä toisiinsa. Koirat on monesti pelastaneet kanat ketun tai haukan hyökkäyksiltä. Kesäisin kanat hengailivat aina koirien lähellä pihalla, heitin omat bodyguardit. Kun koirat söi hirvenluita pihalla, kanat nokkivat roippeita toisesta päästä luuta. Se oli aika ennenkuulumaton näky omastakin mielestä, sillä toinen koira ei olisi saanut tulla lähellekään toisen koiran luuta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.2.25 07:10:27

Meillä koirat nukkuvat kylki kyljessä, päällekkäin, allekkain, lusikassa, miten vaan kunhan ovat lähellä toisiaan. Joskus alkavat kaluta samaa luuta vaikka molemmille olisi omatkin, ja leikkivät joka päivä. Ulkona vapaana ollessaan menevät yhdessä joka paikkaan :)

Hevonen ei tykkää koirista lainkaan, vaan tappaisi jos pystyisi. Silläkin on kuitenkin useampi hevoskaveri.

Lähettäjä: Peku 
Päivämäärä:   25.2.25 07:39:25

Koirilla on omat lempihevosensa, joiden kanssa seurustelevat ja leikkivät. Nämä ovat koirille kovin tärkeitä ja säntäävät aina innokkaasti moikkaamaan näitä hevosia. Hevosetkin tuntuvat pitävän koiria laumanaan.

Muuten suhteet ovat aloittajan kuvailun kaltaisia. Vähän kuin työkavereita, sietävät mutta eivät ole ylimpiä ystävyksiä.

Lähettäjä: Pesutunti 
Päivämäärä:   25.2.25 07:51:35

Nykyiset kissani ovat äiti ja sen poika.
Viihtyvät välillä samassa kopassa kun heillä on semmoinen hetki esim.pesevät toisiaan.
Ulkona eivät viihdy keskenään.
Kaikenlaisia suhteita olen kissoilla nähnyt mutta mielellään ovat yksinäisen tien kulkijoita jos heille se vapaus suodaan.
Luonnossakin kissaeläimistä ainoastaan leijonalaumalla on kiinteitä ihmisen mieleisiä ystävyyssuhteita, tiedä sitten ovatko hyviä ystäviä vai mitä. Turha inhimillistää kissoja liikaa.Lauma luo aina perustansa jollekin suhteelle.
Hevosten olen nähnyt viihtyvän usein sen tietyn mielikaverin kanssa. Niissäkin on kyllä niitä jotka haluavat oman rauhan. Eli on hyvin vaihtelevaa kuka on kaverin tarpeessa.

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   25.2.25 08:53:40

Eivät ole. Ei eläimilläkään kemiat aina kohtaa, mulla kuudesta kissasta vain yksi on kaveria kaikkien kanssa mutta muut ovat paljon valikoivampia. Koirista nartut ei voi edes sietää toisiaan joten ovat aina aidalla erotettuina. Urokset on suvaitsevaisempia, vanhat urokset arvostavat omaa rauhaa eivätkä hakeudu lainkaan toisten kylkeen, nuori uros hakeutuu muiden koirien seuraan, muut sietää sen lähentelyn.

Sama on ollut aina, eläimiä on yleensä ollut kerralla enemmän kuin kaksi eivätkä ne aina ole parhaita ystäviä keskenään. Hevosissa on ollut pari jotka olen joutunut tarhaamaan yksin kun kiusasivat muita.

Lähettäjä: hörinä 
Päivämäärä:   25.2.25 09:00:07

hevoset oli hyvää pataa keskenään. koirat eikä kissat ole ollut. joskus ja jouluna eksytään vierekkäin sohvalle tms koirat kyllä leikkivät keskenään mutta sellaista "hellyys"suhdetta niillä ei ole. kissoista emo tai kolli(leikattu) on ollut hyvää pataa pentujen kanssa, mutta ei kyllä muuten..

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.2.25 09:08:00

Osa on, osa ei. Osa on kaikkien kavereita ja sitten on pari, jotka tasapuolisesti vihaavat kaikkia.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   25.2.25 09:18:16

Meillä pariskunta koti :D. Kaksi vanhinta kissaa, leikattu poika 17v. Ja hänen tyttöystävänsä 8v leikattu myös. Ne makaa yhdessä aina ja pappa välillä yrittää selkäänkin könytä, nimenomaan selkään ja toinen on silleen, sinä seniili vanhus sulta eituu kun pölyä. Mutta silti makaa kiltisti ja antaa toisen pökkiä. Nuorempi pariskunta 3v. On myös pariskunta ja pesevät kilpaa toisiaan ja makoilevat yhdessä paljon. Selkeää rakkautta.

Lähettäjä: Lori 
Päivämäärä:   25.2.25 09:48:04

Vanha kissa ja silloinen bortsu olivat hyvää pataa keskenään. Kissa kulki lenkeillä mukana ainakin osan matkaa ja odotteli sitten kadunkulmassa, että tultiin takaisin. Nukkuivat samassa pedissä.
Kun bortsusta aika jätti ja otettiin uusi, jo ihan aikuinen bortsu, niin sen kanssa ei tällaista "ystävyyttä" syntynyt.

Hevonen taas tykkäsi tästä toisesta bortsusta, odotteli sitä maastolenkeillä, jos se jotain jäi haistelemaan ja välimatka kasvoi liian pitkäksi.
Nykyisen malin kanssa "ystävyys" ei ole ihan samaa luokkaa, mutta koira saa mm. napostella hevosen rehukupista "sulle-mulle"-tyylillä.
Muiden hevosten kanssa tämä ei tule hyvin toimeen.

Edesmenneet lämppäri ja aasi olivat sydänystävät. Lämppäri ei niin muista hevosista tykännyt, mutta aasi oli sille kaikki kaikessa, samoin kuin lämppäri aasille.

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   25.2.25 11:50:56

Eläimet ovat yksilöitä. Koirilla riippuu suuresti rodusta, onko laumaeläin vai ei. Isossa koiralaumassa jotkut on aina bestiksiä, toiset tykkäävät nukkua keskenään kasassa, joku ei halua nukkua toisten kyljessä, jotkut tulevat toimeen ihan kaikkien kanssa jne. Kyllä mun koirissa on aina ollut näitä kaveruksia, jotka ovat kuin paita ja peppu, laumassa taas ei voi elää koira, joka ei muita siedä.

Lähettäjä: HH 
Päivämäärä:   25.2.25 12:02:58

Kaksi kania olivat aivan paita ja peppu ja makoilivat yleensä kosketuksissa toisiinsa. Koirat taas eivät aikuistuttuaan ole olleet erityisiä kavereita, mikä on harmi. Kiva tietysti, että toimeen tulevat, mutta läheistä ystävyyttä ei ole. Koiria ollut 3 kpl, aina kaksi samaan aikaan.

Lähettäjä: Asko Fingerpori 
Päivämäärä:   25.2.25 12:33:45

Ainakin kissa tulee toimeen hevosten kanssa. Kylmimpinä öinä kissa jopa nukkuu hevosen selän päällä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.