Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hammassärky = juurihoito

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.2.25 20:16:07

Onko tuntuva kipu/särky hampaassa aina sen merkki että tulehdus juuressa ja pitää tehdä juurihoito?

Mulla ei koskaan ole särkenyt ennen hammasta!

Nyt sitten jo pari päivää. Ei niin voimakas särky että särkylääkettä kaipaisi ja siksi en tänään päässyt särkypäivystykseen mutta jatkuva kipu kuitenkin. Onko tää automaattisesti menoa hampaan juurelle?

Re: Hammassärky = juurihoito

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   24.2.25 20:17:04

Ei ole.

Päivämäärä:   24.2.25 20:17:29

Ei ole. Voi olla reikä tai halkeama tai jotain muuta.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   24.2.25 20:18:14

No ei se aivan automaattista.. kun kipu on noin lievää. Kovan kivun kanssa se tulehdus on juuressa, mutta lievän kanssa vaihtoehtoja vähän enemmän. Ei kuitenkaan selviä ilman sitä hammaslääkäriä ja pidempään odottaminen voi tehdä tilanteesta sitten paljon pahemman !

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   24.2.25 20:26:56

Ei se aina sitä tarkoita. Mulla on ollut useampi särkevä hammas jotka eivät ole tarvinneet juurihoitoa. Ja toisaalta juuri tänään kävin juurihoidossa täysin kivuttoman hampaan takia. Ei sekään paha homma ollut, paitsi se suun auki pitäminen kävi vähän haastavaksi loppua kohden :D Pitää jatkossa pidempiin toimenpiteisiin pyytää se kiila jota vasten saa lepuuttaa leukoja.

Mulla on myös herkästi kipeytyvät ikenet ja toisinaan se tulehtuneen ikenen aiheuttama kipu sekin tuntuu ihan samalta kuin hammaskipu.

Lähettäjä: Mieti 
Päivämäärä:   24.2.25 20:32:26

Yksityisellä juurihoidot maksaa noin tonnin vähintään per hammas siis. Oral jne.

Lähettäjä: Viia 
Päivämäärä:   25.2.25 11:42:49

Olin just lääkärissä särkevän hampaani kanssa ja siinä oli reikä paikan alla. Siihen tehtiin joku kylmätesti jonka mukaan on hyvä ennuste että ei tarvis juurihoitoa. Sen oikeasti tietää vasta jos se alkaa särkeä paikkauksen jälkeen.
Mulla oli joskus kammottava kipu hampaassa ja jouduin hakea puudutusta päivystyksestä, sitten seuraavana päivänä hammaslääkäri ihmetteli miten pieni reikä siinä oli, hänen mielestään ei millään olisi niin kipeä mutta ehkä olen sitten jotenkin poikkeava kiputuntemuksineni.

Päivämäärä:   25.2.25 11:51:29

ei tarvi olla isokaan reikä että särkee. voi olla myös tulehdus ikenessä. mutta aina pitää sanoa että on ottanut särkylääkettä eikä auta kipuun, ei pysty syömään tai juomaan. muuten et pääse hoitoon. jos siellä on reikä, sen voi ehkä vielä paikata mutta 6kk päästä kun saat ajan voikin olla jo juurihoitoa vailla :)

Lähettäjä: Bink 
Päivämäärä:   25.2.25 12:34:15

Hammaskipu on tosi yksilöllistä. Mulla ei ole koskaan hampaita särkenyt ns. levossa. Jos on ollut reikä, makean syöminen on vihlonut kun on osunut sopivasti reikään. Silti on yksi juurihoito tehty. Hammasta vihlaisi yhtäkkiä tosi kovaa kun suipistin suuta juodakseni ja muistaakseni hetken tuntui inhottavalta, mutta meni ohi. Menin hammaslääkäriin ja se olikin juurihoidon paikka. Muuten paikattavat hampaat eivät ole koskaan pahemmin särkeneet, paitsi just makeaa syödessä hetkellisesti.

Menisin yksityiselle. Ei se välttämättä niin kalliiksi tule. Mä kävin yhden hampaan (paikan alle tullut uusi reikä ja paikka lohkesi) paikkauttamassa Terveystalossa, maksoi 300. Huh huh. Hammaslääkäri huomasi toisen reiän ja sen kanssa menin tuttuun yksityiseen paikkaan, joka ei ole mikään ketju. Paikkaus oli vähän päälle 100 euroa, joka on mielestäni tosi kohtuullinen hinta.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.