Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten timmimmäksi keski-ikäisenä?

Lähettäjä: Pallo 
Päivämäärä:   24.2.25 10:24:58

Olen aina ollut läski. Joskus ollut kai normaalipainoinen mutta läski silloinkin. Välillä ylipainoa ollut enemmän ja välillä vähemmän. Painoa kun tulee lisää niin on tiukassa eikä ole pudonnut kuin todella tiukalla ruokavaliolla ja runsaalla liikunnalla.

Tiedä sitten että onko ollut joku hormonaalinenkin juttu, koska kun vaihdevuodet alkoivat niin paino putosi melkein kymmenen kiloa vaikka en tehnyt mitään mitä en olisi aikaisemminkin jo kokeillut.

Normaalipainoiseksi en edes haaveile pääseväni. Paksut jalat ja kädet tulee olemaan aina. Mutta keskikropasta olisi kiva saada ylimääräistä pois. Maha kun näköjään yrittää alkaa pömpöttämään entistä enemmän tässä iässä, kun keskikroppa on nuorempana ollut se mun vähiten paksu kohta. Ensi syksynä on yksi tilaisuus ja olisi kiva olla siellä timmimmässä kunnossa, mutta onnistuuko enää tämän ikäisenä?

Painokin on nyt tylsästi jämähtänyt. Ruokavaliossa toki on varmasti vielä viilattavaa. Sokerit, viljat on jo aika minimissä.

Liikuntaa en harrasta. Käveltyä tulee useampana päivänä viikossa ja ratsastusta pari kolme kertaa viikossa. Silloin tällöin kehonhuoltoa tms.

Onko täällä keski-ikäisenä timmiytyneitä? Miten olette onnistuneet?

Re: Miten timmimmäksi keski-ikäisenä?

Lähettäjä: Ananas 
Päivämäärä:   24.2.25 11:14:14

Pudotin 25kg 42v:nä, en oo koskaan ollut näin tikissä kunnossa. Ja ketolla lähti mulla, aikaa meni 1,5v, mut aikaisempaan en enää palaa. :)

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   24.2.25 11:37:07

Mikä tässä on 'keski-ikä'? 40 vai 55?

Laita tavoitteeksi 5 kg:n pudotus, ja sitten arvioit, nostaako vai laskeeko kuurilla olo elämäsi laatua.

Päivämäärä:   24.2.25 11:43:14

nomadi: 50. En oikeastaan painoon halua nyt kiinnittää mitään huomiota, koska se on mitä on ja putoaa jos putoaa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.2.25 11:49:04

Siis minkä kokoinen olet? Paino, pituus?

Päivämäärä:   24.2.25 11:51:52

Rasvaa ei voi polttaa tietyltä alueelta.
Lihaksia voi hankkia tietylle alueelle.

Eli en nyt tiedä mitä haet?

Päivämäärä:   24.2.25 11:52:39

164cm/jotain +80kg

Lähettäjä: —— 
Päivämäärä:   24.2.25 11:53:51

Urheilua 3-6 kertaa viikossa, josta ainakin pari raskaampaa suoritusta. Alle tunnin kävelyitä ei lasketa, ja ratsastuksen lisäksi ainakin 2 kertaa jotain muuta.

Annoskoot järkeviksi, paljon kasviksia, vältä kaikkea epäterveellistä. Juo vettä, nuku hyvin, vähennä stressiä. Pyydä vaikka tekoälyltä ehdotuksia ruokiin ja esim. treeniohjelmaan.

Päivämäärä:   24.2.25 12:27:41

"Annoskoot järkeviksi, paljon kasviksia, vältä kaikkea epäterveellistä. Juo vettä, nuku hyvin, vähennä stressiä. "

Nämä ovat käytössä.

Joo, rasvaa ei voi polttaa tietyltä alueelta, mutta mulla muutokset tapahtuu keskikropassa, muut on mitä on. Eli saisi tuo läski vähentyä keskikropassa.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   24.2.25 12:31:57

Kuntosalilla pitäisi jokaisen tämän ikäisen käydä

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   24.2.25 12:33:15

Se painovanteen pyörittely kyllä kaventaa vyötäröä, ihan sama mitä täällä muut sanoo. Harmillisen kivuliasta vaan se aloitus ja sitte niin jumalattoman tylsää, ettei tule tehtyä. Aikanaan sain sillä 10cm vyötäröltä pois 92sentistä 82 senttiin kymmenessä viikossa.

Päivämäärä:   24.2.25 12:38:34

Kuntosalille mua ei saa edes aseella uhkaamalla.

Lähettäjä: Dxf 
Päivämäärä:   24.2.25 12:49:29

Osta käsipainot kotiin. Kuntosali on s..tanasta eikä todellakaan mikään välttämättömyys, samat asiat voi tehdä muualla ja mieluiten ulkona niin saa raitista ilmaa.

Lisää 10 minuutin HIIT ohjelmaan 2x viikossa ja kun se sujuu, lisää kertoja ja aikaa. Reipas kävely on myös hyvä.

Lähettäjä: näin 
Päivämäärä:   24.2.25 13:22:31

Pilates ja kävelylenkit. Siihen oheen mitä vaan mikä kiinnostaa ja mistä tarjontaa on.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   24.2.25 13:28:33

Kun mikään ehdotus ei kerran kelpaa, hanki jokin suolistoloinen.

Päivämäärä:   24.2.25 13:34:51

Öö, miten niin mikään ehdotus ei kelpaa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.2.25 13:40:39

Ketoosin ja pätkäpaaston yhdistelmä polttaa rasvaa keskivartalosta.

Lähettäjä: F 
Päivämäärä:   24.2.25 13:44:07

Jos haluat ratsastaa niin silloin sinun on pakko urheilla. Se on reilua hevosellekin. Jos et muuta motivaatiota saa niin ajattele tuota näkökulmaa.

Päivämäärä:   24.2.25 13:51:48

Meidän meno on nykyään pelkkää höntsäilyä. Lopetan ratsastuksen kokonaan sitten, kun nykyisestä pollesta aika jättää. Aika tehdä muita asioita välillä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.2.25 13:58:03

Ei lihaskunnon parantamiseen tarvita kuntosalia, kehonpainotreeni on tehokasta ja sitä voi tehdä kotona.

Lähettäjä: Dxf 
Päivämäärä:   24.2.25 14:04:25

Suosittelen FitOn-sovellusta. Ei tarvitse ostaa maksullista versiota. Sieltä pystyy etsimään erilaisia liikuntasessioita tyylin ja ajan mukaan.

Päivämäärä:   24.2.25 14:17:06

Kävele 10 000 askelta päivittäin ja osta esim

https://www.fitclubfinland.fi/fi

jonkun valmentajan kotitreeni ohjelma. Esim Martina Aitolehden materiaalipankissa tulee usean kuukauden kotitreenit ilman välineitä ja treenit kestävät 10 min per kerta ja takuulla lihakset polttaa. Katselet videoita ja teet perässä, ei tarvitse lukea mitään kirjoitettuja ohjeita erikseen. Jos tarvitset tukea ruokavalioon niin muissa valmennuksissa on myös ruokavalioita.

Lihaskuntoa 3x viikko ja sitten joka päivä tuo 10t askelta ja ruokavalion fiksaus kyllä tuo tuloksia ellet ole esim jotenkin sairas.

Päivämäärä:   24.2.25 14:21:37

Heivaa ne jättilautaset roskiin ja osta pienemmät tilalle. Santsata ei saa.

Niin saat pienennettyä annoskokoa jos et kerran nyt ”näe”, että syöt liikaa.

Päivämäärä:   24.2.25 14:21:53

Tarvii tsekkaa toi FitOn.

FressiTV:tä oon harkinnut ja parit jumpat tehnyt, mutta en oo tykännyt ohjaajista. Ei noi onneksi ole ainoita vaan muitakin vaihtoehtoja löytyy. Aikaisemmin oli eri liikuntajuttu, mutta niiden jumpat oli jotenkin liian helppoja, vaikka mitään rankkaa treeniä en kaipaa. Mut keskivartalotreenissä ei tullut edes vatsalihakset kipeäksi. Toi Fressi tuntuu taas liian rankalta heilumiselta, kun joskus jotain tehokkaanpaa jumppaa katsoin. :D Pilates ja kehonhuoltojumpat, ehkä myös jooga, mulla lähinnä hakusessa. Liikuntaetua käytettävissä joten ei haittaa vaikka maksaa.

Lähettäjä: Kerä 
Päivämäärä:   24.2.25 14:33:27

Mulla muuttui olo ensin olo keveämmäksi ja sitten painokin alkoi tippua
- perinteinen herkkulakko
- ryhdyin viettämään enemmän aikaa tallilla. Ei nyt varmaan niin paljoa kuluttanut, mut olin poissa jääkaapin luota
- 1 lämmin ateria päivässä. Joko kotiruoka mukaan tai keittolounas. Tällä säästyi muuten rahaa!
- kotijumppa. Eka käytin ilmaisia YouTube yms videoita, sittemmin satuin vakuutukseni kautta saamaan käyttöön ihan liikuntakeskuksen virtuaalijumpat. Mä en salille myöskään lähde. Kotona voi vetää omaan tahtiin, ei tarvi lähteä mihinkään ja voi vetää hikisissä tallille haisevissa kerrastoissa ni ei pyykki lisäänny.
- tää on varmaan ihan huuhaata, mutta aloin käydä saunassa. Sauna päälle, puolen tunnin jumppa ni tuli juotua enemmän vettä ja kyllä luulen, että nukunkin paremmin.
- mulla ei ollut voimavaroja ryhtyä järjestämään elämääni mitään uutta resurssia, vaan otin käyttöön ne, mitä jo on. Rahaa ei oikeastaan mene enempää, okei saunan lämmittäminen näkyy sähkölasku saa, mutta se kuittaantuu, ku en osta herkkuja ja lämmin ruoka on halvempi, ku teen useammin ruokaa itse ja keittolounas on vähän edullisempi, kuin koko buffa. Ja se ruoka, mitä teen ni kyllä siinä varmaan on enemmän kasviksia, mitä on ollut ennemmin.
- ikää 44v, 163cm ja alkupaino 68kg. En tiedä mitä on nyt. En käynyt vuosiin vaa'alla, sit tuli liian pullukka olo ja vaatteet kiristää. En aio käydä vaa'alla jatkossakaan, vaan olo on se, mikä ratkaisee.
- ratsastuksesta sen verran, että käyn ratsastuskoululla tunnilla kerran viikossa tai useammin. Käyn kattomassa valmennuksia ja kisoja siellä. Nyt alkoi alkeiskurssi, niin menen sinä päivänä auttamaan tallille. On ollut tosi kiva, eikä mene rahaa enempää. Mä oon pienituloinen, ni en voi ostaa enempää ratsastustunteja. En tiedä, tuleeko tää "kuntokuuri" koskaan vaikuttamaan mun ratsastukseen, mutta olen kyllä nyt varmempi hevosten kanssa, koska olen tallilla useammin.

Päivämäärä:   24.2.25 14:54:34

Jos perusasiat on noin hukassa, niin kannattaa ehkä kysellä joltain ammattilaisilta eikä ht-netistä. Joka tapauksessa laihtuaksesi tarvitset kalorivajeen. Suosittelen siis, että selvität peruskulutuksesi ja lasket siihen päälle liikunnan suurin piirtein kuluttamat kalorit. Näin tiedät, paljonko voit syödä. Noin 500 kcal vajeella laihtuu jo tehokkaasti. Sanoit aloituksessa että ruokavaliossa on siistimistä - miksei aloittaisi siis siitä.

Ja en tiedä, mitä tarkoitat "timmiytymisellä." Jos tarkoitat lihasmassan kasvattamista, niin se vaatii sitä, että annat niille lihaksille töitä. Jos olet keski-ikäinen nainen, niin eipä ne lihakset pamahda isoiksi millään kuminauhatreenillä tai limupullojen nostelulla kotona, vaikka täällä sanottaisiin mitä. Lihasmassan lisääminen vaatii kunnollisia vastuksia, järkevää treeniohjelmaa ja nousujohteista treeniä.

Se järkevä treeni kannattaa ihan siksikin, että et laihtuessasi menetä liikaa lihasta, vaikka et lihasmassaa haluaisikaan kasvattaa. Ainakin itselleni "timmi" tarkoittaa nimenomaan sellaista, jolla on sopivasti lihasta eikä liikaa rasvaa. Ilman liikuntaa laihtuessa voi käydä jopa niin, että kiloja kyllä lähtee, mutta kehonkoostumus ei muutu mihinkään.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   24.2.25 15:00:23

Laitapa päivän aikana syömiset tarkasti ylös. Luulen että sieltä löytyy karsittavaa.
Kävely on parasta rasvanpolttoliikuntaa. Katso läheltäsi ryhmäliikuntatarjonta ja valitse sieltä joku lihaskuntoa nostattava tunti millä alat käymään

Päivämäärä:   24.2.25 15:06:33

Ei ole perusasiat hukassa vaan hyvinkin tiedossa. Mitään uutta ei ole topikissa tullut. En tähän nyt mitään romaaneita alkanut kirjoittamaan vaan kulutan vain tylsää työpäivää ja heittelen ilmoille jotain.

Timmiä musta ei saa millään, eikä se ole tavoitteenakaan.

Lähettäjä: Piut 
Päivämäärä:   24.2.25 15:28:58

Ulkokuntosaleja/pisteitä on nykyään aika paljon. Kannattaa vaikka semmosessa käydä jos kuntosali ei kiinnosta. Sekä tehdä lihaskuntoa kotona.
Yritä miettiä niin että sitä liikuntaa ja aktiivisuutta olis hyvä olla muutama tunti päivässä vähintään. Joillakin se tulee luonnostaa ihan vaikka jo töissä mutta eipä tämmösissä toimistotöissä tule.

Päivämäärä:   24.2.25 15:56:00

Miksi aloitit sitten topikin kysymyksellä, jos tiedät jo vastauksen? :D

En möyskään tajua tuota, että timmiys ei ole tavoitteena - otsikon kysymys on kuitenkin "miten timmimmäksi." No, kai nää on taas näitä ht.netin mysteeritopikkeja.

Lähettäjä: marmori 
Päivämäärä:   24.2.25 15:58:09

Lähettäjä: …
Päivämäärä: 24.2.25 12:31:57

Kuntosalilla pitäisi jokaisen tämän ikäisen käydä

Ei todellakaan tarvitse! Aivan yhtä hyvää ja monipuolista treeniä saa tehtyä muuallakin kuin salilla :)

Päivämäärä:   24.2.25 15:58:54

Minä myös yritän täällä miettiä, mitä aloittaja oikein tahtoo. Timmimmäksi, mutta ei timmiksi? Ei missään tapauksessa ”timmiyttävää” liikuntaa, eikä oikein muutakaan liikuntaa paitsi joogaa. Paino voi pudota tai olla putoamatta. Kaikki keinot ovat jo tiedossa eikä niitä tarvi ehdotella.

Päivämäärä:   24.2.25 16:06:21

Jos on pullea ja haluaa timmimmäksi niin ei se ole sama asia kuin että haluaa timmiksi. Timmimmäksi kuin nyt eli että kroppa pienenee nykyisestä.

-: Miten ihmeessä näihin voisin tietää vastauksen?
"Onko täällä keski-ikäisenä timmiytyneitä? Miten olette onnistuneet?"

Päivämäärä:   24.2.25 16:08:48

Olen onnistunut, salitreenin, ketoosin ja pätkäpaaston yhdistelmällä. Nämä kaikki on täällä mainittu, mutta ei kai näissä mitään uutta ole.

Päivämäärä:   24.2.25 16:19:36

No se onnistuu edelleen sillä laihduttamisella ja treenillä. Mutta senhän tiesitkin jo.

"Ei todellakaan tarvitse! Aivan yhtä hyvää ja monipuolista treeniä saa tehtyä muuallakin kuin salilla :)"

No ei nyt ihan näinkään. Riippuu tietysti paljon siitä, mikä on tavoite. Jos tavoitteenasi on vain saada vähän liikettä kroppaan tai vaikka lisätä liikkuvuutta, niin joo, onnistuu se kotonakin. Mutta jos haluat kasvattaa voimaa tai lihasmassaa niin tämä on kotona erittäin hankalaa, ellei lähtötasosi ole tyyliä huonokuntoinen vuodenpotilas. Tai sitten sinulla tulee olla hyvin varusteltu kotisali, ja harvemmalla sellaista on.

Se lihas ei edelleenkään merkittävästi kasva heiluttelemalla parin kilon käsipainoja, se vaatii nousujohteisuutta ja sellaisia vastuksia, joissa lihas joutuu oikeasti tekemään töitä. Kaikki liike on parempi kuin ei liikettä ollenkaan, mutta ei kannata huijata itseään uskomaan, että lihasmassa kasvaisi sillä tyypilisellä kehonpainolla/muutaman kilon kässäreillä tehtävällä kotitreenillä.

Ja btw, kuntoiluvälineet ovat ihan hiton kalliita. Siis laadukkaat käsipainot, tangot ja levypainot. Paljon helpommalla pääsee, kun ottaa kuukausikortin edulliselle salille.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   24.2.25 16:36:59

Timmimmäksi tulee liikkumalla, laihemmaksi katsomalla mitä laittaa suuhunsa. Mitä aloittaja siis oikeasti haluaa ?

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   24.2.25 16:40:15

Mä ostin kuntosalijäsenyyden. Salilla käynti on tylsintä maailmassa, mutta kun siitä maksaa, täytyy siellä käydä. Käyn myös erilaisissa ryhmäliikunnoissa, ne on hauskoja. Osa enemmän kehonhuoltoa ja osa rankempaa lihaskuntoa. Lisäksi sään ja fiiliksen mukaan hiihtoa, juoksua, kävelyä. Lisäksi käyn nollatason höntsäily jalkapallossa, jossa kyllä tosissaan hengästyy. Pääasia että joka päivä liikkuu jollain tavalla ja tähän ei siis riitä mikään pieni kävely hevosella eikä ilman.

Mun liikkumiselle monipuolisuus ja kalenteriin aikatauluttaminen on oleellista. Mihinkään ei ehdi kyllästyä ja aina on "pakko" lähteä johonkin. Ruoka on sitten mitä on. Sillä pääsee jo pitkälle, että ostaa paljon erilaisia kasviksia ja jättää herkut kauppaan. Sitähän se on syötävä, mitä jääkaapista löytyy.

Mun mielestä ei kannata stressata siitä että treeni oikeanlaista. Että onko tarpeeksi isot painot ja tarpeeksi monta treenikertaa per viikko ja tarpeeksi hyvä saliohjelma. Liikunnan ilon pitää minusta olla etusijalla. Jos sitä ei ole niin ei loppujen lopuksi tule liikuttua yhtään.

Päivämäärä:   24.2.25 16:41:51

Lähettäjä: -
Päivämäärä: 24.2.25 15:56:00

Miksi aloitit sitten topikin kysymyksellä, jos tiedät jo vastauksen? :D

En möyskään tajua tuota, että timmiys ei ole tavoitteena - otsikon kysymys on kuitenkin "miten timmimmäksi." No, kai nää on taas näitä ht.netin mysteeritopikkeja.

Mietin samaa :D Ja on 20 kg ylipainoinen, mutta laihtuminen ei kiinnosta. Ihmisiin on saatu aika hyvin iskostettua se, että painolla ei väliä. No, jos puhutaan 5 kg:n ylipainosta, niin ei olekaan, mutta jos on 20 kg ylipaino on jo merkittävä terveysriski eikä se timmiytymällä siitä muuksi muutu.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   24.2.25 16:43:24

Kalorit miinukselle ja liikunnaksi sellainen laji mitä jaksat tehdä. Ota kuukauden kokeiluja ja testaa mikä sopii sinulle. Pyydät jonkun vaikka uhkaamaan sillä aseella ettet luovuta. Siihen saliinkin saattaa hurahtaa. Ui (vedijuoksu ja päälle virtuaalijumppa) pelaa jotain pallopelejä kaverin kanssa, pyöräle jne. Löydät kyllä lajin
mistä tykkäät.

Tärkeintä on se kalorivaje lautasella. Tuossa on kuitenkin sen verran ylimääräistä että helposti lähtee +10kg kun vain otat itseä niskasta kiinni etkä salli mitään tekosyitä.

Lähettäjä: Ella 
Päivämäärä:   24.2.25 16:43:25

Ei 164 senttiselle 80 ole 20 kg ylipainoa, vaikka ylipainoa löytyykin tuosta.

Lähettäjä: Flfl 
Päivämäärä:   24.2.25 17:06:53

Hiilareita vähentämällä ja lihastreenillä sain itse päälle nelikymppisenä 10 % painostani pois.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.