Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Salilla treenaajat, kysymyksiä

Lähettäjä: Lusikka 
Päivämäärä:   24.2.25 08:26:32

Kysely siis ihan tavallisille tallaajille, ei fitness-hirmuille tai pro-kehonrakentajille.

Käytättekö jotain lisäravinteita, kreatiinia, pre-workoutia, proteiinilisiä yms?

Mä käyn 3-4 krt/vko salilla ja mietin että onko noista hyötyä ns. tavalliselle ihmiselle vai onko noi vaan supertositreenaajan juttuja.

Mulla on siis tavoitteena nostaa voimatasoja sohvaperunasta normaaliksi aktiiviseksi ihmiseksi ja nyt oon kyllä ehkä vähän jäänyt koukkuun kun tähän alkuun edistyminen on ollut huimaa.
Mutta ei musta mitään kehonrakentajaa silti tule.

Re: Salilla treenaajat, kysymyksiä

Lähettäjä: Lusikka 
Päivämäärä:   24.2.25 08:27:25

Ja se vielä että ootteko te aina joka salitreenin jälkeen kipeitä lihaksista?
Ku tuntuu että ei sellaista päivää ettei jotkin lihakset olisi hellänä.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   24.2.25 08:30:27

Käytän kreatiinia kuureina ja pwo:ta, koska pidän siitä. Peoteiinijauhetta lisään joskus jogurtin sekaan. Mulla ei lihakset yleensä juurikaan kipeydy, väsymystä toki tuntuu.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.2.25 08:32:53

Proteiinijauhetta käytän. Ja aika harvoin on lihakset kipeänä

Lähettäjä: Ee 
Päivämäärä:   24.2.25 08:38:44

Jos lihakset ovat kipeät joka treenin jälkeen, ne ei palaudu riittävästi.

En tällä hetkellä itse käytä mitään. Aiemmin kun mulla oli vaikeuksia saada syötyä riittävästi käytin proteiinijauhetta aina treenin jälkeen.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.2.25 08:43:20

Palautusjuoma heraproteiinista, ennen treeniä nestetasapainoa ylläpitävää urheilujuomaa ja kreatiinia kuureina. Kreatiini nostaa painoa kun neste kertyy kroppaan. Treenaat liikaa, syöt liian vähän tai et palaudu kunnolla jos joka kerta on lihaskipua.

Lähettäjä: ' 
Päivämäärä:   24.2.25 09:12:37

En tykkää hukkaan heitetystä työstä, joten ehdottomasti kaikki kikat käytössä gainssien maksimoimiseksi vaikken edes lihaskasvua tavoittele (ihan vaan lihasmassan ja toimintakyvyn ylläpidon takia käyn) :D

Proteiinilisät käytössä aina, jos edellisestä ateriasta yli 3h (pl. yöpaasto) tai se ei sisältänyt riittävästi (20-30g) proteiinia. Kreatiinia sisältävä pwo käytössä, saa pumppia eli treeni kulkee paremmin, ja oma ruokavalio on sen verran lihaköyhä et lisäkreatiini on ihan hyvä asia.

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   24.2.25 09:35:47

En käytä mitään proteiinilisiä tai kreatiinia. Lihakset tulevat kipeiksi useimmiten silloin kun vaihtaa treeniohjelmaa tai tekee aiempaa isommilla painoilla.

Minulla on huono ruokahalu, en useimpina päivinä saa syötyä sitä 2g/painokilo proteiinia mutta en tiedä onko se nyt tarpeenkaan jos on pienikokoinen ja omaa lyhyet lihakset. Ehkä joskus myöhemmin otan jonkin proteiinilisän käyttöön jos näyttää siltä että kehitystä ei tapahdu.

Lähettäjä: Ähäk 
Päivämäärä:   24.2.25 09:58:23

Kreatiini joka päiväisessä käytössä, silloin tällöin pidän pienen breikin.

PWO käytössä kovimpiin treeneihin eli n. 2 kertaa viikossa, huomaa miten potkii varsinkin pitkissä treeneissä. Kofeiini pelkästään riittää hyvin.

Protskulisää käytän vain jos näyttää siltä, että ruoan syöminen treenin jälkeen venyy pitkäksi tai muuten proteiinin määrä jää liian alhaiseksi. Kun syö hyvin ja monipuolisesti niin protskulisälle ei juurikaan ole tarvetta.

Proteiinin määrä ruokavaliossa olisi hyvä olla 1-2 g /painokilo, mutta nykytutkimusten valossa ei ole juurikaan suurta eroa, syötkö sen 1 g vai 2 g. Kilpaurheilijoille ja vanhuksille tärkeämpään, mutta ns. perustreenaajille ei.

Naiset usein tekevät sen virheen, ettei syödä tarpeeksi! Eli ruokavalio se kaikkein tärkein, sitten vasta lisäravinteet.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   24.2.25 10:35:30

En käytä lisäravinteita. Lihakset tulee kipeäksi vain jos ohjelmaa on muutettu tai kuormia nostettu reilusti.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.2.25 11:43:06

Kreatiini on ainoa varsinainen urheilulisäravinne mitä käytän. Proteiinia saa jokainen kuntourheilija ihan varmasti riittävästi ruuasta ja muutenkaan lisäainemömmöt ei kiinnosta. Kreatiini on todella tutkittu ja sitä saa ilman isoa lisäainelistaa hankittua. Hieman joutuu käyttämään aikaa, jos ei halua Kiinasta tulevaa kamaa käyttää (kaikki "suomalaiset" merkit käyttävän Kiinasta tulevaa kreatiinia tuotteissaan).

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.2.25 11:58:21

Treenaan 4x viikossa ja treenin jälkeen juon palkkarin, jossa on myös kreatiinia. On mulla ihan kreatiinipurkkikin kaapissa, mutta harvemmin muistan sitä ottaa. Pre-workoutia en ota, kun treenaan töiden jälkeen - en halua kofeiinia elimistöön enää tuossa vaiheessa, haittaa unia (ja se hyvä uni on lihaskasvun kannalta tosi tärkeää).

Lihakset kipeytyy aloittelijalla paljon, mutta todennäköisesti kivut vähenee, kun kroppa tottuu treeniin. Kipeytyminen riippuu myös jonkin verran treenijaosta - jos esim. treenaat tietyn kehon osan vain kerran viikossa, on ihan normaalia, että se kipeytyy joka kerta jonkin verran.

Kipu ei usein treenaavalla ja pitkään salia harrastaneella kuitenkaan yleensä ole niin pahaa, kuin aloittelijalla. Aloittaessa se oli ainakin itselläni sellaista, että jokainen lihaskalvo tuntui ihan tulehtuneelta ja tyyliin vessanpöntölle ei voinut istua jalkapäivän jälkeen ilman, että sattui ihan helkkaristi :D Nykyään tuntee, että jotain on tehty, ja lihas voi aristaa esim. venyttäessä, mutta mitään normaalia elämää haittaavaa kipua se ei ole.

Muista syödä tarpeeksi, se on paras apu sekä kehittymiseen, että palautumiseen.

Lähettäjä: Noni 
Päivämäärä:   24.2.25 12:16:09

"Aloittaessa se oli ainakin itselläni sellaista, että jokainen lihaskalvo tuntui ihan tulehtuneelta ja tyyliin vessanpöntölle ei voinut istua jalkapäivän jälkeen ilman, että sattui ihan helkkaristi :D"

Tosin saa tän kyllä aikaiseksi edelleen lähes 20 vuoden saliharjoittelutaustalla, kun jalkatreeni on se ehdoton lemppari ja siinä tulee vedettyä ittensä ihan tilttiin <3 . Jalkatreenin jäljiltä keräilen itteäni pukkarissa varmaan puoli tuntia ja hyvä kun muistan mihin olen pysäköinyt auton.

Mutta asiaan, juon lähes aina saliharjoituksen päälle palautumisjuoman, jossa on myös kreatiinia. Silloin kun ohjasin sisäpyöräilytunteja, saatoin myös raskaimpien tuntien jälkeen ottaa palkkarin. Monesti ihan jo siksi, että ruoan syömiseen ei ollut mahdollisuutta seuraavaan tuntiin eikä sellaisen rytyytyksen jälkeen kiinteä ruoka olisi oikein maistunutkaan.

Lähettäjä: kkk 
Päivämäärä:   24.2.25 12:36:27

En käytä lisäravinteitä. Kreatiinia joskus olen käyttänyt, nyt en enää pitkään aikaan. Voi olla että joskus palaan siihen, jos alan taas kisamielessä treenaamaan.
pwonakin käytän kahvia, en edes ihan joka treeniin, mutta yleensä. Proteiinitkin haluan ihan puhtaana ruokana, proteiinilisiä juoma-/patukkamuodossa vain satunnaisesti jos on pakko.

Kyllä treenit lihaksissa aina jotenkin tuntuu, vaihtelevissa määrin. Ei enää siten että vaikuttaisi toimintakykyyn.

Lähettäjä: Kiivi 
Päivämäärä:   24.2.25 12:55:55

Käyn 2x salilla viikossa. Lisäksi 4-5x kotitreenejä kevyemmillä painoilla. Ei ole käytössä palautusjuomia, kreatiinia tms. Monipuolinen ja tarkka ruokavalio. Ei ole lihakset aina arat. Useimmiten silloin kun olen pystynyt lisäämään lisää painoja tankoon

Lähettäjä: Erakkorapu 
Päivämäärä:   25.2.25 07:49:49

Käyn noin kerran viikossa salilla enkä käytä mitään lisäravinteita.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.