Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Liukuva työaika

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.2.25 20:56:25

Onko käytössä? Hyvät puolet? Onko huonoja?

Miten ohjeistettu käyttämään?

Re: Liukuva työaika

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   23.2.25 21:02:50

Entisessä työpaikassa oli, Valtiolla. Pelkkää plussaa tietysti. Työt sai aloittaa muistaakseni 6.30-9.30 välillä. Ruokatauko piti olla vähintään 30 min, enintään 1,5 h. Työt sai lopettaa aikaisintaan 14.30, viimeistään 19.30 jos nyt oikein muistan. Ja olikohan viikkotyöaika 36,25 h.

Päivämäärä:   23.2.25 21:06:24

On käytössä. Mutta mun työssä pystyn aika vaihtelevasti hyödyntämään. On tosi paljon paljon palavereita, jotka todellisuudessa ohjaa päivää.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   23.2.25 21:15:31

On käytössä. Liukuma aamulla 6-10 ja iltapäivällä/illalla 14-20. Töissä on oltava 10-14 välinen aika tai sitten pitää sopia esihenkilön kanssa erikseen. Yhden työpäivän pituus ei myöskään saa olla yli 10h.

Käytännössä on saanut tehdä miten tykkää ja itselle sopii, kunhan työt tulee tehtyä
Itse teen yleensä 2 pidempää päivää viikossa ja sitten 2 päivää vaan 5-6h. Helpottaa kovasti arjen muiden aikataulujen järjestämistä.

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   23.2.25 21:19:34

On käytössä, ja oli edellisessäkin työpaikassa. Paikalla/tavoitettavissa 9-15. Hyvä ja kiva.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   23.2.25 21:53:41

On liukumat. Töissä pitää olla 9-15.

Liukua saa aamulla klo 6 alkaen ja illalla klo 24 asti.

Hyviä puolia vapaus. Huonoja, että esimies ja muut tiimiläiset tykkää tehdä 9-18 välillä töitä ja itse tykkään lähteä klo 15-16 välillä eli aloitan paljon aikaisemmin. Mulle lykätään aika ylimääräisiä töitä kun "mulla ei ole selvästikään kiire kun pääsen aina lähtemään niin paljon muuta aikaisemmin".

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.2.25 22:36:04

On käytössä, kaupungilla töissä.

Töissä pitää olla klo 9-15, perjantaisin 9-14. Liukumat 7-9 ja 15-17.

Monessa muussa paikassa liukuma-ajat ovat pidemmät, mutta minulle nämä ovat olleet ihan riittävät. Olen pitänyt liukumista, luovat joustavuutta päivään molempiin suuntiin. Hyödynnän liukumia yleensä varsinkin aamupuolella joko nukkumalla pidempään, jos olo tuntuu väsyneeltä, tai aloittamalla aiemmin, jos satunkin heräämään tavallista aikaisemmin.

Työaika on 7 h 39 min /päivä. Pääasiassa olen töissä useimmiten noin klo 7.50-15.30, mutta tarpeen ja halun mukaan varsinkin etä-/paperitöitä tehdessä tulee aikoja vaihdeltua. Perjantaisin hyödynnän liukumaa usein iltapäivällä, ja lopetan työt jossain klo 14 ja 15 välillä. Joko aloitan työpäivän aiemmin tai sitten nipistän saldoista vähän pois.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   23.2.25 22:44:12

Valtiolla minäkin, ja käytössä on. Normaalisti taitaa olla juurikin niin, että aamulla liukuma 6.30-9.30 välillä ja iltapäivisin 14.30-17.30 välillä (kesäisin 14.15-17.30). Minulla ja muutamalla toisella työntekijällä on tuon lisäksi joustosopimukset, eli saadaan tulla ja mennä noiden aikarajojen ulkopuolella.

Hyviä puolia on juurikin se, että saa aloittaa ja lopettaa työpäivät silloin kuin haluaa, eikä esimerkiksi tarvitse herätä juuri tiettyyn aikaan, ja joskus voi myös lähteä aikaisemmin jos huvittaa. Huonoja puolia en liukuvassa työajassa ole vielä keksinyt.

Lähettäjä: en 
Päivämäärä:   24.2.25 01:13:51

Oon hieman kateellinen niillä joilla liukumaan. Meillä ei töissä ole ja minuutinkin myöhästyminen vähennetään palkasta.

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   24.2.25 01:37:13

Meidän pitää olla tavoitettavissa klo 9-15. Lounaalla saa käydä tuona aikana ja jos on joku meno (hammaslääkäri tms) tuolla välillä, niin saa mennä, kunhan outlookin kalenterissa on merkintä omasta menosta. Muuten työpäivän aloituksen ja lopetuksen saa valita itse.

Työpäivä on 7,5 h + 30 min palkaton ruokkis.

Lisäksi on käytössä saldopankki, joten voin toisena päivänä tehdä 5,5h (9-15 sisältäen ruokkiksen) ja toisena päivänä sitten 9,5h.

Ainut rajoitus on, että työpäivä (ilman ruokataukoa) ei saa olla yli 10h. Senkin pystyy kiertämään merkitsemällä tunnit toiselle päivälle. Jos olen maanantaina töissä 5,5h (+ ruokkis) ja tiistaina 11h (+ruokkis), voin merkitä tiistain ylimääräiset tunnit maanantaille, eli esim. ma 7,5h ja ti 9h.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.2.25 06:05:59

Työaika 7h 15min + ruokis 0,5-1,5h. Tavoitettavissa pitää pääsääntöisesti olla 10-14, aloittaa voi 6:30 ja lopettaa pitää klo 20. Valtiolla töissä.

Lähettäjä: Sh 
Päivämäärä:   24.2.25 08:09:42

Virallisen ohjeistuksen mukaan työt tulee tehdä ma-pe 6-22 välillä ja 10-14 pitää olla töissä. Koska yksikköni tekee paljon työmaavalvontaa, riittää meillä töissä olemiseksi se, että on työpuhelin äänet päällä mukana (koska näin olisi myös työmaalla ollessa). Käytännössä siis saan tehdä töitä silloin, kun haluan, jos ei ole sovittuja palavereja tai työmaavalvontaa.

Huono puoli on se, että työpäivät helposti pirstaaloituvat ja venyvät. Jos teen aamulla 7-11 töitä ja käyn sitten omissa menoissa ja vaikka tallilla, pitää se puuttuva 3,5h tehdä illalla (tai ottaa liukumista), jolloin sitten tuntuu että on koko päivän ollut töissä. Itselläni jää myös työasiat helposti pyörimään päähän, jos lopetan työt vasta 20-21 aikaan. Siksi yritän tehdä pääasiassa sitä 7-15 työaikaa, jotta palautumista työpäivien välissä tulee riittävästi.

Lähettäjä: äm 
Päivämäärä:   24.2.25 09:12:23

Kyllä, meillä liukumat aamulla klo 7-9, iltapäivällä talvella klo 15-18 ja kesällä klo 14-17. Useimmiten teen itse töitä noin klo 8.45-16.30.

Lähettäjä: t 
Päivämäärä:   24.2.25 09:18:01

Mulla käytössä. Ei rajotuksia aikatauluun, mutta palaverit ohjaa sen verran että klo 8 eka pakollinen palaveri ja aika usein on johonkin klo 14 asti palavereita, joskus klo 15 asti. Teollisuudessa olen ylempänä toimihenkilönä.

Tykkään. Itse alotan mielummin ajoissa ja lähden ajoissa, mutta toisinaan olis kyllä kiva jos vois tulla vaikka ysiin. Tuo klo 8 eka pakolline palaveri joka aamu on vähän tympee kun joskus olis kiva mennä valmennukseen aamulla mut ei kyllä ehdi sit kasin palaveriin.

Yleensä siis olen klo 6-14 töissä jos ei ip palavereita. Joskus oli skiva olla esim klo 9 alkaen et ehtis treenata aamulla

Päivämäärä:   24.2.25 09:34:01

Mulla viikkotyöaika 37,5h ja sen saa periaatteessa arkena tehdä, miten tahtoo. Kai meillä olisi joku läsnäoloaika 10-13, mutta itse en ainakaan ole sitä noudattanut, eikä ole tullut sanomista. Pyrin siihen, että tekisin joka arkipäivä sen 7,5h, mutta joskus menee pidemmäksi, joskus lyhyemmäksi. Saldoja saa kerryttää sen +/- 40h.

Mä tykkään kovin. Käytän koiran lounastauolla metsässä, menee 1-2h, ja jatkan sen jälkeen hommia. Jos saa eläinlääkäriajan keskelle päivää, niin ei haittaa sekään. Säännöllisiä harrastuksia en kehtaisi ottaa ”työajalle”, mutta muutoin kyllä jos tulee tarvetta jotain tehdä päiväsaikaan, niin teen.

Päivämäärä:   24.2.25 19:51:03

Mitä teette työksenne joilla on liukuma käytössä?
Itse olen sihteeri ja liukumat aamulla 7-9, illalla max 18 asti. Töissä pitää olla 9-14, ellei toisin sovi

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   25.2.25 07:37:55

Olen ollut liukuvalla järjestelyllä töissä mutta tuohan on nyt hyvä lisäys, että rajoitetaan työtunteja per päivä. Teen itse työt mieluiten mahdollisimman aikaisin aamulla, joten päivät venyvät helposti jos muut tiimiläiset painottavat työtään iltapäivään. Onneksi nämä saa yleensä sovittua hyvin tiimin kesken.

Aiemmasssa työelämässä saattoi avata ekat työsähköpostit 6 aikaan aamulla ja viimeiset puoli kymmeneltä illalla. Hyvä jos nyt ollaan vähän tarkempia työntekijöiden ajankäytöstä!

Lähettäjä: reps 
Päivämäärä:   25.2.25 08:51:20

Meillä on myös liukuma ja se on aamuisin 7-9 ja iltapäivällä 15-17 eli tarkoittaa sitä, töissä oltava 9-15 ja se sisältää ruokatunnin 30 min. Meilläkin saa kerryttää työaikapankkiin saldoja mutta siellä ei saa olla enempää kuin 20h maksimissaan. Eli säännöllisesti pitää pitää saldoja pois eikä kerätä niin, että olet yht' äkkiä viikon saldovapailla. Toki tämäkin on sallittua jos sopii esimiehen kanssa erikseen, esim. ei ole vielä täysiä lomia ja haluat kuitenkin pitää viikon talviloman, tai muuta vastaavaa.

Mä olen töissä suunnittelutoimistossa eli teen rakennesuunnittelua.

Lähettäjä: -'- 
Päivämäärä:   25.2.25 09:12:46

Meillä pitää olla paikalla/tavoitettavissa 9.30-14.30, liukuma on aamulla klo 7 alkaen ja illalla klo 18 saakka. Aika usein on kyllä palavereita jo heti aamusta tai sitten myöhään iltapäivästä, eli melko harvoin pystyy tosiasiallisesti lähtemään töistä esim. jo 14.30. Työaika on 7 h 45 minuuttia päivässä, saldoista en itseasiassa ole ihan varma, että mitkä on maksimit plussaa tai miinusta. Itse aloitan työt yleensä 7.30 (lähipäivinä vähän myöhemmin) ja lopetan sitten kun pystyn. Hallintosihteerinä työskentelen julkisella puolella.

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   25.2.25 09:58:28

Meillä on liukuva työaika ja periaatteessa 10-15 välillä oletetaan että kaikki on käytettävissä. Oman toimenkuvan takia itse kyllä harrastan päivisinkin, ja teen sitten pidempiä iltoja. Kalenterin mukaan mennään, kiireisinä viikkoina ei harrastuksiin ehdi. Vapaus on ihanaa, mutta huomaan, että välillä se aiheuttaa kyllä tehottomuutta omassa tekemisessä.

Lähettäjä: Mielenkiinnosta 
Päivämäärä:   25.2.25 11:34:04

Miten seuranta hoidetaan, onko kellokortit vai onko työaika oman ilmoituksen varassa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.2.25 11:46:41

mites jos on tiimityötä ja osa haluais tehdä eri aikaan kuin enemmistö. joutuuko sitten todellisuudessa tekemään enemmistön mukaan työnsä/olemaan vapaa-ajalla tavoitettavissa?

meillä työt alkaa aina klo 8, mutta jos on joku meno voi tulla esim 8:30 kunhan ilmoittaa etukäteen. iltapäivällä voi sitten joustaa siirtämällä töitä seuraavalle päivälle, kunhan ns pakolliset hommat saa tehtyä. eli kysymällä saa helposti muuteltua työvuoroja.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   25.2.25 12:09:18

10min liukuma, en koe että olisi mitään hyötyä. Vaikka tulisi 10min etuajassa niin lähes joka päivä menee vähintään sen verran ylitöiksi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.