Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Helppo juustolautanen ja viini?

Lähettäjä: bn 
Päivämäärä:   23.2.25 19:35:34

Joku kiva (aika halpa) valkoviini ja juustot sekä muut höysteet. Oisko kellään neuvoja? Ekaa kertaa asialla.

Re: Helppo juustolautanen ja viini?

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   23.2.25 19:50:12

Ruffinon Chianti, kermajuusto, aurajuusto, brie-juusto ja punahomejuusto esim. Castello-marquis.

Maustamattomia keksejä ja maustettuja keksejä, viikunahilloa, oliiveja ja vaikka joku ilmakuivattu kinkku rulliksi mukaan. Lisäksi viinirypäleitä ja suolaamattomia cashew pähkinöitä.

Siin ois mun perussetti.

Lähettäjä: joku 
Päivämäärä:   24.2.25 01:29:20

En osaa oikein suositella viiniä, mutta juustoista itselleni sellainen turvallinen perussetti voisi olla esim. appenzeller, manchego ja brie, ehkä myös joku sinihomejuusto. Toki Appenzellerissä ja Manchegossa on hieman vahvempi maku, että jos on tosi mietoihin juustoihin tottunut, niin ehkä toisen tilalle joku miedompi. Viikunahillo ja Kantolan Valitut -keksilajitelma juustojen kaveriksi.

Lähettäjä: häh ? 
Päivämäärä:   24.2.25 07:20:36

Ihan mitä tahansa juustoja, viinirypäleitä, pieniä suolakeksejä ja ihan mitä tahansa viinejä.
Ei kovin vaikeata.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   24.2.25 07:55:04

Mene Alkoon ja kysy sieltä. Esim. tässä suositeltu chianti on punaviini eikä kysytty valkoviini.

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   24.2.25 08:10:59

Hups, katsoinkin väärin tuon viinin.

No helppo valkkari: Pasquan Prosecco jos haluaa kuplia tai Ruffinon Orvieto Classico jos haluaa ilman kuplia.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   24.2.25 08:25:33

Tulen kytikselle, jos joku olisi keksinyt jotain uutta. Ajattelin ensi viikonloppuna pitkästä aikaa nauttia juustoja ja lasin, pari viiniä.

Lähettäjä: koo 
Päivämäärä:   24.2.25 08:32:44

Meillä juustolautanen sisältää lähes aina brie, tumma cheddar, gouda ja jos syöjissä on sinihomejuuston syöjiä, niin silloin lisäksi Auraa. Sitten lohkottua omenaa, viikunahilloa, viinirypäleitä ja mansikoita. Erilaisia pähkinöitä (suolaamattomia), itse ostan Lidlistä sekoituksen.

Me juodaan yleensä punaviiniä mutta itse tykkään myös valkkarista ja erityisesti chileläinen chardonney on mun suosikki. Tätäkin saa eri hintaluokissa eli löytyy niitä n. 15€/ pullo ja sitten kalliimpia mutta aina se kallein ei ole paras, kannattaa kysellä Alkon myyjiltä, ne ovat ammattilaisia. Kertoo mitä juusto on tarjolla ja sitten kertoo hinnan, esim. n. 15-16€/ pullo ja varmasti saa hyvän suosituksen.

Lähettäjä: yrittäjä 
Päivämäärä:   24.2.25 08:55:13

Ihan hyviä ohjeita yllä.

Lisäisin "ihan tavallisen" punaisen makean hillon, esim mustaherkukkahillo. EI maksa juuri mitään ja sopii neutraalien keksien ja "ei niin vahvojen" juustpjen kanssa hyvin.

Lähettäjä: ox 
Päivämäärä:   24.2.25 09:35:11

Joku Gewürztraminer tai Riesling jos valkkaria, mutta hyvä ja edullinen kaikessa toimiva punkku on portugalilainen Portada.

Alpzirler, punahomejuusto esim yllämainittu Castello Marquis ja Roquefort sinihomejuusto on hyvä juustoperussetti.
Kypsä päärynä valmiiksi pilkottuna sopii hyvin kaveriksi, ihan viinirypaleitä, viikunoita tai viikunahilloa. Tuc-keksit toimii aina juuston kaverina.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   24.2.25 10:04:53

Vaaleita pehmeitä juustoja meillä yleensä tarjottimella, chaumes, st albray, sitten joku sinihomejuusto mutta ei koskaan roquefort koska on niin tikevän vahvaa ettei oikein kukaan tykkää. Sinihomeena yleensä st agur espanjalainen, vahvaa toki sekin on jos ei ole sinihomeen ystävä. Appenzeller käy hyvin, myös kaltbach gruyerea on usein, joku gouda. Ja Juustoportin viinitarhuri. Ja hyvää punaviiniä oheen, valkkaria ei juoda oikein ollenkaan.

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   24.2.25 10:08:30

Kotimaisuutta voi lisätä esim. leipäjuustolla ja lakkahillolla ja suomalaisella omenalla.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.2.25 10:16:09

Pippurijuusto, parmesan/pecorino, gouda ja joku valkohomejuusto on sellainen yhdistelmä, että löytyy kaikille jotain. Lisäksi hillosipuleita, cocktailkurkkuja, parmankinkkua, voileipäkeksejä (itse suosin tuceja) ja hilloa. Jos kaipaa lisää makeuksia, niin hunajameloni toimii erinomaisesti.

Valkkareista valitsisin itävaltalaisen Grüner Veltlinerin, ne yleensä jaksavat tapella vähän voimakkaampienkin juustojen kanssa ja ovat herkullisia ihan juotunakin.

Lähettäjä: Omalla 
Päivämäärä:   24.2.25 10:25:06

Nyt saat helpot ja edulliset ohjeet.

Mene K-markettiin ja osta sieltä Pirkka juustolajitelma: valmis juustolautanen on siinä ja hinta 6€. Sitten kävelet hillohylylle ja ostat viikunahilloa. Viiniksi vaikka moselland riesling.

Täyttää kriittisenkin kulinaristin tarpeet ja selviät alle 20€.

Ole hyvä!

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   24.2.25 10:26:47

Onhan niitä helppoja juustoja tosiaan ihan kotimaisenakin, siihen vielä muuta suomalaiset syötävät niin on hyvä juttu.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.2.25 10:37:40

Pala valion arki edamia ja tölkki huttunen viiniä.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   24.2.25 10:38:19

Hahahahahah kun naurattaa....

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.