Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Antaisitko lapselle alkoholittoman siiderin/…

Lähettäjä: zxc 
Päivämäärä:   23.2.25 18:52:06

Otsikossa voisi olla myös alkoholiton lonkero tai kalja.

Kysymys ihan teoreettinen, ei siis ole vielä lasta. ja tuli vaan mieleen kun itse join näin raskaana ollessa alkoholitonta lonkeroa ja tuntui ”väärältä” kun se maistui niin paljon oikealle lonkerolle. (Join silti, huvitti vain oma ajatus siitä että ei saisi juoda)

Periaatteessahan nuo on kuin limuja, eihän niissä ole alkoholia. Nykyään näitä tulee jatkuvasti uusia ja omasta mielestä nuo on usein paremman makuisia kuin limut.

Mutta jos lapsi kysyisi saako ottaa alkoholittoman siiderin/lonkeron/kaljan, en tiedä mitä vastaisin, en varmaan antaisi. Tuntuisi tosi oudolta, että vaikka 10v hörppisi vieressä sinisestä lonkerotölkistä.

Miten te reagoisitte, jos lapsi tällaista pyytäisi? Onko eroa onko lapsi 5, 10 vai 15v?

Re: Antaisitko lapselle alkoholittoman siiderin/…

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   23.2.25 18:54:39

Tämä topa oli viikko takaperin.

Lähettäjä: asdfg 
Päivämäärä:   23.2.25 18:55:52

Miksi en antaisi, jos esimerkiksi olisi kuohujuomaa juhlissa tai muuten kaikilla muillakin olisi alkoholiton juoma? Toisaalta, miksi aikuisetkin eivät joisi silloin limsaa?
Olutta tai siideriä en tarjoaisi tölkistä aikuisten tapaan juotavaksi muuten kuin ehkä lastenjuhlissa isosta pullosta hienoihin laseihin tarjottuna.

Lähettäjä: En 
Päivämäärä:   23.2.25 18:57:54

En antaisi, sillä voivat sisältää alkoholia niin pienen määrän ettei sitä lasketa alkoholipitoiseksi juomaksi. Tuon syyn vuoksi en raskaanakaan juonut alkoholittomia siidereitä yms. Vaan sitten ihan vaan limpsaa ja muita juomia joissa ei varmasti ole yhtään alkoholia.

Päivämäärä:   23.2.25 18:58:19

Viikko sitten puhuttiin minusta kuohujuomista, siis alkoholiton skumppa tms. Nämä minusta vähän eri asia, koska on aika eri asia juoda lasillinen (holitonta) skumppaa kun kilistetään kuin että joisi alkoholitonta lonkeroa/siideriä/kaljaa täysin samanlaisesta tölkistä limun sijasta kuin alkoholiversiota sohvalla istuen.

Eli skumppa on sellainen harvinainen juhlajuoma, mutta lonkero/siideri/kalja arkisempi.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   23.2.25 19:00:07

Lapsuudessani kotikalja oli ihan normaali joulujuoma, myös lapsilla. Oletan, että monissa perheissä on yhä sama tapa.

Päivämäärä:   23.2.25 19:01:22

” En antaisi, sillä voivat sisältää alkoholia niin pienen määrän ettei sitä lasketa alkoholipitoiseksi juomaksi. ”

Käsittääkseni jos juomassa lukee 0,0% se myös on sitä. Pelkkä ”alkoholiton” voi tarkoittaa että juomassa on hieman alkoholia (oliko siihen joku raja, 2%?). Yleensä se lukee sitten pakkauksessa paljonko alkoholin todellinen määrä suunnilleen on.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.2.25 19:02:10

Minä en ymmärrä, miksi lapselle pitäisi antaa juuri alkoholiton siideri/olut/lonkero(tölkki), kun samalla vaivalla voisi hankkia limsa(tölki)n.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   23.2.25 19:03:42

Mulla on kasarilta kuva, missä istun saunan jälkeen kylpytakki päällä alkoholittoman siiderin kanssa. Faija oli todennut, että niissä on paljon vähemmän lisäaineita kuin limuissa, niin juokoon lapset niitä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   23.2.25 19:08:43

Alkoholittomia skumppamaljoja meidän lapset ovat juhlissa saaneet noin 5-6-vuotiaista asti. Se on ihan tapakasvatusta.

Ei ole kyllä tullut tilannetta, että lapselle olisi tarvinnut edes miettiä alkoholintonta olutta tai siideriä. Meillä kun holillisiakin juodaan todella harvoin.

Ehkä 16-17-vuotiaan antaisin yhden holittoman juoda, mutta en nyt keksi minkälaisessa tilanteessa se edes tulisi eteen.

Päivämäärä:   23.2.25 19:09:32

” Minä en ymmärrä, miksi lapselle pitäisi antaa juuri alkoholiton siideri/olut/lonkero(tölkki), kun samalla vaivalla voisi hankkia limsa(tölki)n.”

Tämä olikino ihan teoreettinen kysymys, että antaisitko jos lapsi sellaista pyytäisi. En minäkään tiedä miksi pitäisi enkä itse sellaista lapselle ostaisi mutta en osaisi myöskään perustella lapselle miksi ei saisi alkoholitonta lonkerotölkkiä jos sellaista pyytäisi.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.2.25 19:22:56

Onhan simassakin prosentteja.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   23.2.25 19:24:56

Kyllä mun lapsi on saanu ruokajuomana juoda alkoholittoman lonkeron 10-vuotiaasta asti. On nyt 16v ja ei ole vielä kokeillut alkoholijuomia, että ihan pilalle ei ainakaan ole meillä mennyt, vaikka on luvan kanssa limpparia juonut.

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   23.2.25 19:27:04

Antaisin, sehän on alkoholitonta.

Päivämäärä:   23.2.25 19:29:08

En tiedä. Aion pitää mahdollisimman pitkään erossa limsoista ja mehuistakin.

Lähettäjä: Ei nyt omalla 
Päivämäärä:   23.2.25 19:32:18

No eipä ole omat nuorina pyytäneetkään. Mutta on huomioitu juhlissa ym että heille on myös oma maljansa millä kippistää! Minusta tärkeää ja huomaavaista junioreita kohtaan.
~ + 15v ovat saaneet myös maistaa ihan alkoholillistakin, esim. saunaoluen tai lonkeron tässä kotosalla. Mutta tosiaan vaan se tölkki tai pari, ns. omia juomia koskaan en ole heille ostanut vaikkapa kavereille lähtiessä.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   23.2.25 20:13:25

Juhlissa on lapsille pommacia kuohuvana. Lapsille en antaisi alkoholitonta siideriä. 15 v tietty voisi harkita... Alkoholiton siideri kuitenkin enemmän aikuisten juoma -itse juon niitä illanvietossa yms.

Lähettäjä: Erakkorapu 
Päivämäärä:   23.2.25 21:17:00

En antaisi 5v lapselleni sillä en anna hänelle muitakaan sokeri-hiilihappojuomia. En antaisi varman edes vielä 10-vuotiaanakaan enkä usko, että hän varmaan edes osaisi sellaisia pyytääkään. No se jää nähtäväksi.

15-vuotiaalle voisin saunajuomaksi antaa, jos hän haluaisi.

Lähettäjä: Erakkorapu 
Päivämäärä:   23.2.25 21:18:46

Ai niin ja alkoholitonta skumppaa (niitä lasten pulloja) lapsi on saanut vappuna, itsenäisyyspäivänä ja uutenavuotena. Se on poikkeus tuohon sokerijuomalinjaukseeni.

Lähettäjä: 1x 
Päivämäärä:   23.2.25 21:24:02

Porttiteorian mukaan tuo salliminen olisi henkistä totutta(utu)mista alkoholipitoisiin juomiin.
Meillä muuten kerran oli töissä yksi hmm, joka iloitsi siitä, kuinka hänen (poika)lapsensa leikki kivasti rakentelemalla cocktaileja.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.2.25 21:53:30

Me annettiin 7-vuotiaan maistaa alkoholitonta olutta kun mies joi sitä kun kävimme ravintolassa syömässä. 7v maistoi teelusikalla ja totesi että "yäk" ja on sen jälkeen ihmetellyt miten aikuiset voi juoda kaljaa kun se on niin pahaa.

Päivämäärä:   23.2.25 22:05:34

En.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   23.2.25 22:16:57

Mun poika on pari kertaa maistanut alkoholitonta (0,0%) olutta, kun isänsä on sitä ruuan kanssa juonut. En pitänyt tätä ongelmana. Ekan kerran maistoi ehkä joskus 4-5v iässä.

Kyllä ne 0,0% juomat on ihan yhtä alkoholittomia kuin linnutkin. Erikseen on sitten ne hyvin miedot alkoholilliset, kuten monet simat esimerkiksi, joissa on hyvin vähän alkoholia. Niitä ei voi siis myydä alkoholittomina.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   23.2.25 22:17:48

Voi jestas, linnutkin=limutkin XD

Lähettäjä: Ulpukka 
Päivämäärä:   24.2.25 00:25:28

”Minä en ymmärrä, miksi lapselle pitäisi antaa juuri alkoholiton siideri/olut/lonkero(tölkki), kun samalla vaivalla voisi hankkia limsa(tölki)n.”

Taitaa nuo limsat olla paljon vaan paljon makeampia kuin siideri tai lonkero. Itse juon alkoholittomia siidereitä, mutta limsat jää kauppaan. Eli ei se ihan niin ole, että vaikka ”samalla vaivalla” saisi limsatölkin niin se olisi kaikkien vaihtoehto.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   24.2.25 06:51:59

En todellakaan anna.
Lapset nyt 14 ja 17v.

Lähettäjä: Huh 
Päivämäärä:   24.2.25 08:20:53

Minä luulin pitkään, että siideri on lasten juoma. Meille siis kotiin ostettiin "aina" sitä 2,2% siideriä, josta sai lapsetkin. Kotikalja tehtiin itse. Juomme niitä glögikuohareita (0,0%) joskus kun pelailemme lautapelejä, lapsetkin saavat, ja oikein varsilasista. Skoolaavat myös juhlissa holittoman maljan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.