Lähettäjä: whw
Päivämäärä: 23.2.25 21:09:50
"Aika harva raskaus on omilla työpaikoilla tullut kenellekään yllätyksenä, kun asiasta on vihdoin tehty julkista."
Tämä kyllä johtuu sen raskaanaolijan omasta käytöksestä ja mahan kasvamisesta, ei pomon mutinoista. Aina se raskaanaoleva muuttaa käytöstään ja alkaa puhua siihen malliin, että tyhmempikin tajuaa että pulla on uunissa. Eikä siinä ole pomon tarvinnut tehdä tai sanoa mitään aiheeseen liittyvää.
Esim. jos joku aiemmin on aina halunnut alkoholia ja sitten yhtäkkiä kieltäytyykin, tai aina reipas onkin vetelä ja huonovointinen, tai aina ryhdikkäästi pukeutuva alkaakin pukeutua telttoihin, tai ei enää nostele painavia tavaroita ja kurkottele ylähyllylle (selällä ei ole tukea ja kylkiin sattuu kurkottelu) tai toistuvasti pitää kättä mahalla tai puhuu siihen malliin, että elämään tulee muutos, niin ei siinä ole pomon tarvinnut olla missään tekemisissä kenenkään kanssa, kun kaikki näkevät ja kuulevat, tai vähintään OLETTAVAT, että tuo on (varmaankin) raskaana. Ja kun hän lopulta sen julkistaa, niin hänen käytöksensä on ollut poikkeavaa jo kuukausitolkulla, joten kukaan ei ylläty...
Yksi kaveri kertoi työpaikallaan raskausuutisen heti seuraavana arkipäivänä, eli työkavereilta asiaa ei salailtu. Hän joutuu matkustamaan työnsä vuoksi paljon, joten raskausoireet ja raskaus pitkälle edetessään lopulta estää lentokoneessa matkustamisen, joten oli tiedossa muutoksia työtehtäviin. Hän ei siis edes yrittänyt salailla ja sai ihan luvan kanssa lötkötellä töissä, kun alkuraskauden väsymys veti hänet aivan veteläksi.
Mutta toki kaikkea naisten käytöstä töllötetään aina siihen malliin, että "onkohan tuo raskaana". Minä en ole juonut oikeastaan ollenkaan täytettyäni 26 v. Ei vain huvita. Silti, kun ikäni lähenteli neljääkymppiä, pidettiin minun alkoholittomuuttani illanistujaisissa ja kaverin luona lounastaessa merkkinä siitä, että olen raskaana. Vaikka olin lopettanut juomisen jo 10 v aiemmin ihan siksi, ettei minua HUVITA juoda. Tai olen tullut autolla, joten en voi juoda. Tai aamulla alkaa työt klo 6 joten en todellakaan halua juoda. Samoin, jos mainitsin jotain siskoni lapsista tai raskauksista, ihmiset ajattelivat aina "ahaa, tuo on siis raskaana kun puhuu lapsista ja raskaudesta" ja moni yritti udellakin olenko mahdollisesti itsekin. Ja jotkut ihmettelivät, kun ajan kuluessa ei mahani olekaan kasvanut ja sitäkin sitten spekuloitiin, että meniköhän kesken. Ja minä tosiaan olin teettänyt sterin jo 31-vuotiaana. Ja jos joskus pidän kättä mahalla aikani kuluksi esim. kun minulla on huppari päällä, se on selkeä merkki siitä, että olen raskaana. Ja varsinkin silloin, kun pidän kättä mahalla siksi, että on menkkakipuja, niin pakkohan minun on olla raskaana... Ja jos olen syönyt paljon vehnää, kuten kokonaisen kiekon ohrarieskaa tai ison pizzan pizzeriassa, mahani turpoaa kaulasta haaroihin kuin muumilla, ja tietenkin olen sitten raskaana :D
Voi tsiisus sentään.
|