Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vapaina ulkona liikkuvien kissojen omistajat,

Lähettäjä: pakarat 
Päivämäärä:   23.2.25 17:58:11

1. Missä kohtaa ajassa itse pyytäisit virka-apua, jos kissasi on useiden metrien korkeudella puussa etkä siten saa sitä sieltä omin tai läheisesi voimin alas?

2.Miten sinä kommentoisit aloituksen omistajan kolmen vrk :n itsenäistä yrittämistä saada kissansa alassa ruoalla?

2. Kuinka äkkiä Sinä huomaat kissasi menneen puuhun tulematta sieltä lainkaan alas?

3. Mitä tunteita koet, kun huomaat näin tapahtuneen?

4. Tiedätkö Sinä, että kissasi ruoansulatuselimistö menee myrkytystilaan jo hyvissä ajoin ennen kolmen vuorokauden kulumista umpeen, mikäli se ei syö?

5. Miten arvioisit kissasi todennäköisyyttä napata lintu syötäväksi männyn latvassa? Entä nesteytystä janoon? Kolme vuorokautta? Syökö/nuoleeko kissa lunta/vettä puun pinnalta? Entä virtsaako se tarvittaessa ilmaan/puun oksalle? Virtsattava kun on 24 h välein (kissa), se on turvaraja.

https://www.ts.fi/uutiset/6577676

Re: Vapaina ulkona liikkuvien kissojen omistajat,

Lähettäjä: pakarat 
Päivämäärä:   23.2.25 17:59:50

Ennen vastausta on hyvä huomioida, että en kysynyt, että onko mahdollista vai mahdotonta että Sinun kissasi kiipeää mäntyyn/kuuseen/koivuun/tammeen ymv. ;)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.2.25 18:13:14

Tähän mennessä kaikki kissat ovat osanneet tulla puusta alas, joten tämä topick ei näköjää koske meidän taloutta.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   23.2.25 18:26:54

Meidän on mahdollista hakea nosturi ja kaatokiipeilyvälineet, joten ammattiapua ei tarvinne pyytää.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   23.2.25 18:32:37

Meillä mennään traktorin kauhalla hakemaan ja on haettukin. Aika pian alan kaipailemaan jos kissaa ei näy. Pyörivät mukana ulkotöissä ja tulevat yleensä aina samaa matkaa sisälle.

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   23.2.25 18:37:05

On haettu puusta nosturilla ja tikkailla kauhasta. Ja heti kun huomattiin.

Lähettäjä: Turha draama 
Päivämäärä:   23.2.25 18:39:59

Sanon tähän vaan sen että itse olin ihan varma että kollikattini ei selviydy alas sähkötolpan nokasta jonne kiipesi pakoon naapurin rakkia.
Mikä siinä onkin että aina yrittää tulla pää edellä joka puustakin alas.
Minun oli pakko poistua kotoa ja jättää kissa sinne. Hermoilin pari tuntia ja pohdin että sinne se katti nyt varmasti jää ikuisesti mutta sepä olikin selviytynyt alas ihan ok.
Joten minäkin olen sitä mieltä että kyllä nämä ulkoilevat kissat aina keinot keksii tulla alas omin avuin. Nälkä ajaa kissan kyllä alas ja kissalla on tunnetusti yhdeksän henkeä. Ei ne ole mitään avuttomia jos ovat vähänkään saaneet kiipeillä ja tottua olemaan ulkona.
Ehkä sisältä karannut pelkopotilas joka on kadottanut kissanvaistonsa ei tajua mitään ja jää myrkyttymään puunlatvaan ikuisesti. En tiedä kun en sellaista halua omistaa.

Päivämäärä:   23.2.25 18:44:34

Virka-apua saa vasta, kun kissa on ollut puussa kolme vuorokautta, joten sitä ennen on aika turhaa pyytää apua.

Useimmiten ulkoilemaan tottunut kissa osaa tulla itse alas.

Huomaisin kissan poissaolon, jos sitä ei näkyisi koko päivänä eikä se tulisi yöksikään kotiin.

Päivämäärä:   23.2.25 18:45:35

Lisään vielä, etten tiedä, mistä tapauksesta aloituksessa on kyse.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   23.2.25 19:33:02

Jos tikkailla ei yllä niin parin kilometrin päästä saa tilattua nostokoriauton. Ei kyllä oo ollut kun kerran niin että miuku kiipesi n.2m korkeudelle kun pelästyi asiakkaan koiraa ja huuteli auttamaan alas (ylsi kurottelemalla auttamaan, ois ehkä tullut kohta itsekin), nykyään osaa itse tulla alas mihin kiipeää, nuorena oli epävarma kiipeilijä.

Lähettäjä: Kuku 
Päivämäärä:   23.2.25 19:52:50

1. Pyytäisin virka-apua heti jos omat konstit eivät riittäisi ja jos puskaradion kautta ei löytyisi ketään, joka voisi auttaa. Minullakin on kyllä sellainen käsitys, ettei virka-apua yleensä saa, jos kissa ei ole ollut puussa jo monta päivää.
2. Kesäaikaan kissa tulee sisälle syömään tai muuten vaan käymään vähintään kolmesti päivässä ja aikataulu on varsin säännöllinen. Kissa myös tulee pihalla luokse jos huutelen, ja pyörii muutenkin usein mukana pihatouhuissa. Huolestuisin jo parissa tunnissa, jos kissaa ei näkyisi.
3. Huolta. Kissa on ulkoillut vapaasti jo vuosia, mutta kerran se todella onnistui jäämään puuhun jumiin. Jouduin odottamaan muutaman tunnin, että isäni pääsi paikalle puuhunkiipeämisvarusteineen. Sinä aikana kissa ei edes yrittänyt alas, vaan maukui vain surkeana. Puu huojui tuulessa ja kissa oli tehnyt virhearvion menemällä hieman turhan heikolle oksalle. Oli niin korkealla, että olisi varmasti loukannut itsensä, jos olisi pudonnut/pudottautunut.
4. Tiedän.
5. Ravinnon ja veden saaminen olisi varmaan aika epätodennäköistä. Pissiminen varmaan onnistuisi.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.2.25 04:44:26

"Sanon tähän vaan sen että itse olin ihan varma että kollikattini ei selviydy alas sähkötolpan nokasta jonne kiipesi pakoon naapurin rakkia.
Mikä siinä onkin että aina yrittää tulla pää edellä joka puustakin alas."

Eihän ne ylipäätään tykkää liikkua takaperin. Tarvii olla kuin semmoinen kankainen leikkitunneli oman kodin lattialla; jos menosuunnan laittaa tukkoon niin kissa äheltää putkessa suurella vaivalla ympäri ennemin kuin peruuttaa puoli metriä.

Peppu edellä alas kiipeäminen saattaa olla niitä juttuja mikä emon pitäisi opettaa, tai ainakin se kysyy rohkeutta ja reeniä. Just katsoin viisi videopätkää kaverin kissasta joka vuoden vanhana kiipeili hemmetin isossa lehtipuussa keskitalvella keskellä kirkasta päivää. Nenä edellä se siellä eteni ylös, alas, vaakaan ja vinottain, kunnes vahingossa kiepsahti takajalka-alastuloon, ja näyttikin hetken melko hämmentyneeltä. Mitään hätää kissalla ei ollut, viipyi puussa puoli tuntia, mutta itteäni hirvitti jos laho tai jäinen oksa olisi katkennut sen alta.

Ilman videotakin verkkokalvoilleni on palanut kuva eksäkissasta kiipeämässä lähes pystysuoraan asetettuja alumiinitikkaita. Ihmeenä pidin jo sitä kun kolli meni tikkaita ylös vinttiin, mutta se alastulo ihan sirkustemppu olikin. Mistään ei siis saanut kynsillä otetta mutta niin vain punnersi perse edellä alas askelma kerrallaan, jännästi hännällä vempauttaen säilytti tasapainonsa. Epäilemättä se oli tullut muutamastakin puusta pois omin avuin.

Lähettäjä: Mukkelismakkelis 
Päivämäärä:   24.2.25 08:58:28

^ Tämä tuli väkisinkin mieleen:
https://riemurasia.fi/video/Tikaslelu/226518

Päivämäärä:   24.2.25 10:22:07

Kyllä se siltä aikanaan alas tulee.

Päivämäärä:   24.2.25 11:25:26

Ei kyllä tulisi mieleen edes pyytää virka-apua hakemaan kissaa puusta. Jos ei parissa tunnissa tulisi itse, niin ajaisin traktorin viereen ja etukuormaajan ylös ja odottaisin, että tulee sitä pitkin itse.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.