Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Oletko vähentänyt lihansyöntiä?

Lähettäjä: qyyq 
Päivämäärä:   23.2.25 17:11:31

Nyt kun joka paikassa hoetaan, että lihaa pitäisi syödä entistä vähemmän ja martatkin luopuivat omissa tilaisuuksissan liharuokien tarjoiluista, niin oletko sinä vähentänyt lihansyöntiä? Moni on ympärilläni kertonut siirtyneensä kasvispainotteisenmpaan ruokavalioon, jotkut jopa vegaaneiksi, tai ainakin olleet esim. kuukauden ajan vegaaneja ja sen jälkeen kasvissyöjiä tai kasvispainotteisia.

Minä en. Ja sitten aiheutan heissä paheksuntaa...

Minä en ole koskaan syönyt kovinkaan paljon makkaroita ja leikkeleitä, mutta lihaa syön kyllä aina kun sitä on tarjolla. Enkä ole vähentänyt lihansyöntiä vaan ennemmin päinvastoin, olen alkanut ostaa myös kotiin naudan paistia ja syön nykyään vähemmän sokeria ja viljoja, mutta lihaa vähintään yhtä paljon kuin aiemminkin. Yleensä syön kylläkin broileria tai naudan jauhelihaa.

Kotona asuessani isä metsästi ja kalasti, jolloin meille ei ostettu kotiin juuri koskaan lihaa, kun söimme hirveä ja kalaa. Mutta minä asun 500 km päässä vanhemmistani, ja isäkin jo edesmennyt, joten eipä ole noita tuonaikaisia tavallisia kotiruokia enää tarjolla..

Olin joskus vuosia sitten muutaman viikon kasvissyöjä, mutta en pitänyt kasviproteiineja yhtä hyvinä omalle kropalleni mitään feikkilihoja en ole ksokaan halunnut syödä. Syön kasvikset ennemmin ihan kasviksina kuin yliprosessoituina lihankorvikkeina.

En sinänsä noudata mitään tiettyä ruokavaliota, mutta viljoja ja sokeria vähentämällä olen nykyään virkeämpi ja ei ole koko aikaa kestonälkä. Makeutusaineita en ole käyttänyt koskaan.

En myöskään aio vähentää lihansyöntiä, koska se sopii kropalleni. Minun elimistöni voi hyvin nykyisellä ruokavaliollani. Ennemmin pidän sopimattomana minulle jotain pitkälle prosessoituja juttuja ja syön puhtaita raaka-aineita, vaikka ne sitten sisältäisivätkin lihaa.

Re: Oletko vähentänyt lihansyöntiä?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.2.25 17:15:02

En – enkä aio.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.2.25 17:15:29

Käytännössä eliminoinut. Syön lihaa jos sitä jossain vanhemmilla tarjotaan tai jos oikeasti tekee mieli, eli pari kertaa vuodessa.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   23.2.25 17:17:54

Kyllä. En syö punaista lihaa tai kanaa ollenkaan. Kalaa syön.

Päivämäärä:   23.2.25 17:18:20

En enkä vähennä.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   23.2.25 17:18:47

Suomalaisten lihan kulutus on noussut vuosivuodelta.

Että ei ole kukaan muukaan vähentänyt, huutavat silti jatkuvalla syötöllä kuinka heiltä viedään makkarat suusta. En tiedä mistä tämä harhaisuus johtuu?

Kai se on vaan jotain persujen propagandaa. Kasvis on nykyään kirosana joillekin.

Lähettäjä: niinpä 
Päivämäärä:   23.2.25 17:26:08

Vähän mutta laatua. Ei ole tarvetta vähentää lihansyöntiä kun en ole koskaan syönyt lihaa kovin paljon. Noin kerran kuukaudessa ostan kotimaista naudanjauhelihaa, mielellään luomua. Saa hyvän murekkeen mistä riittää useammaksi päiväksi. Tai joskus kerran vuodessa tilapuodista jotain ylämaankarjan pihviä tms niin että tietää että naudat ovat laiduntaneet perinnebiotooppikohteita jne tehneet luonnonsuojelutyötä.

Sikaa en syö, enkä broileria. Omia, itse teurastettuja kukkoja syön.

Enemmän haluaisin syödä kotimaista lammasta. Sisävesikalaa pitäisi syödä paljon enemmän, sillä olisi myös iso työllistävä vaikutus. Oman kylän hirviä söisin myös, jos vaan pääsisin osingoille saaliista. Tiedän ihan tasan tarkkaan että lähimetsässä pyörivä hirvikanta kestää harvennusta. Ja kaikki valkohäntäpeurat voisi metsästää pois kokonaan.

Mitään leikkeleitä en ole koskaan ostanut, enkä makkaroita, ikinä ei ole tehnyt mieli. Kerran vuodessa syön nuotiomakkaran jossain kesätapahtumassa kun ei oikein viitsi kieltäytyäkään moisesta rituaalista. Mutta en ole koskaan ostanut makkarapakettia itse.

Laitan rahat siihen, että tiedän lihan tuotantotavan ja pystyn tukemaan niitä lähituottajia joilla on homma hallussa. Pariinkin kyselyyn olen joutunut vastaamaan että joo, en aio vähentää lihansyöntiä. Varmaan sit näkyy tilastoissa just silleen että jaaha, toi ei välitä asiasta yhtään.

Lähettäjä: mje 
Päivämäärä:   23.2.25 17:28:12

En. Jos syön kasvispainotteisesti niin minulla on aina nälkä. Lihalla pysyn kylläisenä ja painonhallinnasta on tullut vaivatonta. Joka päivä en lihaa syö mutta esim. lounasravintolassa otan aina lihavaihtoehdon ja ostan tarjouslihoja pakkasen täyteen.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.2.25 17:34:53

Hieman, syön lihaa yhdellä aterialla päivässä.

Lähettäjä: Tiitu 
Päivämäärä:   23.2.25 17:38:59

En. Enkä vähennä. Rehuja syön tosi vähän, hyvin lihapainotteinen on ruokavalio. Tosin en leikkeleitä syö kuin harvoin.

Lähettäjä: Kuku 
Päivämäärä:   23.2.25 17:39:21

En ole vähentänyt. Syön aterioilla kohtuullisesti lihaa kuten ennenkin. En osta leikkeleitä, koska en pidä niitä tarpeellisina.

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   23.2.25 17:48:08

En.

Lähettäjä: Liha ja kala hyvää 
Päivämäärä:   23.2.25 17:54:43

En, enkä tunne ketään joka olisi vähentänyt.
Aloittajan tapaan vältän turhia hiilihydraatteja.
Proteiinin otan eläinperäisenä tukien suomalaista tuotantoa ja vitamiinit ja hivenaineet kasviksista.

Lähettäjä: Se Hep 
Päivämäärä:   23.2.25 17:57:23

Jännä kyllä olen ja ehkä hyvä niin! Lapsuudenkodissani "opetettiin" tapa, että joka ruoalle ostetaan se paketti lihaa. Tehdään paketista jauhelihaa makaronilaatikko tai paketista kanaa joku ruoka tai paketista lihapullia tai makkaraa joku kastike tms. jne.

Aikuisiällä sama tapa sitten jatkui, eli about paketti lihaa meni per päivä (siitä söi lounaan ja päivällisen yksin). Ja parisuhteen alettua sama homma, koska toisella oli vastaavat tavat melkeinpä.

Noh, sitten osallistuin ihan huvikseni muutama vuosi sitten vegaanihaasteeseen, joskaan en ihan 100 % siihenkään, eli poikkeuksia oli. Mutta sitä kautta tuli paljon mielenkiintoista uutta tietoa ja ennen kaikkea paaaaaljon uusia reseptejä testiin. Ja yllätyksekseni monet niistä olivatkin tosi maukkaita! Myös mieheni tietysti maisteli kaikkea haasteeni aikana, vaikka kokkaili myös itselleen perinteisempiä ruokiamme välillä. Hän on taloutemme kokki ja inspiroitui myös joistain vegeresepteistä, joita oli silloin testissä (joitain sovelsi myös itse entistä ehommiksi).

Ja niin vain siitä haasteen myötä jäi kiertoon jonkin verran vegereseptejä sekä avarakatseisempi suhtautuminen vegeruokaan. Ennen kiersin vegevaihtoehdot kaukaa, olettaen, että on "pahaa", mutta nyt maistelen kaikkea uuttakin mieluusti ja joskus jopa ravintolassa saatan valita kasvisannoksen (ne ovat monesti yllättävän hyviä). Eli sekasyönti jatkuu, mutta nyt ei ihan joka aterialle osteta sitä lihapakettia, vaan myös hyviä vegereseptejä on mukana arjessa ja välillä vegetuotteilla korvataan lihavaihtoehtoja, jne. :) Oikein piristävää.

Lähettäjä: emma 
Päivämäärä:   23.2.25 18:08:45

"huutavat silti jatkuvalla syötöllä kuinka heiltä viedään makkarat suusta."

Nimenomaan makkarat suusta. Nykyään ihmisten ruokavalio on todella huono ja sitä myöten myös terveys, ja kun puhutaan lihansyönnin tuomista terveysongelmista tai lihansyönnin haitallisuudesta tai lihansyönnin vähentämisestä, niin ihmiset rääkyvät, kun ei saa enää syödä makkaraa...

Monilla ei lihansyönti ole ongelman ydin, vaan prosessoidut elintarvikkeet ja moskasta koostuva ruokavalio.

Jos jätettäsiin moskat syömättä ja syötäisiin vain (edes melko) puhtaita raaka-aineita, ei kukaan käskisi vähentää lihansyöntiä... Eikä kukaan kiukuttelisi, kun makkaran syöntiä pitää vähentää.

En ole vähentänyt enkä vähentämässä lihansyöntiä. Leikkeleitä en syö ollenkaan ja makkaraa/nakkiakin ehkä kerran vuodessa.

Sen sijaan syön mahdollisimman vähän prosessoituja elintarvikkeita ja syön myös lihaa. Eikä ole ongelmia terveyden kanssa. Eikä yksikään terveydenhuollon ammattilainenkaan ole käskenyt vähentää lihansyöntiä.

Lähettäjä: Flee 
Päivämäärä:   23.2.25 18:09:18

En ole, enkä aio vähentääkään. Kasviproteiinit ei imeydy mulla.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   23.2.25 18:12:50

En ole kymmeneen vuoteen syönyt lihaa (tai kalaa), enkä aio jatkossakaan syödä.

Päivämäärä:   23.2.25 18:21:38

Juupa juu, ainahan se on niin että lihansyöjät syö pelkkää vapaana viheriöillä kirmannutta Ylämaan karjaa, joka ostetaan suoraan tuottajalta. Eivät prosessoi ruokiaan ollenkaan, suoraan sonnin kankusta veistetään suuhun. Eikä kellään tietenkään mikään kasvi imeydy, ovat uniikkeja lumihiutaleita ja terveys moitteeton.

Kasvissyöjät sen sijaan käyttää ravinnokseen pelkkää muovin kaltaiseksi prosessoitua ”feikkilihaa”, sitä järsivät anemiaan kourissa koristen. Välillä vähän avokadoa, jotka tuodaan yksitellen lentokoneella toiselta puolelta maailmaa.

Kuka syö kaiken tehotuotetun lihan tai luo suolistosyövän ja sydäntautitilaston, joista lääkärit puhuu kehoittaessaan kasvisten ja kuidun lisäämiseen? Se on varmaan valeuutista kaikki.

Lähettäjä: Kai 
Päivämäärä:   23.2.25 18:22:17

Olen vähentänyt. Teen mm. paljon vegaanisia ruokia nykyään. En kaihda lihaa, mutta hurjasti ollaan vähennetty.

Elämäni on yhtä hyvää kuin ennen, ehkä jopa parempaa. Ainakin jaksaa paremmin.

Olen vähentänyt, koska a) se on terveellisempää huomioiden sukurasitteen moniin sydän- ja verisuonisairauksiin (kuten useimmalla suomalaisella), b) ympäristö ja luonto ja niiden hyvinvointi ovat minulle yksi tärkeimmistä arvoista ja c) tehotuotanto lihansyönnin taustalla on ihan vitun luonnotonta. Tiesittekö, että nisäkkäiden biomassasta valtaosa maailmassa on tuotantoeläimiä? Ihan vitu sairasta. Luonnoneläimiä vähiten, koska ahne @!#$ ihminenkin on lisääntynyt aivan holtittomasti.

Päivämäärä:   23.2.25 18:24:24

95% maailman suurista nisäkkäistä on ihmisiä tai niiden karjaa.

Päivämäärä:   23.2.25 18:26:40

Mistä tunnistaa kasvissyöjän? – Sen näkee naamasta.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   23.2.25 18:30:17

En, koska en ole punaista lihaa syönyt miltei 25:n vuoteen. Broileria syön, mutta mieluiten kalaa, jos eläinpitoinen proteiini on valittava. Tällä viikolla olen syönyt puolikkaan kanapizzan, kanasalaatin, neljästi kalaa/äyriäisiä ja loput kasvisruokavalioon sopivaa (syön kaksi pääateriaa päivässä). Tänään tosin teen kanakeittoa vielä myöhemmin. Eli uskoisin ruokavalioni vastaavan tavoitetta muutoinkin.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   23.2.25 18:34:17

Ja vegaanista ruokaa teen kyllä aika harvoin - ongelma tulee maitotuotteiden kohdalla. Kasvissyöjälle sopivaa ruokaa valmistan mieluusti, mutta inhoan kaurakermoja, margariinia, tekojuustoja yms. Esim yhtenä ruokaana tällä viikolla oli siiliorakaspihvi, perunamuusia, papuja, ruusukaalia ja kirsikkatomaatteja paistoksena. Saisi siitä vegaanisen, mutta ei vaan maistu korvikkeet. Hesarissa oli juuri juttu vegaanisten leikkeleiden ravintoarvoista ja siitä, onko niissä järkeä. Vastaus: ei ole.

Lähettäjä: pekka 
Päivämäärä:   23.2.25 18:35:13

En.

:))

Lähettäjä: Mmn 
Päivämäärä:   23.2.25 18:36:59

Syön puolet aterioista kasvisravintoa ja olo on kevyempi ja parempi!! Suosittelen.

Lähettäjä: niinpä 
Päivämäärä:   23.2.25 19:02:55

Sitähän mä olen ihmetellyt, että miten paljon ihmiset keskimäärin syövät lihaa kun ei itse osaa kaivata lihaa ruuan sekaan. En koe jääväni mistään paitsi vaikka lihaa söisi harvakseltaan, kerta viikkoon jollain aterialla. Liharuuat on niin paljon monimutkaisempia tehdäkin. Että sen puolesta voi sitten tosiaan valikoida vähän parempaa laatua jos tekee isomman paistin.

Parille kaverille sanonutkin että muutaman pienen leikkelepaketin hinnalla saisi jo sen ylämaankarjan pihvin ostettua. Että jos nyt jotain syö, niin söisi sitten sitä laatua. Eikä valittaisi että niin kauhean kallista!

Lähettäjä: nami 
Päivämäärä:   23.2.25 19:11:21

Olen. Luovuin lähes kokonaan makkaroista, leikkeleistä ja muista roskalaatuisista lihajaloisteista - no, niitten kutsuminen "lihaksi" nyt on eräänlaista herjausta muutenkin - ja ostan lähinnä ainoastaan kokolihaa tai jauhelihaa, joka on aina lähellä tuotettua luomua tai riistaa. Siis ainoastaan suomalaista. Ostan sitäkin paljon vähemmän kuin ennen, mutta siis paljon laadukkaampaa. Lisäksi syön kotimaista järvikalaa paljon enemmän kuin ennen.

Päivämäärä:   23.2.25 19:21:10

Punaista lihaa menee tosi vähän. En halua eläinrasvaa oikein kehooni, siitä syystä. Joskus ostan naudan 10 prossasta jauhelihaa, mutta yhä useammin kananjauhelihaa. Kanaa meillä menee ja kalaa. Kalaa saisi mennä enemmänkin. Mies ostaa kalkkunaleikkelettä jääkaappiin ja joskus otan sitä. Juustoa ollaan ostettu viimeksi joskus viime vuonna. Alentajaa menee leivän päälle, mies ostaa kylläkin yhä Oivariinia. Rasvatonta maitoa juon jos joskus maitoa juon. Mies ostaa kevytmaitoa. Mulla oli vuosi sitten kolesterolit vähän koholla joten siitä tämä on lähtenyt. Myös isälläni oli joskus, karsi samalla tavalla ja nyt arvot on jotain 3,5.

Päivämäärä:   23.2.25 19:22:24

^ siis kokonaiskolesteroli

Lähettäjä: Niina 
Päivämäärä:   23.2.25 19:27:58

Kyllä itseasiassa viime kuukausina olen saanut tsempattua vielä enemmän vähentääkseni lihansyöntiä. Syön enää kalaa ja kananmunia, mutta tarkoitus olisi seuraavaksi jättää kananmunat pois. Kalan syöntiä en tule lopettamaan ja hienoa olisi jos kalatkin saisi itse pyydettyä. Kun lihansyönnin lopettaa, joutuu tekemään kasvisruokia ja todeta että hyvin laitettu ruoka on aina hyvää.

Lähettäjä: Ei nyt omalla 
Päivämäärä:   23.2.25 19:41:35

En, eikä ole pienintä aikomustakaan. Ihminen on sekasyöjä, jonka kroppa on tehty lihan ja kasvisten (pienissä määrin viljojen) syömiseen.
Justiin tänään tehtiin lihakeittoa naudanpaistista, ja voi jestas että oli hyvää! Jokaisessa ruuassa meillä on kyllä joko jonkin sortin lihaa tai kalaa. Jos joku tarjoaisi kasvisruokaa, joka maistuisi yhtä hyvältä, miksi ei, mutta sellaista ei vaan ole vielä tapahtunut...
Ne kasvisruuat, mitä olen kokeilumielessä maistanut esim ruokaloissa, ovat olleet parhaimmillaankin siedettäviä/ syötäviä maultaan ja koostumukseltaan, mutta hyvä tai herkullinen on kaukana.

Lähettäjä: mirataz 
Päivämäärä:   23.2.25 19:43:08

En ole syönyt lihaa 7 vuoteen.

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   23.2.25 19:43:10

En. Tosin en ole oikeastaan koskaan syönyt lihaa kuin kerran viikossa. Kalaa syön enempi.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   23.2.25 19:48:25

En ole eikä ole tarkoituskaan vähentää. Jauhelihan ostan suoraan kaverilta, paikallinen teurastaja jauhaa. Hyvää ja halpaa. Kanan kaupasta ja lohen, muut kalat mies kalastaa. Kotimaista ainoastaan käytetään, ulkolaista lihaa ei osteta koskaan, ei edes leikkeleitä. En näe mitään syytä lähteä näihin vouhotuksiin mukaan. Milloin mikäkin on saatanasta ja taas kerran kuollaan kaikki.

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   23.2.25 19:51:35

Ensin jätin pois lehmän ja sonnin sekä sian lihan. Sitten myös kanan. Kasvisruuat on hyviä. Jugurtissa ja juustossa käytän vähän mairoa, samoin vähän kananmunia. Niitäkään en haluaisi käyttää.

Päivämäärä:   23.2.25 19:53:10

Olen vähentänyt, ennen söin lihaa joka päivä, nykyään ehkä pari kertaa kuussa. Osittain tämä on tosin puolisoni ansiota, yksin asuvana en olisi vähentänyt ainakaan näin paljoa. Ei tämä kyllä haittaakaan, hyvin tehty kasvisruoka on hyvää.

Lähettäjä: Ei nyt omalla 
Päivämäärä:   23.2.25 19:56:08

Ja tosiaan kuten Ennea, ostan vain ja ainoastaan kotimaista lihaa ja ja siitä tehtyjä valmisteita, sekä kotimaisia maitotuotteita! Metsästetään myös miehen kanssa molemmat, joten todellista lähiruokaakin on saatavilla.

Päivämäärä:   23.2.25 20:00:51

Olen vähentänyt. Opettelen koko ajan lisäämään enemmän kasvista ruokavalioon ja korvaan jauhelihasta puolet nykyään soijarouheella, mutta en pyri jättämään lihaa kokonaan. Myös olen todennut, että hyvinlaitettu ruoka on aina hyvää. Ei se ruuan hyvyys lihasta johdu.

Päivämäärä:   23.2.25 20:03:00

No nyt kyllä osui nimimerkillä ... johonkin ja pahasti...

Ei kai täällä kukaan ole väittänyt tuollaista kuin sinä?

Esim. minä laitan kaalikeittoon aina tummaa soijarouhetta jauhelihan sijaan. Harvoin sitä kyllä kokkaan, mutta kun kokkaan, niin soijarouhetta käyttäen. Enkä ole väittänyt, että kasvissyöjät syövät ruuakseen muovia vaan että minä (ja näköjään moni muukin) syön ennemmin lihaa kuin pitkälle prosessoitua lihankorviketta. Minä näen myös ison eron siinä, että "korvaa jauhelihan tai osan siitä soijarouheella" ja "korvaa lihan ultraprosessoiduilla lihaa jäljittelevillä kasvistuotteilla". Avokadoja en ole ostanut koskaan, mutta olen muutaman kerran elämässäni maistanut.

Koskaan en ole ostanut lihaa suoraan tuottajalta, mutta olen kyllä ollut mukana pilkkomassa ruhoa kun joku on kaatanut hirven, poron tai hevosen. Mutta nauta ja broileri on kyllä aina ollut kaupan kylmäaltaasta ja lähin nautateurastamokin on 60 km päässä.

Ja on ihan raaka fakta, että monet proteiinipitoiset kasvikset tuottavat monille ongelmia suolistossa, joten turha siitäkään on ilkeillä. Ja varsinkin, kun kyse on pitkälle prosessoidusta tuotteista, joita markkinoidaan nimellä lihan korvike tai vegeliha. En ole koskaan ymmärtänyt, miksi ei voida syödä kasvikunnan tuotteita sellaisenaan vaan ne pitää prosessoida ruuansulatuselimistölle sopimattomiksi. Jos jo muutenkin on hankaluuksia sulattaa ravinnoksi herneitä, niin prosessoidut hernetuotteet mahdollisesti kookosöljyllä höystettynä on taatusti vielä vaikeampia. Ja jos lihansyöntiä käsketään vähentää ruuansulatuselimistön ongelmien vuoksi, niin ei siihen kyllä mikään vegeprosessisörsseli kyllä auta.

Ne, joita lääkäri kehottaa vähentämään lihansyöntiä ja lisäämään kasviksia ja kuituja, ovat harvoin niitä, joilla on mahdollisimman vähän prosessoitu ja jo valmiiksi terveellinen ja heille sopiva ruokavalio. Kitisijät ovat juuri niitä, jotka itkevät, kun pitää vähentää makkaran syöntiä, joiden mielestä oluessa on tarpeeksi kuituja ja kasvikset pupuille.

Mutta me, jotka syömme mahdollisimman vähän prosessoituja tuotteita ja monipuolisesti kasviksia ja saamme riittävästi kuituja muutenkin, olemme harvoin niitä, joiden papereissa lukee "potilasta kehotetaan vähentämään makkaran syöntiä ja kaljan kittaamista vähentääkseen ruuansulatusvaivojaan".

Minulle on myös moni lääkäri sanonut, ettei halua syödä mitään nyhtövegelihaa ja vegaaneille tehtyjä lihankorvikkeita. Useampi tuntemani lääkäri metsästää itse ja syö sitä punaista lihaa eikä kiellä sitä potilaitaan. Ovat sanoneet, että ennemmin syövät herneet, pavut sun muut ihan sellaisenaan mutta tietävät, ettei ne kaikille sovi. Ja ultraprosessoituna eivät usko niiden sopivan kovinkaan monille.

Suolistosyövät ja sydäntauditkin tulevat kolmekymppisinä yleensä niille, joiden elintavoissa on paljon korjattavaa ja nämä on ne, joista uutisoidaan. Eli ei taaskaan ole kyse niistä, joilla on terveelliset elintavat ja vähän prosessoitu ruokavalio. Kahdeksankymppisten tai sitä vanhempien sairaudet taas ei yllätä ketään eikä edes ylitä uutiskynnystä.

Ehkä ... on bisnekset menneet perseelleen kun hänen kehittämänsä vegetuotteet onkin aiheuttanut mahavaivoja, eikä mene enää kaupaksi? No, kehota jatkossa asiakkaitasi ostamaan vegetuotteensa ihan hevi-osastolta, ei eineshyllystä :)

Ja jos sydän- ja verisuonitaudeista puhutaan, niin ultraprosessoidut lihankorvikkeethan niitä aiheuttavat :))

https://kotiliesi.fi/ruoka/ultraprosessoidut-lihankorvikkeet-lihottavat-ja-lisaavat-
sydan-ja-verisuonitauteja/

https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/tutkimus-selvitti-kannattaako-
lihapihvi-korvata-kasvisversiolla/8919434

https://yle.fi/a/74-20105808

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   23.2.25 20:10:49

Enpä juuri, ennemmin olen yrittänyt (vaihtelevalla menestyksellä) lisätä kasvisten syöntiä. Toki lihan suhteellinen osuus ruuasta vähenee siinä ohessa, mutta käytännössä joka päivä tulee syötyä ainakin vähän. Olen surkea kokki ja vieläpä niin nirso että itseäkin hävettää, joten projekti etenee tuskallisen hitaasti... :D

Päivämäärä:   23.2.25 20:19:00

Joo. Ostan valmisvegeä ja teen niin että paistan kasan kasviksia ja lopussa lisään puolet valmisruuasta, tällä saan suolan sopivaksi. En halua varsinsisesti tehdä ruokaa niin tää on hyvä kompromissi. Olen 60+, verenpaine laskenut reilusti. Jos tilanne vaatii, voin syödä ei-vegeä myös.

Päivämäärä:   23.2.25 20:23:17

Piti vielä sanomani et kookosrasvaa on paljon vegejuustoissa ja joissain jogurteissa, niitä en syö.eli valitettavasti tavis 10% juustoa ostan joskus.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   23.2.25 20:28:17

Olen.

Päivämäärä:   23.2.25 20:41:32

Minä en ymmärrä niitä, jotka eivät syö kasvisruokaa, koska "se on pahaa ja jotta siitä saa hyvää, se pitää kyllästää suolalla ja rasvalla ja kermalla ja voilla ja sokerilla ja ja...". Minä pidän kasvisten mausta joten ei ole mitään syytä uittaa kasviksia kermassa ja suolassa.

Moni kasvissyöjä- ja vegaanikaverini on jo yli parikymmentä vuotta valittanut, että kasvisruuissa kouluissa ja lounasravintoloissa on liian vähän proteiinia. Ne on yleensä kasviksia ja ruokakermaa, eikä se pidä nälkää. Ja kun moni treenasi ja treenaa salilla, niin sillä on jo jotain merkitystäkin, onko ruuassa proteiinia.

Ja monissa paikoissa kasvisruuista yritetään tehdä liharuokien kaltaisia ja makuisia, eikä kasvissyöjät tästäkään aina tykkää. Moni on sanonut, ettei halua että kasvisruoka maistuu liharuualta, vaan haluavat sen maistuvan kasvisruualta ja selkeästi eroavan liharuuasta.

Lähettäjä: hanna 
Päivämäärä:   23.2.25 20:46:34

Lisään lihan syöntiä

Päivämäärä:   23.2.25 20:48:46

En.

Vuosituhansia ihminen on ollut sekasyöjä, lihan lisäksi mitä luonnosta saa.

Miksi nyt pitäisi jäädä kasvissyöjäksi, kun ei se ole normaalia.

Lähettäjä: Faktahomma 
Päivämäärä:   23.2.25 20:53:07

"jotkut jopa vegaaneiksi"

Vegaaninen ruokavalio on ravintoainepuutteinen ruokavalio. Kaikkien vegaaniruokavaliota noudattavien tulee käyttää ravintolisänä B12-vitamiinia, D-vitamiinia ja jodia.

B12 on aivoille ja hermostolle välttämätön vitamiini. Sen puutostila voi johtaa vakaviin oireisiin, kuten anemiaan tai tuntoaistin ja muistin häiriöihin. Useimmat meistä saavat B12-vitamiinia riittävästi ravinnosta, mutta riskiryhmään kuuluvat ennen kaikkea vegaanit.

Päivämäärä:   23.2.25 20:55:36

Protskua saa hyvin jos käyttää munia (kotikanalat) ja maitotuotteita, vaikka sitten tankkimaitoa kun ei ole riskiryhmäläisiä, joskaan tavallisetkaan eivät ole mikään ongelma. Lypsykarjanpito on intohimoammatti. Paremmin niitä pidetään kuin harrastehevosia.
Ruokavalio on muuttunut kasvispohjaiseksi. Riistaa syön jos sattuu olemaan, harvinaista se on. Kalaa menee. Periaatteessa suomalainen nauta voi hyvin ja lypsykarjan loppukäyttö lihana on ekoteko sen sijaan, että ruho hävitettäisiin! Näillä leveysasteilla, missä on maailman parhaat nurmentuotanto-olot, on järkeenkäypää pitää nautoja. Possulle en näe perusteita ja broileri on eettinen ongelma.

Lähettäjä: Qi 
Päivämäärä:   23.2.25 20:58:58

En vähennä mutta ostan enemmän pientiloilta nautaa, lammasta ja metsästäjiltä riistaa.

Lähettäjä: tässä ja nyt 
Päivämäärä:   23.2.25 20:59:55

Joku kirjoitti ettei halua eläinrasvaa kehoonsa. Ei ihmiskehon rasva koostu kasvisrasvasta, vaan eläinrasvasta.

Päivämäärä:   23.2.25 21:08:37

En ole. Paitsi niiden leikkeleiden ja makkaroiden/nakkien vähäisenkin käytön olen lopettanut ja ostan ihan oikeaa lihaa. Olen muuttanut ruokavaliotani samaan suuntaan kuin ap, mahdollisimman vähän lisättyä sokeria, paljon kasviksia ja vihanneksia, sopivasti hedelmiä ja lihaa.

Teen oman osani maapallon eteen mm. siinä etten hanki lapsia tai lemmikkejä tai matkusta lentämällä.

Jännä kun puhutaan siitä että lihan syönti on lisääntynyt vuosikymmenten kuluessa, ja samaa tahtia myös suolistosyövät, mutta mistä tiedetään että juuri se liha aiheuttaa ne syövät, eikä vaikka samaa tahtia kiihtynyt limpparin juonti, kaiken maailman nugetit ja niissä olevat ainesosat sun muut mitä ei myöskään silloin vuosikymmeniä sitten ollut, tai ainakaan kulutettu yhtä paljon? Ja myöskin se, ettei pitäisi vetää yhtäläisyysmerkkiä aidon lihan ja juuri jonkun leikkeleen välille.

Lähettäjä: Anonyymi 
Päivämäärä:   23.2.25 21:11:21

Olen vähentänyt, mutta sillä ei ole mitään tekemistä suositusten kanssa.

Olen jo pitkään halunnut syödä kasvispainotteisemmin ja jättää punaisen lihan lähes kokonaan pois, mutta elin vuosia parisuhteessa miehen kanssa, joka ei suostunut syömään ruokaa, jos siinä ei ollut lihaa. Ja kilttinä ja hyvänä vaimona sitten valmistin aina vain liharuokia kun en jaksanut laittaa kahta erilaista ruokaa.

Nyt kun miehestä erottu, niin lihansyöntikin vähentynyt.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   23.2.25 21:27:10

Vähentänyt jo ajat sitten. Syön viikoittain kalaa, kanaa ehkä kuukausittain. Punaista lihaa en juuri koskaan.

Päivämäärä:   23.2.25 21:37:51

No juu, olen pikkuhiljaa. Tykkään kasvisruuasta ja usein valitsen ravintolassa kasvisannoksen ihan vaan maun ja mieltymyksen vuoksi, vaikka sekaani olenkin. Leikkeleiden oston ja käytön olen lopettanut kokonaan, ennen niitä meni meillä 1-2 pakettia viikossa.

Ostan lihaa/ siipikarjan lihaa lähinnä kaupan ilta-alesta -60% alennuksella pakastimeen, ja valmistan niistä sapuskaa muutamalle aterialle viikossa. Tavoittelen tilannetta, että enemmän kuin puolet viikon aterioista olisi ihan kasvisaterioita, loput sitten kalaa, siipikarjaa tai lihaa sisältäviä. Soijaa meillä ei käytetä perheenjäsenen yliherkkyyden takia.

Lähettäjä: Martta 
Päivämäärä:   23.2.25 21:44:56

Kyllä, jatkan lihakastikkeita linsseillä tai kasviksilla. Esim porkkanasosetta jauhelihakastikkeeseen, tomaattimurskaa lisäksi niin huomaamatta kastike tuplaantuu maun pysyessä samana.

Viisihenkinen perhe, pakko ohjata lapsia kestävään ruokavalioon. Ei sitä lihaa joka aterialle kaivata.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   23.2.25 21:45:05

En ole, enkä vähennä. Makkaroita ja leikkeleitä syön kohtuullisen vähän, ei ole tarve vähentää niitäkään.

Viljojen syöntiä olen vähentänyt vuosien saatossa. Samoin makeutusaineita ja natriumglutamaattia sisältävien ruokien käyttöä. Kevyt-tuotteet jää myös hyllyyn aina kun vaan on vaihtoehto.

Voin huomattavasti paremmin näin, ja suositukset on mulle aivan se ja sama.

Päivämäärä:   23.2.25 21:56:58

Olen vähentänyt niin paljon että olen lähes kasvissyöjä. Syön nykyään vain hiukan kalaa punalaputettuna.

Myös 70v äitini ja 78v isäni ovat vähentäneet, samoin sisar.

Vanhemmat ei niin eläinsuojelijoita mutta auktoriteetteihin uskovat eli luottavat virallisiin suosituksiin sillä haluavat elää terveen vanhuuden.

Just katselin kesällä isän luona käynyttä isän kaveria kun grillasivat ja kaveri jotenkin hermostui kun isä sanoi että olen kasvissyöjä ja totesi että minä en! Minä syön paljon lihaa! Niin mietin että siltä näytätkin. Oli punaisempi kuin mansikka, hikoili, lihava ja kävely vaikeaa. En tietenkään sanonut mitään.

Lähettäjä: Mar 
Päivämäärä:   23.2.25 22:13:56

20 vuotta sitten jätin lihan ja kalan pois. Jossain vaiheessa katosi kanamunat ruokavaliosta. Maitotuotteita käytän joskus ja jouluna.

Lähettäjä: Öll 
Päivämäärä:   23.2.25 22:20:10

Olen vähentänyt. Kotona syödään vaan kasvisruokaa, ravintoloissa satunnaisesti lihaa.

Lähettäjä: Ex kasvissyöjä 
Päivämäärä:   23.2.25 22:22:20

En ole, enkä vähennä.

Syön aitoa ruokaa ja välttelen kaikenlaisia hiilariglutamaattijalostemoskia.

Päivämäärä:   24.2.25 09:37:42

Ihanan harhaista, kun joku sanoo lisänneensä kasviksia ruokavalioonsa tai siirtyneensä kasvispainotteisempaan ruokaan, niin joku tulee lähäättämään, että MINÄ EN MITÄÄN JALOSTEMOSKIA SYÖ.

Kumma juttu, kun itse olen onnistunut kasvispainotteisemman ruuan syömisessä ilman ensimmäisiäkään jalosteita :DDDD

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   24.2.25 09:58:46

En ole vähentänyt, eikä ole aikomuskaan vähentää.

Leikkeleitä, makkaroita ym tulee syötyä vähän, mutta kokolihaa enemmän. Syödään välillä kasvisruokaakin, eli ei ole pakottava tarve syödä aina lihaa. Mutta kyllä kaikki paistinpannun kautta menevä paistuu aidossa voissa.

Tosin tuo joka paikasta tuleva paasaaminen kasvisruuasta saa ajatukset kääntymään siihen että pitäisi lisätä lihan määrää.

Lähettäjä: Toksinen 
Päivämäärä:   24.2.25 10:24:14

En ole, enkä aio vähentää.

Lähipiirissäni on maalaisjärjen omaavia ihmisiä, jotka kaikki käyttävät lihaa.

En jaksa nyt luennoida siitä, kuinka maataloutta ajetaan tarkoituksellisesti alas ja tämä on osa sitä keinoa. Tutkikaa itse.

Päivämäärä:   24.2.25 10:28:19

"Kumma juttu, kun itse olen onnistunut kasvispainotteisemman ruuan syömisessä ilman ensimmäisiäkään jalosteita :DDDD"

Jos viittasit minuun, niin se että kerron syöväni aitoa ruokaa ja vältteleväni kaikenlaisia hiilariglutamaattijalostemoskia tarkoittaa juuri sitä mitä siinä lukee. Eli ruokavalioni koostuu lihasta, kalasta, kasviksista - aidosta ruoasta, eikä mistään jalostemoskasta. Eikä minulla ole tarvetta lisätä kasvisten syöntiä, koska olen syönyt niitä aina paljon. Toisin kuin te uusherännäiset.

Päivämäärä:   24.2.25 10:29:25

En. Ei ole mitään syytä vähentää kotimaista
pääasiassa naudanlihan syöntiä.
Kasviksia ja salaattia on paljon lautasella mutta en korvaa kotimaista lihaa millään pavuilla, linsseillä, soijalla, seitanilla, härkiksellä enkä nyhtiksellä.

Päivämäärä:   24.2.25 10:31:28

En ole vähentänyt, enkä näe sitä tarpeelliseksi.

Päivämäärä:   24.2.25 10:32:52

Olen ollut kasvissyöjä 18 vuotta. Nykyään pyrin korvaamaan joitain maitotuotteita kasvipohjaisella vaihtoehdolla, joten ajoittain ruokani ovat vegaaneja.

Lähettäjä: äm 
Päivämäärä:   24.2.25 10:42:07

Olen vähentänyt. Lihaa syön yleensä pari kertaa viikossa, muuten kasvis- tai kalaruokaa. Samoin ravintolassa valitsen useimmiten kala- tai kasvisvaihtoehdon.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   24.2.25 10:43:52

Missä näitä makkarahuutajia tapaa? Itse en ole törmännyt yhteenkään.

Päivämäärä:   24.2.25 11:48:40

Voi oikein me uusherännäiset. Onpa ex kasvissyöjä nyt meitä niin paljon parempi, pitääkö ihan kumartaa?

Lähettäjä: koo 
Päivämäärä:   24.2.25 12:04:54

En mutta olen jo viimeisen 10 vuotta syönyt kasvispainotteisemmin jo muutenkin. Syön yleensä 2-3 kertaa viikossa kasvisruokaa siten, että proteiininlähde on kananmuna, palkokasvi tai raejuusto. Syön paljon kotimaista kalaa sekä kanaa mutta välillä tulee syötyä punaista lihaa. Tonnikalaa en syö kuin sellaisissa tapauksissa, että joku on laittanut ruokaa ja siinä on tonnikalaa, eli me emme osta tonnikalaa emmekä käytä sitä ruuan valmistuksessa. Joka aterialla syön kasviksia tai hedelmiä/ marjoja.

Eilen tehtiin uunijuureksia (peruna, porkkana, sipuli ja palsternakka) sekä kuhafileitä. Lisäksi lisukkeena salaattia.

En jaksa niitä ihmisiä, jotka vouhottavat sen kasvisten lisäämisen takia sillä mä ainakin syön helposti sen 500g päivässä ilman, että mun tarvitsee edes miettiä.

Ai niin. Ja kesällä grillataan myös makkaraa, senkin kanssa usein uusia perunoita ja salaattia kesämökin omasta kasvimaasta.

Lähettäjä: Fab 
Päivämäärä:   24.2.25 12:14:14

"Leikkelekohun" ja lihateollisuuden lausuntojen jälkeen, en ole ostanut enää kaupasta lihatuotteita. Arkiruokaan on etsitty korvaavat reseptit, suurin osa vegaanisia. Herkkä vatsa kestääkin yllättävän hyvin pavut ja sun muut, joita liharuokaa syödessä kestänyt yhtään.

Riistaa syödään jos on saatavilla, esim. puoliso ehtinyt hirvijahtiin mukaan.

Päivämäärä:   24.2.25 12:17:07

Kai, ole hyvä, jos siltä tuntuu. Ensisijaisesti toivoisin kuitenkin, että opettelisit lukemaan ja ymmärtämään lukemasi.

Lähettäjä: Kottarikakka 
Päivämäärä:   24.2.25 12:22:41

Olen. Ihan vahingossa, kun liha ei oikein enää maistu. Se, että vähentää ei tarkoita ettei olisi sekasyöjä.

Lähettäjä: ciel 
Päivämäärä:   24.2.25 12:33:39

Olen.

Puoliso metsästää, joten riistaa on pakastimet täynnä. En muista, milloin viimeksi olisin ostanut nautaa kaupasta. Vaihtelun vuoksi ostan toisinaan kalaa tai kanaa, jos on hyvä tarjous tai punalappu. Possua menee lähinnä kesäisin grillikaudella ja silloinkin vain vähän. Possu on suosikkini lihoista, mutta ne parhaimman makuiset kasslerit ym. ovat melko rasvaisia joten yritän syödä niitä vain harvoin. Leikkeleitä käytän harvoin, syön mielummin juustoa ja/tai kasviksia leivän päällä.

Saan kotona niin usein punaista lihaa syödäkseni, että ulkona syödessäni (ravintolassa, töissä eväinä tai lounasruokalassa) valitsen lähes aina kala- tai kasvisvaihtoehdon.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   24.2.25 12:38:28

Mä olen samanlaisessa tilanteessa, kuin aloittaja. Lapsen isän rooli on tärkeä. Onnistui, jos isä kantaa normaalin vanhemman vastoin, eikä ole vain apulainen.

Toki väsymystilanne on yksilöllistä ja lapsia on sen suhteen erilaisia. Mutta kyllä, jos vaan tahtoa on, niin treeni on hyvä voimavara arkeen.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   24.2.25 13:27:54

Aloin vähentää jo vuosia sitten. Enää syön hyvin harvoin joko broileria tai riistaa. Sika ja nauta on jo ajatuksena vastenmielinen.

Lähettäjä: ö' 
Päivämäärä:   24.2.25 14:37:24

En enkä vähennä, oikeastaan päinvastoin kun aloitin ketoilun joku aika sitten ja nyt syön enemmän kuin ennen :D

Lähettäjä: En 
Päivämäärä:   24.2.25 15:17:30

Syön sekaruokaa. Liha on pääsääntöisesti riistalihaa (peuraa, kaurista, hirveä).
Joskus vaihtelun vuoksi ostan broileria, siipiä tai koipia.
Teen evääksi päivityäin salaatin, tykkään linsseistä, teen hernekeiton itse. Lisään siihen savustettua peuraa makua varten.
Tykkään linsseistä, välimeren ruokavaliosta.
En juurikaan osta avocadoja, harvemmin riisiä.

Mutta... Olen lisännyt ruokavaliooni leikkeleet ja juustot. Koiralle anban joskus nakkeja.

En hyväksy ylhäältäpäin tulevaa ohjailua. En käytä teollista vegemoskaa.
Ai niin, meetvurstini on pääsääntöisesti itse tehtyä.

Ja kyllä... Kävelen punaisia päin. Jos autoja ei ole mailla eikä halmeilla.

Päivämäärä:   24.2.25 15:37:09

Olen ollut pesco jo 30v.
Kaikki vähentäminen on plussaa, kaikki lasketaan.

Päivämäärä:   24.2.25 15:49:10

Ollaan vähennetty, koko perheen toiveesta. Ainakin yksi liharuoka viikossa korvataan kalalla, juustolla tai kasviproteiinilla.

Lähettäjä: nacho 
Päivämäärä:   24.2.25 15:49:51

Olen vähentänyt paljon punaista lihaa sekä kanaa. Leikkeleet ovat jääneet pois kokonaan, possua ja nautaa tulee syötyä ehkä kerran parin-kolmen kuukauden välein jos mies on ostanut töistä sitä. Riistaa syön kyllä mielelläni, jos sitä on tarjolla tai voin ostaa, mutta harvoin sitä on.

Jos teen kasvisruokaa, käytän tofua tai palkokasveja. En ole testannut härkiksiä tai muita vastaavia, tofusta saan mieleistäni tekemällä sitä eri tavoin ja kuivattamalla sekä maustamalla hyvin. Ennen inhosin tofua. Pavuista, linsseistä tai kikherneistä teen esimerkiksi pyöryköitä.

Ensisijaisesti olen halunnut vähentää kovaa rasvaa ruokavaliossani, koska kolesteroli oli hieman koholla viime mittauksessa. Lisäksi vatsani voi paremmin kun en käytä punaista lihaa tai rasvaisia maitotuotteita. Arjessa käytän kaurakermaa ja soijamaitoa, tosin maidosta en ole tykännyt koskaan muutenkaan.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.2.25 15:54:14

Olen vähentänyt lihansyöntiä, kun ei ole enää varaa ostaa nykyhinnoilla. Ja kohtahan ne keksii varmaan hallituksessa nostaa ruuankin alvia.

Lähettäjä: ilimasto 
Päivämäärä:   24.2.25 15:56:02

Tämä viimeiseen ruokasuositukseen tullut ilmasto änkyröinti teki sen että jätän kaikki suositukset huomiotta. Syön lihaa sen verran kuin suu nappaa, siihen ei enää ole rajoitteita. Jos terveellinen ruokavalio ylikirjoitetaan ilmastohömpällä, ei se enää ole terveyttä edistävä.
Täydellinen virhe sotkea 2 erillistä asiaa yhteen. Kai seuraava suositus tulee sitten tekoälyltä. AI suosittelee varmaankin pettua ja penikointia!

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   24.2.25 17:12:47

"Kasvissyöjät sen sijaan käyttää ravinnokseen pelkkää muovin kaltaiseksi prosessoitua ”feikkilihaa”, sitä järsivät anemiaan kourissa koristen. Välillä vähän avokadoa, jotka tuodaan yksitellen lentokoneella toiselta puolelta maailmaa.

Kuka syö kaiken tehotuotetun lihan tai luo suolistosyövän ja sydäntautitilaston, joista lääkärit puhuu kehoittaessaan kasvisten ja kuidun lisäämiseen? Se on varmaan valeuutista kaikki."

Näinpä! Lihan syömistä ei tarvitse kenenkään lopettaa jos ei halua, mutta vähentää olisi hyvä jos sitä tulee syötyä isoja määriä. Jos syöt muutenkin jo maltillisia annoksia niin sitten tämä vähentämisasia ei koska sinua eikä siitä tarvitse hermostua ;)

Lihaa en ole syönyt viiteentoista vuoteen monesta syystä. Kalaa syön silloin tällöin mutten mielelläni kokkaa itse. Teen kasvisruokaa, useimmiten vegaanista mutta välillä on mukana vaikkapa ruokakermaa tai fetajuustoa. Proteiinina useimmiten linssejä, papuja, tofua tai tempeä, kovin prosessoituja esimerkiksi "kanapaloja" en käytä kuin silloin tällöin.

Päivämäärä:   24.2.25 18:19:35

Ei ole tarvinut lisätä/vähentää vaan kokonaiskulutus ja proteiinin määrä viikkotasolla. Liika proteiini oli sitten kasvis tai liha muuttuu samalla lailla läskiksi jos sille ei ole tarvetta :-)

Lähettäjä: g 
Päivämäärä:   24.2.25 19:27:16

En ole vähentänyt enkä aio vähentää. Pakastin on puolillaan hirveä, jouluksi ostettiin possua ja vielä on tulossa hevosta. Mitä noille lihoille muuta voisi tehdä kuin syödä?

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   24.2.25 19:37:17

Syön edelleen lihaa ja hiukan harmittaa kun kauppojen lihahyllyjen tarjonta on kaventunut lähes olemattomaksi. Esim. nautaa on paljon vähemmän tarjolla kuin ennen. Leikkeleitä syön harvoin, mutta esim. nakkikeiton haluan edelleen nakeista tehtynä, en lihankorvikkeista tehtynä.

Silleen olen vähentänyt, että ennen ostin 400g esim. jauhelihaa, nyt ostan 250-350g.

Ja tällaista vähentämistä pidän mielekkäänä. En tykkää musta-valkoisesta ajattelusta, että joko tai. Itselle myös ei aina löydy kasvisruuista sopivaa, joten ärsyttää kun porukka viherpesee toimintaansa sillä, että ”emme tarjoile liharuokaa”.

Itselleni myös olisi tärkempää, että kouluissa jne. käytettäisiin lähituotettuja ruokia, mutta koska meillä suomessa on tiukka sääntely, se lisää hintaa eikä esim. kunnat halua ostaa kalliimpia tuotteita. Tämä on minusta ristiriitaista. Mielummin kuskataan ruokaa maailma ja aiheutetaan siten ympäristölle hallaa.

Päivämäärä:   24.2.25 20:08:39

En syö grillimakkaroita,kinkku sekä muut makkarat leivän päällä..syön harvoin.
Kalaa en myöskään syö (en pidä mausta)

Muuten kyllä syön lihaa ja niitä kasviksiakin.

Lähettäjä: +++++ 
Päivämäärä:   24.2.25 20:41:42

En, vaan laajentanut valikoimaa, mitä ostan. Tosin silti vain kotimaista ja aitoja merkkejä. Mutta kokeilen kaikenlaisia uusia juttuja. Sen lisäksi silti käytän myös paljon kasviksia esim. perunan tmv:n sijaan. Käytän myös paljon maitotuotteita.

Päivämäärä:   24.2.25 21:35:43

Olen. Syy on ihan empatia eläimiä kohtaan. En voi sydämestäni hyväksyä nykyistä lihataloutta. Minusta on yksinkertaisesti väärin ja julmaa pitää eläimiä sellaisissa oloissa. Jos minulla olisi lehmä, possu, broileri tai kana en voisi kohdella sitä samoin kuin eläimiä kohdellaan lihatuotannossa. Minua sattuu sydämeen ja tekee pahaa nähdä se kaikki. Ja ei, en tarkoita mitään aktivistien videoita vaan tuottajien itse kertomaa ja itse kuvaamaa. Eli ihan sitä tasoa kun kaikki on "hyvin".

Koska en kannata sitä enkä itse voisi toimia niin, on ainut moraalinen teko olla rahoittamatta moista toimintaa. En halua olla ihminen, joka oman hedonistisuuden vuoksi on valmis toimimaan moraaliaan vastaan tai sulkemaan silmänsä.

Ymmärrän että kaikki eivät näe eläimiä niinkuin minä. Kaikki eivät näe mitään ongelmaa siinä, että vasikat vieroitetaan emoista tai siat elävät virikkeettömissä betonikarsinoissa yms. Jonkun mielestä se on ihan ok eikä siinä ole mitään vialla.

Mutta riippumatta siitä mitä ajattelee eläinten oikeuksista, toivon että jokainen ihminen toimisi arvojensa ja moraalinsa mukaan eikä tukisi niiden vastaista toimintaa vain siksi, että se on helppoa tai mukavaa. Yksi aikamme vitsauksista on nimenomaan välinpitämättömyys ja pelkkä oman nautinnon tavoittelu muiden kustannuksella.

Lähettäjä: Pistepiste 
Päivämäärä:   24.2.25 23:50:30

Jonkun verran mutta en mitenkään merkittävästi. Voin syödä esim. kasvissosekeittoa, siemenillä ja raejuustolla, kun aiemmin söin jauhelihakeittoa.
Voileipäkinkusta olen luopunut melkein kokonaan

Lähettäjä: tuotanoin 
Päivämäärä:   25.2.25 07:32:05

Tuo on kyllä jännä juttu.
Miksi vegaanit yms. AINA tuovat esille että ovat kasvissyöjiä ?
Miksi ?

Päivämäärä:   25.2.25 07:37:12

En,enkä vähennä.

Päivämäärä:   25.2.25 08:29:45

"Miksi vegaanit yms. AINA tuovat esille että ovat kasvissyöjiä ?
Miksi ?"

Kokeile. Saatat yllättyä miten sosiaalinen asia syöminen on. Jos et kerro ruokavaliotasi et ehkä löydä ravintolasta mitään syötävää tai käytät 30e mauttonaan sapuskaan. Ihmetellään miksi et syö lihaa, jopa kannetaan nakkicroisantti eteesi. Loukkaannutaan kun et syö, vaikka vaivalla on tehty ruoka. Yhtäkkiä läsnäollessasi ihmiset myös alkavat puolustella lihansyöntiään ihan puskista tai haukkua kasvisruokaa. Tällaisia keskusteluja ei ole juuri ikinä ole ollut sekasyöjänä. Sinulta yhtäkkiä halutaan moraalisia vastauksia myös muihin kysymyksiin "mites lapsityöllä viljellyt hedelmät, entä nälkää näkevät afrikkalaiset? Kasvien tuntema kipu?" Ja tämä kysyjä ei itse ole aihepiireistä mitenkään kiinnostunut eikä keneltäkään muulta tenttaa vastaavaa. Myös jokainen vaivasi on heti oire ruokavalion puutoksista (esim. istunnasta kipeytynyt selkä) ja puutoksia on ok myös alkaa epäillä, vaikka mitään syytä ei ole (olen jopa mittauttanut, että kaikki on ok ihan tutkitusti). Samaan aikaan läheinen ystäväsi kärsii aidoista vakavista puutostiloista, kukaan ei puhu hänelle mitään ruokavaliosta. Eikä pidäkään. Samaan aikaan mietin kuitenkin minkälaisen paskamyrskyn asia omalla kohdallani aiheuttaisi.

Mutta kokeile, niin voit ymmärtää paremmin. Kokeile olla kuukausi vegaaniruokavaliollla ilman että selität kyseessä olevan vain kokeilun ja ethän sinä oikeasti. Katso miten ihmisten käytös muuttuu. Vaikka et yhden yhtä kertaa paasaisi asiasta. Kuulut varmasti useamman saarnan lihan puolesta ruokapöydässäsi kuin koko ikänäsi.

Lähettäjä: jooooo 
Päivämäärä:   25.2.25 08:44:11

Piste on taas yksi vegaaniuhriutuja. Oikeassahan nuo ovat, joita sinä mollaat.
Tarviiko sitä ruokavaliota tuoda joka paikassa esiin.

Lähettäjä: oikikikit 
Päivämäärä:   25.2.25 09:27:06

En minäkään ymmärrä miksi kasvissyöjät hehkuttavat ääneen olevansa kasvissyöjiä. Miksi siitä pitää tehdä numero ?
Tilaa ravintolassa vaikka salaatin julistamatta suureen ääneen että hei katsokaa olen kasvissyöjä.
En muuten ole kuullut kenenkään julistavan olevansa sekasyöjä.
Itse en rehuihin koske, mutten tee siitä mitään numeroa.

Lähettäjä: lk 
Päivämäärä:   25.2.25 11:00:27

En – enkä aio.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   25.2.25 11:05:21

"En muuten ole kuullut kenenkään julistavan olevansa sekasyöjä."

Paitsi ihan jokaisen kasvisruokaa koskevan uutisen kommenttikentässä... Kyllä ne on ne lihaa syövät miehet, jotka haluavat päästä julistamaan, että mitään pupun ruokaa ei sitten varmasti syödä.

Lähettäjä: kv 
Päivämäärä:   25.2.25 12:35:00

En, enkä aio.

Samoin kuin alla oleva :)
Ja sitten kun itketään teollisista synteettisistä ja prosessoidusta ruoasta, niin mitähän nuo vegepöperöt sisälttää, oletteko lukeneet? (minä olen) Ei yhtään sen terveellisempää kuin se makkarakastike kerran viikossa XD Tiedän, on olemassa muutamia tosi vegaaneja, jotka laittavat alusta loppuun omat ruokansa, niin kuin meissä tavallisissa sekasyöjissäkin.
Ja heillä on suurin puutos elintärkeistä vitamiineista, aminohapoista sekä proteiineista...

Lähettäjä: Liha ja kala hyvää
Päivämäärä: 23.2.25 17:54:43

En, enkä tunne ketään joka olisi vähentänyt.
Aloittajan tapaan vältän turhia hiilihydraatteja.
Proteiinin otan eläinperäisenä tukien suomalaista tuotantoa ja vitamiinit ja hivenaineet kasviksista.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   25.2.25 15:11:29

"En minäkään ymmärrä miksi kasvissyöjät hehkuttavat ääneen olevansa kasvissyöjiä. Miksi siitä pitää tehdä numero ?
Tilaa ravintolassa vaikka salaatin julistamatta suureen ääneen että hei katsokaa olen kasvissyöjä.
En muuten ole kuullut kenenkään julistavan olevansa sekasyöjä.
Itse en rehuihin koske, mutten tee siitä mitään numeroa."

""En muuten ole kuullut kenenkään julistavan olevansa sekasyöjä."

Paitsi ihan jokaisen kasvisruokaa koskevan uutisen kommenttikentässä... Kyllä ne on ne lihaa syövät miehet, jotka haluavat päästä julistamaan, että mitään pupun ruokaa ei sitten varmasti syödä."

Tämä on vähän sama asia kuin se, kun sanotaan, että ei minulla ole mitään homoja vastaan mutta miksi ne tyrkyttää ja tuo itseään esille joka paikassa. Ja tyrkyttämiseksi koetaan ihan se, että henkilö mainitsee kerran olevansa kasvissyöjä/vegaani/homo. Joku näissä asioissa ärsyttää ihmisiä niin paljon, että niitä ei saisi mainita ollenkaan.

Samaan aikaan julistetaan itse netissä joka ikisessä kasvisruokaa koskevassa julkaisussa, miten itse ainakin aiotaan vetää taas veristä pihviä ja vegaanit ovat täysiä pellejä. Eikä unohdeta myöskään sanoa, että vegaanit ovat taas tuputtamassa asiaansa joka paikassa, vaikka ITSE on menty räyhäämään julkaisuihin, joita ei itse periaatteessa pitäisi edes katsella jos ei ole mitään mielenkiintoa kasvisruokaa kohtaan. Että kumpikos tässä tuputti ja käyttäytyi kuin pelle???

Jauhetaan jossain kerran kuultuja juttuja vuodesta toiseen miettiämättä yhtään, onko omassa käytöksessä järjen häivää. Hehe, pupunruokaa, minä en mitään rehuja syö! Voiko olla enää lapsellisempaa käytöstä?

Vinkkinä, että jos joku kertoo ihan neutraalisti olevansa vaikkapa vegaani, siihen voi sanoa että ok ja antaa asian olla ilman sen kummempia kiukutteluja. Jos ei kestä kuulla sanaa vegaani ilman että alkaa ärsyttää suunnattomasti, kannattaa varmaan hankkia apua ;) Vai saatteko raivarin myös jos joku sanoo tykkäävänsä Yöstä, harrastavansa soutamista tms.? Vaikka ette itse tykkäisi samoista asioista tai tekisi samalla lailla niin voisitte silti yrittää käyttäytyä.

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.