Lähettäjä: P
Päivämäärä: 23.2.25 14:39:29
Minä aloitin aikuisena uimahypyn, ja kävin pari vuotta. Siellä jokainen etenee omaan tahtiin, joten jos osaa jo hypätä pää edellä, harjoittelee voltteja. Se oli tosi kivaa, kun pääsi ylittämään itsensä. Jonkun hypyn onnistuminen ensimmäistä kertaa on mahtava tunne. Ennen treenejä ollut oheisharjoitus oli tosi monipuolinen. Porukka oli tosi mukavaa: aloittelijaa kannustettiin yhtä lailla kuin kokeneita. Miinuspuolena omaa vuoroa odottaessa palelee helposti jos on yhtään isompi ryhmä.
Olen aloittanut aikuisena myös taekwondon ja taitoluistelun, ja niitä harrastanut jo 9v ja 19v. Voin suositella molempia lajeja. Teknisesti vaativia, mutta olet ratsastuksessa ja golfissa varmasti tottunut jatkuvaan oppimiseen ja tekniikan parantamiseen. Taekwondo on monipuolista liikuntaa. Se parantaa tasapainoa, liikkuvuutta, nopeutta ja voimaa. Eri osaalueista voi keskittyä omalle tuntuvaan, ja jättää esimerkiksi varsinaisen ottelemisen vähemmälle, jos se ei tunnu omalta jutulta. Itse tykkään eniten liikesarjoista ja kilpailen niissä.
Kilpailen myös aikuisten muodostelmaluistelussa. Koululiikuntataustalta vaatii jonkin verran töitä, että pääsee sellaiselle tasolle, että pärjää joukkueessa (joukkueitakin on eri tasoisia), mutta se on tehtävissä. Muodostelmaluistelussa parasta on joukkueen kanssa yhdessä tekeminen, uuden oppiminen ja kisaohjelma musiikkeineen, pukuineen, meikkeineen ja kampauksineen. Toki aikuisena voi myös vain harjoitella tekniikkaa ja jopa kilpailla yksinluistelussa, jos joukkuelaji ei kiinnosta. Erilaisia ryhmiä on paljon.
|