Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  "Pyöritti päätään"

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   22.2.25 23:03:30

Miksi nykyään on (kirjallisuudessa) yleistynyt sanonta "pyöritti päätään", kun tarkoitetaan "puisti päätään" tai "ravisti päätään"?

Re: "Pyöritti päätään"

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.2.25 23:07:37

Mulla on ikää 50, olen Itä-Suomesta ja jo lapsuudessani sanottiin pyörittää päätään. Olisiko murre-eroja? Puistaa päätään on minulle ihan vieras. Ravistaa päätään taas tarkoittaa minulle ihan eri asiaa kuin pyörittää päätään.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.2.25 23:10:09

Onhan tuota käytetty jo iät ajat. Siinä on myös ihan selvä merkitysero eleen intensiivisyydessä, pään puDistelu tai ravistelu on rivakampaa kuin pyörittely.

Päivämäärä:   22.2.25 23:18:51

Jossain kirjassa, jonka juuri luin, henkilöt pyörittelivät päätään lähes joka toisessa lauseessa. Siinä se ainakin selvästi oli ainoa tapa kuvata eleitä, kun henkilö kielsi jotain tai kieltäytyi jostakin. Pyörittely kuulostaisi mun korvaan sopivan vain hämmennyksen kuvaamiseen, jos siihenkään.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.2.25 23:32:11

Pään ravistaminen on ainakin aivan erilaista kuin pään pyörittäminen.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.2.25 23:34:47

Ei se ole ollenkaan uusi ilmaisu. Sitä on kirjallisuudessa käytetty iät ja ajat.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   23.2.25 00:22:55

Pyöritti päätään on vanha ilmaisu, mutta tarkoittaa ennemminkin hämmentynyttä ihmettelyä. Puisti päätään on kieltäytymisen merkki ja pään ravistelu viittaa lähinnä sateesta tuloon.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   23.2.25 07:44:51

Aloittajan pointti taisi olla nimenomaan, että nuo mainitut pään liikkeet tarkoittavat eri asioita, kuten moni kommentoijakin totesi. Ja että ilmaisua pään pyörittäminen käytetään kirjoissa siis väärässä yhteydessä.

Päivämäärä:   23.2.25 10:26:34

Kiitos, x. Juuri sitä tarkoitin.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   23.2.25 16:17:06

Entäs sitten silmien pyörittely? Silmäjooga toki erikseen, ou nou -ilmeenähän se on vain katseen luominen taivaisiin ohikiitäväksi hetkeksi.

Lähettäjä: Ella 
Päivämäärä:   24.2.25 10:40:14

Mä ymmörrön pään pyörittelyn, mutta pään pyörittöminen (ei siis pyöritteleminen) kuulosta oudolta. Ikään kuin ottaisi pään käsii ja pyöritelisi kuin palloa. : S

Päivämäärä:   24.2.25 19:06:18

Ella tai kuten Tähtien sodan R2D2-droidi...

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.