Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuumankestävää maalia?

Lähettäjä: puuhella 
Päivämäärä:   22.2.25 20:31:34

Tietääkö joku täällä, onko jostain saatavilla kunnolla kuumuutta kestävää maalia? Alkaisin olla kipeästi uuden puuhellan tarpeessa, mutta tilaa on vain pienelle hellalle (70 cm leveälle), ja ainoat mitä näyttää oleva tarjolla ovat väriltään mustia, valkoisia tai kitin ruskeita. Musta ja valkoinen eivät sovi keittiööni mitenkään, ja kitin ruskea on muuten vain ihan hirveä. Mietin olisiko jostain saatavailla kuumuutta kestävää maalia jolla uuden hellan voisi turvalisesti maalata sellaisella värillä mikä sopii keittiön ja mitä kestää katsella seuraavat vuosikaudet. Mutta mistä löytyisi maalia joka soveltuisi tuollaiseen käyttöön?

Tietoa? Vinkkejä?

Re: Kuumankestävää maalia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.2.25 20:39:41

Superlateksi kestää hetkellisesti 125 astetta, kakluuneja kuulemma maalattu tällä. helloista en tiedä, ei ainakaan kanteen mutta mikä lie sivujen lämpö, siihenhän vissiin maalia kaipaat.

Lähettäjä: M' 
Päivämäärä:   22.2.25 20:40:36

Teknoksen sivuilla on maalivalitsin tai soita asiakaspalveluun. Vaihtoehtoja on.

Päivämäärä:   22.2.25 20:56:42

., joo, ei tietenkään kantta maalata vaan sivut ja luukut. Tuo 125 astetta tuskin riittää, kun lämmitän taloa kyseisellä hellalla samalla ku laitan sillä ruokaa, joten maalin täytyy kestää kuumuutta pidempään kuin vain hetkellisesti.

M' , kiitos, katson mitä tietoa Teknokselta löytyisi.

Päivämäärä:   22.2.25 21:03:54

Polttomaalaus on yksi vaihtoehto, pellit pitää purkaa ja viedä maalaamoon. Jossain vilahti 450 astetta, jollain tollasella varmaan tehtaallakin maalattu.
tietty kun ostat uutta voit varmaan kysyä saisiko sen lisähintaan eri värisenä.

Päivämäärä:   22.2.25 21:10:50

Toki voisikin kysyä eri väriä, mutta epäilen että tehtailla on ne tietyt värit mitä käyttävät ja piste. En usko että eri värejä on mahdollista saada, mutta toisaalta eipä se kysyminen mitään maksakaan.

Polttomaalaus kuulostaisi sinänsä hyvältä, mutta kuulostaa siltä, että se olisi melkoinen operaatio jos koko höskä pitäisi purkaa. Sille hommalle saattaisi tulla hintaa yhtä paljon kuin mitä hella itse maksaa. Siihen minulla ei ole varaa...

Se Teknoksen maalivalitsin tarjoaa pelkkiä ulkomaaleja talojen seiniin yms, ei mitään mikä soveltuisi edes suurin piirtein sinne päin puuhellojen maalaamiseen. Pitää soitella sinne jossain vaiheessa ja kysellä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   22.2.25 21:18:00

Kuumankestäviä maaleja on tietääkseni nykyään suoraan tarjolla kuluttajillekin ainakin vihreää ja punaista, olen Puuilossa tai jossain nähnyt. Ja se kaikkein perinteisinhän (ennenvanhaan ei mitään muuta sävyä saanutkaan) on hopea. Mutta kannattaa todellakin hankkia se oikeasti kuumankestävä maali jota myös myydään ja markkinoidaan sellaisena, eikä tuijottaa noita astelukuja. Ne tarkoittavat sitä että itse maali kyllä pysyy eikä kärsi lämmöstä, mutta meillä tuollaisella maalilla maalattu uuni joka myytiin rautakaupasta asteiden perusteella "juujuu, kestää kyllä" niin vielä 10 v maalaamisen jälkeenkin alkaa inhottava maalinkäry levitä kämppään jos sen oikein kuumaksi lämmittää...

Päivämäärä:   22.2.25 21:23:18

Spray-pulloissa näkyy olevan 300-600 astetta kestäviä. Värivalikoima vain on kehno.

Päivämäärä:   22.2.25 22:08:02

*, oho! Hyvä tietää että noinkin voi käydä! Itselle ei olisi tullut mieleenkään että käryäisi noin pahasti vielä vuosia myöhemminkin! Pari kolme kuumenusta vielä menisi "rasvanpolton" piikkiin, muttei enää noin pitkän ajan kuluttua.

Päivämäärä:   22.2.25 22:29:31

autopuolen spraymaaleista löytyy.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   22.2.25 22:41:27

Kokeile hakusanalla kuumakestomaali. Sillä löytyy mm. Mastonin valikoima ja muutama muu.

Lähettäjä: ö 
Päivämäärä:   23.2.25 18:36:21

Kannattaa olla kyllä maalin kanssa tarkkana, * on hyvä esimerkki aiheesta. Maali on kuitenkin muovia, niin ei ihme että se käryää kuumassa.

Lähettäjä: pia 
Päivämäärä:   23.2.25 18:58:16

Helmi kalustemaalilla olen itse maalannut hellan ja uunit. Maali on kestänyt hyvin useita vuosia kovassa lämmityskäytössä. Maalin voi sävyttää haluamansa väriseksi.
Muitakin varmaan on , mutta tätä minulle myyjä aikanaan suositteli ja on ollut nyvä. K-Raudasta ostettu ja Tikkurilan maali.

Päivämäärä:   23.2.25 22:32:10

Meillä oli kans Tikkurilan maali, mutta ei Helmi. Sitten joskus olen maalannut uuninluukkuja ja savutorvia yms. sillä hopeanvärisellä spraymaalilla. Siinähän pitää maalattava pinta ennen maalausta lämmittää vähintään +40 asteiseksi vaikka kuumailmapyssyllä jotta saa hyvän lopputuloksen, ja myös maalin pitää olla vähintään huoneenlämpöistä, ei mistään kylmästä varastosta haettua. Se haisee maalatessa ihan stnasti liuottimelta, paljon enemmän kuin mikään tavallinen maali, mutta kuivuttuaan ei haise enää miltään, ei edes ekalla lämmityksellä, ja pysyy kuin tauti.

Eli iso ero on siinä onko maali oikeasti tarkoitettu kuumaan paikkaan, vai luvataanko sille vaan tietyt asteet minkä se itse maali kestää.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.