Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Koira ja opiskelu?

Lähettäjä: Upp 
Päivämäärä:   22.2.25 19:54:44

On kauhea pentukuume, ja haluttais kesän aikana hommata koiranpentu. Opiskelen hammaslääkiksessä, ja päivien pituus vaihtelee 4h-10h. Onko muita joilla opiskelun aikana on koira? Miten sujui?

Re: Koira ja opiskelu?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.2.25 20:02:00

Opiskeluaikoina aikaa todennäköisesti on enemmän kuin työelämässä. Vai onko nuo 10h päivät ihan koululla olemista? Jos on, niin silloin kyllä tarvitsee apuvoimia varsinkin pennun kanssa ja aikuisenkin, jos tuohon vielä matkat päälle.

Lähettäjä: akas 
Päivämäärä:   22.2.25 20:03:57

Mulla oli hetken aikaa, nyt koirasta jätti aika ja kyllähän se helpotti mun opiskelua vaikka ihan hirveä ikävä koiraa on. Hyvä puoli koirassa, että tuli ulkoiltua kesken päivänkin enemmän. Tauotti pakollisesti opiskelua. Mulla yliopistossa oli paljon etänä luentoja ja todella paljon omaehtoisesta tekemistä, kampuksella olen vain kolmena päivänä viikossa.

Koiraahan ei voi jättää 10 tunniksi yksin, eli pitää olla joku hyvä suunnitelma niille päiville.

Huono puoli oli se, että koiran yllätyskulut ei oikein sopinut hyvin opiskeliabudjettiin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.2.25 20:04:48

Jos nyt alat vasta pentua tosissaan harkita, menee helposti vuosi tai useampi ennen kuin haluamassasi rodussa syntyy kriteerisi täyttävä pentue. Harvoin niitä sopivia hyllytavarana saa. Oletettavasti hammaslääkikseen päässeellä ihmisellä on sen verran aivoja, ettei mitä tahansa peräkonttipentua ota.

Ja itse kysymykseen, eka koira tuli, kun opiskelin kolmatta vuotta yliopistossa, toinen siitä 1,5 vuoden päästä. Opiskelijaelämä jousti varsin hyvin, toki labrakurssien aikaan piti olla pidempiä päiviä kampuksella. Tuossa ne 13- ja 15-vuotiaat mummelit edelleen ovat matkassa mukana, sittemmin laumaan on liittynyt muitakin jäseniä.

Lähettäjä: OK 
Päivämäärä:   22.2.25 21:50:53

Minulla oli koira, kun sain tiedon, että minut on hyväksytty opiskelemaan. Hankin seuraksi toisen, jotta koirallani on kaveri, kun olen yliopistolla. Hyvin meni. Pentua en jättäisi pitkäksi aikaa yksin enkä edes kaksin, vaan ruokatunnilla poljin polkupyörällä asunnolle, ulkoilutin koirat ja poljin takaisin. Ensimmäisen vuoden sama rutiini toistui joka päivä, säällä kuin säällä, paitsi lyhyinä koulupäivinä.

Miksi pentu? Voisitko tarjota kodin nuorelle aikuiselle koiralle? Torissa voi myytävät koirat rajata iän mukaan. Nykyisin Torin eläinten myynti-ilmoituksessa pitää olla tarkat tiedot, mikä on todella hyvä.

Päivämäärä:   22.2.25 21:59:27

Kiitos! Pentu, koska haluamani rotu (whippet tai vinttikoira) pitäisi saada jo pentuna totutettua kissaan :)

Koirahoitolaita kyllä on seudulla, mutta en tiedä uskaltaako sinne jättää säännöllisesti pitkinä päivinä? Vaikuttaa varsin stressaavalta ympäristöltä

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   22.2.25 22:03:20

Koira on laumaeläin, niin ei kannata sitten ihmetellä jos oireilee yksin ja on vaikeaa jos noin pitkiä aikoja oltava yksin. Ei muitakaan laumaeläimiä ole ok yksin jättää säännöllisesti.

Päivämäärä:   22.2.25 22:04:16

Kissat olisi siis myös kotona koiran seurana!

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   22.2.25 22:35:59

Minä tein juuri noin aikoinaan edellisen koirani kanssa. Se oli pari kolme viikkoa maalla missä sille oli helppo opettaa sisäsiisteys (se oppikin todella nopeasti), ja sen jälkeen lähdin opiskelupaikkakunalle missä asuin vuokralla kerrostalossa. Pari viikkoa totuteltiin uudenlaiseen ympäristöön ja outoihin ääniin, sitten minulla alkoi koulu. Onneksi asuin ihan koulun lähellä niin että ehdin käydä ruokatunnilla kotona käyttämässä pennun ulkona tarpeillaan ja muutenkin tarkistamassa että kaikki oli hyvin.

Koulupäivien pituus oli 4-8h. 4h päivinä ei toki tarvinnut käydä kotona, mutta jos päivät olivat pidempiä, niin sitten kävin. Sitä mukaa kun pentu kasvoi ja sen pidätyskyky parani pidensin vähitellen päiviä niin etten enää käynyt kotona viiden tunnin päivinä, vaan vain 6-8h päivinä. Sitten venytin päivät kuuteen tuntiin jne.

Joskus oli vahinko tullut sisälle jos pentu ei ollut käynyt kakalla pikaisen ulkoilun aikana, mutta se oli harvinaista, yleensä se teki tarpeensa melko pian ulos päästyään ja jaksoi sitten olla siihen asti että tulin kotiin ja vein sen taas ulos.

Mutta 10h on tosiaan pitkä aika koiralle olla yksin siltikin vaikka sen luona pääsisikin käymään koulupäivän aikana. Varsinkin jos niitä pitkiä päiviä on paljon, ei ole hyvä jos pentu joutuu olemaan niin paljon yksin.

Jos sinulla on myös kissa, kannattaa kissalle järjestää jokin paikka missä se saa halutessaan olla rauhassa vilkkaalta koiranpenulta. Kissa ei tosin välttämättä käytä niitä turvapaikkoja vaan saattaa mieluummin tarjota pennulle käpälän täydeltä kynsiä nokalle, mutta mahdollisuus turvapaikkaan kannattaa silti järjestää.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   22.2.25 22:49:32

Miten pitkä yksinolo ja ulkoiluväli koiralle siis tulisi 10 tunnin päivinä? Miten pitkään sinulla menee matkoihin?

Lähettäjä: Hep 
Päivämäärä:   22.2.25 22:49:48

Upp: Jos tietämys on tasoa "whippet tai vinttikoira", suosittelen perehtymään aiheeseen vielä vähän lisää. FCI:n ryhmään 10 eli vinttikoiriin kuuluu 14 eri vinttikoirarotua, joilla kaikilla on omat ominaispiirteensä. Whippet on yksi vinttikoiraroduista. Sitten lisäksi on vielä FCI5-ryhmän "vintit" eli podencot, podengot, faaraokoirat, etnankoirat jne. Eli mitähän rotua mahdat tarkoittaa "vinttikoiralla"? Italianvinttikoiraa? Irlanninsusikoiraa? Greyhoundia? Sloughia? Azawakhia?

Ja whippetistä jos haaveilet, hyvää pentua saat odottaa pitkään. Ne pari kasvattajaa, jotka suoltavat liukuhihnalta sekundapentueita tutkimattomista vanhemmista aloittajan kaltaisille uuvateille, kannattaa kiertää kaukaa.

Päivämäärä:   22.2.25 23:39:50

10h päivinä on 2h välein 30min tauko ja klo 12 on 1h tauko. Asun yliopiston vieressä eli pääsen 30min taukojenkin aikaan pikaisesti tarvittaess kotiin koska matkaan menee 5min.

Asunto sallii että saisin olkkarin rajattua porteilla pelkän kissojen olotilaksi, siellä on myös tosi iso kiipeilypuu minne pääsee piiloon. Kissat tottuneet perheen entiseen greyhoundiin, mutta toki uusi pentu voi olla alussa pelottava.

Tottakai tiedän vinttareista enemmänkin :DDD on ollut perheessä lapsuudessa/teininä 4 whippetiä, 2 salukia, sekä 2 greytä. Noin yleisesti vain mainitsin sanalla ”vinttikoira” koska saalisvietti selittää miksi juuri pentu pitää saada. Tuttuja hyviä whippet kasvattajia piireissäni jo onkin (sydän, silmät sekä luusto sis. selkä tutkitaan, ei eroahdistus pentueissa taikka vanhemmilla).

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.