Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lonkan tekonivel

Lähettäjä: Raajarikko 
Päivämäärä:   22.2.25 18:19:35

Olen vasta 32-vuotias, mutta minulle joudutaan toiseen lonkkaan laittamaan tekonivel. Olen aktiiviliikkuja tai jonkinsortin urheilija, joten liekö sillä vaikutusta, ei osannut ortopedikään sanoa.

Onko täällä ketään, jolle on laitettu lonkkaan tekonivel? Millaisia kokemuksia sinulla on? Kuinka kuntoutus sujui ja millainen lopputuloksesta tuli?
Sen tiedän, että kuntoutukseen on itse laitettava rahaa ja mentävä yksityiselle fysipterapeutille jos oikeasti urheilla vielä tahtoo, koska terveyskeskusfysioterapialla ei kovin suuria tavoitteita ole.

Re: Lonkan tekonivel

Lähettäjä: Magda 
Päivämäärä:   22.2.25 18:31:05

Mulle laitettiin toiseen lonkkaan tekonivel 28 vuotiaana. Leikkauksesta toipuminen oli minulla haastava komplikaatioiden takia ja kuntoutus sen takia myös vähän hitaampi ja kivinen, mutta lopputulos kaiken sen kovan työn ja vaivan arvoinen! Apuna oli julkisen puolen lisäksi yksityiseltä fysioterapeutti. Olen myös aina ollut urheilullinen (paitsi viimeisimmät vuodet ennen vaihtoa pakon sanelemana hyvin rajoitetusti), joten se auttoi varmasti puskemaan kuntoutuksen haasteista läpi. Nykyään ne hirvittävät kivut on muisto vain. Voin taas elää, enkä vain ajatella kipua.

Lähettäjä: q.p 
Päivämäärä:   22.2.25 18:36:57

Mulle on laitettu tasan vuosi sitten. Ei ollut mitään fysioterapioita edes terveyskeskuksen puolesta. Eikä jälkitarkastusta. Säästävät nykyään.
Mutta hyvä tuli. Ei kipuja ja voin elää normaalia elämää. En urrheile jos ei ratsastusta ja hevosten ajoa ja hoitoa ota huomioon.
Vähän pelkään jos putoan, tai vaikka näillä liukkailla kaatuisi, tuskin kestää ehjänä?

Lähettäjä: N62 
Päivämäärä:   22.2.25 19:34:17

Seitsemän vuotta ollut tekonivel. Kuntouduin todella nopeasti, haravoin pihaa kolme päivää leikkauksesta, kävelyillä aloin käydä neljäntenä. Kaaduin metsälenkillä juurakkoon pari viikkoa leikkauksesta, ei tullut ongelmia. Käyn salilla, pitkillä kävelyillä ja juoksenkin taas, hiihdän, ratsastan ja pyöräilen. Olen kaatunut monta kertaa pyörällä maastossa ja kerran tippunut pahasti hevosen selästä, ei ongelmaa. Tuosta tippumisesta jouduin lääkäriin, joka totesi, että tämmöisen rymyeetun lonkalla ei olisi mitään mahdollisuuksia pysyä kyydissä ilman kovaa lihaskuntoa. Lihaskunto pysyykin kovana jos yhtään on minusta kiinni.

Samalla salilla käy muuten yli 7-kymppinen entinen ja nykyinen kilpaileva korkeushyppääjä, jolla on molemmissa lonkissa tekonivelet. Eipä näytä vauhtia hidastavan.

Lähettäjä: N62 
Päivämäärä:   22.2.25 19:35:50

Niin ja mitään kuntoutuksia ei tarjottu, ihan itse kuntoutin eikä ole mitään valittamista.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.2.25 20:27:31

Ainakin Coxassa leikatuille suositellaan oman terveyskeskuksen kautta fysioterapiakontrollia 4-6vkon kuluttua leikkauksesta. Toki voi myös yksityisellä tai työterveydessä käydä, jos työterveyteen kuuluu fysioterapia.

Lonkkaleikkauksen jälkeen on 2kk ajan vältettävä lonkan sisäkiertoa erityisesti koukistuksen yhteydessä, kuten kyykistyessä. Tämä siksi, että jänteiden irrotuksen ja uudelleen kiinnittämisen myötä lihastuki on vielä heikompi ja riski lonkan sijoiltaanmenoon on suurempi. En siis kyllä lähtisi esim. Haravoimaan alle viikko leikkauksesta, vaikka tilanne olisi kuinka hyvä. Kävely ja ohjatut harjoitteet on eri asia.

Ja kyllä yleensä noiden kanssa voi kaatuilla ja toimia normaalisti, sitten kun operaatiosta on riittävän pitkä aika. Tiedän henkilöitä, jotka juoksevat ja hiihtävät (kilpaa) tekonivelleikkauksen jälkeen. Ja jollekin jääkiekkoilijallekin laitettiin lonkkaan tekonivel, vai oliko vain pinnoitus, mutta ura jatkuu edelleen. Ohjeena sanoisin, että alku kannattaa mennä ohjeiden mukaan fiksusti, jotta oikeasti ei tule takapakkia, mutta mitä pidemmälle operaatio menee, sitä normaalimmin kannattaa toimia.

Lähettäjä: Katja 
Päivämäärä:   22.2.25 21:04:16

Minulla nyt 1,5v aikaa leikkauksesta enkä enää pitkään aikaan ole ns. normaalissa arjessa huomannut mitään eroa leikkaamattomaan. Treenatessa ja joogassa edelleen huomaan puolierot vaikka olenkin fyssari pt:n kanssa treenannut viikottain siitä asti kun hakaset poistettiin eli 2vkoa leikkauksesta. Sinänsä en tätä ihmettele koska olihan siinä useampi vuosi ennen leikkausta kun tämän lonkan liikkuvuus oli aivan olematon ja kipujen vuoksi kompensoin todella paljon terveellä puolella. Ns. Normaaliin elämään pääsee varmasti melko helpostikin niillä vähillä kuntoutusohjeilla mitä leikkauksesta jälkeen saa, mutta jos oikeasti haluaa suunnilleen tasapuolisesti toimivan kropan kannattaa kuntoutukseen oikeasti itse panostaa. Kumparelasku oli ainoa mitä ei minulle leikkauksen jälkeen suositeltu, muuten voi kyllä urheilla ja tehdä kaikkea.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.2.25 07:00:57

Itse soittamalla ne jatkofysioterapiat varataan. Sekä terkkariin että yksityiselle. Jossain kirjallisten ohjeiden lopussa luulisi maininta jatkokuntoutuksesta olevan ja useimmissa sairaaloissa tekonivelleikatut kyllä tapaaavat fysioterapeutin, joka antaa jatko-ohjeet. Toki ohjeita tulee leikkauksen jälkeen paljon, jotain voi mennä ohi, mutta itse varaamalla toteutuu jatkofyioterapiat.

Lähettäjä: Raajarikko 
Päivämäärä:   23.2.25 17:27:25

Aloittaja tässä. Kiitos kaikille kokemuksista, ihanaa että on onnistuneita toimenpiteitä ja elämänlaatu on parantunut! Sitä itsekin odotan ja olen odottanut jo pari vuotta, sillä olen ollut työkyvytön ja aika kotiin sidottu enkä toki ole pystynyt harrastamaankaan. Myös helpottavaa kuulla, että toipuminen ei ole viikko ja kuukausitolkulla ihan järkyttävää tuskaa.

Sain etukäteen jo ohjevihkosen, jossa oli jumppa-/kuntoutusliikkeitä sekä ohje, että itse tulee omasta terveyskeskuksesta varata x ajan kuluttua fysioterapeutille aika. Toki sielläkin varmasti käyn, mutta koska haluan että lonkasta tulee toiminnallisesti niin hyvä kuin mahdollista ja urheilun jatkaminen mahdollisimman laadukkaasti onnistuisi, käytän varmasti ainakin joitakin yksityisen urheilufysioterapeutin palveluita.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.