Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Häkää sähköuuni?

Lähettäjä: Raskaana 
Päivämäärä:   22.2.25 14:12:40

uuniin oli valunut ihan kunnolla ruokaa ylilaidan ja se alkoi kärytä niin, että kun uunin avasi savua oli paljon. Avattiin heti tietysti ikkunat kun asia huomattiin mutta savua oli jonkin verran asunnossa ja palovaroitin soi. Kesti siis tietenkin hetki että huomattiin asia, ja että savu hävisi asunnosta.

Tuleeko tuollaisesta häkää?
Olen raskaana ja siksi vähän pelokas.

Re: Häkää sähköuuni?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.2.25 14:17:54

Täysin turha huoli.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   22.2.25 14:41:03

Häkä on väritön ja hajuton kaasu.

Päivämäärä:   22.2.25 15:44:26

Tiedän ettei häkää näe mutta syntyykö tuollaisessa palamisessa häkää?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.2.25 17:17:57

Ei tule häkää tuollaisessa, aloittaja voi olla huoletta. Missä ei ole liekkejä, siellä ei ole myöskään palokaasuja. Häkämyrkytyksen voi saada lähinnä palo- tai pakokaasuista.

Päivämäärä:   22.2.25 17:31:26

"Missä ei ole liekkejä, siellä ei ole myöskään palokaasuja."

Saako nauraa? Iso osa häkämyrkytyksistä tapahtuu kun uunien pellit lyödään kiinni kun hiilissä on vielä hehku, muttei liekkiä. Eli todellakin syntyy häkää ilman liekkiä.

Aloittajan tapauksessa häkämyrkytyksen pelko on aiheeton.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   22.2.25 17:34:16

Ei tule. Häkää tulee tulisijasta jonka pellit laitettu kiinni liian aikaisin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.2.25 17:34:59

"Saako nauraa? Iso osa häkämyrkytyksistä tapahtuu kun uunien pellit lyödään kiinni kun hiilissä on vielä hehku, muttei liekkiä. Eli todellakin syntyy häkää ilman liekkiä."

No minä ainakin nauran nyt. Onhan siellä uunissa ollut liekki, ja se häkä syntyy kun ne puut eivät ole palaneet täydellisesti.

Päivämäärä:   22.2.25 17:35:17

Ei sähköstä tuu mitään häkää, käryä toki. Häkään tarvitaan palaminen.

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   22.2.25 17:42:43

Voi piste, vuoden älykkö palkinto odottaa :-D
Ehkäpä tarvitaan ensin liekki, että saadaan palokaasua.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   22.2.25 17:43:25

Mistäs te savun luulette tulevan, jollei ruuan palamisesta?

Lähettäjä: gb 
Päivämäärä:   23.2.25 07:14:26

Ei tavallisessa sähköuunissa ole niin paljon tavaraa, että voisi tulla häkää jos ei ole kokonaista ruoka-annosta. Siitäkin tulee ensin julmasti käryä ennen kuin alkaa olla häkää tuottavassa vaiheessa.

Kun joku palaa, tulee savua. Kun se ei pala, tulee häkää, koska se on nimenomaan epätäydellisen palamisen tulos. Ei ole tarpeeksi happea niin, että tulisi CO2 niin tulee pelkkä CO.

Kuinka moni tähän kirjoittanut on sytyttänyt uunia? Sen tehneet tietävät, että ensin tulee savua. Häkää tulee vasta sitten, kun puut ovat melkein palaneet.

Päivämäärä:   23.2.25 08:13:37

Kyllähän se uunin pohjalle valunut ruoka kuivuttuaan alkaa palamaan, koska ei ole liekkejä on palaminen epätäydellistä eli häkää voi muodostua. Aivan sama onko se hellaklapi vai nippu kuivannutta tankoparsaa joka savuaa, molemmissa hiiltä joka yhtyy lämmön takia happeen.

Päivämäärä:   23.2.25 08:34:42

"Missä ei ole liekkejä, siellä ei ole myöskään palokaasuja."

"Onhan siellä uunissa ollut liekki"

Huomaatko eron? Ensin välität, että ilman liekkiä ei ole palokaasuja. Sen jälkeen muutat asetelmaa, että onhan se liekki ollut. Onko suomen kielen taitosi noin heikko, ettet ymmärrä eroa?

Päivämäärä:   23.2.25 08:42:50

Pohjaan palanut ruoka on aina vaarallinen, jos asunnossa nukkuu ihminen, eikä hän havahdu palonkäryyn tai palovaroittimen sointiin. Siitä syntyy epätäydellinen palo, josta syntyy elimistölle vaarallista häkää ja kyllä siinä huonosti käy, jos ei mitään tehdä.
Siis tulee häkää
Oliko sinulle/ sikiölle vaaraksi niin enpä usko kun altistus oli noin vähäinen ja hengitit puhdasta ilmaa melko pian.

Päivämäärä:   23.2.25 09:33:49

No ei sähköuunin pohjalle roiskunut ruoka ala palaa liekillä.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   23.2.25 09:37:37

"No ei sähköuunin pohjalle roiskunut ruoka ala palaa liekillä."

Voi leimahtaa, mutta juuri ennen sitä muodostuu häkää.
Uunin palokaasut leimahtaa oikeastaan vasta sitten, kun saa happea. Eli kun luukku avataan.

Päivämäärä:   23.2.25 10:12:32

Okei, varsin ristiriitaista tietoa siis.
Oireita minulle ei kuitenkaan tullut, joten luultavasti vahinkoa ei ole päässyt käymään. Ihan kiinnostava kysymys yhtä kaikki

Päivämäärä:   23.2.25 10:26:29

Rikulle tiedoksi että olen kokannut koko pitkän ikäni ja joskus sotkenut uunini ja pohjalle tippunut kuivuu kiinni . Leivinpaperia pitää varoa ettei se

Päivämäärä:   23.2.25 10:27:54

Ota kiinni vastauksiin uunissa-se alkaa palamaan. Samoin jos liesi jää päälle ja esim pannulappu tipahtaa levyllem

Päivämäärä:   23.2.25 12:05:20

Koko ikäni olen myös minä kokannut, mutta tässä onkin kyse fysiikasta.
Eli se kuivunut uunin pohjalla on jo palanut. Eli lähinnä tuhkaa ja rasvaa, joka ei uunin lämpötiloissa pala.
Palokaasut voi leimahtaa, mutta leivinpaperi ei, koska sen leimahduspisre on 300-310 astetta.

Häkää syntyy, kun palaminen on epätäydellistä. Eli lämpötila ei ole riittävä tai happea ei ole tarpeeksi.
Aloittajan tilanteessa on häkää muodostunut, mutta niin vähän, ettei siitä ole vaaraa tai edes haittaa.

Päivämäärä:   23.2.25 14:22:36

Ei tässä ole ristiriitaista tietoa, vaan ihan näyttäisi veikkailulla menevän. Hiilimonoksidia on siellä missä savua ja palamalla syntynyttä hiilidioksidiakin. Suuremman määrän häkää hengittelee työmatkaruuhkassa kulkiessa.

Aloituksen tilanteessa ei ole vaaraa myöskään sikiöllä. On normaalia ja luonnollista reagoida asioihin tavallista suuremmin, se ei ole väärin. On hyvä miettiä millaisista asioista voi olla haittaa, mutta kannattaa muistutella itselleen myös että ei stressaa liikaa. Äläkä missään nimessä usko kaikkea mitä muut sanoo.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   23.2.25 16:52:22

Minä vaan ja riku ovat molemmat kokanneet koko ikänsä. Nyt pitäis vielä tietää miten vanhoja ovat? Ja sitähän tässä aloittaja kysyi.

Päivämäärä:   23.2.25 17:05:04

Riku lähentelee jo viittäkymppiä.

Lähettäjä: Kitten 
Päivämäärä:   24.2.25 11:57:25

Älkää nyt jankatko epäolennaisia. Aloittajalla tai sikiöllä ei ole mitään hätää.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.