Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevonen pihattoon vai karsinaan?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.2.25 13:30:05

Pihatto
- halvempi
- väkkärit täytyy antaa itse
- lauma voi muuttua
- saisi olla hevoskaverien kanssa ja liikkua vapaasti ympäri vuorokauden

Karsina
-kalliimpi
- ruokinta hoituisi tallinpuolesta
- tarhausaika n. 12h
- kesällä pääsee laitumelle (pihatostakin kenties)
- voi olla varma että hevonen saa tarpeeksi lepoa

Toki esim. Pihatosta voi vaihtaa karsinaan tai toisinpäin jos ei suju. Mutta pitäisi päättää että meneekö hevonen nyt pihattoon vai karsinaan. Jos karsinaan niin voisi joutua olemaan hetken yksin yöt tallissa kun muut pihatossa, ellei jotain oteta yöksi myös karsinaan.

Re: Hevonen pihattoon vai karsinaan?

Lähettäjä: Joopajoo 
Päivämäärä:   22.2.25 13:36:36

En laittaisi karsinaan, jos joutuu olemaan yksin tallissa. Miten tarhaa? Pihattoja nähneenä silläkin on väliä millainen säänsuoja on. Pelkkä katos ei ole sääsuoja, sellaisiakin pihattoja joku pitää pihattona.

Päivämäärä:   22.2.25 13:44:56

Joopajoo, jos kyseessä olisi katos en kutsuisi sitä pihatoksi. Kyseessä on ihan makuuhalli 10 hevoselle. Joutuisi karsinassa ollessaan 1-2kk "yksin", todennäköisesti saisi yöksi aina kaverin. Toki voisi tuon ajan olla myös pihatossa muiden kanssa, mutta toisaalta sama se olisi kai sitten jättää sinne pihattoon, olettaen että lauma toimii.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.2.25 15:54:43

Pihatto

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.2.25 16:14:22

Pihatossa tutkitusti ja maalaisjärjellä hevonen voi paljon paremmin. Ottaisin sen. Hevoset kans usein stressaa jos joutuvat yksin olla yön tallissa.

Lähettäjä: Noh 
Päivämäärä:   22.2.25 16:22:44

Pihatto aina ensisijainen hevoselle. Jos ongelmia, niin sitten karsina.

Päivämäärä:   22.2.25 16:22:54

Kunhan muistat, että hevonen joka viihtyy, sopii ja tottuu pihattoon ei ole enää myöhemmin sopiva karsinaan.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   22.2.25 16:48:40

., no toi on täysin hevosesta riippuvaista. Mulla oli hevonen pihatossa ja voi loistavasti kunnes lauman tuli uusi hevonen. Tää uusi hevonen alko terrorisoimaan mun hevosta ja ajo sitä vaan ihan huvikseen. Siirsin mun hevosen karsinaan ja on paljon rennompi ja voi paljon paremmin kuin pihatossa kiusaavan hevosen kanssa.

Lähettäjä: Upp 
Päivämäärä:   22.2.25 19:49:55

Pihatto

Jos hevonen on yksin tallissa/karsinassa, voi olla että stressaa eikä silloin ole varmuutta että lepää/nukkuu tarpeeksi

Lähettäjä: äolisqvgf 
Päivämäärä:   22.2.25 22:04:46

Ehdottomasti karsina. Monet hevoset eivät ollenkaan tykkää pihatosta, vaikka sitä tarjoillaan autuutena kaikkeen. Talliin pitäis toki saada yöksi toinenkin hevonen. Toisaalta kaikki hevoset ei sitäkään kaipaa.
Hevoset on kaikki tosi erilaisia ja mitään standardimallia ei voi sanoa, täysin hevoskohtaista.

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   22.2.25 22:09:32

^ niin, hevoset on kaikki erilaisia jne. silti ehdottomasti karsina? Kyllä minä lähtisin ensin siihen pihattoon, jos se hevoselle sopii, niin siinä saa lähimmän lajityypillisen elämän hevoselle. Jos ei sovi, sitten karsinaan.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   22.2.25 23:42:13

”lähimmän lajityypillisen ”

VIHAAN tuota sanaa! Sitä käyttävät pääsääntöisesti ihmiset joiden hevosen luku ja -käsittelytaito on mediaani. Ja heidän kanssaan tekemisissä olevat hevoset kärsivät yleensä surkeasta kengityksestä, lihaskadosta ja huonosta karvasta. Melkeinpä yhdellä vilkaisulla näkee hevosesta, edustaako omistaja lajityypillisen eläinpidon edustajaa. Voisiko näistä hevosen omistajista tehdä jonkun tutkimuksen? Minkätyyppistä traumaa kantavat, koulutustaso, painoindeksi ja tuloluokka? Olisi sitten meille muille tutkittua tietoa!

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.2.25 06:25:33

Se vaihtoehto mikä hevoselle itselleen parempi.
Kaikki ei viihdy/pärjää siellä pihatossakaan.

Ja silläkin että pihatto on pihatto, eikä mikään onneton katos.
Niillä on vissi ero!

Päivämäärä:   23.2.25 06:47:32

Kunnollinen pihatto mahdollisimman pysyvällä hevoslaumalla on aina ensisijaisesti se, jonka hevonen valitsisi.
Kuitenkin monesti on mahdollista, että makuutilaa ei ole riittävästi, lauma ei ole sopuisa, tarha-alue on pieni ja huonopohjainen eikä anna hevoselle mahdollisuutta väistää muita.

Pihatto ei tee autuaaksi, mutta siinä on ne elementit jotka hevonen itse valitsisi.

Itse pidän karsinassa, hevoset ovat vain yötä sisällä (saavat kosketella toisiaan myös karsinasta (12m^2) käsin (aukinainen väliseinä) ja ne myös tarhaavat porukassa isossa hyväpohjaisessa metsätarhassa. Miksi sitten karsina? Koska haluan, että jokaisella hevosella on varmasti riittävä mahdollisuus lepoon, ruokarauhaan ja pystyn paremmin seuraamaan niiden vointia yksilöllisesti. Jokainen saa yöksi tarvitsemansa heinä- ja rehumäärän.

Kesällä laiduntavat, mutta eivät silloinkaan säiden armoilla. Pääsevät kuivitettuun pihattotyyppiseen katokseen tarvittaessa lepäämään ja piiloon ötököitä.

Lähettäjä: wanha 
Päivämäärä:   23.2.25 07:26:23

Mikä on hevosen käyttötarkoitus? Ratsastetaanko sillä?

Karsinassa hevonen saa kunnolla levättyä.

Kuulostaa erikoiselta että pihatossa väkirehut annetaan itse. Luulisi että tämä aiheuttaa konflikteja.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   23.2.25 07:54:58

Karsinassa ne saavat olla yön rauhassa ja syödä väistelemättä ketään jos pihatossa joku pomo. Meillä joskus tarhassakin joku hevonen sellainen että esim kiertää heinäpaalia ettei kaverit saisi tulla syömään vaikka taaatusti pyöröpaalista riittää ruokaa mutta kunhan on ilkeä.

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   23.2.25 09:37:38

”VIHAAN tuota sanaa! Sitä käyttävät pääsääntöisesti ihmiset joiden hevosen luku ja -käsittelytaito on mediaani. Ja heidän kanssaan tekemisissä olevat hevoset kärsivät yleensä surkeasta kengityksestä, lihaskadosta ja huonosta karvasta. Melkeinpä yhdellä vilkaisulla näkee hevosesta, edustaako omistaja lajityypillisen eläinpidon edustajaa. Voisiko näistä hevosen omistajista tehdä jonkun tutkimuksen? Minkätyyppistä traumaa kantavat, koulutustaso, painoindeksi ja tuloluokka? Olisi sitten meille muille tutkittua tietoa!”

No nyt tuli melkoista höpinää :D tuon perusteella olet itse ihan ulapalla.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   23.2.25 12:29:44

Karsinatallin kannattajat, oletteko tietoisia hevosten lajityypillisestä lepokäyttäytymisestä? Karsinatalli nimenomaan ei täytä tätä tarvetta (lyhyet lepojaksot pitkin vuorokautta, yöaktiivisuus) Juu ei huonopihattokaan, mutta jos vertaillaan kahta asiaa keskenään niin eikö ole järkevää verrata kahta oikein toteutettua vaihtoehtoa.

Lähettäjä: ~ 
Päivämäärä:   23.2.25 13:13:10

.., Pihatto on toimiva van silloin kun pihattotarha ja makuuhalli on isoja ja lauma toimiva ja muuttumaton. Harvemmin lauma on muuttumaton tai jos lauma dynamiikka ei toimi. Mun hevonen on karsinassa koska mun hevonen ei sovi pihattolaumaan. Ja kyseisen tallin pihatto ei nyt oo niin mun mieleen, traha on esimerkiksi liian pieni ja pihatossa liikaa hevosia ja vaihtuvuutta.
Oli alussa pihatossa ja kaikki oli hyvin kun lauma oli pienehkö ja muuttumaton. Kun lauma suureni niin lauma dynamiikka muuttui niin että koin paremmaksi että mun hevonen on karsinassa kuin pihatossa laumassa mikä ei sille toimi.

Päivämäärä:   23.2.25 13:40:50

"Kuulostaa erikoiselta että pihatossa väkirehut annetaan itse. Luulisi että tämä aiheuttaa konflikteja."

Senkin hupsu, ei niitä väkirehuja sinne pihattoon syötäväksi lykätä, vaan annetaan hevoselle erikseen esim. hoitamisen yhteydessä tai ratsastuksen jälkeen.

Päivämäärä:   23.2.25 13:51:08

"Mun hevonen on karsinassa koska mun hevonen ei sovi pihattolaumaan. Ja kyseisen tallin pihatto ei nyt oo niin mun mieleen, traha on esimerkiksi liian pieni ja pihatossa liikaa hevosia ja vaihtuvuutta."

^ Toisin sanoen, hevosesi ei sopinut _tuohon_ pihattoon. Ja kummakos, jos tilat ovat huonot ja tarha liian pieni. Jos hevonen ei sopeudu yhteen pihattoon se ei tarkoita että hevonen ei sovi pihattoelämään.
Laiskat omistajat testaavat kerran ja ensimmäisen ongelman kohdatessa käärivät pollensa äkkiä takaisin karsinaan loppuelämäkseen "ei tämä tykkää pihatossa" heittojen säestämänä.

Päivämäärä:   23.2.25 14:04:50

-, en tainnut puhua kuin vain että mun hevonen ei sovi kyseiseen pihattoon. Jos luit koko jutun niin tietäisit että ollut pihatossa aiemmin ilman ongelmia. Mutta kun lauma vaihtui niin hyvästä pihatosta tuli huono. Opettele lukemaan.

Lähettäjä: RRR 
Päivämäärä:   23.2.25 16:03:31

"lauma voi muuttua"

Tämä takia en omiani vie enää koskaan vieraalle pihattoon. Laumaan ei tarvita kuin se yksi öykkäri, niin kaikki muut hevoset ovat stressaantuneina varpaillaan 24/7.

Päivämäärä:   23.2.25 16:25:25

RRR, tän takia mun hevonen muutti pihatosta karsinaan kun laumana tuli öykköri. Ja siis vaikka Pihatto halli ja tarha on mitotettu sille hevosmäärälle mitä siellä on niin musta siitä tulee helposti "liian pieni" kun laumassa öykkäri.

Päivämäärä:   23.2.25 16:27:15

Lähtökohtaisesti pistäisin pihattoon, mutta tämä on tietty hevoskohtaista. Jos voi vaihdella helposti, niin ehkä aloittaisin uudella tallilla karsinasta että hevonen pääsee tutustumaan hissukseen muihin hevosiin, sitten siirto pihattoon ja jos ei suju niin takaisin karsinaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.