Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Voihan perä, lapseni on kiusannut

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.2.25 22:29:21

Koulusta tuli viestiä, että lapseni on kiusannut koulukaveriaan laittamalla ilkeitä viestejä whatsapp-ryhmään. Lapsella EI ole lupa olla kyseisessä ryhmässä, eli se on jo paha juttu. Ja lapsi ei ole nyt kotona vaan serkkunsa luona, niin kiehun täällä itsekseni.

Sinänsä ärsyttää, että tuon lapseni kiusaaman kaverin isoveli (ei vanhemmat) on tässä ollut puhemiehenä mutta minun täytyy nyt vaan niellä se juttu, ja puhelin menee tauolle tästä hyvästä.

Mutta: miten tämä anteeksipyyntö? Sinne luokkakaverin ovelle selvittämään asiaa vai luokan edessä pyytämään anteeksi? En halua, että kiusattu kiusaantuu asiasta enempää. Vai mitä tässä nyt pitää tehdä? Mitä ihmettä minä teen ihan oikeasti?

Re: Voihan perä, lapseni on kiusannut

Päivämäärä:   21.2.25 22:32:25

Rauhoitu nyt alkuun, hengitä.

Puhu lapsen kanssa asiasta ilman mitään raivoamista. Miksi tekee noin, miltä ajattelee sen tuntuvan, mikä sitä käytöstä ajaa.

Mieti sitten jatkoa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.2.25 22:40:00

Ensinnäkin. Hengitä, rauhoitu. Maailma ei vielä lopu.

Minkä ikäinen lapsi? Whats app ei ole alle 13 vuotiaille. Ihan syystä. (tosin alle 18 voisi olla sopiva..)

Anteeksipyyntöviesti on sopiva, koko luokan edessä tehty anteeksipyyntö on nolo molemmille.
Ja sopiva rangaistus tälle omalle, joka kiusaa. Itse mietit sen.

Päivämäärä:   21.2.25 22:50:06

Lapsi on 11-vuotias, ja saanut käyttää Whatsappia mutta ei liittyä ryhmiin. Eli vanhempien, mummojen ja kavereiden kanssa yksittäin on lupa käyttää...

Lähettäjä: ****** 
Päivämäärä:   21.2.25 22:53:39

Ihana että puutut!

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.2.25 23:02:13

Ihanaa, että välität. Nyt vaan kavereiden kesken anteeksipyyntö ja toivottavasti se on siinä.
Ja omalle lapselle sitten isot hemmetit, ettei ketään ikinä kiusata ikinä enää!

Lähettäjä: Huh 
Päivämäärä:   21.2.25 23:21:21

Mahdollisimman isot maneerit että tajuaa. Perheen ovelle vain selkä suorana.

Päivämäärä:   22.2.25 02:35:35

Yritä olla kylmän rauhallinen ja viileä kun puhut lapselle. Raivo ei auta lasta reflektoimaan tekoaan vaan lyö päälle kiukun ja paniikin jolloin ei ole tilassa jossa ottaisi vastuuta teoistaan. Voit kertoa että olet hyvin pettynyt lapsen tekoon ja häpeät.

Jos kiusattu lapsi on sinun lapsesi luokalla, ottaisin yhteyden opettajaan jotta voisi pitää silmällä tilannetta.

Et kertonut mikä ryhmä on ja ketkä sitä lukevat mutta ei mahdoton asia että laittaisi sinne viestin jotta kaikki jotka haukkumisen ovat nähneet näkisivät myös anteeksipyynnön.

Nämä on vain ehdotuksia. Hyvä ottaa huomioon että se on lapsi, lapset kokevat tunnekuohuja ja tekevät vielä virheitä ja virheistä opitaan. Ei pitäisi myöskään liikaa nöyryyttää sillä pahimmassa tapauksessa voi joutua paikkakunnan nuorten vihatuksi silmätikuksi, sellaiseksi jota "saa" luvalla vihata.

Anteeksi pitää pyytää kuitenkin jotain kautta ja luulen että puhelimen menetys on suurin murhe lapselle. Toivottavasti puhelin on vähän pidempään pois kuin viikon.

Lähettäjä: % 
Päivämäärä:   22.2.25 06:55:44

Kannattaa yrittää myös tiedustella mistä sai sellaisen idean tai käsityksen että tämä olisi hyvä juttu tehdä. Nämä saattaa oikeasti olla lapsille hankalia nykyään kun milloin tahansa näkee poliitikkojen haukkuvan toisiaan, julkkiksia haukutaan jne. Että yritä siinä sitten ymmärtää ettei se ole kivaa käytöstä.

Anteeksipyynnön olisi tosiaan hyvä näkyä kaikille, jotka ovat nähneet alkuperäiset viestit. Lapselle voi perustellla, että vastuunotto tilanteesta on sitä todellista rohkeutta mikä monelta aikuiseltakin puuttuu.

Päivämäärä:   22.2.25 07:38:29

Tuo ei kuulu koululle niin että koulu voisi asiaa selvittää, kun on vapaalla tapahtunut. Silti kannattaa laittaa opettajalle asiasta viestiä, voi kuitenkin olla että kiusaamista ei ole tapahtunut vain whatsappissa.

Sanktio lapselle niin että tuntuu. Viikkorahat pois kuukaudeksi, kännykkä hyllylle viikoksi tms. Itse en tuossa tilanteessa (tai muussakaan) haluaisi mitään vieraita vanhempia ovelleni. Kun me oltiin tilanteessa jossa isompi koululainen oli kiusannut meidän lasta, laitettiin asiasta viestiä opettajalle ja pyydettiin että hän viestisi meidän yhteystiedot perheelle. Tavattiin sovitusti muualla ja keskusteltiin koko porukka, aikuiset ja lapset yhdessä. Se todella auttoi, koska toisen lapsen vanhemmat olivat järkeviä ihmisiä ja kiusaaminen loppui. Varsinaisesti ystäviä ei lapsista kyllä tullut mutta tämä kiusannut isompi lapsi ei kuulemma noteeraa enää juuri ollenkaan vain moikkaa nopeasti, on vaikuttanut lapseni mielestä nolostuneelta tilanteissa.

Sattuuhan lapsille mokia, pienemmille vielä vähän tahattomiakin. Lapset myös viestittelevät välillä jotenkin aivan tympeään sävyyn, ja jos whatsappia käytävät niin pitää ajoittain valvoa sitä kyllä. Luultavasti eivät kirjoittaessaan aina edes tajua että joku voisi pahoittaa mielessäkin.

Lähettäjä: !! 
Päivämäärä:   22.2.25 07:48:37

” Whats app ei ole alle 13 vuotiaille. Ihan syystä. (tosin alle 18 voisi olla sopiva..) ”

Siis mikä se syy on?

Lähettäjä: bol 
Päivämäärä:   22.2.25 08:25:30

Voi kun kaikkien kiusaajien vanhemmat ymmärtäisivät, että kiusaajan suojelu vain johtaa siihen, että kiusaaja lopulta päätyy rikoksiin kun huomaa, että rangaistusta ei tule vaikka mitä tekee.

On rakkautta osoittaa lapselle, että väärintekeminen ei kannata.

Lähettäjä: !! 
Päivämäärä:   22.2.25 08:27:42

No nyt bol veti vähän mutkia suoriksi :D

Eikö se Stubb ole ollut koulukiusaaja?

Päivämäärä:   22.2.25 09:06:54

Ylireagointi ei palvele tässä ketään, se on varma.

Lähettäjä: Semmosta 
Päivämäärä:   22.2.25 10:56:47

Ylireagointi on vihonviimeinen asia, sen jälkeen välejä voi olla vaikeaa tai mahdotonta enää korjata ennalleen. Jos menette luokan eteen, koko homma on menetetty.
Selvitä ensin miksi viesti on lähetetty ja keskustele siitä kotona. Kyllä 11-vuotias osaa jo asettua toisen asemaan, miltä tuntuisi jos itse olisi saanut samanlaisen viestin ryhmän kautta. Joskus taustalla saattaa olla jotain, mitä vanhemmat ei tiedä. Esimerkiksi kiusaamista toisen taholta, josta kiusattu haluaa tehdä lopun, mutta viestin myötä hänestä tuleekin se kiusaaja. Kai tiedät mitä viestissä luki? Menkää lapsen kanssa selvittämään asia kaverin kotiin. Tai jos lapset puhuisivat keskenään ja tilanteessa olisi joku ulkopuolinen aikuinen vaikka koululta. Hienoa, että haluat selvittää asian, sillä kiusaaminen ei ole ok. Joku siihen tilanteeseen on kuitenkin johtanut, selvitä nyt ensin oman lapsesi kanssa, mikä hänet on ajanut viestin lähettämiseen.

Lähettäjä: lalli 
Päivämäärä:   22.2.25 11:05:24

Aloittaja on hyvä ja taluttaa sen nulikkansa sen kiusatun kotiovelle ovikelloa soittamaan ja kakistamaan ulos anteeksipyynnön kasvotusten kiustulle ja lupaamaan että ei kiusaa enää. Sen jälkeen otat siltä nulikaltasi puhelimen 1-2 viikoksi jäähylle.

T: rankasti koulukiusattu vuosina 2006-2009 eli yläasteen. Pidin kaiken sisälläni ja opettaja oli mukana kiusaamisessa.

"Kiva koulu" -metodi.

Päivämäärä:   22.2.25 12:09:55

Minusta olisi ollut ihan järkyttävää jos olisin nähnyt kiusaajani kotiovellani, olisi ollut todella turvatonta olla kotona sen jälkeen.

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   22.2.25 12:27:29

Ehdottomasti mielummin kotiovelle pyytään anteeksi, ei koko luokan eteen! Terveisin se kiusattu, jolle järjestettiin "anteeksipyyntöshow" koko luokan eessä.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   22.2.25 13:50:59

Mun lapsi oli kiusannut naapurin pienempää poikaa, muistaakseni sanoi jotain ilkeää. Käytiin kaupassa, poika osti omilla rahoilla karkkipussin ja vei sen pojalle kotiin ja pyysi anteeksi. Mun poika oli jotain 8v.

Päivämäärä:   22.2.25 14:01:20

Voit kertoa että olet hyvin pettynyt lapsen tekoon ja häpeät.

Hyi @!#$ mitä vanhemmuutta. Toivottavasti sulla ei oo lapsia

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   22.2.25 14:43:59

Lähettäjä. 

Päivämäärä22.2.25 14:01:20

Voit kertoa että olet hyvin pettynyt lapsen tekoon ja häpeät.

Hyi @!#$ mitä vanhemmuutta. Toivottavasti sulla ei oo lapsia

Ei, vaan toivottavasti sinulla Piste ei ole lapsia.

Kyllä minkäkin sanoisin lapsillemme, että olemme todella pettyneitä hänen tekoonsa, ja häpeämme sitä, jos lapsi olisi kiusannut jota kuta.

Päivämäärä:   22.2.25 14:53:03

omasta kokemuksesta. luokan edessä nöyryyttävää ja laittaa vain kapinoimaan lisää.anteeksipyyntö henkkohtt mutta sitten istutaan puhumaan se asia. einii että vain ovelle, sori ja sesiitä.

Päivämäärä:   22.2.25 14:56:30

Jos lapselle sanoo että häpeät, siitä tulee helposti lapselle viesti että häpeät HÄNTÄ, ihmisenä, koska hän on niin häpeällinen, eikä se että vain se yksittäinen teko on häpeällinen.

Lähettäjä: Nappi 
Päivämäärä:   22.2.25 14:59:42

Hieman ot, mutta minä näpistin kaupasta 11-vuotiaana ja jäin kiinni. Muistan edelleen äidin pettyneen ääneen ja sen, miten hän katsoi minua ja totesi, että on pettynyt minuun, kun minut on kasvatettu rehelliseksi ja toimin näin aiheuttaen hänelle häpeää.

Häpesin ihan kamalasti ja tuntui hirveältä. Se näpistely meni kerrasta poikki ja en ole koskaan pihistänyt mitään. Oli hyvä, että äitini sanoi noin ja sai ajattelemaan tekemisiäni.

Päivämäärä:   22.2.25 15:02:40

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 22.2.25 14:56:30

Jos lapselle sanoo että häpeät, siitä tulee helposti lapselle viesti että häpeät HÄNTÄ, ihmisenä, koska hän on niin häpeällinen, eikä se että vain se yksittäinen teko on häpeällinen.

Tämä on toinen piste, kun se joka sanoi että hyi mitä vanhemuutta. samaa mieltä kuitenkin tän kaa, osittain

ei ole lapsia, mutta olisin parempi vanhempi. en koskaan sanois tollasta.

Päivämäärä:   22.2.25 15:15:59

Lähettäjä: Nappi
Päivämäärä: 22.2.25 14:59:42

Hieman ot, mutta minä näpistin kaupasta 11-vuotiaana ja jäin kiinni. Muistan edelleen äidin pettyneen ääneen ja sen, miten hän katsoi minua ja totesi, että on pettynyt minuun, kun minut on kasvatettu rehelliseksi ja toimin näin aiheuttaen hänelle häpeää.

Häpesin ihan kamalasti ja tuntui hirveältä. Se näpistely meni kerrasta poikki ja en ole koskaan pihistänyt mitään. Oli hyvä, että äitini sanoi noin ja sai ajattelemaan tekemisiäni.

Juu ei todellakaan ollut hyvä :D kyllä lapsen voi kasvattaa ajattelemaan toisia ilman häpeääkin. Sillon kun taidot loppuu alkaa häpäiseminen tai väkivalta.

Lähettäjä: Nappi 
Päivämäärä:   22.2.25 15:20:06

. , en kyllä kokenut lainkaan noin. Häpesin tekemääni. Tiesin, että äitini rakastaa minua, vaikka nyt olin pettänyt hänen luottamuksensa toimimalla väärin. Sitä minä häpesin ja tiesin, etten enää koskaan halua tuottaa äidilleni pettymystä.

Päivämäärä:   22.2.25 15:35:31

No Meillä on vain normaaleja lapsia, ja lapset ymmärtävät mikä ero on teon häpeämisellä ja lapsen häpeämisellä.
Aloittajan lapsikin on jo kouluikäinen, ja käsittääkseni normaali.

Se onsitten eri juttu taaperoiden ja päästään vajaiden kanssa, joiden käsityskyky ei riitä erottaottamaan sanoja.

Niin kuin Nappi kirjoitti, hänkin ymmärsi mitä piti hävetä.

Päivämäärä:   22.2.25 15:44:52

Minä olen se piste joka kehotti aloittajas toteamaan lapselle että voit kertoa että olet hyvin pettynyt lapsen tekoon ja häpeät.

Minulle puhuvat (erityisesti sinä joka toivoit ettei minulle ole lapsia), et varmasti halunnut olla tarkoituksella ilkeä. Luulen että epähuomiossa luit kommenttini väärin.

Kirjoitin tarkoituksella juuri siten kun kirjoitin eli erottelin lapsen teon lapsesta. Juuri näin ohjeistetaan toimimaan kun käsitellään lapsen negatiivisia toimia. Vanhemman tulee myös ilmaista pettymys lapsen tekoon.

Minulla ei ole biologisia lapsia mutta olen koulutukseltani sosionomi sekä toimin tukiperheenä. Minulla on luottamus siihen koulutukseen jonka olen saanut alansa asiantuntijoilta.

Päivämäärä:   22.2.25 15:48:17

Okei. Olen vaan eri mieltä tosta kasvatusmetodista. Taito loppuu kun häpäiseminen alkaa, oli sitten kyse teosta tai ei. En haluais tollasta sosionomia.

Koko häpeän konseptihan liittyy ihmiseen. Ei oo olemassa mitään teon häpeämistä.

Päivämäärä:   22.2.25 15:50:13

"Okei. Olen vaan eri mieltä tosta kasvatusmetodista. Taito loppuu kun häpäiseminen alkaa, oli sitten kyse teosta tai ei. En haluais tollasta sosionomia."

Et tunnu nyt ymmärtävän lukemaasi.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   22.2.25 16:28:50

No totta h*lvetissä lapselle voi sanoa, että on pettynyt ja teko on häpeällinen. Eipä tarvitse taas miettiä, miksi huonostikäyttäytyviä kiusaajia on kaikki koulut täynnä, kun lapselle ei edes saa kertoa virheistään, vaan Purjo-Petteri on koko kylän kuningas, kun menee ja kiusaa muita. Jos kasvattaisitte ne lapsenne niin, että he ymmärtävät, että eivät ole maailmannapoja ja heilläkin on vastuita ja velvollisuuksia, niin saattaisipa tämä yhteiskunta pelittää vähän paremmin.

Lähettäjä: Kohu 
Päivämäärä:   22.2.25 16:30:10

"Maailma ei vielä lopu."
Monella koulukiusatulla on loppunut.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.2.25 16:45:57

"Anteeksipyyntöviesti on sopiva, koko luokan edessä tehty anteeksipyyntö on nolo molemmille."

Tietenkin pyytää anteeksi kaikilta kenelle viestin on lähettänyt, eikä todellakaan millään viestillä siltä jota on satuttanut. Luoja varjele jos opetetaan lapset siihen että ensin voi perseillä miten tykkää ja sitten voi laittaa "sori" viestin perään ja kaikki on ok.

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   22.2.25 17:09:18

Mun mielestä lapselle voi kertoa ikätasoisesti, että mihin se kiusaaminen pahimmillaan johtaa.

Lähettäjä: Äiti myös 
Päivämäärä:   22.2.25 18:04:20

Anteeksipyyntö viestillä, katso myös eträ lähettää sen.

Lähettäjä: Ei nyt omalla 
Päivämäärä:   22.2.25 18:35:41

Ei mitään luokan tms edessä nolaamista kiusaajallekaan!
Mun mieheni soitti poikansa kiusaaman tytön isälle, ja kummankin isän ollessa luurien toisessa päässä paikalla, poika pyysi tytöltä anteeksi tekojaan. Tietääkseni ei toistunut.

Lähettäjä: äolisqvgf 
Päivämäärä:   22.2.25 22:09:41

Tää on just nykyaikaa, "ei saa syyllistää". Kissan viikset, PITÄÄ syyllistää jos joku on tehnyt väärin! PITÄÄ tulla huono omatunto ja PITÄÄ kaduttaa.
Vain niin kasvaa ihmiseksi.

Lähettäjä: × 
Päivämäärä:   23.2.25 01:48:03

No ensin tietysti raivohuutamalla haukut sen lapsen pystyyn, aivoton idioottiTEKO tuo on. Luettelet, että jos ikinä toistuu, tulee lastensuojelu mukaan ja lähtöpassit kotoa. Teoista on oltava seurauksia, paskateoista paskamaisia sellaisia. No oikeesti tietenkin viet terapiaan, ettet vahingossa kasvata siitä sosiopaattia. Ja otat keskusteluun heti mukaan sovittelijan, älä itse sellaiseksi ala

Päivämäärä:   23.2.25 08:34:25

Tarkoitatko "voihan perse" ? Me olemme aikuisia täällä palstalla. Ei ole tarvetta millekään voihan hitsin vitsit-muunnelmille.

Päivämäärä:   23.2.25 08:50:09

"Tää on just nykyaikaa, "ei saa syyllistää". Kissan viikset, PITÄÄ syyllistää jos joku on tehnyt väärin! PITÄÄ tulla huono omatunto ja PITÄÄ kaduttaa.
Vain niin kasvaa ihmiseksi."

TÄMÄ!

Päivämäärä:   23.2.25 08:54:13

”Minulla ei ole biologisia lapsia mutta olen koulutukseltani sosionomi sekä toimin tukiperheenä. ”

No minä taas olen lasten terapeutti ja olet ihan hakoteillä.

Ilmaisemalla että ”häpeän sitä että teit näin” saadaan tosi tehokkaasti istutettua lapseen häpeä itsestään. Palautetta voi antaa muutenkin.

Sinunlaisesi ihmiset varmistavat että minulla on asiakkaita.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   23.2.25 12:09:02

*, kyllä normaali lapsi ymmärtää, että hävetään tekoa, ei lapsen olemassaoloa. Nimimerkki Napilla oli tuosta ihan osuva esimerkki.

Päivämäärä:   23.2.25 12:13:23

Sillä on varmasti paljon väliä millainen suhde lapseen on yleensä, ja miten usein kerrotaan että rakastetaan jne.

Muistan vaan kuinka oma äitini häpesi kaikkea mitä tein, mitä olin, ja teki sen selväksi viikottain. Vähän triggeröi siis ajatus siitä, että lapselle kerrotaan että häntä hävetään, kun oma kokemus on niin karu ja se häpeä on joka päivä läsnä vaikka olen jo yli 30. Se vahva, vanha tuntemus siitä että olen viallinen ihminen ja ympäristöni kärsii takiani, ihan vain koska olen mitä olen.

Lähettäjä: argh 
Päivämäärä:   23.2.25 12:17:32

Sopiminen privaaristi jossain neutraalissa paikassa, ei kummankaan kotona eikä varsinkaan luokan edessä joka voi lisätä kiusatun tuskaa ja hänelle naureskelua entisestään.

Lähettäjä: hamp 
Päivämäärä:   23.2.25 12:35:33

Itse en kiusannut ketään tai rikkonut lakkia, mutta "en mä tuollaiseksi sua kasvattanu" tuli aivokuorestani esiin myöskin 31 v. ikäisenä nyt eli tämä lause kun en miellyttänyt narsistiämmän kutaletta.

Itse en osaa sanoa, voiko ISOLLE lapselle jo sanoa että se hänen TEKONSA hävettää jos hävettää. Jos vanhempi ja lapsi on päästään terveitä, lapsi jo teini, niin voi olla ok koskaq kuten täällä joku sanoi niin kyllä ihmisen on normaalia ja tervettä oppia että hänen v:mäinen käytös aiheuttaa negat. tunteita MYÖS perheessä, kuten koko lähiyhteisössä. Tää on peruspalikka terveen ihmisen oppimisessa: käyttäydy asiallisesti.

Korvasta taluttaisin itse ovelle sen aloittajan pikkupirulaisen jos olisin sen synnyttäjä ja laittaisin kasvotusten pyytämään anteeksi.

Lähettäjä: Tane 
Päivämäärä:   23.2.25 13:24:10

Mahtava, että tunnet noin ja puutut asiaan. Minusta sinulla on oikeus kertoa lapselle mitä tunnet, miten asian ajattelet. Kerro myös miltä kiusatusta tuntuu. Häpeä on normaali tunne. Jos puuheesi ampuu yli, voit pyytää anteeksi. Miksi tunteitaan ei saisi näyttää? Eikös se keskustelu ole siten aitoa?

Päivämäärä:   23.2.25 13:45:48

"Korvasta taluttaisin itse ovelle sen aloittajan pikkupirulaisen jos olisin sen synnyttäjä ja laittaisin kasvotusten pyytämään anteeksi."

Kyllä, juuri näin. Lapsena pienellä "porukassa tyhmyys tiivistyy" kiusattiin naapurin mummoa ja todellakin äitini talutti pyytämään anteeksi henkilökohtaisesti. Lapselle se oli myös hyvä kokemus saada anteeksi.

Lähettäjä: Huh 
Päivämäärä:   23.2.25 14:37:38

Hyi miten rumasti täällä taas puhutaan. Ja sylki roiskuu kun nautiskellaan, miten synnyttäjän tulee tehdä pirulle väkivaltaa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   23.2.25 14:48:47

Ei kannata suorilta uskoa vastapuolen tarinaa...

Päivämäärä:   23.2.25 17:05:14

"Ilmaisemalla että ”häpeän sitä että teit näin” saadaan tosi tehokkaasti istutettua lapseen häpeä itsestään. Palautetta voi antaa muutenkin. Sinunlaisesi ihmiset varmistavat että minulla on asiakkaita."

Niin, heppatallissa kuka tahansa voi olla mitä tahansa. T. Aivokirurgi

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.