Lähettäjä: .
Päivämäärä: 22.2.25 21:00:48
Lähettäjä: Poks
Päivämäärä: 22.2.25 20:05:27
Lämpimästi kiitos vastauksista. :') Olen sillälailla ehkä vähän ristiriitainen, että häpeän itseäni monissa tilanteissa, mutta silti minulla on aika vahva omanarvontunto, tai joku. Olen aina ollut se mikä olen, tehnyt sitä mitä teen ja ajatellut niinkuin tahdon, vaikka olen tiennyt, että osa ihmisistä ei pidä siitä ja että vanhempani ovat joissain asioissa pettyneet, kun en täyttänyt heidän odotuksiaan. Vaikka en ole muuttanut toimintaani, olen oppinut pitämään hyvin paljon sisälläni. Kyllähän se sattuu, ettei tule ymmärretyksi ja/tai hyväksytyksi. On tunne, että olen aina ulkopuolinen ja yksinäinen, vaikka olenkin ihmisten parissa.
Tuo on kyllä totta, että häpeän juuret ovat lapsuudessa ja häpeän pohjalla on nimenomaan torjunnan ja hylätyksi tulemisen tunne. Vanhempani eivät ole mitään hirviöitä, vaan ovat tehneet parhaansa. Hekin vain ovat aika sulkeutuneita. Olen ymmärtänyt vasta aikuisiällä, että eiväthän hekään ikinä puhu tunteista tai avaa itseään.
Sitten kanssa sellastakin on sanottu, että häpeä ja nolostuminen on eri asia. Että koetko tuntevasi oikeasti enemmän häpeää vai sosiaalista nolostumista? Häpeää on uskomus, että itessä on jotain perustavanlaatuista vikaa ja nolostuminen on eri juttu ja ne voi sotkea keskenään. Niin kuin pelko siitä mitä muut ajattelee ja sekin voi olla lamaannuttavaa, vaikka itse pitäisikin itseään saman arvoisena kuin muut.
|