Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi genitaaliherpes uusii joka helv.. kuukausi

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   21.2.25 15:26:07

Tartunta siis on n. 10 v vanha. Aiemmin on uusinut aina silloin tällöin, siis ehkä pari-kolme kertaa vuodessa. Aina ihan vain pienellä haavaumalla. Mutta nykyään, viime vuoden heinäkuusta saakka, haavauma on tullut joka ikinen kuukausi. Täältä luin, kun joku ihana joskus vinkkasi L-lysiinistä ja sitä kun olen ottanut parina viime kuukautena, haavaumaa ei tullut! Mutta nyt lysiini unohtui ottaa tässä kuussa ja haavaumahan se heti siellä.
Muuten ihan sama, mutta miehen kanssa näemme vain viikonloppuisin, ja taas pitää olla viikonloppu selibaatissa herpeksen takia (joka aina tulee tietenkin juuri näin loppuviikosta).

Mutta miksi tuo uusii joka kuukausi? Olen perusterve ja tällä hetkellä ei erityistä stressiä ole. Nytkin olen talvilomalla ja rennolla mielellä. En ymmärrä.

Re: Miksi genitaaliherpes uusii joka helv.. kuukausi

Lähettäjä: Kerä 
Päivämäärä:   21.2.25 15:49:50

Mulla kukki huuliherpes, kun ferritiini oli alhaalla. Loppui, kun aloitin rautalisän ja arvo koheni. Lapsena jo saatu tartunta yleensä oireillut vaan flunssan yhteydessä.

Lähettäjä: +++++ 
Päivämäärä:   21.2.25 16:24:36

Hae se estolääkitys.
Ja voi se puhjeta siitä että odotat viikonloppua ja seksiä. Ihmisen keho on erikoinen.

Päivämäärä:   21.2.25 17:07:26

"Hae se estolääkitys.
Ja voi se puhjeta siitä että odotat viikonloppua ja seksiä. Ihmisen keho on erikoinen."

Eikä :(
Tuo L-lysiini on kyllä toiminut (tähän asti) estolääkkeen tavoin. Mutta unohdusta ei näköjään saa tulla.

Päivämäärä:   21.2.25 17:22:04

"Mulla kukki huuliherpes, kun ferritiini oli alhaalla. Loppui, kun aloitin rautalisän ja arvo koheni. Lapsena jo saatu tartunta yleensä oireillut vaan flunssan yhteydessä."

Saakohan tällaisen syyn takia verikokeita julkisella?
Viimeeksi on otettu vuosi sitten ja tuolloin, eikä kyllä koskaan aiemminkaan ole ollut ferritiini alhaalla. Tosin tämä jatkuva oireilun aikana ei ole kokeita otettu.

Lähettäjä: Hormoonit 
Päivämäärä:   21.2.25 18:02:20

Onko kuukautiskierrossa tullut muutoksia tai käytätkö jotain hormonaalista ehkäisyä. Minulla herpes puhkesi joka kerta kuukautisten jälkeen, kun lopetin hormonaalisen ehkäisyn. Ensimmäisessä raskaudessa loppui sitten siihen, kun tulin raskaaksi ja raskauden jälkeen siirryin minipillereihin. Tokaa yrittäessä samaa ongelmaa ei ollut, mutta herpes sitten puhkesikin kuukauden välein raskausaikana ja jouduin syömään estolääkettä. Loppui siihen eikä ilmennyt sitten enää synnytyksen jälkeen, kun siirryin minipillereihin.

Omalla kohdalla siis hormoonit vaikuttavat herpeksen puhkeamiseen.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.2.25 18:31:03

Mulla ainakin D-vitamiininpuutos tuntui pahentavan herpestä, se tuli useammin ja voimakkaampana.

Lähettäjä: Qi 
Päivämäärä:   21.2.25 18:47:11

Jostain syystä immuunijärjestelmä ei kykene pitämään virusta aisoissa, eli mieti mikä stressaa kehoasi. Mitä paremmin kehosi voi, sitä paremmin myös immuunijärjestelmä toimii

Lähettäjä: +++++ 
Päivämäärä:   21.2.25 18:48:31

Ja tosiaan kun kaikki stressi ei välttämättä ole negatiivista. Siksi se saattaa puhjeta vaikka periaatteessa "menisi hyvin", mutta kroppa on jostain syystä ylikierroksilla.

Päivämäärä:   21.2.25 19:06:03

"Onko kuukautiskierrossa tullut muutoksia tai käytätkö jotain hormonaalista ehkäisyä."
Tänä aikana, kun uusinut kuukausittain, ei mitään tällaista. En käytä hormonaalista ehkäisyä.
Tulee kyllä joka kuukausi samaan aikaan, mikä kai viittaisi hormonikiertoon.

D-vitamiinista voi hyvinkin olla puutosta, kiitos vinkistä.

Päivämäärä:   21.2.25 19:09:30

"Ja tosiaan kun kaikki stressi ei välttämättä ole negatiivista. Siksi se saattaa puhjeta vaikka periaatteessa "menisi hyvin", mutta kroppa on jostain syystä ylikierroksilla."

Aivan, no tämä selittäisi.

Lähettäjä: Hormoonit 
Päivämäärä:   21.2.25 19:10:25

Pitäisi kirjaa mihin aikaan kuukaudesta puhkeaa niin näet tuleeko esim. Ovulaation aikaan jne.

Päivämäärä:   21.2.25 21:42:02

Mä oon ollut julkisen kautta tutkimuksissa. Ferritiini mitattiin johtuen muista oireiluista, tajusin vaan jälkeenpäin, että sekin oli oire. En itse epäillyt alhaista rautaa, kun hakeuduin hoitoon, ni en osannut vahtia oireita "sillä silmällä".

Lähettäjä: pii 
Päivämäärä:   21.2.25 21:45:28

Miksi nussauttelit silloin 10 v sitten noin holittomasti?

Päivämäärä:   21.2.25 22:12:38

"Miksi nussauttelit silloin 10 v sitten noin holittomasti?"

Ihan pitkäaikaiselta kumppanilta sain oireettomasta huuliherpeksestä tämän. Ikinä ei ole ollut yhden illan juttua ja seksikumppaneita (suojauksen kanssa) vain muutama elämäni aikana, kiitos vain.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.