Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kunto ei vaan parane :( samoja kokemuksia??

Lähettäjä: Huonoko? 
Päivämäärä:   20.2.25 22:56:39

Minulla on ikäni ollut huono kunto. Ei ole väliä paljonko treenaan, kestävyyskunto pysyy samana. Hölkkälenkillä hengästyn jo 5min päästä. Pakko henigttää suun kautta heti ensiaskelilla kun happi meinaa loppua. En pysty puhumaan ja kävelemään samaan aikaan. Hävettää, ei voi pyytää ystäviä lenkille mukaan kun en jaksa puhua kävellessä.

Olen tehnyt HIIT ja juoksutreenejä nyt 9kk 3-4x viikossa, ja kunto ei ole kehittynyt yhtään, hengästyn yhtä nopeasti kuin kesällä. Olen ihan normipainoinen, joku kumminkin ajattelee läskiksi.

Lapsena sama asia, paska kunto. Hengästyin jo siitä että piti juosta jumppasalin toiselle puolelle tai nousta yksi kerros portaita.

Vertaistukea? Onko joillakin samoja kokemuksia? Onko vaan paska kunto, vai onko tälle löytynyt joku syy?

Re: Kunto ei vaan parane :( samoja kokemuksia??

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   20.2.25 23:00:25

Onko ferritiini matala?

Päivämäärä:   20.2.25 23:07:05

En ole vielä päässyt tekemään edes verikokeita, lääkäri kehotti tähän kuntokuuriin ennenkuin suostuu tekemään mitään testejä :'(

Lähettäjä: Patton 
Päivämäärä:   20.2.25 23:11:07

Mites matalan sykkeen treenit? Joko sulla on ferrit todella matalat (toki siitäkin tulisi varmaan muitakin oireita kuin hapenpuute)
Matalan sykkeen treenejä pitäisi kuitenkin olla se 80% treeneistä. Jos se tarkoittaa että kävelee suurimman osan lenkistä niin sitten menee sillä.
Kannattaa jättää se hiit treeni yhteen kertaan viikossa ja muut kerrat niitä matalasykkeisiä lenkkejä. Voi olla että keho on tosi väsynyt ja maitohapoilla.
Tuleeko levossa sydämen muljahteluita?

Lähettäjä: Suvi 
Päivämäärä:   20.2.25 23:13:55

Astma oli mulla noilla oireilla.

Päivämäärä:   20.2.25 23:15:07

Käyn 3-4x viikossa myös 1-2h kävelylenkillä, eli matalan sykkeen treeniäkin on.

Ei tule mitään muljahteluita. Välillä koskee rintakehään kun happi alkaa loppumaan, olkapäät tässä vaiheessa kipeytyvät. En ole varma, lääkäri sanoi että ehkä kuvittelen nämä huonon kunnon takia, on kuulemma normaalia että rintakehään koskee treenissä jos kunto on huono.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.2.25 23:19:27

Mä olen ollut 14-vuotiaasta saakka ihan anemian rajalla. Muistan että mun olo muuttui tuossa iässä.

Siinä vaiheessa mulla oli ollut kuukautiset kolmisen vuotta. Naisen vuoden kuukautiset vastaa 1.5 verenluovutuskertaa per vuosi ja yksi verenluovutus kuluttaa 60-100% naisen varastoraudasta. Eli pikkuhiljaa useimmalle naiselle kertyy vajetta ja joidenkin vuosien jälkeen se naisen tavoittaa.

Olen ollut matalarautainen koko aikuisikäni enkä ole koskaan pystynyt urheilemaan koska "kunto on huono" eli suomeksi sanottuna happi ei kulje ja ei ihme ettei kulje kun on ollut niin paha raudanpuute, punasolutkin kutistuneita itsellä. Että rauta-asiat kannattaa selvittää.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   20.2.25 23:21:12

Mä! Sama juttu, lapsesta asti oon ollut se joka ei jaksa juosta ja kunto ei muutu miksikään. Liikun (n. 10-15km) joka päivä matalalla sykkeellä, melko monipuolisesti vielä, mutta silti kunto on ja pysyy ihan surkeana.

Päivämäärä:   20.2.25 23:24:41

Ja mä! Olen esimerkiksi asunut yli vuoden neljännessä kerroksessa, ravaan nuo rappuset ylös useampaan kertaan päivässä ja silti edelleen tuntuu että pitää haukkoa henkeä kun omalle kotiovelle pääsee. Mielestäni hengästyn rappusten ravaamisesta ihan yhtä paljon kuin tähän muuttaessakin.

Päivämäärä:   20.2.25 23:26:48

Miten astma tarkistetaan?

Ehkä pitäisi vaihtaa lääkäriä, ja käydä labroissa. Lihaskuntoa jaksan salilla tehdä ongelmitta, mutta kestävyyttä ei vaan ole :( rakkauselämäkin on tästä kärsinyt, kun en jaksa kauaa jyystää.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   21.2.25 05:01:14

Astmaa veikkaan minäkin.

Lähettäjä: dd 
Päivämäärä:   21.2.25 05:14:04

No se on se ferritiini!! Käy vaikka itse Fimlabissa tai vastaavassa, niihin pääsee ilman lähetettä, otat sieltä ferritiinin + perusverenkuvan ainakin. Ja crp, jotta näkee onko ferritiini luotettava. Crp nostaa ferritiiniä reilusti esim. pienessä flunssassa tai alkavassakin taudissa.

Päivämäärä:   21.2.25 06:13:26

Se, että kävelet paljon ei kerro mitään. Joillakin kävelykin nostaa sykkeet aerobiselle tasolle ja tarkoittaa vain että kävelet liian lujaa. Laske kävelynopeutta jos sykkeet nousee yli 70€

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   21.2.25 06:33:10

Minulla sama juttu. Mutta kuntosali on tuonut pientä apua eli osittain syynä on ollut varmasti huono lihaskunto.

Päivämäärä:   21.2.25 06:44:57

Sama juttu, en ole koskaan pystynyt juoksemaan. Lapsuudessa käveltiin tai pyöräiltiin kouluun ja oltiin ulkona paljon eli liikettä tuli. Lapset ei olleet lihavia jos nyt ei kilpaurheilijoitakaan. Koulussa maastojuoksu oli kamalaa. En jaksanut juosta sitä pururataa, mahaan pisti ja happi loppui. Tämä jo ennen kuukautisia. Lyhytkestoisissa pärjäsin paremmin, pituushypyssä hyvin. On luontaisia juoksijoita, kuten eräs kaveri, joka hölkkää 5km treenaamatta. Itse en ole koskaan juossut viittä kilometriä koska en pysty.

Lähettäjä: Anonyymi 
Päivämäärä:   21.2.25 07:00:57

Astma ja anemia voisi olla hyvä tsekata.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.2.25 07:06:24

Hengästyminen ei tarkoita huonoa kuntoa.

Päivämäärä:   21.2.25 07:20:19

Minulla oli aivan paska kunto, en jaksanut muutamaa juoksuaskelta ottaa.
Vuodenvaihteessa aloitin kuitenkin kuntokuurin ja jokaikinen aamu ennen puuroa olen käynyt kävelyllä ja kiristänyt vauhtia siten että tulee kiva pikkuhiki, alussa hiki tuli jo leppeästä kävelystä mutta nyt joudun ottamaan juoksuaskelia että syke nousee.

Se ei ollut kivaa ja eufoorista vaan tosi inhottavaakin. Kaikki sanoo ettei niin saa tehdä mutta ajattelen itse että minun on pakko saada kunto nousemaan. Älykellon mielestä kunto ei ole noussut, siihen ei voi luottaa. Itse näen että nyt pystyn jo ottamaan 100m juoksun tunetematta että siihen kuolee.

Ehkä et ole yrittänyt tarpeeksi, kerran viikossa hiih-harjoittelu ei auta kunnon kohentamiseen.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   21.2.25 07:44:05

Sydäntä kannattaisi ehkä vilkaista myös

Lähettäjä: Yks 
Päivämäärä:   21.2.25 07:51:02

Ei kuulosta normaalilta, vaihda lääkäriä ja poissulkekaa nuo edellämainitut ferritiini, astma ja sydänoireet.

Miten muut elämäntavat? Poltatko, nukutko riittävästi ja onko uni palauttavaa? Kuinka syöt? Onko ylipainoa?

Jos mitään vikaa ei löydy mistään ja kaikki edellämainitut ovat kunnossa, kannattaa ehkä tehdä pidemmän välin suunnitelmia kuntoiluun. Aluksi tuntuu pari kk, ettei kunto nouse, tee riittävän usein riittävän lyhyitä juoksulenkkejä/hiihdä/ui. Aseta paremman kunnon tavoite esim. puolen vuoden päähän.

Suosittelen myös urheilukelloa mistä näkee sykkeet, unen ja saa treenit talteen että näkee kehityksen.

Päivämäärä:   21.2.25 07:54:26

Ei hengästyminen ole yhtä kuin huono kunto. Minulla on hyvä peruskunto, mutta silti hengästyn ripeästi kävellessä etenkin, jos maastossa on paljon korkeuseroja. Seuraatko sykkeitä? Äkkiseltään kuulostaa siltä, että pusket vähän liian kovaa. Silloin peruskunto ei kehity. Jättäisin hiitit ja juoksut hetkeksi ja kävelisin pitkää lenkkiä niin ettei happi lopu ja kesäkuussa jos ei muutosta kävellessä hengästymiseen niin menisin lääkäriin.

Lähettäjä: Pallo 
Päivämäärä:   21.2.25 08:00:43

Pitkiä lenkkejä enemmän ja hiittejä max.yksi viikossa. Jos jynkytät 4 juoksua/hiittiä ja 4 pitkää lenkkiä viikossa, niin siinä ei oikeasti ole järkeä. Kahden treenin päivinä teet lihaskunto+lenkki.

Lähettäjä: Lyyra 
Päivämäärä:   21.2.25 08:04:50

"Hengästyminen ei tarkoita huonoa kuntoa."

Näin juuri! Ihan normaalia minusta, että hölkätessä hengästyy, varsinkin alussa. TAsaantuuko hengityksesi alun jälkeen?

Lähettäjä: Ninja 
Päivämäärä:   21.2.25 08:09:54

Miten sydämen kunto, onko koskaan tsekattu?
Minulla sydämen vajaatoiminta syynä vastaavaan. Lisäksi kärsin myös uniongelmista ja väsymyksestä joka ei poistunut millään. Olen pysyvällä lääkityksellä siihen. Lisäksi nuorena tehtiin pari toimenpidettä mitkä auttoi kyllä huomattavasti, mutta edelleen vaivan toki huomaa eikä minusta esim urheilijaa tule ja on pitänyt vähän miettiä mitä lajeja harrastaa (sekä tajuta hidastaa tahtia, jos oireilu alkaa voimakkaammaksi). Nuorena sen hyväksyminen oli kivuliasta, mutta mut päälle 30 v olen jo hyväksynyt asian. Rakastan esim balettia, joogaa, ja ratsastusta sekä pitkiä kävelyitä musiikkia kuunnellen luonnossa, niissä sydämeni pysyy mukana.

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   21.2.25 08:22:40

Siis 3-4 kertaa viikossa hiittiä ja 3-4 kertaa viikossa pitkiä kävelylenkkejä? Teetkö siihen päälle vielä töitä tms?

Tuli vaan mieleen, että kannattasko vähän hidastaa, niin voi jaksaa paremmin. Ei aina tarvi liikkua täysillä ja monta tuntia putkeen. Vähempikin riittää.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.2.25 09:20:08

"Se, että kävelet paljon ei kerro mitään. Joillakin kävelykin nostaa sykkeet aerobiselle tasolle ja tarkoittaa vain että kävelet liian lujaa. Laske kävelynopeutta jos sykkeet nousee yli 70€"

Eihän tässä ole mitään järkeä :D Monella jo leposyke on noin 70, niin totta kai se on liikkuessa enemmän.

Lähettäjä: ,,, 
Päivämäärä:   21.2.25 09:25:28

Mitenkäs on aloittajan ruokailutottumukset ja liikunnan ajoitus suhteessa ruokailuihin, liikunnan jälkeistä lepoa unohtamatta?

Lähettäjä: Epika 
Päivämäärä:   21.2.25 09:28:41

Kyllähän hyväkuntoinenkin hengästyy, ja aika nopeasti, kun elimistö alkaa vaatia happea treenin alettua. Hyvä kunto näkyy siinä, että kauanko pystyy jatkamaan hengästyneenä ja miten sykelukemat palautuu.

Hengästymistä on opeteltava sietämään. Se on inhottavaa (aluksi), mutta ei vaarallista eikä varsinkaan tarkoita, että pitäisi lopettaa.

Mittauta kuitenkin ne hemoglobiini ja ferritiini ja juttele astamasta lääkärin kanssa

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.2.25 09:45:44

Myös rintakehän jumit heikentää hapenottoa, keuhkot ja pallea ei pääse rennosti liikkumaan. Oisko hierojakuuri?

Lähettäjä: Just 
Päivämäärä:   21.2.25 09:54:35

Aloittajan mukaan juoksua tai HIIT 3-4x/vko ja siihen päälle kävelylenkin 3-4x/vko. Kahden eri ammattilaisen juoksuopissa olen ollut (fyssari ja liikkaope). Molemmat kertoi kävelyn käyvän treenistä alkuvaiheessa ja treenipäiviä pitäisi tulla 2-3x/vko. Eli muut päivät lepopäivä (4-5x/vko). Lihas kehittyy levossa. Miksi aloittaja liikkuu näin paljon?

Toinen kysymys on, että millä tavoin huono kunto tulee esiin arjessa? Eikö aloittaja jaksa tehdä normaaleja kotiaskareita tms? Kävelytestin mukaan mulla on erinomainen kunto, vaikka juostessa hengästyn rajusti, enkä paria kilsaa enempää kykene juoksemaan. Kaikki on suhteellista. Jos huonon kunnon mittarina on heikko juoksukunto tai hengästyminen, niin lähtisin miettimään, että mihin nämä asiat heijastuu normaalissa elämässä.

Päivämäärä:   21.2.25 12:05:35

''Ehkä et ole yrittänyt tarpeeksi, kerran viikossa hiih-harjoittelu ei auta kunnon kohentamiseen.''

Teen 3-4x viikossa HIIT tai juoksutreeniä ja 3-4x viikossa pitkän kävelylenkin. 3-4x viikossa myös lihastreeniä (kävelylenkkipäivinä). Yrittämisestä ei ole kiinni.

Päivämäärä:   21.2.25 12:07:46

''Miten muut elämäntavat? Poltatko, nukutko riittävästi ja onko uni palauttavaa? Kuinka syöt? Onko ylipainoa?

Jos mitään vikaa ei löydy mistään ja kaikki edellämainitut ovat kunnossa, kannattaa ehkä tehdä pidemmän välin suunnitelmia kuntoiluun. Aluksi tuntuu pari kk, ettei kunto nouse, tee riittävän usein riittävän lyhyitä juoksulenkkejä/hiihdä/ui. Aseta paremman kunnon tavoite esim. puolen vuoden päähän.

Suosittelen myös urheilukelloa mistä näkee sykkeet, unen ja saa treenit talteen että näkee kehityksen.''

En polta enkä juo. Syön perusterveellisesti Ei ole ylipainoa (169cm/62kg).

''aluksi pari kk tuntuu ettei kunto nouse'' - olen ollut kovalla kuntokuurilla nyt 9kk, sanoisin että kunnon kannalta on vielä ihan sama tilanne kuin aloittaessa.

Urheilukello pitää varmaan hankkia :)

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   21.2.25 12:08:24

Ottaisin tuossa tilanteessa rautalisää lääkäriltä kyselemättä. Ihan käsittämätöntä että tuollainen evätään!

Päivämäärä:   21.2.25 12:08:45

'' Kahden treenin päivinä teet lihaskunto+lenkki.'' - tätä jo teenkin, lenkkipäivinä on myös lihaskuntoa.

Lähettäjä: DIppa 
Päivämäärä:   21.2.25 12:12:00

Olin aina koululiikunnassa se huonokuntoinen ja kestävyyskunto ei parantunut millään. Lopulta en jaksanut kävellä enää 400 metriä ilman että happi tuntui loppuvan. YTHS yritti työntää masennuslääkkeitä mutta en suostunut syömään niitä ja vaadin lisätutkimuksia. Sieltähän löytyi astma. Ja toki ferritiini oli myös 11.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   21.2.25 12:12:31

Kunto nousee lepopäivien aikana. Joka kolmas viikko voisi olla kevyempi suositusten mukaan.

Päivämäärä:   21.2.25 12:13:48

''Toinen kysymys on, että millä tavoin huono kunto tulee esiin arjessa? Eikö aloittaja jaksa tehdä normaaleja kotiaskareita tms? Kävelytestin mukaan mulla on erinomainen kunto, vaikka juostessa hengästyn rajusti, enkä paria kilsaa enempää kykene juoksemaan. Kaikki on suhteellista. Jos huonon kunnon mittarina on heikko juoksukunto tai hengästyminen, niin lähtisin miettimään, että mihin nämä asiat heijastuu normaalissa elämässä.''

esim.
- en pysty kävelemään ja puhumaan samaan aikaan
- joskus hengästyn jo jos puhun liikaa
- hengitän jatkuvasti suun kautta, levossakin usein huomaan että suu on auki
- pitää siivotesssa ottaa taukoja, kun hengästyy
- ratsastaessa jo 5min kevyen ravin jälkeen ottaa rintakehään ja tietenkin hengästyn

''Miksi aloittaja liikkuu näin paljon?''

- lääkärin ohjeistus kunnon kohotukseen

''Se, että kävelet paljon ei kerro mitään. Joillakin kävelykin nostaa sykkeet aerobiselle tasolle ja tarkoittaa vain että kävelet liian lujaa. Laske kävelynopeutta jos sykkeet nousee yli 70''

- leposyke on jo 70-80

Päivämäärä:   21.2.25 12:16:18

''YTHS yritti työntää masennuslääkkeitä mutta en suostunut syömään niitä ja vaadin lisätutkimuksia. Sieltähän löytyi astma. Ja toki ferritiini oli myös 11.''

miten lääkärit varmentaa onko astma? saitko millaisen lääkityksen?

Itse sain yläkoulun kooper testistä 4, kävelin koko matkan koska vaikka olisin juossut tai hölkännyt olisi pitänyt ottaa taukoja ja aika olisi ollut sama. Jopa luokkamme pullukka jaksoi juosta enemmän kuin minä.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   21.2.25 12:37:47

Kyllä minä ehdottomasti menisin lääkäriin. Ei tuo ole normaalia, että 9kk liikkumisen jälkeenkin hengästyy kävellessä niin paljon ettei pysty samalla puhumaan tai että hengästyy siivotessa liikaa. Vaihtehtoja mikä on vialla, on varmaan paljon. Ne edellä mainitut astma, raudanpuute yms. mutta sitten tulee myös mieleen jotkut rakenteelliset viat vaikka nenän alueella.

Itse kävin astmatutkimuksessa ja se tutkitaan niin, että tehdään puhallustesti (puhalletaan oikein kunnolla mittariin) ja sen jälkeen saa avaavaa astmalääkettä, jonka jälkeen X ajan kuluttua toistetaan puhalluskoe (ja olisko vielä että sai uudelleen lääkettä ja taas toistetaan tms.).

Lähettäjä: Fia 
Päivämäärä:   21.2.25 13:24:03

Onko mitään niin kammottavaa ja käsittämättömän 1800-lukuista kuin lääkäri joka sanoo että potilas kuvittelee oman olonsa. Tälle pitäisi jo saada loppu..

Naiset, vaatikaa itsellenne kunnollista hoitoa! Itsellä oli myös lääkärin mukaan mielikuvitus sairaus vastaavanlaisilla oireilla, ainoa vaan etten jaksanut tehdä enään mitään. No, se oli se lähes olematon ferritiini sekä esivaihdevuosi oireet (hieman päälle 40v)
Kävin itse otattaa laajat verenkuvat ferritiinin kanssa ja hakeuduin toiselle lääkärille niin homma tuli hoidettua.

Lähettäjä: Huonoko?
Päivämäärä: 20.2.25 23:15:07

Käyn 3-4x viikossa myös 1-2h kävelylenkillä, eli matalan sykkeen treeniäkin on.

Ei tule mitään muljahteluita. Välillä koskee rintakehään kun happi alkaa loppumaan, olkapäät tässä vaiheessa kipeytyvät. En ole varma, lääkäri sanoi että ehkä kuvittelen nämä huonon kunnon takia, on kuulemma normaalia että rintakehään koskee treenissä jos kunto on huono.

Lähettäjä: :(( 
Päivämäärä:   21.2.25 13:36:11

Mulla sama kuin aloittajalla. Aina ollut aivan surkea kestävyyskunto eikö se parane. Asun kerrostalossa ilman hissiä ja olen vuosien ajan kävellyt joka päivä samat portaat ylös ja aina vaan hengästun. Sama koskee kaikkea liikkumista pl. hidas kävely. Salilla käyn myös eikä siellä ole tota ongelmaa. Olen toki täysin lihakseton muutenkin, ne ei vaan kasva.

Kaikki labrat ollu aina ok ja astmalääkkdestä ei ole mitään hyötyä. Harmittaa, kun haluaisin retkeillä luonnossa mutta rasityäun heti ja jalat ei tyyliin kanna.

Päivämäärä:   21.2.25 13:42:59

Se vielä, että koen itse että sydämessä olisi vikaa, mutta EKG ollut aina muuten normaali paitsi levossakin siinä saattanut olla takykardia yli 100, joten ei ole enempää tutkittu.

Ja tosiaan siivouksessa ja pyykkien kuivumaan laitossa tarvitsen yleensä breikin.

Lähettäjä: .,.,.,.,. 
Päivämäärä:   21.2.25 13:53:14

Mulla samoja ongelmia. Taustasyynä liian matalat ferrit.

Suomessa ei jostain syystä haluta hoitaa raudanpuutetta. Jos selkeitä oireita on, kuten vaikkapa kunnon lasku tai sen kehityksen junnaus, hengästyminen, voimattomuus, jaksamattomuus jne. niin silloin ferrit pitäisi saada sinne lähemmäs sataa. Mutta osa lääkäreistä voi olla sitä mieltä esim. arvot jotka on juuri ja juuri yli 20 on ihan hyvät. Ei ole, vaan rautavarastot on silloin jo ihan tyhjät.

Rautaa, ja kunnolla ja pitkään, ei mitään viikon tai kahden kuuria. Itse olen nyt syönyt 8 viikkoa, ja alkaa pikkuhiljaa huomata, että esim. treenissä tulee kehitystä. Josko se tästä taas!

Tsemppiä aloittajalle, tiedän täysin miten raskaalta voi tuntua, vaikka kuinka liikkuu ja silti junnaa paikallaan. Rautavalmistetta voi joutua myös vaihtamaan, kaikki ei käy kaikille, sekin kuuluu prosessiin. Jos mikään ei sovi, niin infuusioon, mutta siihen pääsy on Suomessa myös tehty naurettavan vaikeaksi.

Lähettäjä: :( 
Päivämäärä:   21.2.25 14:03:50

Onkohan nestemäiset rautalisät vai kapselit parempia? En kyllä tykkää raudan mausta, ehkä kapselit on helpompia :D Pitää ottaa kokeiluun, ja vaihdan parin päivän HIIT treenit lenkkiin niin matalasyketreeniä tulee enemmän!

Menkat on kyllä runsaat, ehkä niistäkin lähtee sitten iso osa raudasta hukkaan.

Ihanaa kun en ole ainoa, ja kiva että joiltain on löytynyt syy tähän, on aina hävettänyt kun nuorena koulusta käveltiin vaikka uimahallille ja olin ihan punainen ja hikinen siitä 10 min lenkistä ja muut ei edes väsyneet yhtään.

Päivämäärä:   21.2.25 14:08:30

Nyt lääkäriin ja vaadit sitä hoitoa. Tuo ei ole millään tasolla enää normaalia.

Päivämäärä:   21.2.25 14:09:01

Näköjään mulla ollut ferritiini 40 eli normaali mutta onko toi huono kumminkin? Kuukautisvuotoja ei ole ollut vuosiin hormonikierukan takia.

Lähettäjä: Pallo 
Päivämäärä:   21.2.25 14:16:21

Tossa sun treenaamisessa ei ole mitään järkeä. Mutta ei toi toki normaalia ole vaan joku on vialla.. mene toiselle lääkärille.

Päivämäärä:   21.2.25 14:19:55

Miten hengität? Millainen ryhti sinulla on? Jos teet palleahengitystä, tuntuuko se vaikealta? Millaiset sieraimet sinulla on, saatko niiden kautta tarpeeksi ilmaa, romahtaako ne sisäänhengitettäessä? Onko sinulla astmaa?

Päivämäärä:   21.2.25 14:22:54

''Miten hengität? Millainen ryhti sinulla on? Jos teet palleahengitystä, tuntuuko se vaikealta? Millaiset sieraimet sinulla on, saatko niiden kautta tarpeeksi ilmaa, romahtaako ne sisäänhengitettäessä? Onko sinulla astmaa?''

- en osaa sanoa miten hengitän, yritän keskittyä nenän kautta hengittämiseen mutta usein huomaan hengittäväni suun kautta.

- Palleahengitys on hankalaa

- Sieraimet suht pienet, ja en saa niitten kautta tarpeeksi ilmaa. Toki en myöskään saa tarpeeksi ilmaa kävelylenkillä vaikka hengitän suun kautta. Ei ne ainakaan ihan romahda kun hengitän sisään, liikkuvat toki.

- En tiedä onko astmaa

Päivämäärä:   21.2.25 15:04:15

Treenaisin sitä palleahengitystä nyt päivittäin, ja hankkisin jotkut sieraimenlaajentajat tai nenäteippiä kokeiluun.

Kiinnitä myös huomiota hartioihisi ja rintalihaksiisi, venyttele niitä.

Tiedän että varmaan tuntuu ettei nuo liity juoksukuntoon, mutta saatat yllättyä etkä ainakaan menetä mitään.

Päivämäärä:   21.2.25 15:26:30

Unohda juoksu ja hiit ainakin siksi aikaa, että hakeudut tutkimuksiin. Kuulostaa siltä, että olet aloittanut kuntokuurin liian kovaa. Hengenahdistus tulee ains tutkia, se on eri asia kuin hengästyminen. Sinuna vaihtaisin nyt vallan kävelyyn ja katsoisin, alkaako muutosta kävellessä hengästymiseen tapahtua. Jotain rauhallista kehonhuoltoa siihen vaikka lisäksi, mutta luulen että kroppasi hyötyisi nyt menon rauhoittamisesta jos ja kun tilanne on se, että edistystä ei nykysysteemillä tapahdu. Hienoa, että olet liikunnasta innostunut, mutta nyt lienee aika kuunnella kroppaa ja jättää lääkärin kuntoilukehoitukset taka-alalle.

Lähettäjä: Huh 
Päivämäärä:   21.2.25 16:04:02

Aloittaja on tyypillinen raudanpuuteoireinen potilas. Ota asioista selvää, syö kunnon rautaa vähintään (!!!) puoli vuotta (esim ferrodan 200 mg/pv), liity raudanpuuteryhmiin facessa jne.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   21.2.25 16:07:04

No, itse pyöräilin 8 vuotta työmatkat kesät talvet 5 km suuntaansa. Missään vaiheessa matkateko ei muuttunut helpommaksi, jouduin aina taluttamaan ylämäet ja hikoilin ja puuskutin kuin kuoleva sika aina samasta kohtaa. Yritin myös juoksemista aloittaa mutta sama juttu. Ei ole astmaa, sydänvikaa tai ylipainoa. En kyllä koskaan ole myöskään kokenut mitään endorfiinejä liikunnan yhteyssä.

Lähettäjä: Piko 
Päivämäärä:   21.2.25 17:01:20

Yhdellä tutulla hengästymisen syyksi löytyi liian ahtaat poskiontelot. Niitä avarrettiin leikkauksella, ja olisikohan vino nenän väliseinämä korjattu samalla.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   21.2.25 17:23:03

Mulla oli matala ferritiini. Toki oireita oli jo siinä vaiheessa myös se että jalat meni maitohapoille käytännössä heti kun lähti liikkeelle ja tuntui että kuolee kun ei saa happea. Sydän hakkasi miljoonaa ja oli rytmihäiriöitä.

Lähettäjä: Örrör 
Päivämäärä:   21.2.25 19:53:40

?? Miten matala sun matala ferritiini oli?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.