Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kateelliset ihmiset - eivätkö itse huomaa

Lähettäjä: käytöstään? 
Päivämäärä:   20.2.25 22:28:51

Aikuinen henkilö ihailee ja puhuu tietystä uudesta automerkistä ja -mallista "sellainen on kyllä hieno, mutta ei tavallisilla ihmisillä sellaisiin ole varaa". Kun sitten mies hankki sellaisen, siitä tulikin "turha laittaa sellaista rahaa autoon ja mitä väliä jollakin varusteella a, b ja c on kun kulkee se ilmankin". Tai jollakin omasta mielestään fiksulla ihmisellä on vanha omakotitalo "on ne vanhat talot vaan parempia kuin nykyiset, kunnolla tehty", mutta kun sukulainen hankkii sellaisen "mitä sekin meni vanhan omakotitalon laittamaan, jatkuvaa korjaamista vaatii".

Eivätkö nämä kateelliset huomaa itse, kuinka epäloogisia juttunsa ja kommenttinsa ovat kun hienosta tuleekin huono just silloin kun joku tuttava tai sukulainen hankkii sellaisen? Mistä tuollainen luonne edes johtuu?

Re: Kateelliset ihmiset - eivätkö itse huomaa

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   20.2.25 22:36:09

Kai se kateellisuus johtuu arvostelijan omasta saamattomuudesta. Eli, kun toiset on uskaltaneet tehdä elämässään päätöksiä tai peliliikkeitä niin hän on itse kyennyt vain arvostelemaan.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   20.2.25 22:37:24

Eivät huomaa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   20.2.25 22:50:15

Se ettei kaipaa autoonsa jotain varustetta, ei kerro siitä että on kateellinen.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.2.25 22:55:30

"Se ettei kaipaa autoonsa jotain varustetta, ei kerro siitä että on kateellinen."

Ei, mutta se kertoo jos ensin intoilee kuinka tuuletetut nahkapenkit on hienot, puhumattakaan panoraamakatosta, mutta sitten kun naapuri/työkaveri/siskonmies hankkii auton, jossa on kyseiset varusteet niistä tuleekin tarpeettomia.

Miten kertoa olevansa kateellinen kertomatta sitä :D

Lähettäjä: Yks 
Päivämäärä:   21.2.25 07:54:28

Aloittajan esimerkit kertovat juuri sellaisesta negatiivisesta ihmisesta jollainen esim. äitini on.

Yksi tuttu on kateellinen: hän suorastaan raivostuu kun joku on lomalla ja haukkuu nämä jos kehtaavat/uskaltavat vielä oikein lomallaan ulkomaille lähteä. Hän myös kokee oikeudekseen lorvailla töissä jos joku kollega on lomalla: ei hänenkään tarvitse kun toinen on lomalla. Omilla lomillaan hän odottaa kuitenkin muiden tekevän omat ja hänen työnsä. Varmaan huoli-ilmoitus olisi paikallaan...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.2.25 08:17:31

Joidenkin suusta nyt vaan tulee koko ajan puhetta ja se sopeutetaan kuulijoihin, eri porukassa puhutaan eri kulmasta. Ei ne kaikki ole välttämättä kateellisiakaan, puhetta vaan piisaa ja piisaa.

Päivämäärä:   21.2.25 12:23:58

Aloittajan esimerkki kertoo minusta sen, että aloittajaa harmittaa, kun toinen ei ole kateellinen siitä miehen hankkimasta autosta jne.

Päivämäärä:   21.2.25 12:32:26

Kateelliset ihmiset kertovat ihailemistaan jutuista niin kauan kuin luulevat, ettei kukaan heidän lähipiirinsä ihminen pysty sellaisia hankkimaan tai saavuttamaan.

Jos joku sellaisen jutun sitten hankkiikin tai saavuttaa, niin kateellinen ihminen ryntää kertomaan miksi syistä x, y, z ja d HÄN ei ainakaan haluaisi tuollaista juttua!

Päivämäärä:   21.2.25 13:01:40

Kateus on tunne ja nimenomaan negatiivinen tunne. Sitä joko tuntee tai sitten ei, toiset ihmiset eivät voi sitä määritellä.

Päivämäärä:   21.2.25 13:03:57

Oikeesti kateellisen ihmisen tuntemukset kyllä kuulee ja näkee naamasta.

Lähettäjä: Keksiko 
Päivämäärä:   21.2.25 13:09:00

Äitini on samanlainen. Aina kun kerron jonkun itselleni tapahtuneen asian, niin hänen luontainen ensireaktionsa on sanoa jotain negatiivistä tai tarpeetonta asiasta.

Ei hän sitä pahalla tee, mutta harmittaahan se kun ei tee mieli kertoa mistään tuollaiselle ihmiselle. Olen tästä sanonut useaan kertaan, mutta ei opi niin ei opi.

Esimerkkinä vaikka ulkomaan reissusta kertominen, olin jo ostanut liput ja majoituksen. Siitä huolimatta hän kokee asiakseen sanoa ensin, ettei kannata sinne matkustaa koska x tai y. Siis mitä ihmettä, aion matkustaa sinne joka tapauksessa muiden mielipiteestä välittämättä. Olisihan se kiva kuulla vaikka että "ai kun kiva, mukavaa reissua, pääsisinpä sinne itsekin joskus". Tai jotain vastaavaa.

Ollaan veljien kanssa tajuttu vasta aikuisiällä, että kyse on kateellisuudesta.

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   21.2.25 13:38:02

Ns. perusnegatiivisuus voi vaikuttaa katellisuudelta olematta kuitenkaan sitä. Mutta aloituksen esimerkit ovat kyllä ihan kateutta; ensin ihastella yleisesti jotakin asiaa kuten autoa mainoksessa (on hieno, mutta ei ole varaa), mutta kun sellainen tulee omaan lähipiiriin, se onkin turha ja typerä. Tuo mielipiteen muutos kun toisella on sellaista, minkä itsekin haluaisi, osoittaa kateuden.

Lähettäjä: Tre 
Päivämäärä:   21.2.25 14:04:24

Joo no näitä ihmisiä on joiden mielestä mikään ei ikinä kannata.

Lähettäjä: Murjis 
Päivämäärä:   21.2.25 14:10:14

Itekin olen ihmetellyt näitä ihmisiä, eivät oikeasti huomaa omia paskapuheitaan? Kuvittelisi, että hävettäisi kun puhuvat juurikin "ristiin", omaa hienoa autoa hehkutetaan, mutta jos toisella on vastaava niin sittenhän se onkin ihan paska. Se kateus paistaa niin läpi kelle tahansa, mutta eivät kai voi itselleen mitään.

Oma entinen kaverikin haukkui aina muiden asunnot, kumppanit, eläimet yms. Mitään hyvää ei koskaan sanonut mistään eikä koskaan osannut iloita muiden puolesta. Jos jollakin kävi epäonni niin naamasta näki kuinka tyytyväinen oli ja jos taas toisella kävi hyvä tuuri niin naama norsun *sillä*. Eipä hänellä nykyään olekaan enää kavereita...

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.