Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Nyt ois pakko lopettaa tissuttelu

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   20.2.25 11:59:10

Viikonloppuisin pullo, kaks tai kolme viiniä. Kiloja kertyy, hiton huonolla tuulella to ja pe ennenkuin voin avata korkin.

Mitä tilalle kun tulee viekkarit? Vertaistukea ja vinkkejä!

Re: Nyt ois pakko lopettaa tissuttelu

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.2.25 12:01:14

Ei kai kerta viikkoon juodessa viekkareita tule. Mutta tylsä tapa tuo on. Keksi jotain muuta tilalle.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.2.25 12:02:24

Lopetat kokonaan. Viinejä, oluita, siidereitä jne on nykyään holittomina versioina. Ulkoile, liiku ja keksi muuta kivaa tekemistä kuin juominen.

Päivämäärä:   20.2.25 12:03:41

Juo myös viikolla pullo tai pari, niin tulee parempi mieli.

Lähettäjä: it 
Päivämäärä:   20.2.25 12:17:37

3 pulloa viiniä vklopun aikana ei enää ole tissuttelua. Pystyisitkö pysymään yhdessä? Onko Alko lähellä, auttaako siis jos et hommaa enempää saataville? "Palkitse" itsesi muulla hyvällä, jos pystyt vähentämään, esim. juustoja ja hedelmiä sen yhden pullon kanssa niin ehkä kuluukin hitaammin nautiskellen?

Itse välillä etenkin kesällä yritän rajoittaa saunasiiderin/lonkeron yhteen kun mieli tekisi 2. tai joskus 3. Saunon lähes joka pv! Se auttaa kun ostan makuvichyä, limpparia tms hiilihapollista.

Päivämäärä:   20.2.25 12:22:28

Juon siis pe, la ja su. Kuka ulkoilee vkoloppuiltaisin klo 21-24? Sinä aikana sitä katselee telkkaa lasi kädessä. Eli sinne lasiin pitäisi keksiä jotain palkitsevaa tilalle.. Koitin vaihtaa kaupan 8% mut ne oli niin pahoja, etten usko holittomistakaan olevan apua.

Joku motivaattori pitäis löytää mut ans olla ku pe tulee niin jo käy pitkäripaisen ovi =(

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   20.2.25 12:31:24

Alkoholin viini on hiton pahaa. Viiniä siis ei nautita maun takia.

Holiton olut on ainoo, mikä on holittomana hyvää.

Lonkero ja siideri holittomana on limsaa.

Lähettäjä: 2r4 
Päivämäärä:   20.2.25 13:10:28

Ai kuka ulkoilee? Minä esim koska olen kotona 21.45 ja koira pitää käyttää lenkillä.
Sen jälkeen on omaa aikaa vaikka tv:lle ja oluelle tai ihan vaan suihkulle ja unille.

Lähettäjä: hete 
Päivämäärä:   20.2.25 13:24:46

Joo,alkoholittomat/vähäalkoholiset on pahoja.

Jollekin (kuten itselle) sopii se että vähennän, jollekin toiselle taas sopii olla kokonaan ilman. Ole rehellinen itsellesi ja muutenkin, tutkaile sitä alkon käyttöä. Tuo on kyllä hankala että pe & la klo 21 jälkeen yleensäkin kaikki aktiviteetit sisältää alkoa :D tiedän. Jos pärjäät vähemmällä niin yritä hankkia seuraavalle päivälle jotain kivaa menoa jotta et istu lasi kädessä myöhään?

Itsellä siis vähän sama meininki, pe + la tulee otettua just 18-23 välillä ne juomat mitä juo (nykyään siis vain kotona ja ei sinänsä mene myöhään), nuorempana tuli kyllä oltua baareissa ja siellä helposti menee 02 tai jotain. Noin muuten itselle on ok että otan pe+la, muu elämä on kohtuu kiireistä niin viikolla todella harvoin, satunnaisesti joku yksittäinen viinilasi tms.

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   20.2.25 13:27:30

Huhhuh, kuolisin tuohon määrään. Tai siis siihen sitä seuraavaan krapulaan. Elokuusta asti jätin pois kaiken alkoholin ja viime viikonloppuna teki mieli nollata. Miehen kanssa juotiin yhteensä 1 viinipullo ja 2 olutta ja tuli todettua ettei todellakaan ollut sen arvoista, vaikka hauskaa olikin. Keski-iässä alkoholin huonot vaikutukset todella huomaa ja menee monta päivää toipuessa.

Aloittajalla on ihan kunnon riippuvuus kyllä kyseessä, jos viikolla jo ärtyvyyttä siitä, kun ei voi vielä juoda. Ja määräthän tuppaavat kasvamaan toleranssin noustessa, niinhän tuossa on käynyt. Lopettaminen tulee olemaan sinulle vaikeaa, siinä ei auta korvikkeet. En usko, että saat ihan tarvitsemaasi apua täältä. Suomalaisessa kulttuurissa alkoholi on ihan pyhä lehmä. Moni tulee sanomaan, että eihän sinulla tuossa mitään ongelmaa vielä ole ja kun eurooppalaisetkin jaadajaada. Mutta kuuntele itseäsi, älä muita. Kunnioita omaa kroppaasi ja mielenterveyttäsi ja ota asiasta kunnolla selvää, kuinka voit hoitaa itsesi terveemmäksi. Tsemppiä!

Päivämäärä:   20.2.25 13:41:56

Työterkkaan en halua merkintää aiheesta. Ehkä oman kunnan tervryskeskus auttaa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.2.25 13:54:36

Jos et pysty luopumaan viinistä yksinkertaisesti siten että jätät ne pullot ostamatta, niin ehkä sen asian myöntäminen että olet alkoholisti vie asiaa eteenpäin. Haluatko olla alkoholisti, vai haluatko lopettaa ja hankkia itsellesi apua? Joillekin oma terveys ja viime kädessä myös alkoholin vaikutukset ulkonäköön menevät ohi viinanhimon. Sehän nimittäin todellakin näkyy ulospäin kuka sitä alkoa killittää.

Päivämäärä:   20.2.25 14:55:11

Ota tavoitteeksi joku loma matka tai muu itsellesi mieluisa juttu ja laita kaikki rahat jotka olisit käyttänyt Alkoon niin johonkin purkkiin tätä mieluisampaa kohdetta varten.

Lopeta se viikonloppu juominen. Juo jotain vichyä jos pakko hörppiä jotain.

Lähettäjä: sanonta 
Päivämäärä:   20.2.25 16:48:18

Pakkohan ei ole kuin kuolla.

Päivämäärä:   20.2.25 17:24:56

Kaveri osti hevosen kun lopetti röökin. Laittoi 10 päivässä säästötilille, sama minkä poltti päivässä.
Kolmen vuoden päästä sai kivan suomenhevosen sillä rahalla.
Talli paikan hinta sillä 450€, ei tarvi paljoa laittaa päälle ylimääräistä mikä röökiin meni.

Mieti olisko sulla joku vastaava mielenkiinto, jos ei hevosta niin koira, auto, matka, parempi asunto..

Kolme viinipulloa maksaa varmaan 50€? Kuukaudessa 200€.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   20.2.25 18:26:16

Ole klassisesti kuukausi ilman. Kuulostele fiiliksiäsi ja pidä vaikka päiväkirjaa. Käytä säästynyt raha johonkin hauskaan, ja mieti huolella, mitkä muut asiat tuottavat iloa.

Kun kk on kulunut, päätä minkä määrän haluat viiniä viikossa kuluttaa, ja pitäydy siinä. Jos se on 2 pulloa, lä osta kerralla kotiin enempää.

Yksi kaverini lisää vettä viinipulloon sitä mukaa kun juo. Pullo jatkuu pidempään, ja juomisen fiilis säilyy silti.

Päivämäärä:   20.2.25 19:50:03

Kaks pulloa viikossa on aika normi, harvoin jos mieskin ottaa lasillisen tai kaks ni voi mennä kolmas.

Kokonaan ilman pitäis saatua olla jonkun aikaa. Kuuluisaa selkärankaa vaan ei ole ennen löytynyt. Rahan säästö olisi kiva jos motivois, mut ainakin toistaiseksi rahatilanne on se, että se ei auta. Terveyskulma ei motivoi, lihomisen loppuminen ei motivoi... En tiiä mitä keksin kun kumminkin morkkis on aina kova ja pienikin kohmelo suoraan sanottuna veetuttaa mut ehtii unohtua aina ennen perjantaita

Päivämäärä:   20.2.25 19:53:20

1 pullo viikossa on tissuttelua.

3 pulloa viikonlopussa ja viekkarit juomattomuudesta ei ole tissuttelua vaan alkoholismia.

Päivämäärä:   20.2.25 20:06:46

3 pulloa viikonlopussa ja viekkarit juomattomuudesta ei ole tissuttelua vaan alkoholismia.

vaan eipä siitä viekkareita tule

Päivämäärä:   20.2.25 20:21:36

osta limppaa ja tissuttele sitä. kokeilinja huomasin et se vkl juomat on vaan tapa. limppa ajaa saman asian.
eikä vkl juomisesta mitään vierotusoireita tule :D ei se ole ees tissuttelua :P

Päivämäärä:   20.2.25 20:30:34

No kyllä siitä sellaisia oireita tulee, et on äksy ja pinna kireellä loppuviikosta ja heti ekasta lasista se kaikki vaan menee ohi.

Päivämäärä:   20.2.25 20:36:25

oireita mistälie mutta ei alkoholista,idiot.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   20.2.25 21:02:08

Olet alkoholisti. Ei mulla muuta.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   20.2.25 21:32:32

Mulle teki tipaton tammikuu hyvää. Syksyllä meni sekä pe että la iltaisin keskimäärin kolme isoa lonkeroa, joskus kaksi. Tajusin että se on ihan liikaa. Tosin tammikuussa oli yks rillutteluilta kavereiden kanssa ni sen annoin mennä. Mut itelle olikin pahimpia noi kun itekseen viikonloppuisin join. Nyt helmikuussa mennyt 2 isoa lonkeroa yhtenä iltana viikossa eli on onneks vähentyny. Koitan kyl entisestään vähentää. Mietin jos pitäis taas tipattoman maaliskuussa. Kokeile säkin!

Lähettäjä: AnticiS 
Päivämäärä:   20.2.25 21:40:29

Kandee lopettaa, joskus se maksakin voi sanoa sopimuksensa irti, kilot on helppo tiputtaa.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   20.2.25 21:41:21

Nyt kova tsemppi päälle!

Päivämäärä:   3.3.25 08:51:59

No nyt on eka kokonainen viikko takana ilman alkoholia, ihan hyvin on mennyt muuten paitsi että aivan sairas migreeni vaivaa. Lauantai illalla teki mieli viiniä, join San pellegrinon Limonataa tilalle ja meni se himo ohi.

Mutta tää jäätävä päänsärky nyt toista päivää ei oikein naurata. Psyykkinen riippuvuus mulla on ihan sata varmaan, sanokoon muut mitä sanoo ja siitä tuli myös tämä migreeni.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   3.3.25 08:55:57

Tottakai on psyykkinen riippuvuus, mutta migreeni osoittaa, että on myös fyysinen riippuvuus. Viekkarit on.

Lähettäjä: Daalis 
Päivämäärä:   3.3.25 09:04:26

Onko juominen parisuhteessa yhteinen harrastus?
Itse huomasin että olen alkanut juomaan "seuraksi" siis alkoi joka vkl mennä viiniä. Muista juomista en niin välitä, mies juo olutta ja viiniä.
Kun minä hoksasin, että en oikeastaan tykkää olla humalassa enkä varsinkaan menettää seuraavaa päivää vähintään puoleen päivään Alkon takia. Niin olen vähentänyt eli otan ehkä 1-2 kertaa kk sen yhden viinipullollisen vkl. Aikana.
Tämähän on johtanut siihen että mies tissuttekee edelleen ja kiukuttelee kun en ole seurana. No en ole kun ei nyt kiinnosta enää edes katsoa telkkaria kun hän juo..
Vaikka ei ole NS. Kännissä. Vaan minua nyt vaan jo ärsyttää tuo tapa. (Tuollainen määrällä olis känni vaan toleranssihan kasvaa kun juo säännöllisesti.)
Joo. Eroa mietin, tää on yksi syy. En enää jaksa passiivisagressiivista mökötystä, kyvyttömyyttä käsitellä oikeita ongelmia juomisen taustalla jne.

LähettäjäTallinpurkaja 
Päivämäärä:   3.3.25 09:16:34

Hienoa et oot selvinnyt viikon ilman alkoholia.
Raju migreeni on kamala tila. Se voi olla alkoholin vieroitusoire. Eli käy lääkärissä jos päänsärky ei tunnu loppuvan.
.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   3.3.25 09:24:55

Sääliks käy niitä, joilla ei ole elämässä mitään muuta tekemistä viikonloppuisin kuin juominen ja siitä toipuminen.

Lähettäjä: hete 
Päivämäärä:   3.3.25 10:11:13

Lähettäjä: S
Päivämäärä: 3.3.25 09:24:55

Sääliks käy niitä, joilla ei ole elämässä mitään muuta tekemistä viikonloppuisin kuin juominen ja siitä toipuminen.

--
Tämä on totta. Itsellä kuuluu alkoholi olennaisena osana viikonlopun rientoihin mutta kaukana siitä että se olisi "ainoa tekeminen" viikonloppuna. Hyvän ruuan tekeminen ja siinä lasi-kaksi viiniä ja ehkä ruuan kanssa kolmas tai sitten olut. Oikein käytettynä alkoholi on mahtava rentouttaja ja tekee perus-perjantaista vähän juhlallisemman.

Mites ap on mennyt, oliko normaali viikonloppu?

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   3.3.25 10:31:39

Hienoa :) kyllä sä sen säryn kestät ja jos et niin lääkärille vaan. Pitäs olla niille perus kauraa.
Seuraava viikonloppu on vaikea. Keksi vaikka joku kylpyläreissu tai pidempi ratsastusvaellus tai vaellus muuten vaan vaikka miehen kanssa ;)

Päivämäärä:   3.3.25 12:47:57

Ei ole yhteinen harrastus, tai mies ottaa sen kaljansa jos haluaa mutta en koe siitä mitään tarvetta juoda itse. Ihan oma ongelma siis.

Ja todella viini on ollut osa vkolopunnillan rentoutumista paremman ruuan parissa. Hommasin itselle menneeseen viikonloppuun aika paljon tekemistä, niin ei tullut ajateltua asiaa ainakaan ihan koko aikaa.

Nyt vaan henkisesti ja fyysisesti tarvii kärvistellä nämä olot pois. Migreeni ois voinu tulla ens vkoloppuna, tässä olossa ei tosiaan tee mieli juoda mitään.

Päivämäärä:   16.3.25 21:05:24

Nonii, 3 vko holittomuutta ja ihan hyvin menee. Pari kertaa olen kaiholla ajatellut, kuinka valkoviini maistuisi ruuan kanssa hyvältä, mutta mennyt ohi nopeasti.

Nyt tavoitteena juhannukseen asti olla ilman sillä poikkeuksella, että työpaikan 50v juhlissa ja kummitytön ylppäreissä otan skumpat.

Lähettäjä: Olivia 
Päivämäärä:   17.3.25 13:45:59

Hienoa aloittaja! Suosittelen kuunteluun tai luettavaksi Anna Karhusen Juomishäiriö -kirjaa. Ja podcasteja löytyy aihepiiriin liittyen esim. Podimolta Selvinpäin.

Lähettäjä: Joo on 
Päivämäärä:   17.3.25 14:46:52

Itsekin luin tuon Juomishäiriön ja nyt luen Katri Ylisen Aamu ilman darraa -kirjaa.

Itselläni alkoholin käyttö on lähes loppunut kokonaan, kun aloitin urheiluharrastuksen, johon haluaa aina mennä parhaassa mahdollisessa henkisessä ja fyysisessä kunnossa.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   17.3.25 17:18:54

"Kuka ulkoilee vkoloppuiltaisin klo 21-24? Sinä aikana sitä katselee telkkaa lasi kädessä."

-Kuka pystyy juomaan alkoholia enää noin myöhään menettämättä yöuniaan ja kärsimättä kamalasta refluksista? :D Auttaa muuten vähentämään alkoholin käyttöä, kun ei viitisi oikein enää klo 17 jälkeen korkata pientäkään pulloa yöllisten kärsimysten välttämiseksi ;)

Kokeile lasiin siemailtavaksi sitruunavettä (purista puolikas sitruuna kannulliseen jääkylmää vettä). Vastaavaa happamuutta kuin viinissä ja voi siemailla sen kannullisen pitkin iltaa kuten viiniä siemailisi. Omalla kohdalla toimii painonhallinnallisena kikkana hyvin ja tuota voi nauttia myöhemmin illalla kuin viiniä ilman unen laadun kärsimistä. Toki terveellisempääkin. Fyysisiin vieroitusoireisiin ei varmastikaan auta, jos sellaisista kärsii, mutta yksi vaihtoehto tilanteisiin, joissa voisi tulla mieleen korkata viinipullo.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.