Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hormonaalisen ehkäisyn lopettaminen

Lähettäjä: Ada 
Päivämäärä:   20.2.25 11:28:02

Olen nyt tilanteessa, että voisin lopettaa hormonaalisen ehkäisyn kokonaan tarpeettomana. Miehelle on tehty vasektomia onnistuneesti. Olen käyttänyt jonkinlaista hormonaalista ehkäisyä yli 20 vuotta putkeen. Viisainta olisi toki käydä neuvolassa juttelemassa tästä, mutta toisaalta tuntuu tyhmältä varata aika todetakseni, että lopetan nyt nää pillerit.

Miten tuo yleensä tapahtuu? Kai ne vaan lopetetaan kuin seinään, ei kai tähän muuta vaihtoehtoa ole.

Olen myön nykyisellään täysin vuodoton, joten sekin vähän ärsyttää, että tulee vuodot takaisin. En toisaalta haluaisi syödä hormooneja ihan vaan tuon takia.

Re: Hormonaalisen ehkäisyn lopettaminen

Lähettäjä: Jonna 
Päivämäärä:   20.2.25 11:53:49

Sen kun jätät pois.

Jonkun aikaa kannattaa varautua vuotohäiriöihin, akneen yms. mutta 3-6 kuukaudessa tasoittuu nekin yleensä ja näet, millaiseksi kierto muodostuu. Isompi muutos voi tapahtua persoonassa, sitä voi yhtäkkiä havaita olevansa aivan täysin erilainen ihminen.

Lopetin itse yli 15 vuoden säännöllisen käytön jälkeen. Olin aloittanut pillerit jo teininä kivuliaisiin kuukautisiin, joten lopettaessani niiden käytön siellä +30-vuotiaana sainkin huomata, etten edes tiennyt kuka oikeastaan olen. Positiivisena puolena kaikki mielenterveysongelmat paranivat muutamassa kuukaudessa, negatiivisena puolena lähti ala, avopuoliso ja asunto vaihtoon. :D Toki nekin kyllä lopulta ihan hyviä muutoksia.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   20.2.25 12:00:05

Ei tossa mitään neuvolaa tarvita. Jätät pillerit pois ja katsot mitä tapahtuu. Jos tulee isompia ongelmia, varaa aika lääkärille.

Itse jätin hormonikierukan pois monen vuoden jälkeen ja ekat menkat tuli siitä tasan 4vk päästä. Mitään sivuoireita ei ollut. Tosin minä tulin sitten heti ekasta kierrosta raskaaksi (kuten oli tarkoituskin), joten en tiedä olisiko jotain muita oireita tullut myöhemmin.

Lähettäjä: Viti 
Päivämäärä:   20.2.25 12:57:04

Ihan vaan jätät syömättä. Ja odottelen muutaman kuukauden että kierto palautuu, jos palautuu.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   20.2.25 13:20:02

Samaa asiaa miettinyt. Mutta pelkään aknen tuloa

Lähettäjä: Pinkpearl 
Päivämäärä:   20.2.25 13:24:23

Lopettaminen voi mennä oikein kivuttomastikin, kokeile rohkeasti.
Minulle itseasiassa lopettamisesta seurasi pelkkiä hyviä vaikutuksia niin keholle kuin mielelle. Ihan kaikista eniten yllätti se miten heräsin uudelleen henkiin lopettamisen jälkeen. Tajusin vasta sitten kuinka alakuloiseksi hormonaalinen ehkäisy oli minut saanut. Jos olisin tajunnut olisin lopettanut aiemmin.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   20.2.25 13:29:30

Mä oon ennenkin lopettanut ja akne tullu :| tosin silloin ollu nuorempi. Nyt 35... Kai se voi vielä tässäkin iässä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.2.25 13:46:32

Söin e-pillereitä 13 vuotta 17v lähtien ja ajattelin etten voi lopettaa niitä koska niillä saa mukavasti menkkoja säädeltyä. Pillerit myös paransi kasvojen huonon ihon

Päivämäärä:   20.2.25 13:49:36

Jaahas lähti kesken. Kuitenkin kärsin epämääräisestä limakalvojen kuivudeesta ja kutinasta, haluttomuudesta ja mielialanvaihteluista ja päätin kokeilla hormoonitonta elämää. Se olikin sitten paras päätös. Oma mieli kirkaistui, akne ei ole palannut, seksi onnistuu ilman liukkaria ja halut on palanneet, alapään kutina ja kirvely on poissa. Ainoa huono puoli oli lievä hiustenlähtö ja se että nyt joutuu käyttämään kortsua ehkäisynä.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   20.2.25 14:37:22

Mä vaan lopetin ja ei tullut mitään oireita, vaikka niitä kauhulla odotin.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   20.2.25 15:04:47

"Itse jätin hormonikierukan pois monen vuoden jälkeen ja ekat menkat tuli siitä tasan 4vk päästä."

Sama. Iho on ollut vähän huonompi nyt, toivottavasti tasoittuu. Menkkojen siirtely oli mulla viime vuosina ainoa mihin ehkäisyä käytin, mitään miesjuttuja ei ole ollut aikapäiviin niin en enää halunnut maksaa tuosta.

Lähettäjä: :::: 
Päivämäärä:   20.2.25 19:05:40

Mulla tuli pitkään kestänyt akne (etenkin yläselkään) ja kilpirauhasen vajaatoiminta innostui, lihoin. Vuodin desitolkulla kuukautisten aikaan pari vuotta.

Päivämäärä:   20.2.25 19:08:56

Mulle ei tullut mitään, lopetuksesta 34 päivän päästä tuli kuukautiset normaalisti. Toki söin vain 9 kk pillereitä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.